الاثنين، 18 يناير، 2016

قصة دقه قلب من اجمل قصص الرومانسية

لمتابعة القصص الجديدة يوميا اضغط اعجبني ( like )

قصة دقه قلب من اجمل قصص الرومانسية


البارت الاول

هبت نسمات الصباح تداعب ذلك اوجه الملائكي الرقيق
ذلك الوجه الذي كلما ابتسم ابتسمت معه الدنيــــــــ ـــــا

زحمة كتييييير وعروسه بفستان ابيض شبه الملايكة وعريسها بيلبسها التاج
ومامتها بتزغرط ولمة كتيـــــــــر والحبايب كلهم متجمعين والكل فرحان لفرحه #حنين heart emoticon heart emoticon
وهي ف وسط اصحابها وبترمي الورد عليهم وفرحانه جدااااااا
قرب منها عريسها وقالها .........

بس للاسف قبل ما تعرف قالها ايه صحيت حنين من نومها علي صوت المنبه
قفلته وقالت ليه بس كدا كان نفسي اعرف هيقول ايه grin emoticon
يلا مش مهم خيييير ان شاء الله

خرجت حنين من اوضتها اتوضت وصلت الفجر ولقت الكل نايم
قامت داخلة المطبخ تجهز الفطار (طبعا ماهي بالها رايق بقي وحلمت بال اي بنوته بتتمناه grin emoticon )

صحيت #ليلي (مامت حنين)
ليلي : صباح الخير يا نونة يا حبيبتي بتعملي ايه ع الصبح كده ؟؟

حنين: صباح الخير يا ست الكل ..مفيش صحيت بدري شويه قولت افطركم من ايدي
ها حد عنده مانع ؟؟

ليلي: ههههههههه لا طبعا وهو حد يقدر يتكلم ؟؟ grin emoticon
حنين:ربنا يخليكي ليا يا احلي مامــــ heart emoticon ــــــــا.....يلا صحي بابا وانا هروح اصحي الواد #حازم (اخو حنين الكبيروالوحيد )

ليلي:ممممممممماشي يا قلــــــــ heart emoticon ـــــــــب ماما
وراحت ليلي تصحي #ماجد (بابا حنين) وحنين تصحي حازم
حنين وهي عماله بتخبط ع الباب وعاملة دوشة جامده
زومة يا زومة اصحي يابني ..اصحي دانا عاملالك حتة دين مفاجأه هبهرك يابني والله ..
حازم صحي بس بيرخم عليها ومش عايز يرد grin emoticon
حنين:يابني اصحي ماما جايبالك عروسه
واول ما حازم سمع كلمة #عروسة قام اتنطر من مكانه وقعد ع السرير
ايوة بقي اهي دي الاخبار ال تفرح ولا بلاش
تعالي بسرعه قولي مين وشافتها فين وعندها كام سنة وف كليه ايه ؟؟
كل ده وحنين واقفه هتموت م الضحك ع منظره ..
حازم:ماتنطقي يا بت انتي بتضحكي ع ايه gasp emoticon
وبكل براءه طلعت حنين عروسه لعبة من ورا ضهرها ورمتها ع حازم وقالتله هي دي العروسه tongue emoticon tongue emoticon
اسألها بقي بنفسك وهي هتجاوبك ههههههههههههه
وطلعت تجري من اداامه استخبت ف اوضة مامتها
وهو وراها وباباهم ومامتهم هيموتو م الضحك علي شكلهم وهما عاملين زي القط والفار كده
ماجد:مش هتكبرو بقي وتعقلو ايه ال حصل لكل ده ؟؟
حازم:احم احم (مكسوف ومش عارف يقول ايه )
حنين: عماله بتغيظ ف حازم ال مش قادر يتكلم tongue emoticon وقالت لباباها صباح الخير يا بابتي kiss emoticon
ماجد:صباح الخير يا نونة يا قلب بابا

قامت حنين تحط الاكل ع السفره مع مامتها وخلصوا وقعدوا كلهم حوالين السفره

ماجد:حازم يابني اعمل حسابك ترجع بدري النهارده من كليتك علشان تروح فرح #ساره بنت خالتك لان انت ال هتوصل حنين
حازم:حاضر يا بابا هحاول ارجع بدري ان شاء الله اصلي والله عندي محاضره الساعه 3.00 ومهمة جدا" بس مش مشكله هحاول اعوضها ان شاء الله

حنين:لا يا بابا مش تخليه يعطل نفسه انا هرجع م الكليه ع بيت خالتو علي طول
ليلي:ليه بس يا حبيبتي تعالي عشان تغيري كده وتروقي
حنين:يا ماما انا لازم ابقي مع ساره ف يوم زي ده حضرتك عارفه انها مش بس بنت خالتي دي كمان صحبتي الانتيم heart emoticon
ليلي:خلاص يا بنتي ال تشوفيه ربنا ما يحرمكم من بعض ابدا" ياااااارب heart emoticon
حنين:ياااااارب يا ماما يا حبيبتي انتي ويخليكي ليا انتي وبابا ياااارب kiss emoticon
مروان:ايه ده وانا بقي روحت فين مليش دعوة انا كمان ولا ايه
حنين:لا طبعا يا زومة هو انا اقدر ؟؟ :')
ربنا يخليك ليا يارب ويرزقك بالزوجه الصالحه tongue emoticon
حازم:ايوة بقي اهي دي الدعوات ولا بلاش tongue emoticon
الجميع:هههههههههههههه

مشي حازم ع كليته واخد حنين ف طريقه ..وصلت حنين الكليه وطبعا اول واحده سألت عنها هي #سالي (صحبتها الانتيم) بعد ساره (اصل ساره اكبر من حنين بسنتين وحنين وسالي من سن بعض ف 3 هندسة)
لقت حنين سالي ف مصلي الكليه مستنياها كالعاده
حنين:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته kiss emoticon
سالي:وعليكم من الله السلام ورحمته وبركاته kiss emoticon
سلموا ع بعض وقعدوا يرغوا شويه زي ما انتو عارفين حكاوي البنات grin emoticon
وبعدها راحو ع المحاضره..خلصت المحاضره وسالي وحنين ف طريقهم للبيت
سالي:طبعا انتي رايحه لساره دلوقتي
حنين:طاااابعااااا انتي عارفه انها محتجالي اوووي النهارده ولازم ابقي معاها

سالي:اكيييييييد ربنا يخليكو لبعض يا نونتي وانا هروح انام شويه وهبقي احصلك
حنين: ماشي ياسو ..سلام يا قلــــــــ heart emoticon ــــــــــــي
سالي:سلام يا قلب قلبــــــــ heart emoticon ــــــــــــــك kiss emoticon
مشيت سالي وحنين واقفه مستنيه التاكسي(لان طبعا هي وحازم متفقين م الصبح انه مش هيوصلها) واول مره تتعرض لموقف زي ده لان حازم بمثابه السواق الخصوصي ليها فضلت واقفه مكانها شوية مش لاقيه مواصلات فقالت اتمشي
لادام شويه يمكن الاقي ...
وهي ماشيه وجنبها مية كتيره ع الارض يشاء ربنا وتعدي عربيه ..
وماشيه العربيه بهدوء بس المية هي اللي كانت كتيييييره فغرقت لبس حنين
وحنين واقفه مزهوله م اللي حصل ومدايقه جدا cry emoticon
نزل من العربيه شخص ملتحي ,وسيم ويظهر انه ف العشرينات عيونه بنيه :')
نازل مرتبك ومدايق من نفسه
لقي ادامه #بنوتة شكلها رقيق اوووي عيونها عسلي :')
الشخص:انااا..انا أسف يا أنسة بجد متأسف ع ال حصل ده بس والله غصب عني انا كنت ماشي بالراحه بس المية هي ال كانت كانت
حنين: (بنبره حزينة ومؤثره جدا ) الله يسامحك طب اوصل لبيتي ازاي انا دلوقت
الشخص: (بكل اسف)والله انا مش عارف اقول لحضرتك ايه انا أسف تاني واتفضلي اوصلك للمكان ال حضرتك عايزاه
حنين: (بلهجه صارمة) لا متشكره انا هركب تاكسي
الشخص:طب وحضرتك هتركبي تاكسي ازاي كده؟؟ انا لازم اوصلك
حنين: (وبدأت تتخنق اكتر) قولت متشكره وبعد اذن حضرتك بقي
مشيت حنين وهي بتقول ف نفسها #حسبي_الله_ونعم_الوكيل
وطبعا نفسها توووولع فيه grin emoticon
صاحبنا بقي حس انه مش علي بعضه وان السناره غمزت :') heart emoticon
بس بسرعه قال لنفسه فووووووق مينفعش نفكر ف حاجه مش ملكنا ...ركب صاحبنا العربيه وانطلق الي حيث هدفه grin emoticon
ركبت حنين التاكسي ووصلت لبيت خالتها اللي اول ما شافتها اتخضت من شكلها gasp emoticon
#امل (خالة حنين ) :ايه دا يا حنين يا بنتي ايه ال عمل فيكي كده ؟؟ gasp emoticon gasp emoticon
حنين: مفيش يا خالتو ده واحد الله يسامحه كان راكب عربيته والشارع مليان ميه فحصل اللي حصل ده
امل:طب مش ياخد باله!! الناس مبقاش هاممها حد ليه كده unsure emoticon
حنين:لا يا خالتو الحقيقه هو مش غلطان انا اللي كنت واقفه سرحانه علشان مركزه ف التاكسيات وبس هو اصلا كان ماشي بهدوء
المهم اومال فين عروستنا ؟؟ :') heart emoticon
امل:جوا ف اوضتها ي حبيبتي هي البنات
حنين:وهي بتخبط ع الباب برخامه وساره عماله تقول مين ومحدش بيرد
نطقت حنين وقالتلها افتحي يا عروسة انا العريس tongue emoticon tongue emoticon
فتحت ساره الباب واول ما شافت منظر حنين فضلت تضحك pacman emoticon pacman emoticon
حنين:تصدقي بقي انتي بت رخمة unsure emoticon
ساره:هههههههههههه انا رخمة !! طب تعالي بس بشكلك اللي يموت م الضحك ده قوليلي ايه ال عمل فيكي كده grin emoticon pacman emoticon
حكتلها حنين ع ال حصل
ساره:طب قومي غيري وتعالي احسن ادامنا يوم شااااااااااااق
قامت حنين غيرت هدومها ورجعت لساره راحت معاها الكوافير وفضلت معاها وطبعا كانت هتموت من الجوع وفجأه لقت حازم بيرن عليها
حنين:السلام عليكم
حازم:وعليكم السلام
حنين:خير يا زومه ف حاجه؟؟
حازم:لا ابدا با نونة كنت بطمن عليكي وصلتي ولا لا؟؟
حنين: اه يا حبيبي وصل احنا ف الكوافير دلوقتي بس ميته من الجوع
حازم:احسن
‏‎tongue‎‏ رمز تعبيري

حنين:اخص عليك يا زوما
حازم:يلا يا بت امشي بقي مش فاضيلك ورايا فون مهم
حنين:ماشي يا رخم سلام
حازم:سلام
قفل حازم معاها وبسرعه اتصل بالمطعم وطلب دليفري وبعته ع عنوان الكوافير وبعدها اتصل بحنين
حنين:نعم عايز ايه مش قولت وراك مكالمة مهمة
حازم:هتطلعي دلوقتي تاخدي الاكل من الشخص اللي واقف بره انا طلبت كميه علشان ساره واصحابها اكيد جعانين برضو
حنين:احم احم أأأأأأأأأ حبيبي يا زوما طب مش كنت تقول يعني بدل منا عماله البخ بالكلام كده
حازم:يا باشا انت تؤمر ولا يهمك :')
حنين:ربنا يخليك ليا يا احلي اخ ف الدنيا
حازم:يارب
‏‎tongue‎‏ رمز تعبيري

يالا بقي اطلعي خدي الاكل وكلي كويس
حنين:اووووووووووك يلا سلام يا قلبــــــــ

ــــــــــــــي
حازم:سلام يا نونة

خرجت حنين اخدت الاكل واكلت هي وساره اللي كانت ميته م الجووع هي كمان

وخلاص جهزت ساره بعد وقت طويييييييييل طبعا وف انتظار فارسها اللي جاي ياخدها ع الحمار الابيض احم احم اقصد الحصان الابيض
‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

حبيبها اللي حلمت بيه طول عمرها واتمنته يكون زوج صالح ليها


وف لحظه افتكرت ساره ازاي اتعرفت ع وليد لما كانت ف عيد ميلاد #اماني (اخت وليد) صحبتها وشافت وليد اللي كان مركز معاها طول الوقت وهي كمان لاحظت ده وكانت كل ما تروح مكان تلاقيه صدفه وفعلا #رب_صدفه_خير_من_الف_ميعاد
‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

وف كل مره كان قلبـــهـــــــــــ

ــــــــــــــا بيتعلق بيه عن اليوم اللي قبله
ونفسها اوي يكون زوجها ..وهو كمان كان بيتمناها زوجه صالحه ليه بس بالنسباله مكنش بيشوفها صد
فه ولا حاجه
‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

اصله كان بببقي عارف كل تحركاتها م المخبر الرسمي بتاعه وهي طبعااااااااا #اماني
‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

لانها زي م احنا عارفين #اخته
لحد ما ف يوم شافها ف مؤتمر عاملاه كليتها فطلب منها رقم باباها وتاني يوم لقته عندهم ف البيت

بيطلب ايدها من باباها واهو دلوقتي بقي زوجها ونصها التاني

وخرجها من شرودها صوت حنين وهي بتقولها:يلا يا بنتي عريسك مستنيكي بره ايه مش عايزة تطلعي ولا اييييه :')
‏‎grin‎‏ رمز تعبيري

سارهوهي لسه بتفوق من شرودها): ها ؟؟
حنين:ها ايه بس!!! لالالا ده احنا مش هنا خااااالص بقي :')
‏‎pacman‎‏ رمز تعبيري

ساره:بس يا رخمة انتي

خرجت ساره واول ما شافت وليد لمعت عيونها وقلبها بدأ يدق بسرعه


ساره لنفسها:
هو ده حبيبي ال حلمت بيه معقول خلاص حلمي اتحقق !!
وليد بقي اول ما شاف اميرته هي خارجه من باب الكوافير زي الملاك مكنش مصدق نفسه هو كمان
لمعت عنيه وفضل يبصلها بنظره فيها كل معاني الحب والحنان (ازيكم اسناجل ههههههه)
وظهرت ع وشه ابتسامة ممزوجه بدموع وراح قرب من ساره وهمس #بحبك :')


ابتسمت ساره ابتسامة خجل

ومقدرتش ترد غير بنظره عين حكت كل اللي جواها اصل للعيون لغه ميفهمهاش غير العشاق :')


مسك وليد ايد ساره وحطها ف ايده وصلو للعربيه وفتحلها وليد الباب وركبت هي وهو جنبها
حنين ف الوقت ده كانت سبقتهم وركبت العربيه من ادام وفوجئت حنين بأن اللي هيزفهم هو .........؟؟؟


الحلقة (2)
#دقة_قلب

وقفنا الحلقه اللي فات عند لما وليد مسك ايد ساره حطها ف ايده وركبو العربيه وف الوقت ده حنين كانت سبقتهم وركبت من ادام واتفاجئت حنين لما شافت الشخص اللي هيزفهم ....
هو طبعا صاحبنا wink emoticon اه بالظبط كده اللي غرقها ميه الصبح gasp emoticon
وطبعا هو كمان اتفاجئ بوجودها جنبه gasp emoticon gasp emoticon
بس طبعا هي مش ينفع تنزل ولا ينفع تقول اي حاجه
مع ان جواها مليووووووون سؤال
هو بدأ يتحرك بالعربيه وسايق وهو سرحان
سرحان ف حنين ونفسه يسأل ايه اللي جابها هنا ؟؟
او حتي يعتذرلها ع اللي حصل

أما عن ساره ووليد قاعدين ف الكرسي اللي ورا ايدهم متشبكه ف ايد بعض heart emoticon
وهي نايمه براسها ع كتفه وهما الاتنين ف دنيا تانيه خااااااااااااااالص heart emoticon heart emoticon

وصلوا القاعه وليد نزل فتح لساره طبعا heart emoticon wink emoticon
واحمد اول ما وقف العربيه نزل بسرعه فتح لحنين (من باب الذوق يعني )
دخلوا القاعه والفرح شغال طبعا حنين مشغوله مع ساره بس ف نفس الوقت بتخطف نظرات سريعه لاحمد wink emoticon
wink emoticon

واحمد برضو كان مشغول جدا مع وليد وبرضو من وقت للتاني بيبص ع حنين وبيراقب كل تصرفاتها heart emoticon
(طبعا غض البصر واجب هاه ؟؟ اطلاق البصر حرااااااااااااام شرعاااا )
وكل واحد فيهم عايز يسأل التاني ايه ال جابه هنا ؟ gasp emoticon gasp emoticon
وف وسط كل النظرات دي (اللي هي مش من حقهم زي ما قولنا ان غض البصر واجب ) تلاقت نظراتهم heart emoticon wink emoticon
اتكسفت حنين وبصت ف الارض وعملت نفسها بتكلم ساره


احمد ارتبك وحس قلبه بيدق بسرعه بس تجاهل الاحساس ده وكمل اللي كان بيعمله

تعبت حنين من كتر الوقفه طول اليوم والارهاق فراحت قعدت علي ترابيزه ف اخر القاعه
شافها حازم حس ان فيها حاجه فراح قعد جنبها
حازم:مالك يا نونة قعدتي ليه وسبتي ساره ؟؟ gasp emoticon
حنين:لا ابدا تعبت بس شويه ورجلي وجعتني م الوقفه فقولت اريح شويه

حازم:ههههههههه اومال لو كنتي مكان العروسة بقي وارهقتي ف ايام قبل الفرح كنتي عملتي ايه ؟؟ هتسيبي عريسك وتيجي تقعدي القعده دي grin emoticon pacman emoticon
حنين : (خبطته ع كتفه )بس يا رخم انت والله تعبت بجد
طبعا احمد واقف وزي ما قولنا مش مركز غ مع حنين حنين وبس heart emoticon
بيبص لقاها قعدت وبعدها بشويه جاه واحد وقعد جنبها
وبصدمه بيقول لنفسه ايه ده هي طلعت مخطوبه gasp emoticon gasp emoticon
لالالالا بس دي مش لابسه دبله

ادايق جدااا بس قال لنفسه(طب وانا ايه مدايقني وانا مالي اصلا مخطوبه ولا لاي ؟؟)
قام من مكانه علشان يخرج من القاعه يتمشي حواليها شويه وهو ف طريقه م المسرح لباب القاعه طبعا عينه ع حنين واللي قاعد معاها وبصت حنين فجأه لقت احمد رايح للترابيزه اللي هي وحازم عليها وبيبتسم
ايتغربت جداا وقالت ف نفسها (مجنون دا ولا ايه ؟؟ يانهار ازرق ليكون جاي يتكلم ولا حاجه
gasp emoticon gasp emoticon )

بس حيرة حنين مطولتش لانها لقت احمد جاي وبيخبط ع كتف حازم
بيبص حازم وراه لقي احمد وااتفاجئ جدا وفرح جداا جدااا اول ما شافه وبفرح قاله ::ايه داااااااا مش معقول ؟؟ ابو حميد ازيك يابني واحشني جدا وقام حضنه وسلموا ع بعض سلام حااااار (بالشطة والليمون grin emoticon )

احمد:الحمد لله والله...انت ال واحشني ايه يابني فين اراضيك؟؟
حازم:موجود ي عم انت ال اختفيت فجأه كده
(طبعا احمد هيموت ويعرف ايه صلة القرابه اللي بين حازم وحنين واللي تخليهم قاعدين يهزرو ويضحكو مع بعض بالشكل ده )
احمد : (بيهمس ف ودن حازم ع حنين متسمعش ) وكمان يا ندل خطبت من غ ما تعزمني grin emoticon gasp emoticon اخص دي مكنتش عشره دي
حازم : خطبت ؟؟ مين يابني اللي قالك ع الاوشاعات المغرضه دي gasp emoticon وربنا ما حصل
احمد: (حس براحه كبيييييره جواه بس ف نفس الروقت مدايق ) وبيقول لنفسه : (اومال لما هو مش خطيبها ازاي تسمح لنفسها تقعد معاه وتهزر معاه بالشكل ده gasp emoticon )

وحب يعرف اكتر صلتهم ببعض ايه فسأل حازم بهزار (اومال مين دي ياله بقيت منحرف وانا معرفش gasp emoticon grin emoticon

حازم: (وهو هيموت ع نفسه م الضحك) يابني دي اختي
واول احمد ما سمع كلمة #اختي كان طاير م الفرحه وقلبه بيرقص وظهرت ع وشه علامات الارتياح وتنفس الصعداااااااااااااااااء

حنين طبعا كل ده قاعده مندهشه م اللي بيحصل ومش فاهمة اي حااااااااااااااااجه gasp emoticon
قاعده عامله نفسها متجاهلة اللي بيحصل تماما بس طبعا دا ظاهريا وبس
من جواها عايزة تسأل احمد هو مين؟؟ وايه جابه هنا؟ ويعرف حازم منين؟؟

وخرجها من شرودها صوت
حازم: اعرفك ي سيدي البشمهندسة حنين اختي الصغير
احمد:وهو عينه ف الارض

اهلا بحضرتك
حنين:وشها جاب الوان طبعا ومكنتش متوقعه خاااااااالص ان حازم يعمل كده ويقدمها لواحد صحبه لانه طبعا ميصحش gasp emoticon


ومعرفتش ترد عليه دا غ ان احمد م ادهاش فرصه اصلا ترد
لانه ف نفسه قال ان مفيش فرصه غ دي هتجمعهم ببعض فلازم يعتذرلها خاصه انها طلعت اخت #صديقه

احمد: اه صحيح يا بشمهندسة انا اسف جدااا والله ع اللي حصل النهارده الصبح
ردت حنين: (بخجل شديد وعنيها ف الارض والكلام محبوس مش عارفه تطلعه ححح ح حصل خير


حازم: ايه ده انتو تعرفوا بعض gasp emoticon
احمد:حكاله ع اللي حصل الصبح
حازم لا ياعم ولا تتأسف ولا اي اجه يابو حميد حصل خير

استأذنت حنين وسابتهم ومشيت راحت عند ساره
احمد:بس انت ايه اللي جابك الفرح ده ياض يا حازم grin emoticon
حازم:ياعم دي العروسة تبقي بنت خالتي
احمد:ههههههههههه ايه ده انت بتتكلم بجد؟؟ دا العريس ابن عمي gasp emoticon grin emoticon
ضحكو الاتنين وقعدو يتكلمو شوية لحد ما خلص الفرح

بعد الفرح ما خلص ركب وليد العربيه وجنبه من ادام ساره اخدها وطلع بيها ع مركب ف النيل كان وليد عاملها مفاجأه ومجهزلها المركب تجهيز خاص heart emoticon heart emoticon

واول ما ساره شافت منظر النيل والاضواء منعكسه ع ميته والمنظر الرومانسي الجذاب اللي وليد عاملهولها انبهرت جدا بالمنظر وفرحت جدا جدا

اخدها وليد من ايدها وركبو المركب وطبعا مكنش ف المركب غيرهم heart emoticon wink emoticon

قعد وليد وساره عيونهم ف عيون بعض
مسك وليد ايدها وضغط عليهم وحست ساره برعشه ف جسمها حس بيها وليد



ونزلت وشها ف الارض (ال يعني اتكثفت)
رفع وليد وشها بايده وقرب منها وسابو عيونهم تحكي وتقول اللي كل واحد عايز يقوله للتاني وبكل هدوووووووووء همس وليد بحبـــــــــ heart emoticon wink emoticon
ــــــــــــــك heart emoticon wink emoticon



الحلقة(3)
#دقة_قلب

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند..
قعد وليد وساره عيونهم ف عيون بعض
مسك وليد ايدها وضغط عليهم وحست ساره برعشه ف جسمها حس بيها وليد



ونزلت وشها ف الارض (ال يعني اتكثفت)
رفع وليد وشها بايده وقرب منها وسابو عيونهم تحكي وتقول اللي كل واحد عايز يقوله للتاني وبكل هدوووووووووء همس وليد بحبـــــــــ heart emoticon wink emoticon
ــــــــــــــك heart emoticon wink emoticon
احم احم
نسيبنا بقي من الناس اللي مش لينا دعوة بيهم دول (اصلهم بيعملو edema في ال feelings) هههههههههه بتوع تمريض فاهميني طبعا
اما عن حنين واحمد وحازم
حازم اخد احمد معاهم علشان يوصلو بالعربيه ف سكتهم
احمد وحازم طبعا من ادام وحنين ركبت ف الكرسي ال ورا لوحدها
سرحانه ف المره اللي جات فيها عيون ف عيون احمد



ومش بتشارك ف الكلام

وصل احمد ونزل م العربيه ونزل حازم سلم عليه
حازم: ابقي خلينا نشوفك تاني يابو حميد متقطعش الجوابات بقي
احمد: اكيد طبعا يا زوما دا احنا لينا قعده تاني ان شاء الله
حازم:ان شاء الله ي حبيبي



مشي احمد بس قبل ما يمشي كان حابب يلقي نظره اخيره ع حنين (اللي قاعدة بتسمعهم بس طبعا وشها الناحية التانية وعاملة نفسها مجاهلاهم تماما ) بس طبعا افتكر الايه #قل|_للمؤمنين_يغضوا_من_ابصارهم

وصلو حازم وحنين البيت كل واحد فيهم راح ع اوضته غير هدومه

حنين فضلت سرحانة شوية بتفكر ف صاحبنا


بس بسرعه قالت لنفسها لا مينفعش كده مينفعش نفكر ف حاجة مش لينا ولا من حقنا لان ده حرام #قلبي_مش_ملكي

قامت اتوضت وصلت ركعتين القيام ودعت ربنا #ربي_لا_تعلق_قلبي_بما_ليس_لي_واجعل_لي_فيما_احب_نصيب



ف نفس الوقت اللي كان احمد فيه بيصلي القيام وبيدعي ربنا ان لوفيها الخير تكون زوجه صالحة ليه



خلصت حنين صلاه ونامت وحلمت نفس الحلم اللي حلمته قبل كده ونفس الشخص اللي لبسها التاج يا تري مين الشخص ده؟؟
اه بالظبط زي ما قولتو كده هو صاحبنا #احمد
صحيت حنين م النوم بس المرادي احساسها مختلف وعلامات التعجب ملياها والحيرة شاغله قلبها gasp emoticon
حنيين لنفسها:
ايه دا؟؟ ازاي انا نسيت الحلم ده؟؟ وازاي احلم بشخص قبل م اشوفه؟؟ وليه احمد بالذات؟؟ طب وهو الحلم ده معناااااه اييييييه؟؟ gasp emoticon
وطبعا ملقتش اجابات ع كل اسألتها اللي محيراها دي
قامت اتوضت وصلت الفجر ودعت ربنا #ربي_اكتب_لي_الخير_حيث_كان_ثم_ارضني_به



صحي احمد لصلاه الفجر هو اصلا مكنش نام لانه كان سهران بيفكر ف #حنين وازاي قدرت تخطف قلبه من اول لحظة كده
قام استغفر ربه وصلي ودي بيها تكون زوجه صالحة ليه للمرة التانية

ف اليوم التاني صحيت حنين حاسة براحه نفسية

فطرت وراحت جامعتها وطبعا حازم اللي وصلها وف الطريق وهما ماشيين حازم

تليفونه رن
حازم:الو..السلام عليكم..اهلا ابو احميد صباح الفل يا حبيبي
لا بس ليه..خلاص انا دلوقتي بوصل حنين كليتها وبعدها هطلع ع كليتي ان شاء الله ..لالا معايا للساعه 12 كده ..خلاص يبقي هستناك نتقابل هناك ان شاء الله..مع السلامة ي غالي

(حنين طبعا اول ما سمعت #ابوحميد انتبهت جداا للمكالمة وقلبها بدأ يدق بسرعه وبصت لحازم باهتمام)
وبعد ما خلص حازم المكالمة طبعا هتموت وتساله احمد كان عايز ايه بسسسسسسسس طبعا مش ينفع
وحبت تسأله بطريقه غ مباشره
حنين:ايه دا بقي انت مش هتعدي عليا تروحني النهاردة ولا ايه؟؟
حازم:لا ي بنتي جاي ان شاء الله ليه بتقولي كده:؟؟ gasp emoticon
حنين: م انت بتقول مش عارف هتروح فين كده الساعه 12 اهو gasp emoticon
حازم:ههههههههه لا ياستي مش رايح ف حتة ده احمد هو اللي هيجيلي الكلية يقعد معايا شوية..قالي انه عايز يتكلم معايا شوية وانتي هتخلصي 1 يعني ان شاء الله هجيلك قبلها
حنين:اه اذا كان كده ماشي
(طبعا من جواها هتموت وتعرف احمد عايز حازم ف ايه) وبعدها قالت لنفسها طب وانا مالي اصلا عايزه ف ايه انا ليه شاغله نفسي كده؟؟
اما بالنسبة لاحمد طبعا فهو بيحاول يوطد علاقته بحازم علشان #حنين لان #نيته_خير ها؟؟ grin emoticon
وصلت حنين الكلية وطبعا راحت ل سالي (فكرينها ولا نسيتوها؟؟ )
حنين:السلا عليكم
سالي:وعليكم السلام .ازيك يانونة وحشتيني
حنين:بس ي بت يا وحشه انا اصلا مخامصاكي
سالي:ومخامصاني ليه بس ي قلبي
حنين:علشان مش جيتي فرح البت ساره وكنت لوحدي
سالي:اسفة والله ي نونة بس بابا تعب وكان ف المستشفي طول الليل
حنين:ااااااااااااه علشان كده مكنتيش بتردي ع الفون ..بس الف سلامة ع عمو كان عنده ايه
سالي:مفيش دي النوبة ال بتجيله ف قلبه دي بس المرادي كانت شديده شوية
فاضطرينا نوديه المستشفي ومكنش ف وقت اكلمك والله او اعتذر اني مش جاية...بس الحمد لله هو اتحسن دلوقتي وبقي كويس

حنين:حبيبتي ولا يهمك المهم ان عمو بقي كويس
قعدو يتكلمو شوية وبعدها دخلو المحاضرة وهما ف المحاضره
وهما ف المحاضره قاعدين الشباب ورا والبنات ادامهم وحنين قاعده جنب سالي ف اخر تخته grin emoticon grin emoticon قبل الولاد يعني الولاد بعدهم ع طول

وراهم #ادم و #محمود عمالين بيتكلمو وهي طبعا مش سامعه الدكتور منهم
فكرت تقوم تقعد ف مكان تاني بس طبعا الاماكن كلها كانت complete وفكرت تقولهم يبطلو كلام بس هي عارفه ان اخلاقهم مش كويسه وممكن يدايقوها بالكلام
لحد ما قررت تقول للدكتور

حنين:دكتور لو سمحت انا مش سامعه اي حاجه من حضرتك بسبب الدوشه اللي ورايا
الدكتور:ليه يا بشمهندسة مين بيتكلم ؟.؟ gasp emoticon
حنين:ساكتة ومش عارفه ترد وتقول ايه لانها مكنتش عايزة تسمي اسماء هي كانت عايزاه يحذر العامة
الدكتور:حنين بقولك مين بيتكلم gasp emoticon
ردت سالي ادم ومحمود يا دكتور
الدكتور: (سأل حنين) صح الكلام ده يا بشمهندسة؟؟
حنين(بتردد) أأأأ ااه يا دكتور صح
الدكتور: (بعصبيه شديده شاور عليهم)محمود وادم اتفضلوا اطلعوا بره ومفيش حضور محاضراتي لاخر السنة ..لما تبقو تعرفو تحترموني وتحترمو #زميلتكم تبقوا تحضرا يالا بره
(الدكتور #اياد شاب وسيم اعذب لسه متخرج واول سنة بيدرس فيها معجب جدا ب #حنين واخلاقها والكل ملاحظ كده الااااا حنين )
محمود وادم متكلموش ولا كلمة واكتفي ادم بنظره لحنين جمعت كل الحقد والغل والغيظ اللي جواه
اما عن حنين فكانت متجاهلاهم تماما
الدكتور: بشمهندسة حنين لو ف حاجة مش فاهماها وعايزاني اعيدها ف اللي فات اتفضلي قولي
حنين:لا ي دكتور متشكره ملوش لزوم اتفضل حضرتك كمل

اما عن محمود وادم كان الحوار بينهم كالتالي:
ادم: (بعصبيه)وربنا لاوريها البتاعة دي ان ما خليتها تندم ع اللي عملته ده مبقاش انا #ادم_الاسيوطي
محمود:مالك يابني علي فكره بقي هي مش غلطانة احنا اللي غلطانين وبالعكس انا محترم موقفها جداا ..دا بدل ما نعتذرلها هي والدكتور؟؟
ادم: (بصوت عالي) اعتذر؟؟ انا اعتذر ؟؟ ليه ان شاء الله كانت بنت مين دي علشان ادم الاسيوطي يعتذرلها ؟؟
محمود:ياسيدي احنا مالنا بنت مين ولا مش بنت مين احنا هنعتذر لان دي اخلاقيات
ادم:بقولك ايه بطل فلسفتك الفاضية دي وروح انت اعتذرها بس وديني ما سايبها والدكتور ده رفده هيكون ع ايدي ان شاء الله
محمود:خد بالك من كلامك ي ادم وقدر تصرفاتك قبل ما تعملها حنين بنت محترمة وعمرها ما غلطت ف حد
ادم (بضحكة سخريه) محترمة!!يابني مفيش بنت محترمة دول كلهم #شمال
محمود: لا فيه والمحترمات كتير بس انت بتقول كده لانك مبتعرفش ف حياتك غ الشمال
ادم: محمود انا بحذرك خد بالك انت كمان من كلامك
محمود لقي الحوار بينهم هيشتد قاله براحتك ال عايز تعمله اعمله بس خد بالك لو حاولت تقرب منها انا ال هكون ضدك وقتها انت فاهم؟؟
ادم:ليه بقي ان شاء الله كانت اختك ولا خطيبتك وانا معرفش ؟
محمود:ياسيدي لا اختي ولا خطيبتي بس اللي مرضاهوش علي اختي مرضاهوش ع بنات الناس
ادم (بضحكة سخريه) ااااااااه قولتلي ..معرفش حتة البتاعه دي عاملة فيكم ايه !!
معلقه الدكتور واديها علقتك انت كمان هاه وكا ده وتقولي محترممة ؟؟
محمود: (بعصبيه شديده) احترم نفسك ي ادم انت كده تخطيت حدودك وللمرة التانية بقولك ملكش دعوة بيها
مشي محمود وساب ادم يغلي من كلام محمود عن حنين اللي ادم عارفه ومقتنع بيه مليون ف المية بس مش عايز يواجه نفسه بيه
خلصت المحاضره وطلعت حنين وسالي وكانت الساعه 12.5 وحنين مستنية حازم طبعا علشان يوصلها البيت
وهما واقفين بصت حنين لقت اللي بينادي عليها من وراها
انسه حنين


التفتت حنين ولقت....؟؟

بس انتو متوقعين هيكون مين ال نادي ع حنين؟؟
#بقلم/ #عاشقة_التوليب



4
وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما خلصت المحاضره وطلعت حنين وسالي
وكانت الساعه 12.5 وحنين مستنية حازم طبعا علشان يوصلها البيت
وهما واقفين بصت حنين لقت اللي بينادي عليها من وراها
انسه حنين


التفتت حنين لقت دكتور #اياد
اياد:انااااا...انا بعتذر عن اللي حصل ف المحاضره
حنين: (وشها ف الارض ومتجنبة النظر ليه تماما) لا ي دكتور حصل خير
بعد اذن حضرتك
ولسه حنين هتمش نادي عليها
الدكتور:حنين!!


وقفت حنين ف مكانها ومدايقه جدا لانه رفع الالقاب
الدكتور:أأأأ لو ف حاجة مش فاهماها ممكن تيجي المكتب اشرحهالك
حنين (ادايقت جدا من كلامه ووشها احمر من الغضب )واكتفت بنظرة معبره ليه وقالتله بعد اذن حضرتك unsure emoticon
وف اللحظة اللي كان دكتور اياد بيعتذر فيها لحنين كان حازم واحمد داخلين الكليه علشان حازم يوصل حنين
واول ما احمد شاف حنين واقفه مع الدكتور اياد ادايق جدا جدا
وقال لنفسه ايه دا معقولة تكون كده !!
وكان هيموت ويعرف مين اللي واقفه عاه حنين ده وايه اللي يخليها اصلا تقف معاه ف الكليه بالشكل ده gasp emoticon gasp emoticon
بس طبعا مينفعش يسأل علشان ف نظر حازم وحنين دي حاجة متخصوش
بس اللي نفعه ف الاجابة ع اسالته ان حازم معاه واكيد اكيد هيسال حنين
حازم:ها يا ستي اتاخرت عليكي ؟؟
حنين: (وكان باين ع وشها انها مدايقه جدا وادايقت اكتر ان احمد اول مرة يشوفها وهي ف الكليه وشافها ف موقف زي ده ) لا مش اوي يعني
حازم:مال شكلك مدايقة ف حاجة حصلت؟؟
(طبعا احمد واقف متجاهل حوار حازم وحنين ظاهريا ومن جواه مستينها تتكلم بفارغ الصبر )
حنين(مكنتش حابة تتكلم علشان حازم ميعملش مشاكل بس قصدت تتكلم علشان احمد ميفهمش غلط)
حنين:لا ابدا ده بس موقف كده كان حصل ف المحاضرة والدكتور اياد كان بيعتذر بما ان اللي حصل ف محاضرته وكده
حازم: (بعصبية)موقف!! موقف ايه ده اللي يخلي دكتور بنفسه يعتذر
حنين: (بتردد ونبرات صوتها مهتزة) اتنين معانا ف الدفعه كانو دايقوني ولما اشتكيت للدك طردهم م المحاضرة فبيعتذرلي عن مدايقتهم ليا
احمد(مش ع بعضه ووشه احمر وملامحه اتغيرت وظهر عليها الغضب فخرج منه الكلام غصب عنه)دايقوكي ازاي يعني squint emoticon confused emoticon
حنين:واقفه مزهوله جداا ووشها قلب الوان وقلبها بدا يدق بسرعه اول ما سمعت كلام احمد لانها مكنتش متوقعه انه يتكلم اصلا squint emoticon
اما عن حازم فمعلقش علي احمد لانه كان مشغول بالموقف نفسه وخايف ع حنين
احمد بقي بعد ما اتكلم قعد يلوم ف نفسه
احمد(لنفسه)ايه الغباء اللي انا عملته ده مكنش المفروض اتكلم ده حتي اخوها واقف يقول عليا ايه دلوقتي
ردت حنين(بارتباك وتوتر مع خجل)أأأأأأأأ...كانو بيتكلمو ومكنتش عارفه اسمع الدك فقولتله
حازم: (اول ما سمع ال حصل من حنين وان الموقف عدي سهل واللي حصل حاجة بسيطه حس براحه كبيرة وعلامات وشه اتبدلت للارتياح) طب وحد كلمك بعدها يعني؟؟
حنين:لالالا متقلقش محصلش حاجة
حازم:تنفس الصعدااااااااااء ) طب الحمد لله
احمد واقف مخنوق جدا ونفسه يسالها اكتر ويعرف تفاصيل اكتر عن ال حصل بس اكتفي بان محدش دايقها تاني وكمان مينفعش يسال
خلص الموضوع وخرجو م الكلية علشان يركبو العربيه
ركبت حنين ورا وركب احمد جنب حازم ادام
حنين راكبه ورا ومش مصدقة اللي حصل وايه خلي احمد يتكلم بالطريقه دي
وليه كان باين عليه انه متعصب اوي؟؟ وليه حست انه ادايق اكتر بعد ما اتكلم؟؟
احمد راكب شارد تماما بيفكر ف اللي قاله وياتري ممكن حازم يزعل؟؟او ممكن يكون اخد باله اصلا؟؟
احمد لنفسه::لالالا مش معقول يكون لاحظ لانه معلقش
وعمال بيفكر وف وسط كل ده فجأه بيبص ف المرايه جات عينه ف عين حنين حس اوي بقربها منه حس انه غرق جوا بحر عيونها



مع انها كانت لحظة ونزل عينه وهي كمان بس حس وكانها سنه كامله حس كانها اطول واجمل لحظة مرت ف حياااااته كلها
حازم:انت يابني ..مالك مش معايا خالص ليه كده؟؟
احمد حس انه مرتبك جدا بس حاول يبدو طبيعي :أأأأ لا مفيش شوية صداع بس فمش مركز كنت بتقول حاجة ؟؟

بتقول حاجة ؟؟
حازم:لا الف سلامة عليك يابو حميد
كنت بقول انك هتنزل تتغدي معانا ونشب الشاي سوا وبعدها ياسيدي ابقي اوصلك
احمد:لالالا معلش يا حازم مش هقدر والله خليها مرة تانية
حازم:لا تانية ولا تالته قضي الامر
احمد:صدقا مش هقدر خليها وقت تاني لاني بجد تعبان ومحتاج ارتاح
حازم:امممممممم كده برضو ؟؟ماشي ياعم لولا اني شايف معالم الارهاق ع ملامحك فعلا مكنتش سبتك
(حنين راكبة ورا متابعه الحوار بتاعهم بقلبها قبل عقلها طبعا)
حازم وصل احمد ونزل سلم عليه واحمد شكره وطلب منه حازم يبقي يطمنه عليه
مشي احمد ع البيت وكان نفسه يسلم ع حنين قبل ما يمشي او حتي يلقي نظرة اخيرة عليها بس طبعا لان ضميره ال بيحكمه فهو اعتبر ان دي خيانة لصديقه دا غير انه حرام ف المقام الاول علشان زي ما قولنا المفروض يغض بصره
وصل حازم وحنين البيت ,,سلمت حنين ع مامتها وطبعت قبله ع خدها :*ودخلت اوضتها اتوضت وصلت ودعت ربنا كتيييييييييييييييييير #ربي_لا_تعلق_قلبي_باحد_سواك
خلصت صلاه وطلعت حضرتالغدا مع مامتها
وهما بيحضرو الغدا سالتها مامتها عن يومها واتكلمو شوية واتغدو ودخلت حنين ع اوضها علشان تنام
بس للاسف معرفتش لان الحيرة مالية قلبها وخايفة لتكون فاهمة تصرف احمد غلط
قامت فتحت اللاب بتاعها وقعدت ع الفيس شوية بس وهي قاعدة لفت نظرها ان احمد معلق لحازم ع بوست
وكان البوست بيقول
#الزوجة_الصالحة_خير_متاع_الدنيا فاللهم ارزقنا خير متاع الدنيا


وكان تعليق احمد ع البوست
#اللهم_امييييييين وابشرك يا حازم اني تقريبا كده وجدت خير متاع دنيتي
حازم:ايوة بقي يعني هنفرح بيك قريب يابو حميد
احمد:والله هو لسة شوية بس انا خلاص نويت واالاعمال بالنيات بقي يازومة grin emoticon
وكانت مده الكومنت 15 دقيقه بس
حست حنين بمزيج من الاحاسيس المتداخلة والمتناقضة
فررح ع زعل ع حيرة ع خوف علي حاجات كتير كده
ودفعها فضولها انها تدخل ع الوول بتاعت احمد وتشوف ايه تفكيره من بوستاته
واول بوست قرأته..
احيانا ينطق لسانك بما في قلبك رغما عنك فما يود قلبك ان يخفيه يفضحه لسانك ..من خوفك علي شخص ما
لا تدري اهو حب !! ام اعجاب!! ام ماااااذا!!


واول حنين ما شافت البوست
افتكرت كلام احمد الموجه ليها (دايقوكي ازاي يعني) ربطت بين كلامه وبين البوست وزادت حيرتها اكتر واكتر
قفلت الفيس وهي حاسة انها عايزة تعيط من المشاعر والاحاسيس المتضاربة اللي جواها لانها خايفه تكون بتوهم نفسها بحاجات مش صح اصلا
قامت اتوضت وصلت ودعت بالدعاء المعتاد (اللهم لا تعلق قلبي بما ليس لي ) بس المرادي مقالتش( واجعل لي فيما احب نصيب) لانها خايفه يكون اللي جواها مش حب اصلا لانها مش مقتنعه نهائي بالحب اللي من اول نظرة


ودعت ربنا :يارب اخرجني من حيرتي وخليك دايما جنبي ولو مكنش من نصيبي ابعده عني ومتجمعنيش بيه ف اي مكان )
خلصت حنين صلاتها وقامت قرأت وردها ونامت وحلمت بنفس الحلم لتالت مره
بس المرادي احمد اتكلم وقالها : (اردت ان يجمع الله لي خير متاعي الدنيا والاخرة فاخترتك لتكوني معي ..فانتي خير متاعي في الدنيا وحوريتي ف الجنة ) heart emoticon frown emoticon heart emoticon



البأأأرت(5)
#دقــة_قلـــب

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما
خلصت حنين صلاتها وقامت قرأت وردها ونامت وحلمت بنفس الحلم لتالت مره
بس المرادي احمد اتكلم وقالها : (اردت ان يجمع الله لي خير متاعي الدنيا والاخرة فاخترتك لتكوني معي ..فانتي خير متاعي في الدنيا وحوريتي ف الجنة ) heart emoticon frown emoticon heart emoticon

اما عن احمد لما روح بيتهم طبعا كان شارد ومدايق
اول ما وصل البيت لقي #حور(اخت احمد ف 4 هندسة واصغر منه بسنه ) قاعدة بتسمع التليفزيون القي عليها السلام
وسالها :ماما فين
حور: وعليكم السلام ماما ف المطبخ
دخل احمد المطبخ سلم ع مامته وباسها من جبينها
احمد:وحشتيني يا ست الكل
مامته:وانت كمان يا حبيبي عامل ايه:..؟
احمد:الحمد لله يا حبيبتي ..ها عاملالنا ايه بقي النهارده؟
مامته:عاملالك اكله بتحبها
احمد:اذا سنأكل اليوم مكرونة بشاميل
اليس هذا صحيحا سيدتي؟؟ heart emoticon
مامته:ههههههههه بالظبط كده يلا بقي روح غير هدومك وتعالي هتلاقي الاكل جاهز
احمد:فريررررة grin emoticon بس هو بابا فين؟؟
مامته:جه بدري م الشغل اتوضي وصلي وقال هنام لحد الاكل ما يجهز وابقو صحوني
احمد:ماشي يا ست الكل صحيه عبال ما اغير واصلي واجي
دخل احمد اوضته غير هدومه واتوضي وصلي وكل ده وهو بيحاول يتناسي موضوع حنين لانه عايز يبدو طبيعي ادام اهله ف البيت علشان محدش يساله ماله
وبعد ما صلي حس براحه اكتر وبعدها طلع بقي علشان يتغدي

وهما ع السفرة اتكلموا ف مواضيع عامة وسأل حور عن اخبار كليتها وبعد ما خلص الغدا دخل احمد اوضته وفضل يفكر تاني ف اللي حصل
وفتح الفيس لقي حازم منزل بوست علقله عليه ونزل بوست هو كمأأأأأن
وكان طبعا يقصد بالبوست حنين heart emoticon heart emoticon
واموقف اللي حصل النهارده...
وبعدها قفل الفيس وبرضو بيفكر تاني ف حنيييييييين ومحسش بنفسه لانه كأأأن استسلم لسلطان النوم
راحت حور لاحمد لانها كانت عايزة تتكلم معاه شوية وخبطت ع باب الاوضه اكتر من مرة ومحدش رد ففتحت لقته ناأأأيم خرجت وقفلت الباب وراأأها
مشيت حور ع اوضتها فتحت اللاب عشان كان عندها شغل عليه وزهقت ففتحت فيس
وسابت رساله لـــ حنين
حور:السلام عليكم ورحمة الله ..نونة وحشتيني عاملة ايه؟؟ ابقي طمنيني عليكي
حنين اول ما صحيت فتحت الفيس ولقت الرساله دي من حور فردت
حنين:وعليكم السلام ..الحمد لله يا حبيبتي انا بخير انتي اخبارك ايه heart emoticon heart emoticon
وقعدوا يتكلموا مع بعض كتيييييير
احمد لما صحي مامته قالتله ان حور كانت عايزاه
راح احمد يخبط ع اوضتها ودخل لقي حور قاعده فاتحه فيس
احمد:خير يا حور ماما قالت انك كنتي عايزاني
حور:ابدا مفيش يا حودة كنت عايزة نتكلم شوية وندردش كالعادة heart emoticon
احمد:طب اقفلي البتاع ده وتعالي نتكلم شوية
حور:هههههههههههه الله يسامحك يا حنين ده انتي رهيبه والله pacman emoticon pacman emoticon
احمد: (باستغراب)بتضحكي ع ايه يا هبله انتي (هو مجاش ف باله خااالص ان حور تقصد حنين ال ف باله طبعا وعشان كده محسش بدهشه لما حور قالت اسمها)
حور:بص بص هههههههههههه
احمد:بيبص لقي حور بتكلم حنين ماجد
وبدهشه كبيييرة ودقات قلبه بدأت تزيد
مين حنين دي يا حور؟؟ gasp emoticon gasp emoticon
حور:حنين دي تبقي صحبتي يا سيدي معايا ف الكليه بس هي اصغر مني بسنه
بس مقولكش بقي يا احمد بنوتة رقيقه جدا ومحترمة جدا جدا ومرحه جدا جدا جدا heart emoticon
احمد: (حاسس بفرحه كبيرة وهو بيسمع عنها) انتي تعرفيها شخصيا؟؟ اقصد اتعاملتي معاها؟؟
حور:اكيد يابني دي حبيبتي kiss emoticon
احمد:ها طب كملي كلامك عنها سكتي ليه gasp emoticon
حور:وله يا احمد انت تعرفها ولا ايه gasp emoticon
احمد: (بارتباك)أأأ اعرفها؟؟ اعرفها ازاي يعني؟؟ انتي تعرفي عن اخوكي كده برضو
حور:( بترفع حاجبا )لا بس اصلك اول مرة تهتم بواحده من صحباتي كده
احمد: (ارتبك جداأأ وحب يهرب فقالها) بقولك ايه يا بت انتي اخلصي وتعالي ورايا الاوضه
حور:(وهي بتغمزله بعينها)ماشي يابو حميد وديني الموضوع ده ف ان وهعرفها ان شاء الله
قفلت حور مع حنين وهي مستحلفه لاحمد وناوية الموضوع ميعديش ع خير gasp emoticon
راحت لاحمد الاوضة وفضلو يدردشو شوية مع بعض ف موأأأضيع عامة
ن حنين قفلت مع حور وطلعت قعدت مع مامتها شوية وسألتها مامتها عن اخبارها واخبار دراستها
وهما بيتكلموا قالتلها :نونة يا حبيبتي عندي ليكي مفاجأة هتفرحك اوووي
حنين:احم احم ايوووة بقي طبعا ست الحبايب مبتجيبش غير الاخبار الحلوة والمفاجأت دايما kiss emoticon
مامتها:سارة ووليد هيرجعو بكرة من شهر العسل العسل وهنروح كلنا مع بيت خالتك عشان نزورهم
حنين( بفرحه ولهجة طفولية) حبيبي يا مامتي ايوة بقي
طب يالا بقي قوليلي هنروح امتي
مامتها:انتي عايزة نروح امتي
حنين دلوقتي grin emoticon
مامتها:هههههههه لمضه..بكرة باذن الله ارجعي بدري ونروحلهم
حنين:(بفرحه كبيييرة )يا حبيبتي يا ماما يا حلوة انتي kiss emoticon
ياللا بقي يا مامتي هسيبك علشان انام بدري واصحي بدري اروح كليتي وارجع بدري عشان اروح عاكم heart emoticon
مامتها:ههههههههه اخدتي غرضك مني وهتسيبيني وتنامي يعني
حنين:هههههههههه حبيبتي يا مامتي منا كده كده كنت هسيبك علشان اصحي بدري بقتي *
وطبعت حنين قبله ع خد مامتها ودخلت ناأأأمت وهي فرحانه جدأأ جداأأأ

ف اليوم التاني صحيت حنين راحت كليتها وكان عندها محاضرات لحد الساعه 12 وطبعا خلصت محاضرات وحازم عدي عليها اخدها وروحوا

واول ما وصلت البيت دخلت اوضتها اتوضت وصلت ونادت عليها مامتها:يلا يا حبيبتي اجهزي عشان خالتك وجوزها مستنينا عشان نروح كلنا لساره
حنين:حاضر يا ماما هلبس بسرعه اهو
جهزت حنين وراحو كلهم لبيت خالتها اللي هي مامت ساره واول ما وصلوا سلموا ع بعض وركبوا كلهم العربيات
حازم وحنين و #رهف اخت سارة الصغيره ف عربيه
وبابا حنين ومامتها وخالتها وجوز خالتها ف العربيه التانية
وصلوا عند ساره وسلموا عليها كلهم وحنين اول ما شافت ساره جريت عليها واخدتها بالحضن وسلموا ع بعض سلاأأم خاص heart emoticon heart emoticon kiss emoticon heart emoticon kiss emoticon
ودخلوا كلهم قعدوا الرجاله ف مكان والستات ف مكان تاني لوحدهم (علشان الاختلاط طبعا وكده)
ودخلت سارة ومعاها حنين المطبخ
حنين:(وبتغمز بعنيها لساره) احم احممم بس انتي منورة كده ياسو..شكل الجواز بيعمل كتييييير ههههههههههه
ساره:ههههههههه اه يا لمضه بكرة ياختي تتجوزي وتجربي
حنين: (اول ما ساره قالت كده جات صورة احمد ف بالها)وشردت ف الاحلاأأأم اللي بتحلمها بيه حتي من قبل ما تشوفه وبخاصه اخر حلم لما احمد قالها((اردت ان يجمع الله لي خير متاعي الدنيا والاخرة فاخترتك لتكوني معي ..فانتي خير متاعي في الدنيا وحوريتي ف الجنة ) heart emoticon frown emoticon heart emoticon

ساره:يابت روحتي لحد فين ايه السرحان ده كله اسسسسسسسسس اللي واخد عقلك
حنين:(وهي بتفوق من شروده)هااااا..ياستي لا سرحااان ولا حاجه
وحبت تداري ع الموقف فسالت ساره قوليلي بقي يابت ياسو اخبارك مع وليد ايه ها grin emoticon
ساره:(بلهجه كلها هيام وحب )وليد؟وليد ده احن قلب ف الدنيا دي كلها هقولك ايه ولا ايه يا حنين heart emoticon heart emoticon
وليد دا كــل حاجة ليا ف الدنيا ومبيزعلنيش ابدأأا وكل اللي بطلبه منه بينفذه
حنين:(قاعده بتسمع وع وشها شبح ابتسامه) هيييييييييييييييح heart emoticon heart emoticon
ساره:هههههههه معلاهش نسيت انك سنجل
حنين(خبطتها ع كتفها):ههههههههه
ساره:طب تعالي نطلع العصير للناس اللي بره دي احسن اتاحرنا عليهم ونبقي نكمل كلامنا واحنا بنحضر العشا
خرجوا قدموا العصير وقعدوا يتكلمو الستات مع بعض والرجاله مع بعض ويهزروا heart emoticon
واثناء ما كانت حنين وساره ف المطبخ بيحضرو العشا اذا بجرس البأأأب يرن
ساره:حنين معلش روحي افتحي الباب انتي عارفه اكيد بره مش سامعين م الدوشة
حنين:ماشي يا ست هانم م انا الفليبينيه ال جابهالك وليد افندي
ساره:ههههههههههه اطلعي البت واخلصي
راحت حنين فتحت الباب ولقت ادامها ست كبيييرة
الست:اهلا يا حبيبتي مش دي شقه وليد برضو ولا العنوان غلط
حنين:اهلا بحضرتك اه هي اتفضلي حضرتك عايزاه؟؟
الست:انا مرات عمه يا حبيبتي
حنين:اهلا يا طنط انا اسفه والله مكنتش اعرف اتفضلي ادخلي انا حنين بنت خالة ساره
الست:اهلا بيكي يا حبيبتي
ودخلت الست جوة ولسه حنين هتقل الباب لقت ايد من بره بتزق الباب
بتفتح حنين الباب وفضت واقفه مكانها مش قادرة تنطق ولا حتي تتحرك وبرقت عنيها ووشها جاب الوأأأن اول ما شافت #احمد heart emoticon
احمد كماأأأن اتفاجئ بوجود #حنين وارتبك جدااأأ وفرح جداأأ جداأأأ
احمد(بابتسامة جذابه طب ايه؟؟مش هدخل بقي ولا هنفضل واقفين كده كتييير
حنين(بارتباك شديد وخجل)أأأأ اناأأأ انااسفه اتفضل
وسابته حنين ودخلت لساره بسرعه ومستنتش حتي لما يدخل
سارة:مين يا بنتي اللي كان ع الباب كل ده بتفتحي gasp emoticon
حنين(بارتباك) د دد دي ست بتقول انها مرات عم وليد وواحد تاني
ساره:ايه ده طنط #خديجه واحمد ؟؟
طب تعالي تعالي نطلع نسلم عليهم
حنين:(بتردد وخجل)لالالا انا مش هطلع انا هستناكي هنا


ساره:تستني هنا ده ايه يالا يابنتي اطلعي

خرجوا حنين وساره من المطبخ سلموا علي مامت احمد وراحت ساره سلمت علي احمد بس مش بالايد طبعا
اما حنين فسلمت ع مامته ورفضت انها تروح عند الرجاله علشان تسلم عليه
احمد قاعد هيموت م الفرحه ومن الصدفة الجميله اللي حصلت بدون اي ترتيب دي
وبعد ما خلصوا سلاماأأت راح قعد مع حازم ووليد وقعدوا يلعبو بلاي ستيشن وكان احمد هو اللي بيغلبهم دايما
والستات الكبيره كلهم قاعدين بيتكلمو مع بعض
والرجاله الكبار بيهزرو
وبيحكوا حكاوي من حكايات زمان
وطبعا سارة وحنين ف المطبخ مع بعضهم بيطبخوا بس حنين هي اللي كانت متوليه الطبيخ كله وسارة بمثابه المساعد ليها
خلصوا تجهيز الاكل وجهزوا السفرة وقعدوا الستات لوحدهم والرجاله والشباب لوحدهم
وهما قاعدين بياكلو مامت احمد:تسلم ايدك يا ساره يا حبيبتي الاكل جميل اووي
ساره:شكرا يا طنط بالهنا والشفا بس دي حنين الي طبخت مش انا
مامت احمد:ما شاء الله ي حبيبتي انتي بتعرفي تطبخي ؟؟
حنين:اه ماما بتعلمني
مامت حنين:طبعا ماهي البنت الوحيده ولازم تتعلم كل حاجة
مامت احمد:ما شاء الله يا حبيبتي ربنا يخليهالك ياأأرب
وانتي ف كليه ايه بقي يا حنين؟؟
حنين:انا ف 3 هندسه
مامت احمد: ما شاء الله لا قوة الا بالله ربنا يحرسك ي حبيبتي انا معايا #حور برضو ف 4 هندسة السنادي
حنين:حور؟؟ ايه ده هي حور تبقي بنت حضرتك؟؟
مامت احمد:اه يا حبيبتي انتي تعرفيها؟؟
حنين:اه طبعا دي صحبتي اووي ..اومال هي مجتش مع حضرتك ليه؟؟ gasp emoticon
مامت احمد:باباها كان تعب شوية قبل م نيجي فقالت هتفعد معاه
حنين:الف سلاأأأمه ع عمو
مامت احمد:(وقد اعجبت جدأأ بشخصية حنين) الله يسلمك ي حبيبتي
خلصو عشا وكملوا السهرة بتاعتهم وقاموا كلهم علشان يمشوا
ركب حازم واحمد ومعاهم حنين ورهف من ورا والعربيه التانيه فيها ابو حنين ومامتها وخالتها ومامت احمد
حنين مكنتش عايزة تركب العربيه اللي فيها احمد علشان خايفة من الفتنه وكمان هي عايزة تحافظ ع قلبها
احمد المرادي غض بصره عنها بكل الطرق علشان هو عايزها ف الحلاأأأل وبس
وصلوا وكل واحد راح بيته
وطبعا ف المقابله اللي حصلت
دي مامت احمد قربت جدا من حنين وعيلتها وبقوا اصحاب جدأأا


وصلت حنين البيت غيرت هدومها وقرأت وردها وفتحت فيس وحبت تدخل ع الوول بتاعت احمد بس قاومت نفسها ولسه هتقفل فيس وتقوم لقت احمد ناشر ع وول حازم اخوها #حقا_رب_صدفة_خير_من_الف_ميعاد


وطبعا هو ناشره ع وول حنين علشان هي تشوفه
وقرأت حنين البوست وهي حاسه بفرحه وسعاده مايتوصفوش ومعاهم حيره وقلق


ولسه هتقفل لقت طلب صداقة جايلها وبتفتح حنين الادد وااتفاجئت جدأأأ لما شافت ان....؟

يا تري مين اللي هيكون بعت الادد لحنين؟؟ وليه اتفاجئت لما لقت الشخص ده باعتلها الادد؟؟ويا تري هتقبل الادد ولا هتقاوم نفسها وترفض؟؟ ولو قبلته هل الامور هتتطور ؟؟طب ولو رفضته ايه اللي هيحصل؟؟
كل ده هنعرفه الحلقة الجاية باذن الرحمن


البأأأأرت (6)
#دقة_قلـــب

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما قرأت حنين البوست وهي حاسه بفرحه وسعاده مايتوصفوش ومعاهم حيره وقلق
ولسه هتقفل لقت طلب صداقة جايلها وبتفتح حنين الادد وااتفاجئت جدأأأ لما شافت ان الادد من Adam El_asioty واول ما شافته اتفاجئت جدأأأ وقالت لنفسها :
ودا ايه بقي ان شاء الله ؟؟ باعتلي ادد ليه ده ؟؟المفروض انه عارف اني مش بقبل اولاد
وطبعا كنسلت حنين الادد كالعادة لما بيجيلها ادد من اي ولد
وقفلت بعدها حنين الفيس وقامت اتوضت وصلت وقرأت ودها ونأأأأمت

نسيــب حنين نأأأيمة شوية ونروح لاحمـــد
احمد بقي اول ما وصل بيتهم راح اتوضي وصلي ودخل اوضته فضل سرحان شويه ف حنيـــن
وقرر قرار نهائي انه هيغض بصره عنها نهائيا وانه هيسيب الموضوع للنصيب علشان يحمي نفسه من الفتنه لانه متأكد انه من يوم ما قابل حنين وهو اتغير تماما وبيفكر فيها وده حرأأأأم وقرر يجاهد نفسه لانه مش عايز ياخد اي حاجة مش من حقه حتي ولو نظره (النظرة سهم من سهأأأم ابليس)
وبعد كل التفكـــير ده فتح احمد فيس نزل بوست ونأأأأم

تاني يوم الصبح صحيت حنين من النوم صلت وفطـــرت ووصلها حأأأزم للكليه
وصلت الكليه ودخلت المحاضره هي وسالي وكأأنت محاضره د/ #ايأأأد
وبعد ما خلصت المحاضره واقفه حنين ولقت ادم جأأي نحيتها ووقف ادامها وايده ف جيوبه وفضل يبصلها فتره وهي مندهشه وبعدها قالها:ازيك ي انسة حنين
حنين:مصدومة وعلامات التعجب ماليه وشها وقلبها هيوقف
ادم(بلامبالاه ونبرة تعالي):اناااا بعتلك ادد امبارح اصلي كنت عايز اعتذرلك عن اللي حصل وقولت اعتذر ع الفيس افضل من اني اوقفك الوقفه دي بس هعمل ايه انتي رفضتي الادد
حنين(وشها احمر وارتبكت جدأأأ وبكل صرامه قالتله): حصل خير
وسابته ومشيت
طبعا هو مكنش باعتلها الادد عشان يعتذر زي ما قال ولا حأأأجة دي كانت حجه لحفظ مأأأء الوجه لانها رفضت الادد ودي اول بنت ترفضه ..هو باعتلها الادد لانه بيحاول يجر رجلها بس واخدها بالسياسه لانه عارف انها مختلفه عن اي بنت وعلشان ميخوفهاش منه

ومشيت حنين لسالي قعدوا ف المصليه استنوا المحاضره اللي بعدها وحضروا المحاضره وبعدها روحوا البيت

دخلت حنين سلمت ع مامتها واتغدوا ودخلت حنين اوضتها علشان تنام ولقت مامتها بتخبط عليها
حنين:اتفضلي ي ماما
مامتها: لسه صاحية ي حبيبتي؟؟
حنين:اه كنت لسه هنام خير ي ماما حضرتك عايزة حاجة؟؟

مامتها: (بتردد) أأأ أأص أأص اصل ف عريس متقدملك وباباكي قاللي اقولك علشان جايين بعد بكره ان شاء الله
حنين:(اتصدمت وادايقت جدا وبتبلع ريقها بصعوبه) ط طب هو مين ده ي ماما ؟؟
مامتها:ابن صاحب باباي ووالده كلم باباكي النهاردة
وطبعا مينفعش نرفض لان ابوكي بيقول انه شاب مهذب ومحترم وملتزم كمان يعني زي ما انتي عايزة وطبعا الرسول صلي الله عليه وسلم قال #اذا_جائكم_من_ترضون_دينه_وخلقه_فزوجوه
حنين:(بنبره حزن )ربنا ييسر الحال ي ماما
مامتها: ماشي ي حبيبتي هسيبك بقي عشان تنامي واحسن حاجة ان عندك بكرة وبعده اجازة عشان تلحقي تجهزي نفسك كويس
حنين(وعنيها بدأت تتجمع فيها الدموع)الله المستعان
وخرجت مامتها وسابت حنين بتموت من جواها وبتقول لنفسها:
ابن صاحب بابا وماما بتقول انه شاب مهذب وملتزم كمان وبتقول مينفعش نرفض وهي فعلا عندها حق..
طب وانا هعمل ايه دلوقتي؟؟ هوافق عليه؟؟طب واحمد؟؟ بس احمد لو كان بيحبني فعلا كان اخد خطوة وهو ايه اللي هيمنعه يعني ؟؟
وافتكرت حنين الكومنت بتاع احمد ع بوست حازم "وابشرك يا حازم اني تقريبا كده وجدت خير متاع دنيتي"
ايه ده؟؟ معقولة مكنش يقصدني؟؟ طب اومال ايه تصرفاته دي؟؟ وليه لما بيشوفني بحس انه فرحان ؟؟
طب افرض انه بيحبني هبقي انا كده ظلمته وظلمت نفسي لان هو لسه طالب وبيدرس واكيد مش مستعد لخطوة زي ددي دلوقتي
لالالالا بس هو لو كان عايز يا خد خطوة كان عمل كده لانه الولد الوحيد وكمان حالتهم متيسره
يووووووه بقي طب افرض انه مش بيحبني اصلا هفضل انا رابطة نفسي بيه كده ؟؟طب لحد امتي هفضل مستنياأأأأه؟؟ ويمكن ف الاخر اكون انا مش ف دماغه اصلا
تعبــت حنين من كتر الحيرة والاسأله اللي جواها اللي مش لقيالها اجابات نهائيا ومحستش بنفسها غير وهي بتعيط ومنهاره ف العيأأأط وبدأ الصراع الداخلي اللي جواها يتحول لكلاأأأم ومن وسط بكاها بتقول لنفسها انا ال استاها انا اللي علقت نفسي بيه م الاول ده مكنش ينفع يحصل ..مكنش ينفع ادي لنفسي المساحه دي مكنش ينفع اعشم نفسي بحاجة وامشي وا اوهاأأم
انا اللي اتوجعت ف الاخر ..وعلشان هي عارفه ان محدش هيقدر يخفف عنها غير ربها فقامت اتوضت وصلت وفضلت تبكي وهي بتصلي وبتشكي لربنا انه يخفف عنها الحمل اللي هي شايلاه وانه يجبر كسر قلبها
وفضلت تستغفر ربنا كتييير وتدعيه انه يتوب عليها ويرضي عنها #ويشيل_حب_احمد_من_قلبها
واخدت قرار نهائي انها هتوافق ع العريس اللي متقدم
نامت حنين وصحيت الصبح اتوضت وصلت ونادت عليها مامتها علشان يحضروا الفطار سوا وبعدها قعدوا كلهم ع السفره وحنين قاعده شارده تماما ومش بتشاركهم ف الكلاأأم علي عكس العادة فهي اللي بتخلي ليومهم معني بشقاوتها وطفولتها
وكلهم لاحظوا كده فسألها باباها:مامتك كلمتك ع العريس يا حنين؟؟
حنين(بانكسار ونبرة حزن)أأه يا بابا كلمتني
باباها:ماشي يا حبيبتي هما جايين بكرة ان شاء الله هيشوفك وتشوفيه وبعد كده ال فيه الخير يقدمه ربنا
حنين(واعنيها اتملت بالدموع)بعد اذنكم انا شبعت الحمد لله
قامت حنين دخلت اوضتها اترمت ع السرير وفضلت تعيط
دخل حأأزم وراها خبط ع الاوضه
قامت حنين بسرعه مسحت دموعها علشان مش حابه انه حد يعرف انها بتعيط
دخل حازم:حنين ممكن نتكلم شوية ؟
حنين:(بحزن ونبرات مهتزة)أا أأأه طبعا تعالي يا حازم
حازم:(بنبره حنان)حنين مالك انا حاسس انك من امبارح وانتي فيكي حاجة او زعلانه من حاجة
حنين بدأت تعيط بشده ومش عارفه تتكلم
حازم(بخضه)ي حبيبتي مالك بس انتي مش عايزة العريس يعني اقولهم ينهوا الموضوع؟؟متقلقيش انا ممكن اكلم بابا واحاول اقنعه
حنين بتعيط ومش بترد
حازم:حنين انتي ف حد ف حياتك؟؟
حنين(وقد فاجئها سؤال حازم )ردت من بين بكائها أل ل ل لأ
حازم:طب اومال بتعيطي ليه بس؟
حنين:عادي يا حازم هي بس علشان الخطوة دي بتبقي صعبه ع اي بنت فبتكون متردده وخايفه ونفسيتها مبتبقاش متظبطة
حازم:هههههههه اه منكم انتو بتبقوا هتموتوا ع الحاجة واول ما تبقي ادامكم تدلعوا ولا مش عايزين
حنين(وبتخبطه ع كتفه)هههههههههه
حازم(بحنان)متخافيش ي قلبي ان شا الله كله هيكون تمام وبعدين يعني بابا عمره ما هيجبرك علي حاجة انتي مش عايزاها ..يعني لو قولتي لا يبقي خلاص كل حاجة هتنتهي
حنين شردت وقالت لننفسها(لا يا حازم انا مش هرفض انا لازم اوافقعلشان معلقش نفسي #بأحمد ..هوافق علشان احافظ علي قلبي ..هوافق علشان لو رفضت هحس اني رفضت علشان مستنية احمد بس لا انا مش مستنياه وهوأأأفق)
حازم:نونة مالك سكتي ليه قولتلك اطمني ولا انتي مش واثقة ف اخوكي :؟؟
حنين(بتفوق من شرودها)هاا..ربنا ييسر الحال

تاني يوم بقي اللي هو اليوم الموعود اللي جاي فيه العريس ــــــــ ــــــــ ـــــــــ
مامت حنين صحتها قبل معادها علشان يلحقوا يرتبوا الشقه وينزلو يشتروا طلبات اليوم ..وجهزوا كل حاجه ومامتها عملت الحلويات اللي هيقدموها للعريس واهله ودخلت حنين علشان تلبس اذا بجرس الباب بيرن ـــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ
فتح حــازم البأأب ورحب بالضيوف واستقبلوهم ...ودخلت مامت حنين علشان تقولها تخرج ..لقت حنين عنيها مليانة دموع حضنتها وحنين زاد بكأأئها بس مامتها حاولت تهديها وتقولها انه محدش هيغصبها علي حاجه وان القرار النهائي ليها اولا واخيرا
بس ال هي متعرفوش ان حنين مش بتعيط لانها خايفه لحد يجبرها ع حاجه..حنين بتعيط لان ده اخر يووم ليها هتودع فيه احمد وتطرده من ذاكرتها للابد
مسحتلها مامتها دموعها واخدتها من ايدها وخرحوا الاتنين وقبل ما يدخلو المكان ال فيه العريس حنين بصت علي الضيوف من بعيد ..
ووقفت حنين مكانها وسابت ايد مامتها وبرقت عنيها وبصدمة ودهشه وهي عينها ع العريس ماما مين ده؟؟
مامتها(باستغراب ع حالتها )ده العريس ي حبيبيتي

وخلصـــت حلقتنا النهارده وبكرة ان شاء الرحمن هنشوف مين هو العريس؟؟وهل حنين هتوافق ولا هترفض؟؟ولو رفضت هترجع تفكر ف احمد من تاني؟؟طب لو قبلت ايه هيكون رد فعل احمد لما يعرف؟؟


#دقـــة_قلـــب heart emoticon
البأأأأأرت(7)

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما: ووقفت حنين مكانها وسابت ايد مامتها وبرقت عنيها وبصدمة ودهشه وهي عينها ع العريس ماما مين ده؟؟ gasp emoticon
مامتها(باستغراب ع حالتها )ده العريس ي حبيبيتي
بعد فتــرة من الدهشة دخلت حنين بخطوات متثاقله وبتبلع ريقها بصعوبة .حاسه انها تايهه ووشها احمر جدأأ وملامحها جامده من كتر الدهشة اللي هي فيها
اول ما دخلت حنين كل ال قاعدين وقفوا #باباها #حازم #صاحب_العريس #اياد_العريس
قعدوا كلهك وهي قعدت جنب حام ووشها ف الارض ومندهشة جداا مش مصدقة ان الدكتوراياد يبقي هو ابن صاحب باباها ال قاتلها عليه مامتها gasp emoticon gasp emoticon
وبعد فترة من الكلام بين باباها واياد ف مواضيع عامة نادت مامتها ع باباها علشان حنين متتكسفش وتعرف تسال اياد الاساله ال هي عايزاها براحتها ..وطبعا ش هيكونوا لوحدهم لان حازم وصاحب اياد قاعدين معاهم بس حازم وصاحب اياد اخدو جنب كده وفضلو يتكلمو مع بعض عشان حنين واياد ياخدو راحتهم

وبعد فترة من الصمت بينهم ..قرر اياد يقطع الصمت ده وقالها:احم احم ازيك يا بشمهندسة حنين heart emoticon
حنين(بصوت واطي جدا ووشها ف الارض وبنبرات مهتزة)الحمد لله
اياد:أأأأ انا عارف انك مكسوفة مني ودا طبيعي لاننا متعاملناش مع بعض شخصيا قبل كده بس حاولي تتغلبي علي كسوفكــ النهاردة بالذات علشان تساليني الاساله اللي انتي عايزاها واللي بناءا عليها هتاخدي قرأأأر لان القرار مش سهل انا عارف كده وهو اللي هتبني عليه حياتك الجاية ومستقبلك
حنين:(ارتاحت لكلامه لانها لقت ان كلامه منطقي )أأأأ أأه اكيد طبعا
اياد:طب يالا بقي اساليني لو ف اي حاجة عايزة تعرفيها عني انا موافق مش هقول لا والله هههههه
حنين:ابتسمت حنين لا اراديا
اياد:انا هقولك حاجات عامة عني بصي يا ستي انا اياد الهواري .25 سنه متخرج من كلية الهندسة واتعينت عندكمـ ف الكلية واول سنة ادرس فيها هي السنادي شاب لا طويل ولا قصير لا تخين ولا رفيع مش ابيض اوي يعني زي م انتي شايفه grin emoticon grin emoticon
ومش هقوول اكتر من كدا بقي لاني عايزك انتي ال تسالي علشان عايز افهم الدماغ دي
حنين:(وقد اطمانت بعض الشئ)هوااا الفجر بيأذن الساعه كام؟؟
اياد:ههههههه ودا من ضمن الا ساله ؟؟
حنين:اممممم تقدر تقول كده (طبعا هي بتسأله السؤال ده علشان تعرف اذا كان بيواظب ع صلاه الفجر ولا لا )
اياد:ههههه ماشي يا ستي عموما الفجر بيأذن (..) والحمد لله بصليه حاض كل يوم
حنين:(وقد بدأت تندمج معاه ف الكـلام) ايه هدفكـ ف الحياة؟؟
اياد:والله انا اهدافي وطموحاتي كتيره جدا بس الحالي اني اخلص ماجستير ودكتوراه واختم القرأن واتزوج ويكون عندي بيت واسره ع النهج الرباني heart emoticon
حنين:طب ايه هو مفهومك للزواج؟؟
اياد:مفهومي هو زوجة صالحه تعينني ع الطاعه وتاخد بايدي للجنة اذا امرتها اطاعتني واذا اقسمت عليها ابرتني واذا نظرت اليها سرني ..علاقتنا تكون قائمة علي الموده والرحمة والحب ..وذرية صالحه اربيهم ع الكتاب والسنة ونحفظهم القران سوا heart emoticon heart emoticon heart emoticon
حنين(حست براحه نوعا ما لان الخلق والدين متوفرين وده ال هي حسته من كلام اياد عن مفهومه للزواج)
اياد:قوليلي انتي بقي ايه مواصفاتك ف شريك حياتك؟؟
حنين:اتكسفت جدا ووشها احمر وارتبكت) أأأ طب ممكن نأجل الاجابة ع السؤال ده لبعدي لو حصل نصيب يعني؟؟
اياد:ولا يهمك زي ما تحبي
وف الوقت ده كان دخل باباها وقامت حنين علشان تخرج واتفق باباها مع اياد انه يرد عليهم بعد اسلب منه بابا حنين انه يسلمله ع باباه
ما طب بعدوع ومشي اياد

دخلت حنين اوضتها مش عارفه تزعل ولا تفرح؟؟ مش عارفه تختار الحلال القريب ولا الحرام البعيد؟؟ مش عارفه تاخد قرأأأأأر

دخلت حنين اتوضت وصلت ركعتين وفضلت تدعي ربنا وتشكيله همها وتطلب منه يخفف عنها الهم والكرب اللي هي فيه
ودخلت مامتها لقتها بتصلي استنت لحد ما خلصت وقالتلها:ها يا حبيبتي ايه الاخبار؟
حنين:(بنبره حزن)مش عارفه يا ماما والله ..لسه ماخدتش قرار
مامتها:باباكي بيقول انه شاب محترم جدا وعلي خلق ودين وزي ما قال النبي صلي الله عليه وسلم"اذا جائكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه"
حنين:حضرتك عندك حق طبعا يا ماما بس معلش سيبوني افكر براحتي واخد قرار وبعدها هرد عليكم رد نهائي ب اه او لا
مامتها :ماشي يا حبيبتي فكري براحتك باباكي قاله هنرد عليكم بعد اسبوع
حنين:ماشي كويس كده
خرجت مامتها وفضلت حنين تفكر ف الموضوع من كل النواحي وتقول لنفسها انا اه يمكن اعجبت باحمد او يمكن حبيته كمان بس ده لانه اول حد يظهر اعجابه بيا او يمكن علشان حصل بينا اكتر من موقف ولا يمكن علشان.....الخ
وف اخر كلامها مع نفسها قالت حتي لو كنت حبيته انا لو سبت نفسي كده وفضلت افكر فيه هبقي بتعلق بيه اكتر واكتر دا غير ان ده حرام لانه مش من حقي افكر فيه اصلا..طب اياد...اياد؟؟ هو فعلا شخص محترم وخلوق والدليل ع كده انه مفكرش حتي يكلمني ف الكلية او يوضحلي مشاعره نحيتي او انه يسالني ع رايي فيه قبل ما ييجي البيت بل انه فضل يدخل البيت من بابه وركنت حنين قلبها علي جنب خااااالص وبعد تفكير عميييق قررت حنين انها تصلي استخاره وتفوض امرها كله لله وهو مدبر الاحوال وهو العالم بيها

نامت حنين وصحيت الصبح راحت كليتها وقضت يومها عادي وحكت لسالي ع اللي حصل وكان رد سالي عليها:وافقي ي حنين دكتور اياد ميترفضش دا شاب كويس وملتزم يابنتي دا مبيفوتش فرض واديكي بتشوفي بنفسك اول م الاذان بياذن ف المحاضره بيسيبها ويجري ع المصليه يصلي دا غ اننا عمرنا ما شوفنا منه حاجة مش كويسه
حنين:انا لسه بفكر والله ي سالي ومحتاره جدا ادعيلي بالله عليكي ربنا ييسرلي الحال ويخترلي الخير
سالي:يارب ي حبيبتي ربنا ييسرلك الحال يااااااااارب heart emoticon heart emoticon
مشيت حنين م الكليه وروحت اتغدت ودخل حازم علشان يتكلم معاها ويسالها عن رايها عن اياد وهل هتوافق ولا لا ؟؟
وردت عليه حنين بنفس الرد #لسه_بفكر
حازم:انا سالت عليه والناس كلها بتشهدله بالدين والاخلاق والالتزام وليه اعمال تطوعيه كتير جدا
حنين(كالمغلوب ع امرها) ربنا ييسر الحال
حازم:طب يا نونة انا همشي بي اروح اسلم ع الواد احمد قبل م يسافر
حنين(برقت عنيها وجسمها تلج اول ما سمعت كلام حازم) احمد؟؟احمد مين؟؟ ويسافر فين؟؟
حازم:احمد يا بنتي ابن عم وليد جوز ساره ..هيسافر يكمل دراسته ف الجامعه الامريكية لانه من الطلبة المتفوقين فهما اختاروه علشان يكمل دراسته بره
حنين: (وكأن جالها خبر موت اعز الناس ليها ولسه ف حالة الاندهاش )ربنا يوفقه
حازم:يااارب ياللا بقي يانونة اشوفك ع خير kiss emoticon

خرج حازم وحنين جواها بركين وبتقول لنفسها..احمد هيسافر يعني ادامه 3 سنين هيقعدهم بره يعني مش هينفع استناه كل ده .. #يعني_اوافق_علي_ايأأأأد
قامت حنين اتوضت وصلت ودعت #ربي_اخترلي_ولا_تخيرني_فانت_خير_من_يختار heart emoticon
وصلت استخاره ودعت "اللهم اني استخيركـ بعلمكـ واستقدركـ بقدرتكـ واسالك من فضلك العظيم فانك تقدر ولا اقدر وتعلم ولا اعلم ..الخ" وفضلت ع الحال ده كــام يوم
لحد ما رجعت ف يوم من الكليه وقعدت معاها مامتها وبتسالها عن ردها
حنين:(بجمود)انااا موافقه ي ماما
مامتها:الف مبروووووووك ي حبيبتي الف الف مبروووووووك والله وعشت وشوفتك عروسة يا حنين ي بنتي
ربنا يباركلي فيكي يارب هروح بقي اقول لباباكي احسن دا كان خايف ترفضي
راحت مامتها قالت لباباها وفح جدا وتاني يوم اتصل بابا اياد ع بابا حنين وبلغهم باباها بانها موافقه heart emoticon
وبعدها بيوم جه اياد وباباه ومامته واخته الكبيرة وقعدوا مع عيله حنين واتعرفوا كلهم ع بعض واتكلمت حنين مع مامت ايا واختوا الكبيرة وحاولت تشيل موضوع احمد من دماغها نهائي علشان هي كده خلااااص يعتبر حياتها اتحددت من اللحظة دي ..وف نهاية قعدة التعارف اتفقوا علي كل حاجة وحددوا معاد الخطوبة الاسبوووووع الجااااي heart emoticon heart emoticon heart emoticon heart emoticon

وخلصـــت حلقـــة النهاأأرده وبكرة ان شاء الرحمن هنشوف ايه هيحصل ف الخطوبة وازاي حنين هتتعامل مع الوضع الجديــد
مش هفكركمـ #رأيكــم_يهمني
#بوركتــــم


#دقـــة_قلـــب
البارت(8)

وقفنا الحقلة اللي فاتت عند لما جه اياد وباباه ومامته واخته الكبيرة وقعدوا مع عيله حنين واتعرفوا كلهم ع بعض واتكلمت حنين مع مامت ايا واختوا الكبيرة وحاولت تشيل موضوع احمد من دماغها نهائي علشان هي كده خلااااص يعتبر حياتها اتحددت من اللحظة دي ..وف نهاية قعدة التعارف اتفقوا علي كل حاجة وحددوا معاد الخطوبة الاسبوووووع الجااااي heart emoticon heart emoticon heart emoticon heart emoticon
وف نهــاية القعــدة كانو كلهم اتعرفــوا علي بعض ومامت اياد واخته حبوا حنين جدأأأ واعجبوا بشخصيتها وذوقها واخلاقها وحنين كمان اخدت عليهم وحست انهم طيبين

خلصت القعــده وروح اياد واهلــه
اما عن نين بعد ما اياد واهله مشيوا دخلت اتوضت وصلت ركعتين دعت فيهم
ان ربنا يوفقها ف حياتها ويجعلها بداية سعاده وخير عليها ويبعد احمد عن تفكيرها نهأأئي لانها مش عايزة تخون اياد حتي ولو بجرد التفكـــير فـ احمــد

نسيـــب بقـــي حنيــن شوية نروح نشــوف احمد ونرجعلــها تاأأني
احمد بعد ما كان اخد قرار نهائي ف موضوع حنين انه يغض بصره عنها وانه هيحط حد للموضوع ده ..كــان ناوي ياخد خطوة ايجابية ف الموضوع ويتقدملها بس لما يشوف ايه ظروفــه ويدرس الوضوع من كــل النواحـــي علشــان يقدر يوفق بينها وبين دراســه وبعد ما زهق من التفــكير فتح فيس وبيدخل ع جروب الكليــة لقــي قائمة بأسماء الطلبة المتفوقين المعروض عليهم يطلعوا يكملوا الدراسة برة وكان احمــد علي رأس هذه القائمة
معرفــش احمــد وقتها يفرح ولا يزعل ولا يعمــل ايه بالظبــط
يا تــري يفرح علشان فرصة زي دي هتأهله لحياة افضل فيما بعد ولا يزعــل علشــان حنين وانه هيسيبها ويبعد عنها 3 سنين كاملة
قفل احمد فيس وهو شايل هموم الدنيا ومحتأأر وقعد يفكــر

طب اخطبها واسيبها واسافر ولما ارجع نبقي نتجوز ؟؟ لا بس انا كده هبقي اناني وبظلمها معايــا heart emoticon
بس انا بحبها ومش هقدر ابعد وف نفس الوقـــت مش هقدر اضيع فرصة زي دي من ايدي
وبعد وقت طويل م التفكيــــر قرر احمد انه هيسافر ويسيب الباقي كلــه ع ربنا ولو هي من نصيبه يبقي مفيش قوة ف الكــون هتقدر تمنع النصيـــب وقال لنفسه منا برضو ممكن اخطبها واسافر وتحصل اي حاجة بعدها تفرقنا والموضوع ميكملش ودول 3 سنين يعني حاجة مش هينه
وكــأن قرار احمد النهائي انه هيسافر بس من غ ما يودع حنين علشان ميعلقهاش بيه اكتر من كدا ولا يتعلق بيها هو كمان

ل
نرجـــع تانــي لحنيــــــن ..حنين مع انها كانت زعلانة جدااا ومدايقة م موضوع الخطوبة ده الا انها مش عايزة تفكــر ف احمد تاني نهائي heart emoticon
المه نامت حنين وصحيت راحت كليتها وكانت بتحضر محاضراتها وتروح ع البيت
عــدت ايام وحنين ماشيه ع نفس السيستم ومبتفكرش تجهز لاي حاجة للخطوبة

غير لما مامتها قالتلها واتصلت حنين بسالي علشان تخرج معاها وكمان ساره اتصلت ع حنين واماني اخت وليد كانت ملازماهم طول الوقت
وكل يوم يخرجوا يشتروا الحاجات اللي لازماهم ويتفرجوا ع الفساتين ومفيش فستان عاجب حنين
لحد ما اخيييييييرا لقت حنين الفستان اللي يناسبها وكان لونه #موف heart emoticon
وكانت ف كل يوم بترجع حنين هلكانة وتعبانة جدا فبتدخل تنام ع طول وبعد اليوم ال اشترت فيه الفستان خرجوا كلهم هي ومامتها وباباها وحازم وسارة واماني ووليد واياد واهله علشان يشتروا الشبكة واختارت حنين دبله شكلها رقيق جدا وخاتم وكانو سايبين ليها حرية الاختيار واياد كان بيساعدها ف الاختيار وطلب منها اياد تشتري دبلته ع ذوقها ووافقت حنين وبعدها رجعو كل واحد ع بيته وكانت حنين مشغولة جداا مع مامتها لتجهيزات الخطوبة طبعا وتنضيف الشقة وكــده علشان الضيوف اللي هيكونوا موجودين وف اخر كل يوم كانت بتبقي حنين تعبت ع الاخر ومبيكونش عندها وقت للتفكــير ف اي حاجة فبتناااااااام ع طول

نيجي بقي ليوم الخطووووبة heart emoticon heart emoticon

كانت الخطوبة طبعا ف بيت حنين ورفضت حنين انها تروح الكوافير وطبعا اللي قامو بمهمة تجهيزها هما #سالي و #ساره و#اماني والبنات صحباتها
وجهزت حنيـــــن وخرجت قعدت ف المكــان المخصص ليها هي والستات واياد كان ف المكان المخصص للرجالة مع اصحابه طبعا وكــانت الحفله ع الديق مكنوش عازمين حد من قرايبهم خأأأألص heart emoticon
وكانوا مشغلين اناشيد اسلاميه واصحابها البنات بيغنوا ويرقصوا ع الاناشيد وعمالين بيهزروا كلم ومبسوطين جدااا #الا_حنين
مكنش ظاهر عليها اي مظهر من مظاهر الفرحة بل كــانت ف دنيا تانيه شوية تضحكــ وشوية ساكتــة وشوية عيونها مدمعه وكــانوا صحباتها طبعا مش بيسبوها ف حأألها وواحده واحده اندمجت معاهم واخدت ع الجـــو

وجه وقت تلبيس الشبكـــة بقي heart emoticon heart emoticon

والمفروض انه اياد هيدخل علشان يلبسهالها ..استأذن اياد مامتها انها تبلغها بانه داخل علشان البنات لو حد مش ف وضع كويس ولا حاجة
ودخل اياااد واول ما شافته حنيــــن انبهرت بشكـــله gasp emoticon ...اياد كــأن اطلق اللحية وعملها مفاجأة لحنيــــن heart emoticon heart emoticon
وكــأن لابس بتدلة سوده طبعا وكرافته موووف بنفس لون فستان حنين


شاالت حنين عينها من عليه ببطئ



وطبعا البنات حواليهم كلهم اندهشوا واعجبوا جدااا بشكــل دكتــورهم الجديــد والغير مألوف وكلهم ف نفس الصووووت #واااااااااااو
ابتسمت حنين بخجل

ووشها احمر اوووي



جاه اياد وقعد جنبها وطبعا مامتها ومامته وباباها وبابا اياد واخته معاااهم
بس حازم واصحابه واصحاب اياد فضلوا ف المكان المخصص ليهم
وجابت مامته علبة الشبكـــه وال كانت عباره عن علبه قطيفه حمره وكــان اياد مجهزها تجهيـــز خاااص ولاففها بورق سلوفان علي شكــل فيونكة وجواها دبلته الفضه ودبلة حنين والخاتم ومعاهم ورده باللون الموف وكــــــل ده موجود جوه قلـــب عاملــهـ ايأد بالورد المجفف باللون الابيض heart emoticon heart emoticon
وراشش عليهــم العطــر المفضــل لحنين وطبعـــا عرفه من حازم وعرف لون الفستان من حازم برضو
حنين فاعده حاسة بخجل رهييييييب


واياد كمان كان مكسوف جداااا بس محبش يبين ده
اخد اياد الدبــلأه وحاول يلبسهالها من غير ما يلمس ايدها والخاتم كمان والحمد لله نجح بعد معانااااه اما حنين جات تاخد الدبله م العلبه فوقعت منها من كتــر الارتباكـ
جابها اياد وادهالها وحاولت تلبسهاله من غ ما تلمس ايده هي كمان بس للاسف فشلت واياد حس انها مرتبكــة ومكسوفه فقالها انا هلبسها واخدها لبسها لنفسه



خلصت الحفلة والــكل وح وكان يوم سعيد بالنسبة للكل ما عدا حنين اللي كانت شايفه انها مجرد جوازة والسلام مع انها فرحت جدااا اول ما شافت اياد اطلــق اللحيــة
وبعد ما الكل مشي الوقــت مكنش متأخر ف أياد قالهم انه عازمهم ع العشا كلــهم برة ووافقوا ما عدا حنين ال رفضت ف الاو بس محبتش تضيع فرحتهم ف يوم زي ده فوافقت هي كمان heart emoticon

اخدهم اياد وطلع بيهم ع محل اسمه #ضي_النجوم heart emoticon
واول ما وصلوا هناكـ كلهم انبهروا باللي شافوه وحنين واقفه مش مصدقة نفسها م اللي هي شايفاه gasp emoticon gasp emoticon heart emoticon
ادام المحــل سجادة طويييييله وعلي بداية السجأأأده بلالين كتييييييير باللون الابيض والموف متشبكه ف بعضها ومعموله ع شكل مدخــل يعدوا من تحتـــــ ـــه
وشموع ع الجانيبن باللون الموف وفاظات ورد بالون الابيض والموف والسجاده عليها خليط من الوان الورد المجفف heart emoticon heart emoticon
قرب اياد من حنين وهمس #مبسوطة ؟؟


بصت حنين ف الارض ووشها احمر جدا وهزت راسها بالموافقه



دخلــوا كلهم وبعدهم دخلوا اياد وحنين ماشيين جنب بعض والورد من فوقيهم بيتحدف عليهم heart emoticon
ودخلوا جوه الي حيث المفاجأت
دخلت حنين لقت الترابيزات كلها مفروشة بالمفارش الستان باللون الموف والابيض وعليها كوبايات باللون الموف ومربوط حوالين كل كوبايه فيونكه باللون الابيض وكاسين باللون الموف وكان الكاس ال ادام حنين متزوق بقماش ستان ع شكل فستان عروسة وكاس اياد برضو متزوق بقماش ستان بس ع شكل بدله والشوكـ والسكــاكين برضو متزوقين بأشرطة ستان ع شكل فيونكان باللون الموف
وقعدوا كلهم وهما منبهرين بالمنظــر الرائـــع اللي همــا شايفينــه وفجأة لقوا الدنيــا ضلمــت ومفيش غير ضوء الشموع واصوات الالعاب النارية وبس وبتبص حنين لقت كلمه #happy_engagement
ظاهرة عي كل حيطة ف المحــل من حواليهــا باللون الموف برضو والكاس اللي ادامها منور باسم #ايادو الكاس ال ادام ايا منورباسم #حنين heart emoticon heart emoticon
حنين حست بفرحه كبييييييره جدا من جواها واياد طبعا واقف ملاحظ كل ردود افعالها وفرح جدا انه قدر يفرحها ف يوم زي ده heart emoticon
وكــل الموجودين فرحانين جدا بالمناظر الرائعه دي وقضوا يومهم ضحكـ وهزار كلهم مع بعض وبعدها اياد استاذن بابا حنين انه ياخد رقمها علشان يكلمها للضروره وبس وباباها وافق وخلــص اليوم وروحوا كــل واحد ع بيته بعد ما قضوا اجمــل يوم ف حياتهــم heart emoticon heart emoticon
وخلصـــت حلقــة النهاردة وبكــرة باذن الرحمن هنعرف ازاي هيكون تعامل اياد وحنين وايه اللي هيحصل ف خلال الفترة دي
#ارائكــم_تهمني
لـــ / #عاشقـــة_التوليـــب
#دمتم_في_حفظ_الرحمن


#دقــــــــة_قلــب
البارت(9)

وصلت حنين البيت واهلها كلهم فرحانين باللي حصل ودخلت حنين اوضتها وقعدت ع السرير من غير ما تنور النور وفضلت قاعدة ف الضلمة وحاسة ان جواها براكيــن م الالم والعذاب ومخنوقة ومدايقة جدااا وفضلت تبكي لانها مش عايزة اياد هي عايزة #احمد .. احمد وبس heart emoticon
قامت اتوضت وصلت ركعتيــن لانها عارفه الطريــق لخلاصها م اللي هي فيه ده وعارفه ان ربنا وحده هو اللي يقدر يحل المشكله دي وانه اعلم بيها وبحالها من اي حد ف الدنيا ودعت ربنا:ياأأرب انا مش قادرة اتحمل ال انا فيه ده ..يارب الم تقل في كتــابكـ العزيز ونحن اقرب اليه من حبل الوريـــد
يارب انا تعبأأأنه جدااااا وحطيت نفسي ف مكــان مش مكاني اصلا ياااارب الم تقل ف كتابكـ العزيـــز "ادعوني استجب لكــم ها انا ذا ادعوكـ كما امرتني فاستجب لــي كما وعدتني وفضلت حنين تبكي وتشكي لربنا كل اللي تاعبها وتتضرع لله ونامت ع سجاده الصلااااه

وصحيت حنين ع صوت رنة موبايلها رساله من رقم غريـب " #صلاة_الفجر واسف لو الوقت متأخر بس مش عايز الصلاة تففوتكـ)
طبعا الرساله كانت من اياد بس هي مش اخدت رقمه ولا رضيت حتي تسجله
صحيت حنين قرأت الرساله وقفلت الفون وقامت اتوضت وصلت الفجر وبعدها نامت وهي دموعها مغرقه مخدتها من كتر الحزن اللي هي فيه وحلمت حنين باحمد واقف بعيييييد وبيبكي وبينادي عليها :حنييييييييييين
حنين ردي عليا heart emoticon
حنين:واقفه بتبصله وبتبكــي وبتقوله ليه عملت فيا كده يا احمد ليه ؟؟ ليه سبتني وسافرت
مش قولتلي اني هبقي خير متاع دنيتكـ ؟؟ مش قولت انكـ اخترتني حوريتكـ ف الجنة
ليه يا احمد ليه تعذبني العذاب ده كلــه ؟؟ ليه تعلقني بيكـ وبعدها تسيبني وتبعد لييييييه؟
ودخلــت مامت حنين علشان تصحيها لقت حنين نايمة وبتيكي بصوت عااالي جريت عليها مامتها وصحتها واخدتها ف حضنها وزاد بكا حنين
وفضلت مامتها تهدي فيها وتقولها مالكـ يا حبيبتي كابوس ده ولا ايه كفا الله الشر
وحنين بيزيد بكاها لحد ما قالتلها مامتها اهدي يا حبيبتي اكيد ده حسد انا لازم ابخركــ وبعد وقت طويل م البكــا هديت حنين وقامت اتوضت وصلت ركعتي الضحي وقرأت سوره الكهــف كعادتها كل يوم جمعه وبعــدها فتحت فيس شوية ولقت فونها بيرن

وطبعا كــان اياااد عملت الفون صامت لحد ما خلصت الرنة بس هو رن مرة تانية واستنت لحد الرنة ما خلصت وبعدها قفلت الفون وهي مدايقة من نفسها لانها بكده هي ظالمة اياد معاها وفعلا بتخونه بالتفكيـــر ف غيــره وده اللي هي شايلة همه طول الوقت لانها كان نفسها تخلصله بس للاسف قلوبنا ملناش سلطة عليها ولا نقدر نتحكم تحب مين او تكـره مين heart emoticon heart emoticon

دخــل حازم لحنين لقاها قاعدة وفاتحه فيس وعنيها مليانه دمووووع
حازم(بحنان)حنين مالكـ..؟؟ انا من يوم ماما ما كلمتكـ ف موضوع اياد وانا حاسس انك زعلانة او ف حاجة مدايقاكي
حنين(وهي بتحاول تداري دموعها وبنبرات مهتزة)لا ابدا يا حازم مفيش حاجة
حازم:ع اخوكي الكبير برضو؟؟ يا بت دانا ال مربيكي gasp emoticon
حنين:اترمت ف حضن حازم وفضلت تبكي
حازم:حنين انا عارف كل حاجة بس كنت مستنيكي انتي تيجي وتتكلمي
حنين اتخضت جدا من كلامه وبعدت عن حضنه وبرقت عنيها gasp emoticon
حازم:حنين انا عارف انك مكنتيش عايزة اياد وعارف ان فيه سبب معين خلاكي توافقي عليه بس ال معرفوش ايه هو السبب ده؟؟
حنين(ارتبكت جدا والكلام بيسقط منها بس حاولت تستجمع قواها واخيرا نطقت:ٍسس سبب ايه ده؟ gasp emoticon
حازم:لا ما هو انا معرفوش دي اختي حبيبتي اللي مبتخبيش عني حاجة هي ال هتقولي عليه
حنين:لا سبب ولا حاجة
حازم (بتلقائيه)احمــــد صح؟؟
حنين(اتلغبطت جدا وتعبيرات وشها اتغيرت وعنيها برقتوبتبلع ريقها بصعوبة) gasp emoticon gasp emoticon gasp emoticon
حازم:بصي يا نونة اخوكي مش صغير واعتقد برضو انه مش غبي دا غير انه بيحس بيكي heart emoticon heart emoticon
وعارف انكـ اتعلقتي باحمد وعارف ومتاكد ا هو كمان حبكـ واتعلق بيكي بس انا لما عرفت انه مسافر وهيقعد برة 3 سنين طبعا ايدت انك توافقي ع اياد بل وساعدتكـ ف قرارك بالموافقه عليه علشان محبش لاختي انها تعلق نفسها بحد ع الفاضي حتي لو الحد ده صحبي ..لان احمد لسه بيدرس وهو شايف ان دي فرصة كويسه وهو فضل انه يسافر ع انه ي...
حنين:طب وانت عرفت ازاي ان احمد كان سبب ف اني اوافق؟؟
(قاطعته حنين قبل ما يكمل لانها مش عايزة تقنع نفسها بان احمد فضل سفره عليها فعلا ومش عايزة تواجه نفسها بكــده)

حازم:اممممم بصي يا ستي انا اقوكـ اولا الموقف اللي حصل ف الكليه لما احمد سالكـ #دايقوكي_ازاي_يعني
وكمان عصبيته الشديده اللي كانت واضحه اوي عليه وهوبيسالك
بصي انا ف وقتها ماخدتش ف بالي وكدبت نفسي لان احمد غيور ع الدين بطبعه يعني لو اي بنت مكانك اتعرضت لموقف زي ده كان هيقف معاها ويحميها بس ال خلاني رجعت تاني افكر ف كده البوست ال نزله (احيانا ينطق لسانك بما في قلبك رغما عنك من خوفك علي شخص ما
لا تدري اهو حب!! ام اعجاب!!ام ماذا؟؟ )
وكومنتاته كمان ع البوست بتاعي (ابشرك يا حازم اني وجدت خير متاع دنيتي)
ودي كلها كانت حاجات بسيطة بس بمثاة تاكيد ليا
هتقولي طب ما يمكن قصده ع اي واحده تانيه هقولكـ ان انا واحد اصحاب جدا من زماااان اوي وعلاقتنا زادت اكتر من يوم م رجعتنا اتقابلنا ف الفرح بتاع ساره صدفة يعني بقيت اعرف عنه الصغيره قبل الكبيره وبيحكيلي ع كل حاجة حياته بالتفصيل الممل يعني لو كانت فيه واحده معينه هو حاطط عينه عليها كان جه وحكالي واخد رايي وبما ان ف واحده فعلا وهو مجاش حكالي اذا فاكيد الواحده اللي عمره ما هييجي يقولي انها بيحبها هي انتي لانك #اختي
طبعا حنين قاعدة بتسمع وهي ف حالة اندهاش وجمود غير طبيبعيه gasp emoticon gasp emoticon
وكمل حازم ده غير بقي اللي اكدلي اكتر واكتر وخلاني بتكلم بثقه دلوقتي اني لما روحت لاحمد اسلم عليه قبل ما يسافر احمد كلمنــــي عنكـــ
برقت حنين عنيها وبلعت ريقها بصعوبة وحست اطرافها تلجت وبدأت تترعش
وكمل حازم وكان الحوار ال دار بيني وبين احمد كالتالي

احمد:ازيك يا حازم عامل ايه
حازم:الحمد لله انت اخبارك ايه يابو الحمد والف مبرووووووووك يا وحش ايوة بقي كده بقي لينا ضهر ف امريكا هههه
احمد:ضهر مين يابني دانا يادوب حته طالب داحنا هنبقي متسولين عليهم ههههههه
حازم:ههههه ياخوفي ليأسروكم ويطلبوا فدية واحنا طبعا زي م انت عارف مش معانا يعني الله يرحمكم
احمد:هههههه اه يا ندل كده برضو تبيعني للاجانب
حازم:هههههه انا مالي يا عم مش انت اللي رايحلهم برجليك اهوه
احمد(بنبرة حزن وملامحه اتغيرت)والله يا حازم ما عايز اسافر
حازم:ليه بس يابني دي فرصه متتعوضش
احمد:امممممم ما هو مينفعش الواحد علشان يحقق حلم واحد يضيع منه احلاااام
وبعدين السفر للدراسة بره بالنسبالي مكنش حلم دي جات صدفة او تقدر تقول ضربه حظ كده
حازم:ما هو سفر تبع دراستك يعني هتحقق حلمك اهوه
احمد :ومين قالك اني بتكلم عن احلامي ف الدراية ؟؟
انا بتكلم عن حلم تاني خاااالص يا حازم وبالنسبة لحلم الدراسة فانا حققته يوم ما دخلت كلية الطب اللي كنت عايزها بفضل الله
حازم:اومال حلم ايه يابني ده تكونش عايز تتجوز وانا معرفش هههههه
احمد:بالظبط كده
حازم:هههههه بطل سخافه واتكلم جد بقي
احمد:والله انا بتكلم بجد

حازم:اممممم بس انا اول مرة اسمع منك كده واول مرة اعرف انك بتخبي عني حاجة
احمد(بارتباك وتردد)منا مكنتش مخبي وكنت ناوي اخد خطوة لولا ال انا فيه وال حصل ده
حازم:طب ومين بقي صاحبة الحظ السعيد
احمد(تردد للحظات وبيبلع ريقه بصعوبة وبص لحازم وطول النظر)امممممم اختكــ
حازم:(اتبدلت ملامحه اختي!! حنين؟؟ gasp emoticon gasp emoticon
احمد:اه وكنت ناوي اتقدملها بس لولا الخبر اللي جالي بتاع السفر ده فحسيت اني هظلمها معايا وعلشان كده مرضيتش اخد اي خطوة غير لما اشوف هعمل ايه الاول
حازم(بحزن وتاثر شديد)طب وانت ناوي ع ايه دلوقتي يا احمد
احمد:مش عارف يا حازم انت شايف ايه؟؟
حازم:انا شايف انكـ اتأخرت اوي يا احمد
احمد(بدهشة)اتاخرت.؟؟ ازاي يا حازم اتاخرت انا مش فاهم gasp emoticon
حازم:حنين اتقدملها دكتور اياد يا احمد وهي خلاص وافقت
احمد(بصدمة) أأأ انا مش عارف اقولكـ ايه يا حازم gasp emoticon
حازم(بحزن شديد)انا اللي مش عارف اقولك ايه يا احمد والله
انت لو كنت قولتلي من فترة يمكن كان الوضع اختلف
ـــــــــ ــــــــــ ـــــــــــ ـــــــــــــ ــــــــــــ ـــــــــــ ــــــــــــ ـــــــــــــ

حازم: بس يا ستي وده كان الحوار ال دار بيني وبين احمد وقتها
حنين من بين دموعها يعني انت السبب ف ال انا فيه ده ؟؟
حازم(بحزن شديد وتأثر لحالة حنين)يا حبيبتي والله انا ما ليا ذنب كله من خوفي عليكي
فضلت حنين تبكي وحازم يهدي فيها لحد ما هديت وحازم قالها مش عايزك تزعل مني يا حنين والله انا عايز احافظ عليكي وكنت فاكر اياد هينسيكي وانتي مع الوقت هتنسي يا حبيبتي وطبع حازم قبله ع راس حنين وسابها وخرج

بعد ما خرج حازم حنين رجعت تعيط من تاني وفضلت تقول لنفسها معقولة؟؟
يعني احمد فعلا كــان بيحبني !! gasp emoticon heart emoticon
طب ليه مقالش او اخد اي خطوة ولو بسيطة او حتي بعت مع حور اخته وانا كنت هستناه انا كنت مستعدة استناه طول عمري
انا مش هقدر اكمل من غيره مش هقدر اكمل مع اياد بعد اللي عرفته
وفتحت حنين فيس علشن تدخل ع الوول بتاعت احمد وتشوف اخر اخباره وتحاول تطمن عليه ولقت حنين رساله جايالها وبتفتح حنين الرساله واتاجئت جدااا بالشخص اللي باعت الرساله بل انها اتصدمت وفضلت حنين باصه لاسم المرسل اكتر من ربع ساعه بتحاول تتأكد م اللي شافته وكان محتوي الرساله...؟؟ heart emoticon

وخلصـــت حلقـــة النهاأأأرده بكــرة ان شاء الرحمن نعرف مين صاحب المسج؟؟ وليه حنين اتفاجئت اول ما شافت اسمه؟؟ وايه هو محتوي الرساله؟؟ وايه هيكون تأثيرها ع حنين؟؟


#دقـــة_قلــــــب heart emoticon
$$$البارت 10&11$$$

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما : وفتحت حنين فيس علشن تدخل ع الوول بتاعت احمد وتشوف اخر اخباره وتحاول تطمن عليه ولقت حنين رساله جايالها وبتفتح حنين الرساله واتاجئت جدااا بالشخص اللي باعت الرساله بل انها اتصدمت وفضلت حنين باصه لاسم المرسل اكتر من ربع ساعه بتحاول تتأكد م اللي شافته وكان محتوي الرساله :

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا بتاسف اني بكلم حضرتك علي الخاص لان دي مش اخلاقكـ ولا اخلاقي بس الموضوع لا يحتمل التأخير
وعرفت من حازم انك وافقتي ع دكتور اياد بس عايز اقول لحضرتك حاجة .
اذا كنتي وافقتي برغبتك فانا هنسحب تماما ودا وعد واتمنالك الخير والسعادة
اما اذا كنتي وافقتي مرغمة لسبب ما فاوعدك اني مش هسكت وهعمل المستحيل علشان نوصل للطريق ونكمله سوا ف الحلال بس رجاءا تردي عليا انا رفضت السفر بسببك ومش هقدر اوضح اكتر من كده علشان مينفعش

اول ما حنين قرت الرساله فرحت جدا جدا بس سرعان ما تبدلت فرحتها لحزن ودموع لما افتكرت انها خلاص اتخطبت واللي بيحصل ده ميصحش بس ف نفس الوقت هي مستحيل بعد اللي عرفته انها فضل مع اياد وتسيب احمد ...
احمد ال هو اول حب ف حياتها واول #دقة_قلـــ heart emoticon ــــب كانت ليه

فضلت حنين تبكي ومعرفتش ترد ع احمد تقوله ايه ومحبتش تتسرع ف الرد فقامت اتوضت وصلت ودعت ربنا :يارب ساعدني يااارب انا عارفه ان ده اختبار وانا صابرة ومحتسبه بس ساعدني افسخ خطوبتي من اياد انا مش عايزة اديه اي حاجه مش ن حقه ولو نظرة حتي انا من دلوقتي هحافظ ع نفسي لاحمد وبس :
وخلصت حنين صلاة وقعدت تفكر هترد ع احمد تقوله ايه وكان رد حنين:
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا فعلا كان ف سبب لموافقتي عليه بس للاسف الخطوبة دلوقتي تمت وانا مش عارفه هتصرف ازاي ياريت تساعدني افسخ خطوبتي منه ورجاءا بلاش موضوع الشات ده علشان حاسة اني بعمل حاجه غلط
احمد:خلاص سيبي الموضوع ده عليا وربنا ييسر وانا كلامي هيكون مع حازم ..واحترم رغبتك طبعا ومتخافيش انا عايز احافظ عليكي اكتر منك بس كان لازم اسالك شخصيا علشان مبقاش ظلمتك او ظلمت نفسي
اتركك ف حفظ الرحمن
حنين:سلام

قفلت حنين مع احمد وهي ف قمة الفرحه اخيرا هتقدر تتخلص من القيد اللي ف ايدها ده (الدبلة) وخلعت حنين الدبلة ف وقتها وحطتها ف العلبه بتاعتها وبعدها راحت لحازم وخبطت ع الباب
حازم:ادخل
حنين:انت فاضي دلوقتي يا حازم.؟؟
حازم:اكيد طبعا يا نونة ولو مش فاضي افضالك يا باشا
حنين:(بابتسامة) ربنا يخليك ليا بص انا عايزة اتكلم معاك ف موضوع يخصني

هو بدايته هتزعلك بس لازم اقولك علشان مبقاش خبيت عنك حاجه
حازم(وقد بدأ يقلق)خير يا حنين اتكلمي انا سامعك gasp emoticon
حنين(بتردد وخوف)احمد كلمني ع الفيس


حازم:وعلامات الاستفهام ماليه ملامحه ؟؟؟؟؟ gasp emoticon gasp emoticon
نين(بخوف اكتربنبرات مهتزة)هتكلم ومش تقاطعني وبعد ا اخلص هقولك انا عايزة ايه بالظبط


حازم:ماشي اتكلمي
حنين:وحكت ع اللي حصل
حازم:امممممم طب انتي عايزة ايه ؟؟او رايك ايه يعني؟؟
حنين:حازم انت عارف ان الخطوبة دي تمت تحت ضغوط نفسيه انت الوحيد ال عارف كده وانا مش عايزة اعيش باقي حياتي اتعذب او اكون بخون ايا بتفكيري ف غيره وكملت من بين دموعها وصوتها المخنوق انا مش هقدر اكمل مع اياد ي حازم ارجوك تساعدني
وكمان احمد ساب فرصة السفر ال كانت جاياله علشاني هو قاللي كده بعد كل ده هسيبه وابقي انا ف طريق وهو ف طريق تاني؟؟ طب ليه لما ممكن يكون طريقنا واحد
حازم(بيسمع وهو قاعد مدايق م اللي احمد عمله وانه كلم حنين فيس بس ف نفس الوقت هو متفهم الموقف وان لازم احمد كان ياخد راي حنين شخصيا علشان يقرر اذا كان هيبعد ولا هيفضل ويتخلي عن حلمه ويحارب علشان حبه ميضيعش؟؟)
حنين(بترجي)ها يا حازم هتساعدني؟؟
حازم:(لسه هيرد عليها وفونه رن)بص للفون وبعدها بص لحنين فتره وهو ساكت تماما وبعدها قالها:ده احمد gasp emoticon
نظرتلح حنين نظرات كلها ترجي وقامت وقالتله طب انا ف اوضتي وبعد ما تخلص عرفني


هز حازم راسه بالموافقه وخرجت حنين ورد حازم ع الفون:الو..السلام عليكم
احمد:وعليكم السلام..ازيك ي حازم؟؟
حازم:الحمد لله انت اخبارك ايه؟
احمد:بخير الحمد لله..حازم كنت عايزك ف موضوع كده..


حازم:خير يا احمد اتكلم انا معاك
احمد:اولا انا متأسف جدااا جداا وبتردد اااا انا انا دخلت للانسه حنين وكلمتها ع الخاص وبعتذر منك وعارف انه ميصحش بس دي خطوة كانت لازم تتاخد علشان الخطوة دي هي اللي هبني عليها كل اللي جاي
حازم:حنين حكتلي يا احمد بس انا شايف انه صعب..صعب جدااا نفس

حازم:حنين حكتلي يا احمد بس انا شايف انه صعب..صعب جدااا نفسخ خطوبة معداش عليها اسبوع حتي وبعدين مفيش عذر قوي علشان نفسخها
احمد:حازم الموضوع ده عايزقعده بكرة ان شاء الله نتقابل ونشوف هنتصرف ازاي
ـــــــ ـــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ ــــــــــــ
حنين بعد ما خرجت من عند حازم دخلت اوضتها وهي عماله بتفكر يا تري هيقوله ايه؟؟ وهيوصلوا لايه ف الاخر؟؟ وياتري حازم هيساعدنا ولا لا؟؟
وبعد فترة م التفكير فتحت حنين الفيس ودخلت ع الوول بتاعت احمد لقته منزل بوست" #ايا_قلبي_صبرا_حتي_يأتي_المكتوب "
قفلت حنين فيس وهي بتدعي ربنا يتمم الموضوع ده خير وقامت اتوضت وصلت وفضلت تدعي" #ربي_اجعله_من_نصيبي " وفضلت حنين تدعي وتبكي وخلصت صلاه وجه حازم بيخبط ع الباب
حنين:اتفضل
حازم:امممممم انا مش عارف اقولك ايه يا حنين
حنين(بخوف ودقات قلبها بتزيد)ايه اللي حصل يا حازم ؟؟ gasp emoticon
حازم:مفيش جديد متتخضيش اتفقنا هنتقابل بكرة ان شاء الله ونحاول نلاقي حل للموضوع ده
حنين(بامتنان)ربنا يخلي ليا يا حازم ومتزعلش مني ع...
قاطعها حازم متكمليش يا حنين انا واثق ف اختي وعارف تصرفاتها كويس واكيد واثق ف صحبي والا مكنتش هتدخل ف موضوع زي ده وكنت قولت لبابا يتصرف
حنين(بابتسامه صافيه)انا بجد ي حازم مش عارفه اقولك ايه


حازم:متقوليش اي حاجه اهم حاجة عندي اني اشوفك مبسوطة

وخلص حازم وحنين كلامهم ومشي حازم ع اوضته وقعدت حنين تفكر ف فكرة تحاول بيها تحل المشكله دي
وتوصلت حنين الي ان مفيش غيرها هيقدر يحل المشكله دي بينها وبين اياد ومن غير تدخل من احمد او حازم علشان هي محترمة مشاعره جدااا ومش عايزة تجرحه فقررت انها تكلم اياد بنفسها بطريقه متزعلوش

قامت حنين قرأت وردها وف اليوم التاني اياد كان جاي يزورهم ودي كانت اول زياره ليه من يوم خطوبتهم وجهزت حنين وخرجت قعدت معاه ومعاهم حازم طبعا بس حازم كان سايبهم وقاعد بعيد عنهم بشوية
اياد)بابتسامه)ازيك ي حنين
حنين:ووشها ف الارض) الحمد لله
اياد:اخبار مزاكرتك ايه؟؟ و فيه حاجة مش فاهماها عرفيني وانا هشرحهالك
حنين:لا شكرا ربنا يعزك


اياد:امممممم طب ممكن اعرف مكنتيش بتردي ع الفون ليه ؟؟انا كنت هكلم عمي اساله لاني قلقت اوي عليكي بس مبحبش حد يدخل بينا
حنين(بارتباك)امممممم اياد ممكن نتكلم شوية بصراحه؟؟


اياد:اكيد طبعا الصدق والثقه اساس نجاح اي علاقه
حنين(بتردد)بصراحه انااا ..اااا...بصراحه انت لما اتقدمت انا كنت بمر بحاله نفسيه صعبه اوووي يعني الفترة دي انا مكنتش بعرف اخد اي قرار بسبب التعب النفسي ولاني كنت مشوشة واخدت قرارات كتيرة الفترة دي مكنتش صح وحسيت بكده لما فوقت
اياد(وقد بدأيفهم) كملي انا سامعك gasp emoticon
حنين:وبصراحه لما ماما جات وكلمتني ف موضوعنا انا مكنش ادامي حل غير اني اوافق مع اني مكنتش مؤهله نفسيا لكده وكمان خوفت ل بابا يزعل لان ماما كانت قالت ان العريس يبقي ابن صديق بابا ومحدش كان جنبي خلال الفترة دي ولا اخدت راي حد وكان قرار موافقتي تحت ضغط نفسي
اياد(بحزن شديد)حنين احنا مكملناش اسبوع مع بعض وانتي لسه متعاملتيش معايا اصبري يمكن الامور تتصلح
حنين:(بنبره حزن وتأثر)صدقني ي اياد انا بحترمك جدا وبحترم مشاعرك بس صدقني مش هقدر اكمل
اياد:حنين انا صدر مني حاجه دايقتك خلال الفترة دي او جيت ف مرة قولتلك كلمة جرحتك او كلمة قبل اوانها ؟؟
حنين:لالالا انا مقصدش كده خالص ..انا عارفه اد ايه انت شخص محترم وعارفه اخلاقك كويس وبحترمك جدا بسسسس ..
قاطعها اياد:حنين انتي ف حد ف حياتك؟؟ gasp emoticon
حنين:اتصدمت من سؤاله ال كان بمثابه مفاجأه ليها وبلعت ريقها بصعوبة ووشها احمر


اياد:احنا اتفقنا ع الصراحه م البداية ودا كان طلبك
حنين(مكنتش عايزة تقوله علشان متسببلوش جرح بس ف نفس الوقت مفيش ادامها غير انها تقوله )
اااا ااااه
اياد(بحزن)لا ف الحالة دي انا اللي لازم انسحب ي حنين
حنين:اياد لو سمحت انا مش عايزة...
وقاطعها اياد متقلقيش ي انسة حنين انا متفهم موقفك جدااا والموضوع هيكون بيني وبينك

قامت حنين دخلت اوضتها وبعدها قعد اياد مع حازم يتكلموا وف نهاية كلامهم طلب اياد من حازم انهم يتقابلو بالليل ومشي اياد
مشي وهو زعلان جدااا ان حنين ضاعت من ايده بس ف نفس الوقت هو مش هينفع يحاول يرجعها لان اهم حاجة فيها مش معاه وهو قلبهـــــــــــ heart emoticon ـــــــــــا

دخلت حنين اوضتها وبعد ما مشي اياد دخل حازم عندها
وفضل ساكت لفترة وحنين عماله تتفرس ف وشه بتحاول تفهمه بس مقدرتش
حنين(بخوف)حازم ف ايه؟؟
حازم:اممممم اياد طلب يقابلني النهاردة بالليل
حنين:طب وده يخليك تبقي عامل كده؟؟
حازم:انتي قولتيله؟؟
حنين:انا كنت لسه هحكيلك ع فكرة انا كنت متاكده ان الموضوع ده محدش هيقدر يحله وبكل بساطة غيري فانا حليته بس من غ ما اجرحه


حازم:انا مش عايز اعرف انتي قولتيله ايه بس انا جيت قولتلك عشان ابقي معاكي خطوة بخطوة
حنين(بامتنان)ربنا يخليك ليا يا حازم heart emoticon heart emoticon

وبالليل راح حازم قابل اياد وحازم عمل نفسه مش عارف اي حاجة علشان ميحطش نفسه ف موقف محرج


وبدأ اياد يتكلم :بص يا حازم انا مش عارف ابدأ منين
حازم:خير يا اياد اتكلم ف حاجة حصلت gasp emoticon
اياد:امممممم بصراحه انا جايلي عقد عمل بره ولازم اسافر بس هقعد بره فيما لا يقل عن 6 سنين وبالتالي ...
اياد:ما هو انا جايبك هنا علشان كده هي لسه ف 3 كليه يعني مش معقولة هفضل خاطبها كل ده وانت عارف كلام الناس
حازم:قرارك يحترم طبعا يا اياد
اياد(بحزن وبص بعنيه للفراغ)بس ده مش قراري ييا حازم..انا مش عايز ابقي اناني وزي م قولتلك كلام الناس مبيرحمش
حازم:انا متفهم الموقف طبعا وانا لو مكانك كنت هعمل كده

خلص الحوار بين حازم واياد علي ان خلاص كل شئ انتهي وحازم هيودي الشبكه لاياد تاني يوم واياد قاله يعتذر لباباه
روح حازم البيت وطبعا حنين مستنياه علي احر من الجمر وحكالها حازم ع اللي حصل وكانت فرحة حنين لا تقدر
راحت اتوضت وصلت ركعتين شكر لله
واتصل احمد علي حازم علشان يعرف الاخبار وبلغه حازم باللي حصل وقاله ان مش هينفع يعملوا خطوبة دلوقتي خالص علشان كلام الناس وانهم لازم يستنوا شهر ع الاقل
احمد وافق ع كلام حازم وكان الكل فرحان ما عدا بابا حنين ومامتها كانوا زعلانين جداااا وطبعا حازم مقاهمش ان ده كان قرار حنين هو قالهم ان اياد هيسافر

عدي شهر بالظبط ع فسخ خطوبة حنين من اياد وخلال الفترة دي كل من حنين واحمد بيصلوا ويدعوا لبعض ويدعوا ربنا يجمعهم ف الاحلال ف العاجل القريب وطبعا مكنش ف اي اتصال بينهم نهائي لا فيس ولا فون طبعا ها ؟؟

الـــــــي ان جـــــاء الحدث الاكبـــــر heart emoticon heart emoticon
متجمعين ع الاكل كلهم وف وسط الضحك والهزار
ها يا احمد يابني هتعمل ايه ف الموضوع ال كلمتني عليه
احمد:انا نويت اخد خطوة ي بابا خلاص بقي حنين فسخت خطوبتها اديلها شهر اهو وكمان اياد سافر بالفعل ومفيش اي مشكله اننا نتقدم دلوقتي
مامته:والله يابني البنت زي القمر الله اكبر عليها واخلاقها كمان عاليه وشهادتها مناسبة ليكـ ده غير اهلها الناس الكويسين الطيبين
باباه:علي بركة الله يابني كلم والدها وحدد معاه ميعاد يناسبهم وعرفني
احمد وهو هيطير م الفرحه وطلع يجري من ع السفرة ماشي يا بابا ياللا بقي هروح اكلم حازم
حور:بالراحه شوية احسن الحب ولع ف الدرة
كلهم:ههههههههههههههههههه

دخل احمد اوضته وكلم حازم وحازم اقترح انه يعدي ع باباه ف الشغل افضل من انه يكلمه ف الفون
وقفل احمد مع حازم وهو طاير م الفرحه قام اتوضا وصلي ركعتين شكر لله وجاب اجندته وقعد يكتب شوية " عجبت لامر الاحبه
ذابوا من نظره وهمسه
سهروا الليالى راجين اللقاء
وعددوا النجوم بقدر الاشتياق
اسكبوا الدموع من لوعه الفراق
وافنوا العمر لنيل الوصال
.............. اتساءل.............
ايا قلبى لم تذق طعم الشوق ؟!
ايا عقلى لم تعى معنى الحب ؟!
لقد وصفوك الاحبه يا قلبى قاسيا
ولقد قالوا عنك يا عقلى سفيه غافل
..... ثار القلب والعقل وصاحوا لاااااا .....
لا شوق ... لا حب .... لا حنين .... لا حبيب ..
..... لا .......... لاااااااا ..........
................ لا نريد ...........
الحب نااار والشوق جحيم
دعنا هكذا نحيا بعيد
ظننت الحب يا قلبى نارا ......... وصدقت
وحسبت الشوق يا عقلى جحيما ........ وصدقت
لكن جمعنى القدر بحبيب
لاجله تهون تلك النار وذاك الجحيم
احببت نار الهوى ما دمت حبيبى
وتهون جحيم الشوق ما دمت انت اشتياقى
ايا ساكنا بالقلب رحماك بقلب لم يذق حبا الاك
ايا من تشتاقه العين سلسل جحيم الشوق
................ايا حبيبى ................
انت الحبيب ولا سواك
انت المرتجى ولا الاك (منقول)

تاني يوم الصبح صحت حنين راحت كليتها واحمد ع كليته وبعد الكلية عدي ع مكتب بابا حنين ودخل احمد:السلام عليكم ورحمة الله
بابا حنين:وعليكم السلام ورحمة الله
ازيكـ يا احمد يابني اهلا وسهلا بيكـ عامل ايه (طبعا هو عارفه من يوم العزومة ال كانت عند وليد وساره)
احمد:الحمد لله بخير يا عمي
بابا حنين:نورت مكتبي والله
احمد:ربنا يعزك يا عمي ربنا يرفع قدرك يااارب
الحقيقه انا كنت جاي عايز اتكلم مع حضرتك ف موضوع شخصي شوية وفضلت اجي لحضرتك بدل ما اكلمك ف الفون
بابا حنين:تشرف يا بني ف اي وقت خير ان شاء الله ؟؟
احمد: خير متقلقش

ااااا بصراحه انا كنت جاي طالب ايد الانسة حنين


بابا حنين:والله ي بني انا ما هلاقي زيكـ لبنتي شخص محترم وملتزم وعارف حدود ربنا كفاية والدك الراجل المحترم ..بس هو الموضو زي م انت عارف يابني مش ف ايدي الراي راي حنين هاخد رايها وكمان يومين كده ان شاء الله هرد عليك
احمد:ماشي يا عمي اللي تشوفه حضرتكــ وهتصل ع حضرتك بعد كام يوم واعرف الرد باذن الرحمن ..تؤمرني بحاجه قبل ما امشي ؟؟
بابا حنين:ربنا يخليك ي حبيبي خد بالك من نفسك..ف حفظ الله

روح احمد حكي لباباه ع اللي حصل واتصل بحازم وقاله بس حازم مرضيش يقول لحنين وحب يخليهالها مفاجأه
بابا حنين اول ما رجع من الشغل حنين ..يا حنين
حنين:نعم يا بابا حضرتك عايزني ف حاجة ؟؟
باباها:امممممممم ف شخص متقدملك وجالي الشغل النهاردة وطلب ايدك مني
حنين(خافت ليكون حد غير احمد)ااااا طب مين هو ي بابا الشخص ده ؟؟ gasp emoticon
باباها:احمد ابن عم وليد لو فاكراه
حنين(وتنفست الصعداااااء)





باباها:موافقه؟؟
حنين(بابتسامة رقيقه) اللي تشوفه حضرتك ي بابا
باباها:ههههههه اه منك انتي اه
حنين(وشها احمر جدا وبصت ف الارض)





خرجت حنين من عند باباها وهي طايرة م الفرحه واول حاجة عملتها راحت اتوضت وصلت ركعتين شكر لله وفضلت تحمد ربنا وتبكي من كتر فرحتها
وخلصت صلاه وراحت فتحت فيس وطبعا دخلت ع الوول بتاعت الاستاذ

heart emoticon


ولقت احمد منزل بوست
#احيانا_تسلب_الحياة_منك_روحك_ثم_تعيدها_لك_من_جديد_وها_انا_ذا_قد_عادت_الي_روحي_من_جديد

شافت حنين البوست وكانت هتموت م الفرحه وفضلت تحمد ربنا وقامت صلت تاني وغرقت سجادة صلاتها بدموع الفرحة والشكر
وعدي اليومين دول علي احمد وحنين وكأنهم سنتين واتصل احمد بــ باباها
وبلغهم انهم موافقين وف نهاية المكالمة اتفقوا ان احمد يجيب اهله ويروحوا يزوروهم علشان احمد وحنين يتعرفوا ع بعض grin emoticon وبعدها يحددوا ميعاد الخطوبة الخطوبة هتكون ازاي ؟؟


البارت(12)
تاني يوم صحيت حنين الصبح ظبطت الشقه مع مامتها وطلعت لبسها كله وفضلت تجرب فيه وتروح تسال مامتها
ماما دا حلوولا ده؟؟ طب شكلي ف الطرحة دي احلي ولا البس دي؟؟
لحد ما زهقت مامتها فقالتلها:ما شاء الله اللي يشوفك النهاردة ميشوفكيش ساعة ما كان اياد جا يشوفك unsure emoticon
حنين:خلاص بقي ي ماما الله


مامتها:هههههههه

سابت حنين مامتها ودخلت اتوضت وصلت ركعتين شكر لله ودعت لاحمد لان #الحــــــب_دعــــ heart emoticon ـــــــــــاء

اما عن احمد بقي صاحي من النوم الفرحة مش سايعاه اتوضي وصلي وفضل يجهز اللب هو كمان والمرادي مطلبش من حور انها تكويله اللبس كالعادة وحب ان كل حاجة متعلقه بحنين هو اللي يعملها بنفسه
كوي احمد لبسه وجهز كل حاجة وبعدها اخد باباه ومامته وراحوا لبيت حور



واول ما الجرس رن راح حازم فتح الباب وسلم ع بابا احمد ومامته وبعدها دخل احمد ومعاه بوكيه ورد وسلم ع حازم وقعدوا يهزروا ع الباب شوية وبعدها دخلو


وفضلوا قاعدين كلهم يتكلموا وبعدين مامت احمد قالت اومال فين عروستنا مش هتيجي تشرفنا بقي ولا ايه


مامت حنين:هروح اناديها اهو
دخلت مامت حنين تناديها :ياللا يا نونة الناس بره مستنيينك
حنين:خجت حنين ووشها احمر اوي وباصه ف الارض وماشيه علي استحياء





حنين:السلام عليكم
الجميع:وعليكم السلام ورحمة الله
سلمت حنين عليهم ومامت احمد حضنتها وسلمت عليها وفالتلها:تعالي جنبي هنا يا عروسة ابني


حنين اتكسفت اوووي م الكلمة وقعدت جنبها



احمد بقي اول ما شاف حنين قال ف نفسه ما شاء الله تبارك الله ربنا يحميكي ليا



وقعدوا يتكلمو كلهم ف مواضيع عامة لحد م مامت احمد ميلت ع مامت حنين وهمست:انا بقول نسيبهم لوحدهم شوية علشان لو عايزين يسالو بعض عن حاجة واديكي شايفه مكسوفين ازاي



مامت حنين:اه طبعا ي حبيبتي

خرجوا كلهم ما عدا حازم طبعا كالعادة مركون ع جنب
واول ما خرجوا حازم (بيغمز لاحمد بعينه)ايوة ياعم الله يسهلك ههههههه
احمد(بكسوف)احم احم انا بقول اقطع علاقتي بيك بقي يا حازم ههههههه
ابتسمت حنين بخجل وطبعا وشها ف الارض
احمد:احم احم ازيك ي حنين



حنين(دقات قلبها عماله بتزيد ..اول مرة تسمع اسمها منه )وردت بصوت واطي جداا الحمد لله


احمد:احم احم طب اااا ايه مش ناوية تبصيلي ؟؟ ده متاح ع فكرة مش حرام يعني دي قعدة شرعية


ولا هي السجادة عجباكي اوي كده ؟؟
حنينبارتباك ومكسوفه جدا)أأأ للللللأ
احمد:(بهمس)طب ممكن تبصيلي


حنين:فضلت ساكته شوية وبعدها بدأت ترفع عنيها ببطئ واااا جات عينه ف عينها فبسرعه نزلت حنين وشها ف الارض
احمد:ههههههههه خلاص بصيلي وانا هبص بعيد
حازم:احم احم اخلص ياعم النحنوح نحن هنا احترم نفسك
احمد:ههههههه اسكت يا بابا انت لسه صغير
حازم:الصغير بيكبر يا عمةنا
كلهم:ههههههههههه

ورجع احمد تاني يكلم حنين:طب بلاش تبصيلي لو عندك اي اساله اساليني وانا هجاوبك
حنين:اممممممممملا هو حاليا مش فيه


احمد:طب كويس
حنين:امممممم انت عندك اساله ؟؟
احمد(وهو بيقلدها):امممممممم لا هو حاليا مش فيه


الاتنين:هههههههههههههه
وف الوقت ده كانوا رجعوا الاهل وحنين استأذنت ودخلت اوضتها وهي قلبها مش عايز يهدي وعمال بيدق بسرعه

ومفيش ف بالها غ صورة احمد وريحته اللي بتعشقها وصوته الهادي ال اول ما بتسمعه بتحس انه لمس قلبها وضحكته البريئه الصافيه ال خطفت قلبها وهييييييييييييييح(ازيكم اسناجل)
اتوضت حنين وصلت ودعت ربنا يحفظه ليها ويديم عليهم الفرحه ويجعل احمد من نصيبها والموضوع يتم ع خير



مشي احمد واهله بعد تحديد ميعاد الخطوبة وروح احمد دخل اوضته وقعد ع سريره وسند ضهره عليه واخد المخده ف حضنه وسرح ف عالم حنين الجميل اللي بيتمني انه يعيش فيه طووول عمره




وفضل يفكر ف حنين ..ف رقتها ..ف جمالها واخلاقها ةملامحها البريئه


دخلت عليه حور لقته بالشكل ده
احمد..احماااااد.احمااااااااااااااااد
يختييييييييي بركاتك يا حاجة حنين
قام احمد اتنطر من مكانه وهو مكسوف جدااا ان حور شافته ف موقف زي ده
احمد(بعصبيه)عايزة ايه ي زفته وازاي تدخلي كده من غ ماتخبطي ع الباب
حور:بت انتي؟؟ unsure emoticon وبتقولها ف وشي كده unsure emoticon unsure emoticon
وبعدين ي استاذ انا خبطت كتييييييييير وسيادتك مش رديت فافتكرك بتصلي كالعادة فدخلت
احمد(بارتباك)اااااا..طيب طيب خلاص كنتي عايزة ايه
حور:هيييييييييييح ماما كانت بعتالك الشاي ده unsure emoticon
احمد:اه طيب يختي unsure emoticon
خرجت حور من عند احمد وقام احمد اتوضي وصلي ودعي ليه ولحنين وكان سعيد جدااا انه بيجمع اسمهم ف دعاء واحد





وف ايام قبل الخطوبة كانت حنين كل يوم بتخرج مع سالي وسارة يشتروا حاجات لحنين لزوم الخطوبة وكل يوم يلفوا ع المحلات بتاعت الفساتين وحنين مش عاجبها حاجة واستقرت ف الاخر ع فستان لونة #زهري





وف اليوم اللي خرجوا يشتروا الشبكة فيه حنين مكنش عاجبها حاجة وكانت بتحاول تلاقي حاجة تناسبها وكان احمد بيساعدها ف الاختيار لحد ما مسك احمد دبله شكلها رقيق اوي وقالها ايه رايك ف دي :


حنين:بابتسامه رقيقه:شكلها جميل جداا


انا هاخدها
احمد:بجد عجبتك؟؟


حنين:اه شكلها رقيق اوي
اخدتها حنين ولسه هتخرج نادي عليها احمد:خدي هنا رايحه فين؟؟
حنين:خلاص منا اخترت


احمد:تعالي شوفي الخواتم دي
حنين:لالالا انا مش هاخد غير الدبله..انا اصلا مبحبش الدهب
(طبعا هي مش عايزة تضغط عليه لانه لسه بيدرس وهي مقدرة ظروفه)
احمد(بزعل)لو سمحتي اختاري شبكتك كويس علشان مختارهاش انا بنفسي
حنين:احمد صدقني انا مش عايزة
احمد:بمجرد سماع اسمه منها ابتسم ابتسامه رقيقه لا اراديا
حنين علشان خاطري شوفي هتاخدي ايه كمان


حنين(كالمغلوب ع امرها)خلاص هاخد ده واختارت خاتم شكله بسيط جدا بس كان جميل
مامت احمد:ودي بقي هديتي ليكي (وكانت الهديه عباره عن مصحف دهب صغير)
حنين:لا يا طنط انا متشكرة جدا ده كتير عليا اووي والله
مامت حنين:يا حبيبتي دا مصحف علشان يحميكي
واختارت حنين الشبكه بمساعده احمد وسط زغاريط م الاهل وروحوا كل واحد ع بيته والفرحه ماليه قلوبهم وطيور الحب بترفرف حواليهم ف كل مكان heart emoticon heart emoticon ــــــــــــــــــــ heart emoticon ــــــــــــــــــــ ♥ـــــــــــ heart emoticon ـــــــــــــ heart emoticon ـــــــــــــ heart emoticon ـــــــــــ heart emoticon
ويوم الخطوبة بقي
صحيت حنين اتوضت وصلت وفطرت وجابت الفستان وقعدت تظبط فيه مع الشوز والطرحه وقررت مش هتحط ميك اب

اما عن احمد صحي صلي هو كمان وتمم ع اللبس وكل حاجة وطول اليوم مستني الوقت ال هيروحو فيه كلهم لحنين بفارغ الصبر ☺ heart emoticon

راح احمد واهله وكانت سارة وسالي طبعا مع حنين من بداية اليوم مفارقوهاش لبست حنين وضغطوا عليها كلهم علشان تحط ميك اب بس هي مرضيتش ورفضت تماما
خرجت حنين قعدت ف وسط صحباتها وطول اوقت هزار وضحك والبسمه مفارقتش وشها وطبعا شغلو اناشيد اسلاميه
وقعدوا كلهم يغنوا مع الاغاني واحمد قاعد مع الرجاله ونفسه يطير ويروح لحنيين
الي ان جاء وقت تلبيس الدبل طلبت ..دخل احمد عند حنين وثبت ف مكانها اول ما شافها وفضل واقف مش مصدق عنيه وبصوت واطي قال ربنا يحفظك ليا : ☺
مامته:ههههههههه بتقول حاجة يا احمد؟؟
احمد(بيفوق من شروده)ها اا لا يا ماما

طلبت حنين من احمد ان مامته ال تلبسها الشبكة وهو وافق طبعا ولبسوا الدبل ف وسط الزغاريط والفرحه
مشيوا المعازيم كلهم حتي اهل احمد وفضل احمد ورهف ال رفضت تروح وصممت تقعد مع حنين
قعد احمد مع حنين بس المرادي مقعدوش معاهم حازم ها قعدوا معاهم رهف وطبعا الباب كان مفتوح heart emoticon
احمد(بابتسامة)الف مبرووووووووووك heart emoticon
حنين(بخجل ووشها ف الارض)الله يبارك فيك ☺
احمد:حنييييييين
حنين:قلبها دق بسرعه كالعادة اول ما بتسمع اسمها منه وبصوت واطي ردت :نعم ☺
احمد:لا دانا بجرب صوتي بس ههههههههههه
حنين:هههههههههه ☺
قامت حنين وسابت احمد وقالتله ثواني وهجيلك ودخلت حنين اوضتها جابت صندوق كبييير ومزيناه بورق سلوفان مع قماش ستان ☺ heart emoticon
احمد باستغراب:ايه ده؟؟
حنين:اقرا الورقه ال مكتوبة عليه وانت هتعرف ☺
احمد:صندوق الذكريات ؟؟
حنين:ده صندوق هتخليه معاك وانا معايا واحد زيه هنحط فيه المواقف الحلوة وبس اللي هتحصل بيننا خلال فترة الخطوبة وااا كملت بخجل وكتب الكتاب علشان تبقي ذكرياتنا محفوظة فيما بعد وكمان لو ف حاجة حد مننا عايز يقولها للتاني يكتبها ويحطها ف الصندوق ده ☺ heart emoticon
احمد:ما شاء الله انتي ازاي كده؟؟ heart emoticon heart emoticon heart emoticon
حنين اتكسفت جدااا ووشها احمر ☺ ☺
احمد:طب امسكي انتي بقي ده
حنين:ايه ده
احمد:ده اول كتاب مني ليكي ف مكتبتنا الصغيرة المتواضعه
حنين:اممممممم مش فاهمة
احمد:بصي كل ما اجي عندكم او كل ما اشوفك بمعني اصح هديكي كتاب او كتيب تقرأيه وتشيليه معاكي علشان هنعمل بيهم مكتبه ف شقتنا ان شاء الله ☺ heart emoticon
حنين:ان شاء الله ☺
خلصوا قعده واستاذن احمد ومشي وهو طاير م الفرحه ودخلت حنين اوضتها حضنت الكتاب وفضلت تشم فيه وتلف بيه ف اوضتها وبعدها غيرت هدومها واتوضت وصلت وفضلت تدعي ربنا انه يحافظ ع احمد ويجمعهم ف الحلال

اما احمد اول ما روح اتوضي وصلي وحط الصندوق ادامه وجاب ورقه وقلم وكتب اللي هو عايزة وكتب ع الورقه من برة الذكري رقم 1 heart emoticon heart emoticon وحطها ف الصندوق وظبط المنبه ع الساعه 2 علشان يقوم يصلي القيام وصحي احمد للصلاه واول حاجة عملها قبل ما يقوم من السريرانه بعت لحنين رساله #صلاه_القيام_رفيقتي_للجنه
صحيت حنين قرأت الرساله وقامت اتوضت وصلت ودعت ربنا"اللهم اني احببت عبدا من عبادك فيسر له طاعتك واعصمه عن معصيتك واجعلني له كما يحب ولك كما تريدواجعله لي كما احب ولك كما


البارت (13)
#دقــــــة_قلــــب

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما احمد صحي يصلي القيام وصحي حنين تصلي معاه

تاني يوم الصبح صحيت حنين راحت كليتها وحازم ال وصلها كالعادة حضرت محاضراتها وخرجت علشان تستني حازم وواقفه هي وسالي وسمعت ال بيتكلم من وراها:ههههههههه ال ويقولك محترمة ال وقعت الدكتور وسابته ومفيش شهر وراحت تترمي ف حضن غيره وبكره هتسيب ده وياتري مين ال عليه الدور بعده ههههههه

بصت حنين وراها بصدمه لقت ادم ومعاه شلة الضياع بتوعه
مردتش حنين واخدتها سالي من ايدها ومشيو قعدوا ف الكافيتريا وفضلت حنين تعيط وسالي بتحاول تهدي فيها
جه حازم لقي حنين عماله بتعيط وسالي معاها بتهديها جري عليها حازم وبخضه قالها حنين مالك ف ايه؟؟
حنين زادت ف البكا
حازم:ي بنتي ردي عليا مالك حد زعلك؟ وبص لسالي مالها يا بشمهندسة ايه ال حصل ؟؟
سالي(وشها احمر وارتبكت)ولسه هتحكيله ع اللي حصل
اصص اص اصل اد...
قاطعتها حنين بسرعه من بين دموعها مفيش يا حازم كان ف امتحان وجبت فيه درجة مش كويسه
حازم:(وقد هدأ بعض الشئ)يا بنتي طب وفيها ايه بس عوضيها ف المادة ال بعدها
حنين:(وهي بتمسح دموعها)ياللا الحمد لله ع كل حال
وف الوقت ده رن فون حنين وطبعا كان احمد كان عايز يطمن عملت ايه ف الامتحانو اذا كان حازم جالها الكليه علشان يروحها ولا لا بس هي كنسلت ففهم انها ي اما لسه مخرجتش م الامتحان يا ف حاجة شاغلاها فمعرفتش ترد عليه
(طبعا هي مش رضت ترد علشان ميعرفش انها كانت بتعيط ويتخض عليها)

اخدها حازم وشكر سالي وطلب منها يوصلوها ف سكتهم بس هي رفضت كالعاده
وصلت حنين البيت ودخلت اوضتها اتوضت وصلت وحاولت تنسي موضوع ادم والكلام ال سمعته ولسه هتنام رن عليها احمد
ردت وهي بتحاول يكون صوتها طبيعي
حنين:السلام عليكم
احمد:وعليكم السلام
احمد:مالك ي حنين؟؟
حنين بارتباك:ااا مفيش حاجة
احمد:مفيش حاجة؟؟ بس صوتك بيقول غير كده
حنين:ـــــــــــــــــــ
احمد بحزن:حنين انتي بتخبي عني؟؟
حنين:ااا اللللاء بس عندي صداع وكمان كان ف مادة مش حليت فيا كويس
احمد:بس كده؟؟
حنين:اه بس كده
احمد:حنين عايزك تعرفي حاجة..عايزك تعرفي ان محدش هيخاف عليكي ادي ولا انتي عندك شك ف كده؟؟
حنين:(كان نفسها تقوله وتفضفضله كان نفسها تخرج كل اللي جواها وتاعبها وتترمي ف حضنه وتبكي بس خايفه تقوله علشان متحصلش مشكله)
بجد ي احمد انا مصدعه والمادة دي كان نفسي اجيب فيها امتياز بس الحمد لله #قدر_الله_وما_شاء_فعل
حاول احمد يخفف عنها ببعض الكلمات وقفلوا مع بعض ولسه هتنام نادي عليها حازم
فراحت عنده
حنين:ايوة ي حازم انت بتنادي؟؟
حازم:تعالي يا نونة عاملة ايه دلوقتي؟؟
حنين بحزن:الحمد لله بقيت احسن احمد لسه قافل معايا
حازم:طب الحمد لله ي حبيبتي وعاملة ايه مع احمد
حنين بابتسامة خجل: الحمد لله ااا عادي يعني كله تمام
مش بنتكلم ع فكرة غ للضرورة وبس
حازمطب وهو انا كنت سالتك
المهم سيبنا منكم دلوقتي وكمل حازم بتردد انااا ..انا عايزك ف موضوع كده
حنين :خير موضوع ايه
حازم:ااا..بقولك ايه هي ااا سالي مرتبطة؟؟ مخطوبة يعني؟؟
حنينوهي بتغمزله:اوبااااا بقي هي السنارة غمزت ولا ايه ههههه
حازم:ههههه احم احم بطلي رخامة بقي
حنين طب تدفع كام
حازم:اخصصصص دانا اللي مظبطلك الليله ف خطوبتك انتي واحمد
حنين:امممممم اه تصدق فعلا ههههه
حازم:اهو شوفتي بقي
اللي اعرفه عنها ان اسمها #سالي_رشوان وبس ..عايزك بقي تقولي ال تعرفيه عنها
حنين:وبتغمزله ماشي اسمع ي سيدي هي مش مخطوبة باباها مهندس شغال ف مجموعة شركات النور للاستثمار العقاري مامتها ست بيت هما 3 بنات وبس اخلاقها عاليه جدااا وملتزمة جدااا جدااا
حازم بيسمع وهو مبتسم
حنين:ها كفاية كده ولا ايه
حازم:لا كده فل اوووي
حازم:طب بقولك ما تشوفي الموضوع ده للغلبان اخوكي واهو كله بثوابه
حنين:احم احم هشتغلك خاطبة انا ههههههه
حازم:ي بت انتي تطولي ؟؟ ههههه
حنين:الله بقي صحبتي وصديقة الطفولة هتبقي مرات اخويا؟؟ ياااااااه ع ده احساس
حازم:طب مش شايفة ان قعدتك طولت؟؟ قومي بقي زهقتيني
حنين:شوف ياختي الوااااااااد وكان هيموت من شوية ع كلمة بس
حازم:ههههههههه امشي ابت من هنا
حنين:ههههههه وضربته بالمخده وخرجت ع اوضتهاوهي فرحانه جدااااااا وفتحت حنين فيس ولقت رساله واول ما قرت الرساله..اتفاجئت زعلت ادايقت اتصدمت عيطت وقفلت من غير ما ترد

يا تري الرساله من مين؟؟ وليه حنين عيطت لما قرتها ؟؟ وليه مردتش؟؟
هنعرف الحلقة الجاية ان شاء الله


#دقـــة_قلـــ ـــــــــــــب
الباااربت(14)

وقفنا الحلقة اللي فاتت عند لما حنين فيس ولقت رساله وكان نص الرساله
"حنين انا اسف علي اللي قولته عنكـ ف الكلية النهاردة بس انا مدايق جدا مدايق لاني بحبك وانتي مش سائله فيا ولا معبراني ولا حتي مدياني وش قوليلي ايه يرضيكي وانا اعمله "
واول ما قرت حنين الرساله اتفاجئت زعلت اتصدمت وقفلت من غ ما ترد

(طبعا ادم مش بيعتذر ده زي ما قولنا بجر رجلها بس بالسياسة )
قفلت حنين الفيس وجات تنام مجالهاش نوم قامت اتوضت وبعتت لاحمد مسج #صلاه_القيام_رفيق_دربي
وكل ما تيجي تبعت المسج يحصل فشل ف الارسال
فاستنت شوية ولقت رساله من احمد #صلاة_القيام_رفيقتي_للجنة
وساعتها عرفت حنين ليه كان بيقولها فشل والسبب طبعا ان احمد كان بيبعتلها مسج هو كمان

صلت حنين القيام ونامت وحلمت بانها واقفه ف طريق ضلمة وطوييييييل جدااااااا
واحمد واقف ع اول الطريق ومكنتش لابسه حجابها وحواليها 3 كلاب وسالي واقفه ريبه منها شوية وف شخص تاني هي مش شايفاه او مش قادرة تفسر ملامح شكله وواقفه خايفه جدا وعماله تستنجد باقرب اتنين ليها (سالي والشخص التاني) وعمالة بتصرخ وتعيط وماد ايدها لاحمد وبتقول الحقوووووووووني احمد الحقنييييييي
واحمد بينادي:حنيييييييييين حنيييييييييييييييييييين
صحيت حنين م النوم بتصرخ استعاذت بالله من الشيطان الرجيم وشربت ميه وكان الفجر بيأذن قامت صلت ونامت ومازالت صورة الحلم ف خيالها مش مفارقاها
تاني يوم الصبح كل من حنين..احمد،سالي،حازم راحوا لكلياتهم
وف شركة من اضخم الشركات في القاهرة قاعد علي الكرسي ومدي ضهره للي داخل
دخل موضف يبدو عليه انه كبير
صباح الخير يافندم حضرتك طلبتني؟؟
مدحت الاسيوطي وهو مازال مديه ضهريه:اه بعت العمال اللي قولتلك عليهم للموقع علشان يعاينوه؟؟
رشوان:(بنبرات مهتزة) اه بعتهم من امبارح يافندم
مدحت الاسيوطي:طب كويس اوي ..عملت ايه ف الموظفين الجدد ؟؟بعتهم للبشمهندس نادر علشان يفهمهم نظام الشغل عندنا؟؟
رشوان:اه بعتهم يافندم وهو بدأ معاهم الشغل
مدحت الاسيوطي:طب تمام
رشوان:حضرتك تؤمر بحاجة تاني؟؟
الاسيوطي بنبره تعالي:لا اتفضل انت ولما احتاجك هبعتلك

ف كلية هندسة الدور التاني
حنين:ها يابت يا سالي قولتي ايه
سالي:ف ايه ي بنتي انتي اتجننتي؟؟
حنين:اتجننت ليه هو انا لما اقولك ان جايلك عريس يبقي اتجننت ؟؟
سالي:هههههه انتي اشتغلتي خاطبه ي نونة وانا معرفش ؟؟
حنين:ههههه طب بجد يا سالي ايه رايك؟؟
سالي:طب مش لما اعرف مين الاول؟؟
حنين(وبتبص لسالي وكأنها مترقبه رد فعلها)حازم
سالي اول ما سمعت الاسم ارتبكت جدا وبلعت ريقها بصعوبة وبتقول لنفسها معقول قصدها حازم اخوها؟؟ معقولة يكون ربنا استجاب لدعائي ؟؟ ياااااااالله
حنين:روحتي فين ياما نحن هنا
سالي(وبتفوق من شرودها)هاااا اااااا امممممممم حازم مين ؟؟
حنين:هيكون مين يعني اخويا هو فيه غيره
سالي وشها احمر اوي وابتسمت بخجل
حنين(بخبث وبتغمز بعينها)الله بقي داحنا شكلنا واقعين احنا كمان هههههههههه
سالي :بصت ف الارض
حنين:اممممممم للاسف بقي شكل كده مفيش نصيب خلاص بقي هقوله انك مش موافقه ياعيني عليك يا حازم ياخويا وعلي قلبك ال اتكسر وبتبص لسالي بطرف عينها علشان تشوف رد فعلها وكملت حنين هيزعل اوووي لما يسألني عن رد
سالي:رفعت وشها وبتلقائيه: ااا استني انا مممم مقولتش كده ..هوااااا هو حازم ال قالك تاخدي رأيي؟؟
حنين وبتقلدها:اه هواااا هو اللي قالك تاخدي رأيي
سالي(اتسعت ابتسامتها )
حنين:اذا فالسكوت علامة الرضا هههههه

خلص الحوار بين سالي وحنين علي كده وخلص اليوم وروحت حنين علي بيتها بس حازم موصلهاش النهاردة لانه كان تعبان ومخرجش م البيت
حنين:السلام عليكم
الجميع:وعليكم السلام
مامتها:ازيك يا نونة يا حبيبتي عاملة ايه
حنين :الحمد لله يا مامتي يا قمر انتي
مامتها:شكلك مبسوطة النهاردة ربنا يبسطك دايما يا قلب ماما
حنين:جدااااااا يا مامتي جداا
مامتها:الله بقي دا شكل النهاردة حافل بالسعادة طب ياللا بقي ادخلي غيري هدومك وتعالي علشان ف مفاجأة منتظراكي او هما ف الحقيقه اتنين
حنين:ايوووووة بقي النهاردة يوم المفاجأت العالمي وبتبص لحازم وتغمزله
(وطبعا حازم قاعد ع احر من الجمر ومستني يشوف رد سالي ايه)
دخلت حنين اوضتها غيرت هدومها وخرجت اتغدت وهما ع الغدا
ها بقي فين المفاجات يا مامتي ي حلوة انتي شوقتيني
مامتها:هههههه بصي ي ستي المفاجأة الاولي سارة هتبقي ماما بعد 6 شهوور
حنين(بسعادة بالغه)ههههههه لالالا ماما بتتكلمي بجد هييييييييه ايوة بقي هو ده الكلام وهيبقي عندنا نونو صوغنون نلعب بيه بقي ☻

ضحكو كلهم ع طفوليتها ☻
حنين:يالا بقي اشجيني ايه تاني مفاجأة
مامتها:احمد كلم باباكي النهاردة واستأذن منه تخرجوا النهاردة مع بعض وطبعا هيكون حازم معاكم
حنين(اتكسفت اوي ووشها احمروابتسمت ابتسامة خجل) احم احم
حازم:ياخواتي بتتكثفي يا بطة هههههههه
مامتها:بس يا حازم بقي متكسفهاش حرام عليك

خلصت حنين الغدا ودخلت اوضتها والفرحة مش سايعاها يااااالله اجمل 3 اخبار ف حياتي الحمد لله
وخبط الباب
حنين:اتفضل
حازم:(بلهفه)ها يا بت يا حنين كلمتي سالي؟؟
حنين:اه...لا يووووه بقي اه كلمتها بس مش هقولك
حازم:ليه بس يا نونة يرضيكي اخوكي الغلبان يفضل محتار؟؟
حنين:ههههههه بضحكة ع اسلوبه اه يرضيني عشان تبقي تعرف تكسفني ادام ماما وبابا تاني هاه بس
حازم:وربنا حرمت ياللا قولي بقي الله يرضي عنك
حنين:امممممم لله بس ..بس ياسي الاستاذ كلمتها وبتبصله بعنيها وبتغمزله واااا عرفت حاجات كده يعني
حازم:حاجات ايه ما تنطقي يابت انتي متجننيش الله
حنين:ههههههههههه امممممم حسيت كده يعني انها موافقه وانها كانت عايزة او مستنية اللحظة دي
حازم:(بابتسامه)والنبي؟؟ طب ازاي ازاي ها؟؟
حنين:امممممم اول ما قولتلها وشها احمر كدهوه وجاب الوان وحسيتها مكسوفة اووي ولما عرفت ان انت ال قولتلي اسألها حسيتها فرحت اووي ☻
حازم:بفرحه)بجد!!يارب يارب ييسر الحال بقي شكلي كده هحبها البت دي
حنين(بتضحك ع شكله)ههههه ايه حيلك حيلك احنا لسه بنقول يا هادي خليك تقيل كده زي اختك ☻
حازم:هههههههاي اخليني تقيل زي مين::؟؟ سمعيني كده؟؟ اختي غرقانه لشوشتها
حنين:احم احم طب ياللا بقي من غ مطرود من اوضتي عشان هغير ممكن؟؟
حازم:ممكن طبعا يا عسل انت يا صاحب الاخبار الحلوة
خرج حازم من عند حنين واول ما خرج اتصلت باحمد
السلام عليكم
احمد:وعليكم السلام رفيقتي للجنة
حنين بخجل:ااا ليه مش قولتلي اننا هنخرج النهاردة ؟؟
احمد:اممم اولا لازم اخد راي باباكي الاول قبل ما اطلب منك حاجة زي دي ثانيا بقي يا رفيقتي للجنة باباكي لما طلبت منه كده قاللي هفكر وارد عليك ثالثا ودي الاهم ان باباكي لسه مكلمني دلوقتي حااالا وقاللي انه موافق وان حازم هيخرج معانا وطبعا كده كده كنت هكلم حازم اخده معانا رنه مينفعش نخرج لوحدنا حاليا الا ف وجود محرم من اهلك ووالله لسه هكلمك وانتي رنيتي

حنين:خلاص خلاص كل ده لقد عفونا عنك
احمد:احم احممممم طب كويس اننا نولنا الرضا
حنين:اتكسفت اووي واتلغبطت ااا طب ياللا بقي علشان اروح البس
احمد:هيييييييييح ماشي احسن برضو هههههههههه
حنين:فهمته بس اتكسفت اوي وبسرعه قالتله السلام عليكم وقبل ما يرد قفلت حنين

قفلت حنين مع احمد وهي ف قمة السعاده وبدأت ف تجهيز نفسها وعدي احمد عليهم .


#البارت_(15)

وقفنا الحلقه اللي فاتت عند لما احمد وحنين المفروض كانو هيخرجوا مع بعض ومعاهم حازم
تعالوا بقي النهارده نشوف هيحصل ايه ف الخروجه <<<

جهزت حنين واحمد رن عليها علشان تنزل هي وحازم ونزلوا سلم احمد ع حازم وعلي حنين بس طبعا مش بالايد
واداها بوكيه ورد م اللون الموف اللي بتعشقه حنين

وركب حازم جنب احمد وحنين ف الكرسي اللي ورا
احمد:ها يا حنين تحبي نروح فين ؟؟
حنين:(بابتسامة خجل)اي مكان
ومن جواها بتقول(اي مكان هكون فيه معاك هبقي مبسوطة ...مجرد ودودك معايا بيطمني)
احمد:لالالاالنهاردة يومك يعني انتي تؤمري وانا انفذ
حنين اتكسفت اوي ووشها احمر
حازم:ايه يا عم الحاج نحن هنا الله وبعدين ما تلم نفسك ياله دي اختي
احمد:هههههههه ايه يا عم اختي اختي انت ما صدقت ولا ايه وبعدين ماهي كمان خطيبتي وكلها كام شهر وتبقي مراتي
سمعت حنين كلمة #مراتي
وبدأ قلبها يدق بسرعه واتلغبطت جدا وكان حد دلق عليها جردل ميه سخنه
حازم وبيغمزله:الله بقي دانت مخطط لكل حاجه اهوه

احمد:ههههههه اومال يابني

وبناءا علي رغبه حنين ف الاخر راحوا مطعم #زي_الهوا
وكان المطعم بيطل ع النيل
قعدوا هما ال 3 يتكلموا ف مواضيع عامه وحنين شويه بتشاركهم في الكلام وشوية ساكته وشوية سرحانه وف وسط كل ده حنين واحمد عيونهم بيقولوا لبعض اللي جوا كل واحد
زي ما قولنا #للعيون_لغه_ميفهمهاش_غير_العشاق

سابهم حازم مع بعض شوية وراح يتمشي ع النيل
وطبعا احمد ما صدق ان حازم مشي عشان يعرف سكوت حنين ده سببه ايه
احمد:ازيك حنين
حنين (بشبح ابتسامة) الحمد لله
احمد:المكان عاجبك ؟؟
حنين:اه اكيد
احمد:كان مالك بقي لما كلمتك امبارح؟؟
حنين(ظهر ع ملامحا الديق وارتبكت)ما قولتلك ي احمد شوية صداع
احمد:انا هعتبر زي ما انتي قولتي كده بس هستناكي لحد ما تيجي وتحكيلي ف الوقت ال يناسبك انتي واللي هتحسي فيه انك لو حكيتيلي هترتاحي
حنين:بتهز راسها بانها موافقه
احمد:حنين انا مبحبش اشوفك زعلانه ولا مدايقه كده
بحس اني عاجز ومش قادر افرحك
اتجمعت الدموع ف عيون حنين وفضلت ساكته مبتتكلمش
احمد:حنين انتي بتعيطي ؟؟
حنين:مسحت دموعها ..احمد انا اسفه مكنتش احب اول خروجه بيننا تبقي كده

احمد:حنين انا كل ده مش هاممني انا زعلان عليكي
رجع حازم وحس ان في حاجه مش طبيعيه بين احمد وحنين بس محبش يتدخل بينهم
فضلوا يتكلموا شويه واحمد وحنين ف عالم تاني لوحدهم
احمد نفسه يعرف ايه تاعب حنين للدرجادي وحنين نفسها تحكي لاحمد ع موضوع ادم وكلامه عنها ف الكليه واخر رساله منه ليها

حازم:حنين مالك انتي تعبانه ؟؟
حنين وعنيها ف عيون احمد وبترد ع حازم اه شويه صداع بس مش اكتر
احمد:مش عارف ايه حكاية الصداع ده
(هو عارف ومتاكد ان الموضوع اكبر من كده بس مستني حنين تتكلم)
حنين:اممممممم ممكن نروح؟؟
احمد:مممممماشي يلا بينا عشان ترتاحي

ركبوا العربيه ساكتين مبيتكلموش
احمد مركز ف المرايه مع حنين وعنيه بتسالها مالك ؟؟
فيكي ايه انا معرفوش ؟؟
وبترد عليه حنين بحزن وصمت

احمد في اللحظة دي كان نفسه ياخدها ف حضنه ويطبطب عليها ويشيل عنها كل اللي تاعبها وهو ميعرفوش
بس للاسف مينفعش مفيش بينهم اي رابط غير الدبله ودي مش تديله الحق انه يعمل كده
روحت حنين البيت واول ما وصلت رن عليها احمد

حنين(بصوت كله حزن)السلام عليكم
احمد(بحنان بالغ)وعليكم السلام ورحمة الله
حنين مالك عايز اعرف فيكي ايه مخليكي زعلانه اوي كده
حنين هو انا لسه موصلتش للمرحله اللي تخليكي تحكيلي فيها ع اللي تاعبك ؟؟

كل ده وحنين ساكته ومش بترد
احمد:حنين اتكلمي انا عايزك تتاكدي ان مفيش حد هيحبك ولا هيخاف عليكي زيي ولو فيه اي مشكله انا اول واحد هيقف جنبك ويساعدك
حنين فضلت تعيط

احمد (وكأن دموعها سكين بيطعن ف قلبه ) اهدي يا حنين لو سمحتي انا مقدرش اشوف دموعك ..دموعك غاليه عندي اوي يا حنين
هديت حنين بعض الشئ وبدأت تتكلم :احمد اناا انا اسفه بس اااا
قاطعها احمد ششششش متتأسفيش ...يالا بقي قوليلي مالك ؟؟
حنين(وبرضو مصممه انها متعرفوش حاجه عن موضوع ادم علشان ميحصلش مشاكل)مخنوقه علشان الامتحان وكمان عندي صداع مش مفارقني

احمد:بصي يا حنين احنا اتكلمنا وقولنا نعوضها ان شاء الله ف ماده تانيه وبعدين دا امر ربنا هنعترض عليه؟؟ وافتكري الايه " #وعسي_ان_تكرهوا_شيئا_وهو_خير_لكم " ده قدرك انتي مقدر ليكي كده
ده غير ان ربنا مبيضيعش تعب حد

تظاهرت حنين بانها هديت وبقت كويسه وقفلوا مع بعض وهي محتارة ومش عارفه تحكي لاحمد ولا لا ؟؟

فتحت حنين فيس لقت احمد منزل بوست #لمثلكي_ما_خلق_البكاء

طبعا البوست عدل نفسيه حنين شويه وفرحها شويتين

قامت جابت ورقه وقلم وكتبت #تمنيت_من_الله_زوجا_صالحا_فاهداني_رجلا_هو_للصلاح_معني
وحطت الورقه ف كشكول الذكريات بتاعهم فاكرينه؟؟

ـــ ــــــ ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
نسيب بقي احمد وحنين شويه ونروح لسالي
رجعت سالي من كليتها دخلت اوضتها اتوضت وصلت ودعت بدعائها المعتاد
#اللهم_اني_احببته_فيك_واستودعت_حبي_له_عندك_يامن_لا_تضيع_عنده_الودائع

خلصت صلاتها وقعدت تفكر ف كلام حنين ويتردد ف ودنها #ارد_اقوله_ايه

يااااااااه معقوله يارب استجبت لدعواتي !! سبحانك ربي ما اكرمك
لا وكمان يطلع بيحبني وهو اللي عايزني!!
فعلا يارب ما عندك لا ينال الا بطاعتك
وفضلت تدعي ربنا كتير يارب خليك جنبي واخترلي الافضل بقدرتك يارب

رجع باباها م الشغل نادت عليها مامتها علشان يجهزوا الاكل مع بعض

وهما ع السفرة
مامت سالي :مالك يا رشوان انت تعبان ولا حاجه؟؟
باباها:لا انا كويس الحمد لله مفيش حاجه ضغط شغل بس مش اكتر

سالي:طب يا بابا استريح كام يوم وخدلك اجازة علشان صحتك

رشوان:اجازة !! اجازة ايه بس يا بنتي ده اليوم بتمنه واحنا رئيس شركتنا راجل ظالم مبيرحمش واللي بيغيب يوم بيخصمه من مرتبه واحنا حالنا ع الاد يعني لو قعدت يوم ورا يوم مرتب الشهر مش هلاقي فيه فلوس اصلا

سالي(اتنهدت بحسرة)ربنا يعينك علي مصاريفنا يا بابا

قامت سالي دخلت اوضتها اتوضت وصلت ودعت لباباها ان ربنا يقويه ويصلح حالهم

ونامت سالي وحلمت بحلم غريب جداااا <<<<<<<


البارت ال 16
قامت سالي دخلت اوضتها اتوضت وصلت ودعت لباباها ان ربنا يقويه ويصلح حالهم ونامت سالي وحلمت نفس حلم حنين بكل تفاصيله وهو ان حنين ف مكان ضلمه وبتستنجد بيها
قامت سالي م النوم مفزوعه شربت ميه واستعاذت بالله من الشيطان الرجيم وجات تنام مجالهاش نوم وحست انها قلقانه ع حنين فاتصلت بيها

حنين(من بين نومها)السلام عليكم
سالي:وعليكم السلام م ممم معلش ي حنين قلقتك م النوم
حنين(بدات تصحصح وافتكرت ان ف حاجه مش كويسه حاصله مع سالي وبخضه سالتها)خير يا سالي ف حاجه ي حبيبتي ولا ايه
سالي:لا ابدا يا نونة مفيش حاجه والله اطمني مش عارفه حسيت اني عايزة اكلمك عادي يعني وكمان كنت عايزة اطمن عليكي بعد ما رجعنا م الكليه واشوفك عملتي ايه ف موضوع ادم

فضلوا يتكلموا شوية وبعدها قفلوا هما الاتنين بس حنين كانت حاسه ان ف حاجه مش تمااام

صحيت حنين الصبح اتوضت وصلت وقرأت الاذكار وكلمها احمد عشان يطمن عليها وقفلت معاه وراحت ع كليتها
حنين:ازيك يا بت يا لولو عامله ايه
سالي:الحمد لله يا قلبي انتي اخبارك ايه
حنين:الحمد لله تمام جدااا
سالي:ربنا يسعدك ويبعد عن كل شر
حنين:ياااااااارب ولكي بالمثل واكتر
ها قوليلي بقي مش رديتي عليا ف موضوع الواد حازم

سالي(وشها احمر واتلغبطت اوي) ااااااا ممم موضوع ايه
حنين(وبتغمزلها) موضوعكم
سالي:اااا بصي ده رقم بابا وسابتها سالي وطلعت تجري من ادامها
حنين:هههههههههههههههههههه مجنووووووونة

روحت سالي البيت حكت لمامتها عاللي حصل وانها ادت رقم باباها لحنين زي ما هي قالتلها
وهما قاعدين بيتكلموا التليفون رن
سالي:السلام عليكم ...اه هو ده بيت الاستاذ رشوان وانا بنته
اييييييييييه؟؟ امتي ده حصل
طيب طيب مع السلامه احنا جايين حالا :

مامتها:ايه يا بنتي ال حصل كفالله الشر
سالي(من بين دموعها) يالا بسرعه ي ماما بابا تعبان اوي وهو دلوقتي في الشركه ولازم نوديه المستشفي

لبست سالي ومعاها مامتها وراحوا الشركه بسرعه وسالي داخله بتجري خبطت ف شخص كان خارج م الشركه بس من لهفتها مكنش فيه وقت تعتذر
الشخص اول ما شافها دخل سال بتوع الامن وعرف انها بنت البشمهندس رشوان ال تعبان

طلعت سالي هي ومامتها اخدوا باباها وهما نازلين

ادم:طب مش المفروض خبطتي ف شخص تعتذري ولا معلموكيش كده
سالي:(بنظرة معبره)اعتقد الموقف اللي انا فيه اكبر من اي اعتذار
وسابته سالي ومشيت مع مامتها

طلع ادم لباباه مدحت الاسيوطي
باباه: اهلا اهلا بحبيب بابا وانا اقول الشركه منورة ليه
ادم:ميرسي يا بابا منورة بحضرتك
بابا بقولك هو المهندس رشوان ده بيشتغل هنا من زمان ولا ايه ؟؟

باباه:اه من زمان اوي
ادم:طب هو ايه نظامه كلمني عنه يعني
باباه:ابدا دا راجل غلبان وعنده القلب وقارفنا كل شوية بنوبة القلب اللي بتجيله دي
ادم(بيمد بصره للفراغ وبتفكير)اااااه...وسالي تبقي بنته وتبقي صحبه حنين
باباه:اممممممممم شكلك بتخطط لحاجه يا نمس
ادم:اممممممممم تقدر تقول كده بس طبعا كله بمساعده بابا حبيبي
باباه:عيوني ليك ي قلب بابا بس انت تؤمر
ادم:اذا كان كده فانا هقولك بقي ...والله فيه بنت اسمها حنين دفعتي وتبقي انتيمت البت سالي دي بس هي منشفه دماغها معايا حبتين وعايز اكسرلها دماغها دي
باباه:لا دا موضوع كبير ومحتاج تكتيك بقي

ـــــــــــــــ ــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
سالي اول ما خرجت م الشركه راحوا لاقرب مستشفي وهما هناك رنت عليها حنين فردت سالي وهي بتعيط
حنين(بلهفه)سالي مالك ف ايه بتعيطي ليه
سالي(وهي منهارة)بابا يا حنين تعب جدا ووديناه المستشفي
حنين:اهدي يا حبيبتي طيب امتي ده ؟؟
سالي لسه من نص ساعه كده
حنين:طب قولي العنوان بسرعه انا لازم اجيلك
سالي:لا مفيش داعي
وبعد الحاح من حنين ادتها سالي عنوان المستشفي
وراحت حنين وطبعا حازم اللي وصلها بعد ما اتصلت باحمد استأذنته انها هتخرج

اول ما وصلوا المستشفي سالي اترمت ف حضن حنين وفضلت تعيط
وحنين بتهدي فيها
وطبعا حازم واقف هيعيط ع عياطها وكان نفسه يطبطب عليها ويكون جنبها يطمنها

حازم(بتاثر)ازيك يا انسه سالي
سالي(مسحت دموعها وبخجل)الحمد لله
حازم:اطمني ان شاء الله خير بس انتي ادعي لان العياط مش هيفيد بحاجه
وخرج من جيبه مصحف وادهولها وقالها اقري فيه وانتي تهدي
اخدته سالي منه وراحت لمامتها هي وحنين
والدكتور طلع طمنهم والحمد لله باباها بقي كويس
خرج باباها ومامتها وهي ومعاهم حنين وحنين بتدور ع حازم مش لقيته
فسالت عليه الممرضه قالتلها انه في الحسابات تحت
سابتهم سالي ونزلت
سالي:انت بتعمل ايه هنا
حازم(بصرامه)ممكن تطلعي فوق دلوقتي
سالي:لا مش هينفع انت تعبت معانا النهارده ومش هينفع خالص تدفع المصاريف
حازم:لو سمحتي بعد اذنك اتفضلي اطلعي دلوقتي
لسه سالي هتتكلم وقاطعها حازم (بهدوء مغلف بالغضب)انسه سالي لوووو سمحتي اطلعي لباباكي

طلعت سالي ووراها حازم ووصلهم البيت وباباها ومامتها شكروه
وبعدها روح هو وحنين البيت

ـــــــــــ ـــــــــــــــــ ــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ
روحت حنين البيت اتوضت وصلت ومامتها دخلت قالتلها ان باباها عايزها
خرجت حنين
ازيك يا بابا
باباها:الحمد لله يا حبيبتي
ها بابا صحبتك عامل ايه
حنين(باسي)الحمد لله يا بابا بقي كويس بس هو دايما بيتعب كده
باباها :ربنا يشفيه ويعافيه يابنتي
المهم بقي كنت عايز اخد رايك ف حاجه
حنين(بانتباه)خير ي بابا اتفضل قول
باباها:امممممممم احمد كان طلب مني انكم تكتبو الكتاب بما انك خلصتي امتحانات وكده وانا وافقت بس انتي رايك اهم طبعا
حنين (بخجل وهتموت م الفرحه من جواها) اللي تشوفه حضرتك ي بابا
باباها:هههههههههههه اللي اشوف برضو
حنين(اتكسفت جداا) اااااااااا طب بعد اذن حضرتك ماما بتنادي
وطلعت تجري ع اوضتها وقلبها عمال يدق

وبعدها بشويه اتصلت بــ احمد
احمد:ههههههههه السلام عليكم
حنين(بخجل)وعليكم السلام بتضحك ليه
احمد:ههههههههه مفيش اصلي لسه قافل مع باباكي وحكالي ع اللي حصل
حنين:ـــــــــــــــــ
احمد:ههههههههه عارفك اكيد دلوقتي مش علي بعضك
حنين:ــــــــــــــ
احمد:يابنتي انطقي ههههههه
حنين(بتحاول تهرب)الله بقي بص انا هروح اذاكر...يووووه دانا خلصت امتحانات اااااااااااا طب بص بص اااا اه صحيح دي ماما بتنادي يلا سلام بقي
احمد(عرف انها مكسوفه)ههههههههههههههههههههههههههههههه طب روحي بكرة تبطلي كسوفك ده
حنين:سلام
احمد:سلام يا مجنونة
قفلوا مع بعض وقامت حنين اتوضت وصلت ودعت ربنا يبعد عنها الشر هي واحمد ويجمعهم علي خير ودعت ربنا#اللهم_اجعلني_له_كما_يحب_واجعله_لي_كما_احب_واجعلنا_لك_كما_ترضي_وتحب
وقامت جابت ورقه وقلم كالمعتاد وكتبت
#قل_لي_بربك_ما_بال_قلبي_تيم_بك_وما_بال_عقلي_يأبي_التفكير_الا_بك
وحطت الورقه ف #صندوق_الذكريات وقامت ناااااااااامت


البارت 17
وقفنا الحلقه اللي فاتت عند لما قفلت حنين مع احمد وراحت كتبت ورقه وحطتها ف #صندوق_الذكريــــأتونامت

نسيب حنين بقي ونروح لسالي شويه
اول ما روحت سالي دخلت اوضتها اتوضت وصلت وحمدت ربنا ع شفاء باباها وبتفتح شنطتها فلقت المصحف اللي كان حازم اداهولها خرجت سالي المصحف بسرعه وفضلت تحضن فيه وتشم فيه وقعدت تفتكر موقف حازم ف المستشفي ونظراته ليها وهي بتعيط ع باباها وافتكرت موقفه منها لما نزلت تدفع الحساب
فاقت من كل ده ع صوت اذان الفجر استغفرت ربنا وقامت اتوضت وصلت وقالت بدل منا عماله افكر فيه وهو مش حلالي كده انا همسك مصحفه واقرا فيه حتي نتقاسم الاجر
فضلت سالي تقرا ف المصحف وماحستش بنفسها غير ومامتها بتناديها عشان تفطر وتنزل الكليه تخلص الورق بتاعها

قامت سالي فطرت ولبست وراحت ع الكليه وهي داخله كانت حنين بتنزل م العربيه وشافتها حنين فنادت عليها :سالي
سالي:بصت وراها ...ايه ده انتي كمان لسه جايه ..ازيك يابت وحشتيني
حازم:نزل م العربيه بسرعه بمجرد ما سمع حنين بتناديها
واول ما شافته سالي وشها جاب الوات وارتبكت جداااا
حازم(بابتسامه)ازيك يا انسه سالي
سالي:الحمد لله بخير
حنين:ايه يابنتي ده انتي حاضنه المصحف ليه كده
سالي(اتكسفت جدا لانه مصحف حازم وبارتباك)ااااااا انا انا كنت جايباه عشان تديه ل ل
حازم حس انها مرتبكه ومكسوفه اوي فصعبت عليه لحازم لحازم
حنين:ههههههههههههههه
حازم(مركز عينه ع سالي)اااا بس حازم اداهولك ومش عايزه ياستي اعتبريه هديه ولا مش عايزني اتقاسم الاجر يعني
سالي(شردت وبتقول ف نفسها)ماهو منيمنيش امبارح غير تقاسم الاجر بيني وبينك
دانا ما صدقت ما بقت معايا حاجه منك
حنين:اييييييييييه يابنتي روحتي فين
سالي(بتفوق من شرودها)هاه الللللاء انا هنا ..بعد اذنكم انا داخله ...حنين هتدخلي ولا هتستني شويه
حنين:لا يا قلبي وانا اقدر اسيبك داخله طبعا
حازم:طب عايزين حاجه ؟؟
حنين:لا يا زومة شكرا
حازم :خلو بالكم من نفسكم...ف حفظ الله

ـــــــــــ ـــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نروح لاحمد شويه بقي
احمد خرج من كليته وعلي طول راح لبابا حنين البيت عشان يحددوا ميعاد كتب الكتاب زي ما اتفقوا
وراح احمد واتفقوا يكون كتب الكتاب الخميس الجاي
روحت حنين لقت احمد عندهم سابهم باباها لوحدهم وطبعا ساب مامتها معاهم لان حازم مكنش موجود وقتها
احمد:ازيك يا حنين
حنين:الحمد لله
حنين بارتباك:انت جيت ليه؟؟؟ااااا لا يعني اقصد ايه ال جابك؟؟ اااا لا والله مش دي اقصد انت عندنا بتعمل ايه ؟؟؟ ااا لا ل
قاطعها احمد :هههههههههههههه (وبلهجه امره)اسكتي...حنين اسكتي
حنين
احمد:هههههههه تعرفي!! لالالا ولا اقولك خليها لبعد كتب الكتاب علشان مينفعش
حنين باستغراب:هي ايه دي
احمد(بغمزة)لا دي حاجه كده اول ما نكتب الكتاب هقولك عليها ان شاء الله
حنين(بارتباك وخجل)طط طط طيـــــــــــب
نسيبهم لوحدهم بقي شويه ونبطل تطفل وغتاته ونروح لبيت سالي
بس والله جدع طيب وابن حلال ويستاهل كل خير ده رفض يروح غير لما يطمن عليك ووصلنا لحد البيت ودفع حساب المستشفي والعلاج
بابا سالي:والله فيه الخير راجل فعلا وهو ده اللي أأمنه ع بنتي وانا مطمن انا هيحفظها ويصونها
مامتها:يعني افهم من كده انك موافق ؟؟
باباها:طبعا موافق النبي صلي الله عليه وسلم قالك اذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه
مامتها:عليه الصلاة والسلام وهو بصراحه دين واخلاق واحترام
باباها:ع بركه الله
راحت مامتها تبلغها الخبر وان باباها موافق ع حازم
قامت سالي حضنت مامتها واتوضت وبسرعه صلت وفضلت تبكي وهي ساجده وتحمد ربنا ع النعمه اللي ادهالها وانه حققلها حلم كان مستحيل بالنسبالها انها توصله ف يوم من الايام

""""""""" ـــــــــــــــــــــــــ """"""""""""" ــــــــــــــــــــ """"""""""
عدي 3 ايام والحال هو الحال عند الكل
ماعدا حنين واحمد طبعا اللي كانو بيجهزوا ليوك كتب كتابهم وطبعا حازم اللي كان بيرخم ع حنين دايما وخصوصا لو معاها سالي
وجه يوم كتب الكتاب راح احمد مع الرجاله المسجد علشان يشهروا الزواج طبعا
اما حنين فكانت مع الستات ف البيت وقلبها وعقلها مع احمد وودنها مع الماذون
لحد ما سمعت #باركـ_اللهـ_لكــما_وباركـ_عليكــما_وجمــع_بينكــما_فــي_خيـــــــر
واول ما سمعت حنين الجمله دي الفرحه مكنتش سايعاها ولمعت ف عيونها دمعه من كتر الفرحه والسعاده ال هي فيها
وفضلت تدعي ربنا ف سرها ربنا يحفظلها زوجها وتكون ليه خير معين ف الدنيا
وحواليها اصحابها وقرايبها وكلهم بيهنوها
رجع احمد من المسجد قعد مع الرجاله شويه ومع اصحابه اللي كانوا بيباركوله
واستاذن يدخل لحنين ودخل واول ما شافها انبهر بشكلها كانت حنين لابسه فستان باللون الوردي الغامق وسايبه شعرها الناعم وحاطه بيرفم مميز وفضلت عيونهم متعلقه ببعض ف وسط زغاريط من اللي حواليهم وف وسط كل ده نزل احمد ساجد لربه شاكره ع اكبر نعمه انعمها عليه ف حياته الا وهي #الزوجه_الصالحه

مشيوا المعازيم وخلاص الجو راق بقي علشان يقعد احمد وحنين لاول مرة لوحدهم من غير ذاك المدعي حازم

لسه احمد هيتكلم وسمع صوت احم احم
استغرب احمد جدا بس افتكر نفسه بيتهيأله م الفرحه ولا حاجه
احمد:اااا ازيك يا مراتي
ما قولنا احممم احمممممممم
وطلع حازم من ورا كرسي الانتريه واول ما شاف منظر احمد وحنين كان هيموت م الضحك
مسكه احمد من لياقة القميص يا اخي بقي دانا ما صدقت ما خلصت من غتاتك مش كفايه كابس ع نفسي طول فترة الخطوبه هو الواحد مايعرفش يقعد مع راته ف بيتكم ده شويه
وزاحه احمد خرجه بره الاوضه وقفل الباب وحازم مش قادر يقاوم من كتر الضحك
كل ده وحنين ف مكانها متحركتش
راح احمد قعد جنب حنين وقرب منها اوي
وحنين بترجع لورا واحمد بيقرب
لحد ما وصلت حنين لاخر الكرسي
ووشها احمر جدااا ومبرقه لاحمد ف صمت تام
احمد:ههههههههههه انتي خايفه
حنين :الللللللاء
احمد:فضل ساكت شويه بيبص ف عيونها وبس وفجأه بهمس قالها"بحبك"
حنين:مقدرتش تنطق ولا تتكلم وكان هيغمي عليها من اثر الكلمه 𛈇
احمد:قرب منها اكتر وبصوت هامس قالها تعرفي!!شكلك بيبقي حلو اوي وانتي مكسوفه
وتعرفي كمان هي دي الحاجه ال كنت هقولك عليها بس اجلتها لبعد كتب الكتاب

حنين:فضلت ساكته شويه بتبص ف عيونه وسرحوا هما الاتنين ف عيون بعض
وفجأه
حنين قامت وقفت وبصوت واطي :اااا طب مش هنصلي
ومستنتش حنين رد فعل احمد وقامت بسرعه ولسه خارجه تتوضا
بس رد فعل احمد كان اسرع من رد فعلها وشدها عليه وكانت المسافه بينهم قليله جدااا
بصت حنين ف الارض وحست ان رجلها مش شايلاها
وبصوت خافت:احمد ممكن تسيبني؟؟
احمد(بعند وبصوت اوطي)تؤتؤ مش هسيبك
حطت حنين ايدها ع قلبه وبتبعده عنها بضعف شديد
احمد مسك ايدها بين ايديه ورفع وشها بايده وبص ف عيونها وقالها
#اردت_ان_يجمع_الله_لي_خير_متاعي_الدنيا_والاخرة_فاخترتكي_لتكوني_معي_فانتي_خير_متاعي_في_الدنيا_وحوريتي_ف_الجنه


البارت (18)

خلص كتب كتاب احمد وحنينوروح احمد بعد ما حنين صلت وراه
نسيبهم بقي ف حالهم يا جودعان دول جماعه كتب كتابهم النهارده ..كفايه غتاته هاه ؟؟
***********ـــــــــــــــ**********
ف البيت عند ادم الاسيوطي
اه يا بابا بقولك ان الواد اللي كان بيراقبها قال ان كتب كتابها النهارده ع الدكتور ده
بابا ادم:طب وبعدين ناوي ع ايه انت ؟؟
ادم:بص بقي يابوب احنا نخطفها ونعلمها الادب وبكده جوزها الدكتور المحترم مش هيرضي بيها لان حضرتكـ عارف طبعا ايه ال هيحصل فيها
بابا ادم:هههههههههههههه عليك دماغ بنت جنيه
بس هنخطفها ازاي بقي يا شاطر؟؟
ادم:انا اقولك يا بوب
انت مش قولت ان رشوان ده يبقي ابو سالي؟؟ وسالي انتيمت الحنينه الشريفه؟؟ وكمان رشوان ده راجل غلبان ومش بتاع مشاكل؟؟يبقي خلاص بقي يا بوب ماهي محلوله اهيه
بابا ادم:اممممممممم فكرتكـ مش واصلاني برضو تقصد ايه؟؟
ادم:بص يا بوب ..........

******** ـــــــــــــــــــــــــ *********
ف بيت حنين..
حازم:بابا لو سمحت عايز اتكلم مع حضرتكـ ف موضوع كده
بابا حازم:تعالي يا زومه خير يابني
حازم:ااااا بصراحه كده انااا اااا انا كنت عايز اخطب
بابا حازم(بفرحه)الف الف مبروك يابني بس مين بقي بنت الحلال الطيبه ال تستاهل ابني؟؟
حازم:أأأأ حضرتكـ تعرفها وتعرفها كويس اوي كمان
بابا حازم:وكمان اعرفها؟؟ لا دي تبقي طيبه فعلا هههههههه
حازم:هههههه هي أأأ هي سالي صحبه حنين
بابا حازم:والله يابني اختياركـ ف محله فعلا البنت ما شاء الله عليها ربنا يباركلها اخلاق ودين
انا موافق يابني طبعا
كلم والدها وحدد معاه ميعاد وشوف هنروحلهم امتي وانا معاك
حازم(قام حضن باباه)ربنا يخليك لينا يا بابا
بابا حازم:ربنا يخليكم ليا وافرح بيك انت واختكـ يارب

جري حازم ع حنين عشان يبلغها الخبروحنين فرحت جدا وكانت عايزة تكلم سالي تقولها بس اقترحت ع حازم انهم يخلوا الموضوع مفاجأه ليها

واول ما خرج حازم اتصلت حنين باحمد علشان يشاركها فرحتها
حنين:السلام عليكم
احمد:وعليكم السلام بس حاف كده!!
حنين(وفهمت قصده)احم احم بس ياله
احمد:هههههههه ياله كمان!!لا دانتي اخدتي عليا خاااالص
حنين:ولسسسسسسسسه
احمد:طييييب لما اشوفكـ هعرفك ازاي تقولي كده :')
حنين:ههههههه لالالا وعلي ايه الطيب احسن ياسي احمد
احمد:ههههههه طالعه من بوئك زي العسل سي احمد دي مرة كمان بقي يا قلب سي احمد
حنين(بدلع)سي احمد
احمد(بهمس)بحبكـ
حنين:أأأأ احم احم
احمد:ايه ده انتي لسه بتتكسفي؟ انا جوزك يا هانم..يالا بقي عايز اسمع بحبك عشر مرات
حنين:ايه ده لا طبعا
احمد:طب عشان خاطر سي احمد
حنين:هههههههه اللللللاء
احمد(بسهوكه)عشان خاطر سي اااااحمد
حنين(بهمس)بحبك
احمد:ايه
حنين:بحبك
احمد:يابنتي مش سامعك
حنين:بحبااااااااااااااااك
احمد:بعشقيييييييييييك
حنين:ياله استني نسيتني كنت متصله بيك ليه
احمد:ههههههههه قولي يا قلب الوله
حنين:هههههه حازم هيخطب
احمد:ايه ده بجد؟؟ والله وجه يومك وهرخم عليك بقي يا زومه وهطلعه علي عنيك
حنين:هههههههه حرام عليك يا احمد ده حازم غلبان
احمد:هههههه دانتي ال غلبانه وديني لاطلع عينك يا حازم

قفلت حنين مع احمد وجابت ورقه وقلم وكتبت
#أيعقل_ان_يقود_الحب_للجنون ؟؟

#ام_ان_الجنون_هو_ما_يقود_للحب ؟؟

حطت حنين الورقه ف صندوق الذكريات وقامت اتوضت وصلت ركعتين شكر لله وجابت المصحف
قرأت ورد احمد ووهبت الثواب ليه وبعد كده قرأت وردها وبعدها نامت حنين وحلمت نفس الحلم تاني وهو انها بتستنجد ب سالي وباباها وقامت مخضوضه استعاذت بالله من الشطان الرجيم ونامت تاني

************ــــــــــــــــــــــــ************
تاي يوم الصبح حازم كلم بابا سالي واخد منه ميعاد وطلب منه ميقولش لسالي ان حازم هو العريس لانه حابب يعملهالها مفاجأه
وافق بابا سالي وقفل مع حازم واتصل علي والدة سالي وبلغها وانه ادي حازم ميعاد النهارده الساعه 7 وطلب منها هي كمان متقولش لسالي انه حازم

قفلت مامت سالي مع باباها ونادت ع سالي
سالي:ايوة يا ماما\
مامتها:بابا بيقولك جهزي نفسك ف عريس جايلنا بالليل ان شاء الله
سالي(بخضه وزعل)عريس؟؟عريس مين يا ماما
مامتها تصنعن الحزن:يابنتي شوفي حالك بقي حازم لو عايزك كان جاه شوفي انتي مكلماني عليه من امتي
سالي بكسرة:عندك حق يا ماما هو لو عايزني فعلا كان اخد خطوة بدل الكلام ده
مامتها:يلا بقي يا حبيبتي ادخلي دجهزي نفسك وانا هجهز الحاجة ال هنقدمها للضيوف

دخلت سالي ع اوضتها واترمت ع السرير وفضلت تعيط وطلعت مصحف حازم ال اداهولها وفضلت تكلم نفسها
معقول؟؟معقول ربنا مستجابش لدعواتي طول الفترة دي؟؟
معقوله احساسي يكون غلط؟؟ ياااااااااارب يارب انا راضيه بقضائك وعارفه ان قضائك كله خير الحمد لله الف حمد ليك يارب يارب صبرني يارب واجبر كسري
وقامت سالي اتوضت وصلت وقالت ف نفسها انا بصلي لله وبعبد ربنا مش علشان حازم وبددعي ربنا لاني محتاجاه ف كل وقت
ولقت نفسها بتردد
بسم اللهـ الرحمـــن الرحيــــم
"ومن الناس من يعبد الله علـــي حرف فأن اصابه خير اطمأن بــه
وأن اصابته فتنــة انقلب علــي عقبيه نسي الدنيــا والاخرة #وذلكـ_هو_الخسران_المبين"

لا يارب اللهم لا تجعلني من هؤلاء يارب انا بعبدكـ رنك حق للعبوديه

نسيب سالي شوية ونروح لحــازم
فضل حازم كل شويه رايح جا ي ع حنين ويسألها
حنين هي سالي بتحب انهي لون اكتر
حنين:الموف
طب بصي بصي بتحب بيرفم ايه
حنين:هههههه يابني اهدي بقي دوشتني وزهقتني
حازم:بقي كده.؟؟ طب امشي بقي من هنا ابت انتي
حنين:هههههههه دي اوضتي ع فكره
حازم(وبيلعب ف ودنه)أأأأأ اه تصدقي فعلا طب خلاص ياختي انا ال ماشي
حنين:يلا من هنا ههههههههه
حازم:خلاص يامرات ابويا خارجين اهوه بس متزوقيش
حنين:هههههههههههههههههههههههه مرات ابويا؟؟لاااااا انت شكلك هيبرت ع الاخر
حازم:بس يا بت انتي انا ماشي
حنين:هههههههه ماشي ياعم الدنجوان

*********ــــــــــــــــــ*************
لبس حازم وجهز وف نفس الوقت كانت سالي جهزت هي كمان
وصلوا كلهم لبيت سالي(حازم::حنين وباباهم ومامتهم )
دخلوا قعدوا واتعرفوا ع بعض وبعد فترة م الكلام طلب والج سالي من والدتها انها تناديها

راحتلها مامتها لقت عيونها مدمعه وخلاص هتعيط
مامتها:يابنتي افردي وشك شويه احسن الناس يقولوا غاصبين عليها ولا حاجه
سالي:حاضر يا ماما حاضر
خرجت سالي مع مامتها وهي باصه ف الارض وسلمت ع كل الموجودين وهي باصه ف الارض كانت بتعرفهم من هيئتهم بس لحد ما وصلت لحنين
ولسه هتسلم عليها لقت حنين وقفت وحضنتها وقالتلها الف مبروك يا ساسو
طبعا سالي سمعت صوتها واتخضت وبصتلها باندهاش
وبصوت هامس حنييييييييييين
حنين:هههههههههههههه ايوة حنين وال هناك ده يبقي حازم
سالي اتكسفت جدا بس فرحت اوي وكانت هتطير من كتر الفرحه
بس ف نفسها قالت وديني يا حنين لمورياكي وفضلت تحمد ربنا
وبعد شويه سابوهم كلهم وخرجوا وفضلت حنين معاهم وفتحت فيس علشان تتشغل مع احمد وتسيبهم براحتهم

حازم:ازيك يا سالي
سالي:الحمد لله كويسه
حازم:ههههههههه مالك مكسوفه اوي كده
سالي(بارتباك)انااا ل ل اللالاء مش مكسوفه ولا حاجه
حازم:هههه واضح واضح ...يلا قوليلي بقي ف حاجه عايزة تعرفيها عني او عندك اي اسأله يعني
سالي:أأأأأأ اممممممم الحقيقه انا اتفاجئت
حازم:بس ايه رأيك ف المفاجأه دي حلوة صح ؟؟
سالي:اتكسفت اوي ومعرفتش ترد
حازم:حلوة حلوة انا عارف ههههههههه
سالي :ضحكت ع لهجته الطفوليه ف الكلام
حنين:هههههههههه اه حلوة يا دنجوان
حازم:بت انتي ايه ال مقعدك هنا روحي اطلعي كلمي ماما بتناديكي
حنين:هههههههه اه ماهو بابا كان بيفضل ينادي عليك لما كنت مخطوبه برضو وانت مكنتش بترد زيي كده دلوقتي
سالي ضحكت عليهم هما الاتنين

خلصت القعده عند سالي بعد ما حددوا ميعاد الخطوبه وهو الخميس الجاي ...


البارت(19)

نروح بقي لادم وابوه
ها يا بوب ايه رايك ف الكلام ال قولتهولك
باباه:والله ياواد فكرة جهنميه انت عليك دماااغ انما ايه متكلفه
ادم:ههههههههه تربيتك يا بوب لا وكمان محدش هيقدر يمسك علينا غلطه وانت الاسيوطي الكبير ال الحكومة متقدرش عليه

*********ـــــــــــــــــــــــــــ************
مرت الايام علي حنين وسالي وهما بيجهزوا للخطوبه وجه يوم الخطوبه
وكانت سالي لابسه فستان من اللون الزهري مع تطريزات بسيطه ف الفستان وحاطه ميكاب هادي جدا وحازم لابس بدله وكرافت زهري
ووقت تلبيس الدبل مامت حازم لبست سالي الدبله وحازم لبس دبلته بنفسه

عدت 3 ايام علي خطوبه حازم وسالي وكانوا من اسعد 3 ايام ف حياتهم ما بين ضحك وعباده وزيارات بس للاسف الفرحه مبتدومش كتير

*************ــــــــــــــــــــــــــ*************
ف شركة النور للاستثمار العقاري
مدحت الاسيوطي:البشمهندس توفيق جه؟؟
السكرتيره:اه يافندم وصل من بدري حضرتكـ عايزه؟؟
مدحت الاسيوطي:اه خليه يجيلي ضروري
السكرتيرة:اوامرك يافندم

خبط رشوان ع الباب ودخل:صباح الخير يافندم حضرتك عايزني؟
الاسيوطي(ولاول مرة بكلم رشوان كويس)اهلا اهلا بالبشمهندش رشوان تعالي اقعد اقعد
دخل رشوان ومستغربش كتير من طريقه الاسيوطي لان دي طريقته لما بيكون عايز منه مصلحه
رشوان:خير يافندم
الاسيوطي:...................ولو منفذتش ال انا عايزه منك بالحرف الواحد انت عارف هيحصل ايه؟؟
رشوان(بخوف وكسرة)خلاص يا مدحت بيه انا مش عايز الشغل مش ده دايما بيكون تهديد حضرتك ليا اعتبرني قدمت استقالتي من دلوقتي
دي اعراض ناس يا سعادة البيه وانا عندي بنتي بكرة الاقي ال يعمل فيها كده
الاسيوطي(بضحكه مريبه)ههههههههههههههههه فعلا انت عندك بنتك يعني نقفل ع حنين وبنتك تكون مكانها ايه رايك يا رشوان
رشوان(بفزع)بنتي!! لا يا مدحت بيه ارجوك بنتي لا انا مطلعتش م الدنيادي غير بولادي
الاسيوطي:خلاص يبقي تنفذ ال قولتلك عليه وهديك مهله تفكر يا توافق يا أأأأ توافق وخلي بالك من بنتك يا رشوان

خرج رشوان من عند الاسيوطي مكسور وخايف ينفذ لان حنين اخت حازم وبقت واحده من العيله دلوقتي
وبعد فترة م التفكير قال لنفسه انا مضحيش ببني عشان خاطر حد واهو يتكسر قلبها ولا تموت
وكده كده مدحت قال ان محدش هيعرف مين ورا الحكايه دي

ونادي رشوان ع سالي
سالي:ايوة يا بابا
رشوان:بقولك يا بنتي ايه رايك ما تجيبي حنين وتجيلي بكرة الموقع ونطلع من هناك نتفسح سوا واهو كأنه تدريب ليكم انتو مش مهندسين برضو ؟؟
سالي فرحت جدا بالفكرة ووافقت واتصلت ع حنين بلغتها وحنين استأذنت من احمد ووافق

تاني يوم العصر راحت حنين لسالي وحازم اللي وصلها وقعد شويه مع سالي وسابهم ومشي وكان فاكر ان بابا سالي هييجي ياخدهم بنفسه فعلشان كده موصلهمش
راحت حنين وسالي المكان ال قالهم عليه بابا سالي بس مش لقوه هناك
وكان المكان شبه مهجور يعني لا ف عمال ولا اي حاجه ولا يدل اصلا ان ده موقع شغالين فيه
هو يادوب عباره عن مكان واسع جدا ومفيش غ عماره 15 دور مبنيه بالطوب الاحمر

اتصلت سالي ع باباها قالها انه فوق ف اخر دور ف العمارة ونازلهم

وفجأه طلع شخص شكله طويل اوي وعنده عضلات كبيرة جدا وشكله ضخم ورايح الناحية ال فيها سالي وحنين
اتخضوا جدا من شكله وحاولو يهربوا بس الشخص كان اقوي واسرع منهم مسكهك الاتنين وطلع من جيبه ازازه ورش عليهم سبري افقدهم الوعي

فاقت سالي لقت نفسها ف بيتها وافتكرت نفسها بتحلم بس بعد ما رجعلها الوعي بالكامل افتكرت ال حصل وفضلت تعيط وتسال باباها ايه اللي حصل وتسال عن حنين
وباباها قعد يهدي فيها وبعد كده حكالها:انا يابنتي بعد ما كلمتك ونازل بسرعه من فوق عشان الحقكم تحت لقيت فجأه د ضربني ع راسي ومحستش بنفسي غ وانا جنبك ع الارض تحت وانتي كان مغمي عليك وملقتش حنين افتكرها مجتش اصلا وافتكرك كنتي جيالي لوحدك فجبتك ع هنا

سالي فضلت تصرخ ازاي دي حنين كانت معايا يا بابا والله العظيم كانت معايا وطلع علينا راجل شكله وحش اوي ومش فاكرة ايه ال حصل بعد كده
ياا بابا ارجوك اتصرف هقول لحازم ايه بس وياتري حنين راحت فين وحصلها ايه

وبسرعه قامت سالي اتصلت بحازم:حازم هي حنين جات
حازم بخضه:جات فين هي مش كانت معاكي ؟؟
سالي (ومش عارفه ترد تقوله ايه)ته كانت معايا بس ...وحكتله ع اللي حصل

*********ـــــــــــــــــــــــ*********
وكانت العشا اذنت فرن احمد علي حنين لقي موبايلها مقفول
فـ استني شويه ورن تاني لقي موبايلها مقفول
فرن ع حازم :ايوة يا حازم حنين وصلت؟؟
حازم(بغضب وفزع)احمد تعالالي البيت بسرعه سالي بتقول انهم كانوا مستنييين باباها ف الموقع وطلع عليهم واحد رش عليهم سبري وحنين مش لاقيينها
احمد(بخضه)ايه بتقول ايه؟؟ انا جايلك حالا

وصل احمد البيت عند حازم ولقي الكل هناك بيعيط ومامت حنين منهارة وباباها عمال بيستغفر
حازم اول ما شاف احمد اتخض من شكله
احمد بيسال حازم:احكيلي ايه ال حصل وازاي وامتي
حكاله حازم ع كل حاجه
واحمد فضل يعيط ويردد يارب احفظها بعينك التي لا تنام يارب متورنيش فيها سوء يارب
ونزل احمد وحازم يدوروا ع حنين ف كل مكان وبلغوا كل اقسام الشرطه والمستشفيات وقالولهم مواصفات حنين

************ــــــــــــــــ***************
فاقت حنين لقت نفسها ف مكان ضلمه جدا ومش سامعه غير صوت صفير حواليها وايدها مربوطة ورا ضهرها وحجاب مش موجود ع شعرها
وفجاه سمعت حنين صوت خطوات بتقرب م الباب فعملت نفسها لسه مفاقتش عشان الشخص ميقربلهاش

اتفتح الباب ودخل شخص ماسك ف ايده مصباح ضوء وحنين بتترعش م الخوف بس حاولت بقدر الامكان تتماسك لان لو الشخص عرف انها فاقت هيأذيها

الشخص:الله انتي مش ناويه تفوقي بقي انا زهقت
وقرب منها الشخص ومشي ايده ع شعرها بس للاسف مقدرتش تتماسك وقتها وفضلت تعيط
شال الشخص القناع من ع وشه وبضحكه مريبه
ههههههههههههههههههههه انتي فايقه بقي وبتستهبلي
حنين:ادم؟؟
ادم:هههههههه اه شوفتي؟؟
حنين وهي بتعيط :طب انتي جايبني هنا ليه وايز مني ايه
ادم:خايفه يا قطه؟؟ دلوقتي خايفه؟؟ اومال فين بقي الجبروت والعجرفه اللي كنتي بتكلميني بيهم قبل كده؟؟ هاه (بهمس)

فضلت حنين تعيط وترجع لورا وهي قاعدة وادم بيقرب عليها لحد ما خبطت ف الحيطه وقرب ادم وشه من وشها اوي لدرجة انها حست بانفاسه وحط ايده ع دماغها وقرب من وشه اوي
ههههههههههه من كام يوم كان كتب كتابك النهارده بقي دخلتك يا قطة هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

فضلت حنين تعيط :ارجوك سيبني انت عايز مني ايه انا عمري ما اذيتك ولا عملت فيك حاجه وحشه
ادم:انتي فعلا دايما كنتي كيوت ولذيذة بس ذنبك الوحيد انك عصلجتي مع ادم وده بقي جزات ال تعصلج معايا

حنين ارجوك يا ادم ابوس ع ايدك سيبني
وقف ادم ومسك حنين من شعرها وقفها وفضل يمشي ويجرها وراه لحد ما رماها ع سرير ف اخر الاوضه وهي بتصرخ وتعيط

**********ــــــــــــــــــــــ************
وبعد فترة م البحث عن حنين بلا فايده قرر احمد وحازم يرجعوا البيت ويستنوا يمكن يحصل جديد

قاعدين كلهم بين بكا ودعاء واستغفار وصلاه قرر احمد يدخل اوضه حنين وفضل قاعد ع سريرها ويفتكر اخر مكالمه بينهم قبل المكالمه ال استاذنته فيها انها تخرج مع سالي
حنين:بحبك
احمد:ايه
حنين(بهمس)بحبك
احمد:لا لا مش سامع
حنين:بحباااااااك
احمد:بعشقيييييييييك
فضل احمد يعيط وقام اتوضي وفرش سجاده الصلاة بتاعت حنين وفضل يصلي ويدعي
يارب حافظلي عليها
يارب متخليش يصيبها اي مكروه
يارب انا مش هقدر اعيش من غيرها
يارب خليها ف ذمتك اللهم اني استودعتك زوجتي فهي في ذمتك حتي تعود
وف اخر سجده ليه وف التشهد الاخير سمع احمد جرس الباب بيرن مع خبط بطريقه مخيفه
سلم احمد بسرعه وطله يجري ع الباب
لقي ست كبيرة واقفه ادام الباب وبتنهج ومش قادره تاخد نفسها
الست:السلام عليكم ده بيت حنين؟؟
الكل ايوة ايوة اتفضلي
احمد بلهفه:ايوة يا امي هو اتفضلي هو حضرتك تعرفي عنها حاجه ؟؟احنا من الصبح مش لاقيينها وبلغنا ف كل الاقسام والمستشفيات ومنعرفش عنها اي حاجه لحد دلوقتي( وف جملته الاخيرة عيط احمد) ارجوكي لو تعرفي عنها اي حاجه تقوليلي

تعالي معايا يابني بسرعه عشان نلحقها وهحكيلك ع كل حاجه ف الطريق
نزل معاها احمد وحازم وف العربيه يابني انا ام ادم زميل حنين ف الكليه وسمعتهم هو وابوه بيتفقوا يخطفوها بس مكنتش اقدر اقف ف وشهم لانهم بيضربوني يابني وادم بيضربني وانا عندي القلب والسكر
وفات اكتر من يوم من ساعه اتفاقهم وانا بحاول اوصل لعنوان بيتكم بس مش لاقياه وليه عارفاه النهارده
ومشيت ورا ادم لما خطف حنين وعرفت المكان ال اخدها فيه
احمد قاعد بيسمع وهو مش مصدق ال بيسمعه وعمال بيعيط بطريقه هيستيريه وبيسوق باقصي سرعه علشان يوصل للمكان ال فيه حنين قبل ادم ما ياذيها

وصلوا للمكان ال قالتلهم عليه الست الكبيرة وركن احمد العربيه بعيد شويه عن البيت وسابوا الست ف العربيه ونزل احمد وحازم وفضلوا ماشيين ف طريق زراعي مقطوع مفيش فيه اي حد والكلاب من حواليهم
لحد ما كانوا قربوا يوصلو للبيت كانوا سامعين صوت صرخات حنين وهي عماله تستنجد يااااااااااااااارب يارب ارحمني يارب
ارجوك ابوس علي ايدك سيبني حرام عليك
يا احمااااااااااااااااد احمااااااااااااااااااااااااااااااااااد

جري احمد بسرعه فتح الباب ولقي حنين نايمه ع السرير وكمان ادم وعمال ادم يحاول معاها وهي بتضرب فيه برجليها وايديها وتضرب فيه وبتصرخ وتعيط

جري احمد علي ادم زاحه من علي حنين وهو حاسس ان قلبه متفتفت مليون حته وفضل يضرب فيه هو وحازم لحد ما وشه كله بقي عباره عن دم وغاب ادم عن الوعي

طلب احمد من حازم يربطه بحبل ويوديه العربيه وهو هيجيب حنين وييجي وراه

اخدوا حازم واح احمد لحنين ال كانت قعدت ف ركن من السرير وحاطه راسها بين رجليها ومنكمشه ف نفسها اوي وعماله ترتعش وتعيط بص احمد لقي وشها كله دم وهدومها متقطعه كلها وفضل احمد يعيط وسكت احمد فجأة لما لقي اثار دم ع السرير وفضل باصص لحنين بدهشه وفضل يصرخ بصوت عالي لاااااااااااااااااااااااااااااااا
اللهم اجرني في مصيبتي واخلفلي خيرا منها
اللهم اجرني ف مصيبتي واخلفلي خيرا منها
اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها


دقـــــــة قلـــب
البارت(20) والاخيرة

وقفنا الحلقه اللي فاتت عند لما
بص احمد لقي وشها كله دم وهدومها متقطعه كلها وفضل احمد يعيط وسكت احمد فجأة لما لقي اثار دم ع السرير وفضل باصص لحنين بدهشه وفضل يصرخ بصوت عالي لاااااااااااااااااااااااااااااااا
اللهم اجرني في مصيبتي واخلفلي خيرا منها
اللهم اجرني ف مصيبتي واخلفلي خيرا منها
اللهم اجرني في مصيبتي واخلفلي خيرا منها

وفضل احمد يعيط وحنين تعيط معاه راح احمد عشان ميزودش تعبها واللي هي فيه قلع الجاكت بتاعه وحطه ع حنين عشان هدومها المقطعه ودور ع حجابها وغطالها شعرها وشالها لحد العربيه

حازم اخد ادم وداه العربيه زي ما احمد طلب منه واول ما وصل العربيه ملقاش مامت ادم فيها
قال ف نفسه احسن برضو لانها مكنتش هتستحمل تشوف منظر ابنه كده
وقعد حازم مستنيهم ف العربيه لقي احمد جاي وشايل حنين وبيجري بيها ع العربيه
نزل حازم بسرعه وساله:احمد حنين مالها؟
احمد من بين دموعه:حنين اغم عليها وف دم كتير اوي مش عارف جاي منين لازم نوديها المستشفي حالا
حازم:طب يلا بسرعه
وصلوا المستشفي احمد طلب من حازم ياخد ادم يوديه المخزن ال تحت بيتهم وهو هيطلع ع المستشفي واول ما يخلص حازم يجيله ع المستشفي بسرعه

وبالفعل حازم نفذ كلام احمد واحمد طلع يجري بحنين بيدور ع اي حد يساعده واخدوها الممرضات منه لاوضه العمليات
*********ــــــــــــــــ*****************ـــــــــــ
كل ده وسالي طبعا ف البيت عند حازم بتصبر مامته واتصلت سالي بحازم:ايوة ي حازم طمني لقيتوا حنين
حازم بحزن:ايوة لقيناها وف المستشفي دلوقتي واحمد معاها
سالي بصدمه:ايه مستشفي؟؟ مستشفي ايه
حازم قالها ع العنوان
سالي:طب احنا هنيجي حالا بس اومال انت فين؟
حازم؟انا ف مشوار كده خليكم انا هاجي اعدي عليكم واوديكم المستشفي

دخل حازم ادم المخزن وربطوا كويس اوي وعدي ع البيت اخد سالي ومامته وباباه وطلع ع المستشفي لقي احمد ومامته وباباه وحور اخته هناك

وطبعا اول ما وصلوا فضلت مامت حنين تعيط ومامت احمد وحور وسالي بيهدوا فيها وشويه يعيطوا معاها
وف كل ده احمد اخد ركن وفضل ماسك المصحف ويدعي ربنا ينجي حنين وتقوم بالسلامه

خرج الدكتور من عند حنين وطلع احمد يجري عليه :خير يا دكتور طمنا
الدكتور:واضح انها اتعرضت لصدمه عصبيه شديده اوي وكمان نزفت كتير ومحتاجين نقل دم ضروري
احمد:انا اهو يا دكتور يلا بسرعه
واخدت الممرضه احمد علشان تاخد منه الدم ال هيمشي ف اورده حنين
خرج احمد واستني الدكتور يخرج عشان يقولهم ع النتيجه
طلع الدكتور من عند حنين وجريوا كلهم عليه
ها ي دكتور طمنا حنين بقت كويسه؟
الدكتور:والله ي جماعه مش عارف اقولكم ايه ؟؟
هي حالتها صعبه اوي ومضطرين ننقلها العنايه المركزة ولازم تفوق خلال 24 ساعه لانها بكده هتكون عدت مرحلة الخطر

سمعوا كلهم اللي اتقال وانهاروا كلهم واحمد قعد ف مكانه وفضل يستغفر ويفتكر حنين وضحكتها وبرائتها وطفوليتها
وعنيه مش مبطله دموع
وقلبه بينزف من جوه ع الحال اللي وصله
وع اللي حصل لحنين وهي مراته والمفروض انها ف حمايته

***********ــــــــــــــ**********
اتصلت سالي بمامتها وباباها عشان تبلغهم ال حصل وتقولهم ييجوا لانهم مينفعش يسيبوهم ف وقت زي ده
باباها اتحجج بانه تعبان بس مامتها راحتلها ع طول

عدي 10 ساعات والحال هو الحال
فاحمد استأذنهم وطلب منهم لو فيه اي جديد يبلغوه بيه واخد حازم وراحوا المخزن واول م احمد شاف ادم طلع يجري مسكه من رقبته وبغل وغيظ قاله بسببك مراتي بتموت بسببك مستقبلي ضاع
وبصرخه من القلب ليييييييه؟؟ليه عملت كده؟؟اذتك ف ايه هي عشان تعمل فيها كده؟؟انطق قولي ليه عملت كده ف مراتي وقبل ما ينطق كلمه مراتي كان الصوت اتحبس وبيخرج منه بالعافيه من كتر خنقته وعنيه احمرت اوي

حازم لقي ادم هيموت ف ايد احمد جري عليه خلصه من ايده وقاله:هنغوره ف داهيه بس لما نعرف منه ايه ال حصل بالظبط

ادم بخوف ووهن من كتر الضرب :انا هحكيلك كل حاجه والله العظيم هقول كل ال حصل بالحرف الواحد
وفضل ادم يحكي من اول الموقف ال حنين اشتكته للدكتور هو وصاحبه لحد ما حكي لباباه وباباه طلب من رشوان يساعده...والله العظيم ده كل اللي حصل

طبعا حازم سمع الكلام وان رشوان اللي ورا كل ده واتصدم وحس كان لف حبل المشنقه حوالين رقبته وحس ان قلبه بينزف م الوجع
وقال ف نفسه يبقي ادم ده الواحد ميعتبش عليه
ال خلا حمايا وال هتبقي بنته مراته عمل كده ف واحده ملهاش اي ذنب يبقي ادم معملش حاجه ع كده
وفضل حازم يبكي بحرقه بس ازاي؟؟عم رشوان؟؟البشمهندس المحترم؟؟طب حتي كان يعمل حساب النسب ال بيننا
يااااااه معقوله؟؟معقوله اتخدعت فيه وف بنته للدرجادي؟؟
معقوله يكونوا ناس زباله اوي كده؟؟

سابوه ف مكانه وخرجوا وقفلوا باب المخزن بالقفل بس القفل مقفلش ..
اول ما وصلوا المستشفي جريت عليهم سالي احمد ساب حازم وسالي لوحدهم ومشي
سالي:حازم كنتوا فين وايه ال حصـ
وقبل ماتكمل سالي كلمتها قاطعها حازم:امشي من وشي من سكات ومش عايز اشوف وشك تاني
سالي بصدمه ايه ؟؟حازم انت بتقول ايه؟؟
حازم بصراخ:بقول غوري من وشي انتي ايه مبتفهميش غوري مش عايز اعرفك ولا اشوف وشك تاني
انهارت سالي ومن بين دموعها وبانكسار وحزن:حاضر يا حازم همشي بس فهمني انا عملت ايه لكل ده
حازم بسخريه:هههههههههههه عايزة تعرفي عملتي ايه ؟؟اسالي ابوكي
انا مش عارف ايه القذارة دي؟؟دي حنين معملتش معاكي غ كل خير وع الاخر تعملي فيها كده انتي وابوكي البشمهندس المحترم؟
مقدرتش سالي تتحمل الصدمه ووقعت ع الارض

***********ــــــــــــــ*************فضلوا كلهم جنب حنين لحد ما فاقت ودخلوا يطمنوا عليها وهي عنيها بتدورع شخص واحد بس وهو احمد وكان احمد تحت ف الكافيتريا بيجيبلها اكل ووقف ع باب الاوضه بيبص لحنين ف انكسار واول ما عينه جات ف عينها نزل وشه ف الارض بسرعه علشان مش قادر يواجهها وعلشان يخبي الدموع ال ف عنيه
وبعد ما اطمنوا عليها طلب احمد من حازم انه يروح كل واحد ع بيته وهو هيفضل جنبها
وافق حازم ورحب بالفكرة لانه عارف ان موقف احمد صعب بعد ال حصل ف حنين ومحتاج يقعد معاها عشان يحدد موقفه حتي لو الوقت مش مناسب

روحوا كلهم البيت واحمد دخل لحنين واول ما شافته ودت وشها الناحية التانيه والدموع بتنزل منها بدون مقدمات
حاول احمد يخفف عنها ببعض الكلمات بس للاسف مش قادر ينطق الكلام محبوس جواه
حاسس ان كرامته اتهانت اوي وانه اتجرح جرح كبير مستحيل الايام تداويه
كل اللي قدر يقوله الحمد لله ع اللي حصل وقضاء ربنا كله خير
وتحامل ع نفسه وفضل يهدي فيها ببعض الكلمات البسيطه واللي مش من قلبه خالص وهي تقبلت ومحاولتش تتقل عليه لانها عارفه مدي اللي هو فيه
اما عن سالي بعد ما اغم عليها واخدتها الممرضه حاز مسالش عنها نهائي ولا اطمن عليها مع ان قلبه كان بيتقطع عليها بس جرحها ليه كان اكبر من انه يسامحها

تم شفاء حنين ع خير ف اليوم التاني واخدها احمد وصلها البيت ومشي ع طول
واول ما وصلت حنين البيت دخلت اوضتها واخدت شاور وفضلت تدعك ف جسمها علشان تشيل من عليه قذارة ادم واتوضت وصلت ودعت ربها يفضل جنبها

ودخلت مامتها تطمن عليها:ها ي حبيبتي عامله ايه دلوقتي مش فوقتي شوية؟
حنين بنبرة حزن وانكسار شديد:الحمد لله ي ماما
هو احمد بيعمل ايه برة؟؟
مامتها بحزن:احمد مشي يابنتي اول ما جابك حتي رفض يدخل
حنين والدموع ف عنيها:مشي؟؟مستناش حتي لما يطمن عليا ويشوفني عامله ايه
يااااااااه ي ماما
وانهارت حنين ف البكا:ماما هو انا ليه بيحصل فيا كل ده؟ ليه ي ماما هو انا وحشه للدرجادي؟طب هو ربنا غضبان عليا؟ ليه ي ماما الشخص ال حبيته بيبيعني كده؟
وفضلت حنين تعيط ومامتها تهدي فيها لحد ما نامت حنين ف حضن مامتها

اما عن احمد اول ما مشي من عند حنين راح اتمشي ع النيل وماشي تايه مش عارف يعمل ايه وبيكلم نفسه:هل هكمل معاها؟؟بس ازاي؟ازاي وانا مش اول واحد يلمسها حتي لو كان غصب عنها ومش باديها
ازاي بعد كل اللي حصل حتي لو ملهاش ذنب فيه
طب بعد كل الحب ده هبعد؟دانا ماصدقت لقيتها دي هي كانت الحاجه الحلوة الوحيدة اللي ف حياتي
هي اللي كانت مصبراني ع كل حاجه وحشه بتحصلي
وبصوت عالي فضل يردد يااااااااااااااااااارب يااااااااااااااااااااارب طبطب ع الوجع ياااااااااااارب يارب ارحم قلبي يااااااااااااارب

*********ـــــــــــــ**********
وفاقت سالي واول ما روحت البيت فتحت باب الاوضه ع باباها من غ ما تستأذن
ووقفت ادام باباها بحزن وضعف شديد انت ي بابا؟؟ انت اللي ورا كل ده؟؟ طب ليه ؟؟ليه يا بابا دي حنين عمرها ما اذت حد
دي طول عمرها بتخاف عليا اكتر من نفسها
دي اختارتني رفيقه جنة قبل ما تختارني رفيقتها ف الدنيا
وغيرت كل حاجه فيا للاحسن من يوم ما عرفتها
وكانت هي اللي بتصبرني ع كل اللي انا فيه
وبصوت عالي اوي ومن بين دموعها :ليييييييييييييه؟؟ قولي ليه ي بابا عملت كده ف حنين وضيعت مستقبلها وليه عملت كده فيا وف حازم لييييييييه

*********ــــــــــــ*************
حازم دخل ع حنين لقاها نايمة والدموع ع خدها قرب منها مسحلها دموعها وطبع قبله ع جبينها وفضل يمشي بايده ع شعرها ويبصلها وهي نايمة زي الملاك والدموع نازله من عنيه وقلبه بينزف ع حاله وحال اخته
\
وقرر حازم انه يروح بيت سالي وياخد شبكته ويعر رشوان قيمة النسب ال بينهم ووصل بيهم لفين
وصل حازم البيت وطالع ع السلالم وسمع صوت سالي وهي بتصرخ لباباها ومنهاره ف العياط ووصل لباب الشقه لقي الباب مفتوح فضل واقف ادامه وشاف سالي وسمع كل الكلام اللي قالته لباباها وباباها واقف مش عارف يرد يقولها ايه
وعمال يعيط
ومستحملش رشوان الموقف وانه جه عليه اليوم اللي بنته تقف ادامه وتعمل فيه كده وحط ايده ع قلبه ووقع ع الارض

*************ـــــــــــــــ**************
ادم فضل يحاول لحد ما فك الحبل عن ايده وفضل يدور ع طريقه يخرج بيها من المخزن لحد ما راح عند بابا المخزن وسمع صوت اطفال بيلعبوا بره فضل يخبط ادم ع البا من جوه وطلب م الاطفال يفتحوله الباب وبالفعل الاطفال فتحوله الباب وطلع ادم يجري عشان يروح البيت وهو بيعدي الطريق جايه عربيه بأقصي سرعه دهسته مليون حته نزل بسرعه مدحت الاسيوطي عشان يشوف مين اللي خبطه لقاه ادم ابنه وبصوت عالي وصرخات من اعماق القلب لاااااااااااا ادم اوم يابني اوم رد عليا انا اللي موتك يابني
وفضلت مدحت يصرخ ويعيط والناس حواليه بتضرب كف ع كف
************ـــــــــــــــــــــــــــ*************
دخل حازم بسرعه شال رشوان ونقله ع المستشفي وفضل معاهم لان طبعا هو الراجل الوحيد
وبعد فتره خرج الدكتور من العنايه المركزة جريت عليه سالي وحازم
حازم:خير يا دكتور
الدكتور بأسي:البقاء لله وحده
حازم بحزن:لا حول ولا قوة الا بالله
سالي بصدمه وهي منهارة ف العياط: لااااا يا بابا لا متسيبناش يا بابا
متسيبناش احنا ملناش غيرك
ارجوك يا دكتور ارجوك ادخل حاول معاه تاني هو اكيد ف غيبوبه وهيصحي وهيبقي كويس
وبتبص لمامتها صح يا ماما؟؟ مش بابا هيرجع ويبقي كويس وطلعت تجري ع العنايه المركزة والممرضات بيمنعوها لحد ما اغم عليها وحازم واقف مش قادر يتكلم ومش قادر يشوف شكلها كده

تاني يوم الصبح ف بيت سالي وقف حازم معاهم علشان ياخد العزا وبعد ما خلص العزا طلع حازم لسالي واستأذن من مامتها تسيبهم لوحدهم شويه
خرجت مامت سالي وسالي قاعده تعيط قعد حازم جنبها بيهدي فيها وبدأ حازم يتكلم :سالي انا اسف علي كل اللي قولتهولك بس انتي لازم تقدري موقفي دي اختي واللي حصل معاها مش قليل ومستقبلها ضاع ومن يوم ما روحت البيت احمد مكلمهاش ولا حتي حاول يطمن عليها فكان غصب عني
سالي بحزن وانكسار:ولا يهمك يا حازم انا مقدرة بس اقسم بالله انا ما كنت اعرف اي حاجه م اللي حصلت
حازم:وانا عرفت الحقيقه وعرفت انك فعلا مظلومه ياريت تسامحيني
سالي من بين دموعها :مسامحاك يا حازم بس ياريت انت تسامح بابا لانه دلوقتي عند ربنا وحسابه هيكون تقيل اوي ولازم كلنا نسامحه ده مهما كان ابويا يا حازم
حازم:وانا مسامحه يا سالي بس عايزك تعرفي اني مقدرش اعيش من غيرك وانتي اللي اختارها قلبي من اول يوم شوفتك فيه مع حنين وانا مش هلاقي زيك يا سالي وهفضل جنبك ومش هسيبك لاخر يوم ف عمري وهبقي ضهرك وسندك
ارتاحت سالي جدا لكلامه وحست انها اطمنت وانها مش لوحدها ف الدنيا يكفي وجود قلب بيحبها
وكمل حازم كلامه وعلشان ابقي جنبك وانا مطمن ان محدش هيتكلم عنك كلمة وحشه احنا هنكتب الكتاب بعد اسبوعين ان شاء الله ومش بستغل الظروف والله بس لاك هتبقي مراتي فسيبيني احافظ عليكي بطريقتي
**************ـــــــــــــ**************
عدي 10 ايام وحازم كل يوم بيزور سالي ويقعد معاها ف وجود اخواتها ومامتها وبيطمن عليهم دايما ومش بيخليهم محتاجين حاجه

اما عن احمد وحنين فمن يوم ما خرجت حنين م المستشفي وهي متعرفش حاجه عن احمد وهو محاولش يكلمها ولا يطمن عليها وموبايله مقفول
حست حنين ان احمد غدر بيها ولاول مرة تحس بوجع قلبها وكسرته من اول واكتر شخص عشقه قلبها ف الدنيا
وكان الحزن هو رفيقها ومكنش ف ايدها غير الدعاء والصلاة
وقاعده حنين بتفكر ف ال حصل وف احمد ودخلت عليها مامتها
ازيك يا نونة عامله ايه النهارده ؟؟
حنين بحزن:الحمد لله يا ماما \
مامتها :طب يا بنتي مش هتخرجي من اوضتك قربتي ع اسبوعين وانتي حابسه نفسك اخرجي يا حبيبتي اقعدي معانا
حنين:معلش يا ماما مش قادرة سيبوني براحتي الفترة دي بس ع الاقل
مامتها:طب يا حبيبتي سبوع سارة بنت خالتك بكرة ان شاء الله ولازم نروح كلنا واهو تغيري جو يمكن تتحسني لما تشوفبها
حنين:اكيد هروح يا ماما باذن الله عشان نشوف البنوتة كمان

************ــــــــــــــــــ*************
تاني يوم جهزوا كلهم وراحوا سبوع شذا بنت سارة وكان هناك طبعا سالي واخواتها ومامتها وكل اللي بتحبهم حنين ما عدا اهم شخص واللي فضلت مستنياه ومجاش
وف وسط الدوشه والهيصه بتاعت الاطفال وفرحتهم بالبيبي الصغنون وف وسط الزغاريط واللمه دخل احمد ومعاه دبدوب كبيييييير احمر ومستخبي وراه وداخل بيقول وسع وسع وساااااااااااااااااع
كانت حنين قاعده والحزن كاسي ملامحها واول ما سمعت صوت احمد مصدقتش نفسها م الفرحه
شال احمد الدبدوب من ع وشه وكان لابس بدله سودا وكرافت موف بنفس لون فستان حنين وكان شكله وسيم جداااااا
حنين فضلت باصاله بعتاب وهي بيبصلها بكل معاني الحب اللي ف الدنيا
جه وليد خطف الدبدوب من ايد احمد وقاله ايوة بقي اهي دي الهدايا ولا بلاش يلا ي ساره خديه حطيه ف اوضة النوم تلعبي بيه لحد ما شذا تكبر
احمد بطريقه فكاهيه مضحكه جدا:ايييييييييه يا عم دبدوب ايه ال لشذا وسارة وايه الكلام ال بتقوله ده اوعي يا عم كده دانا جايبه لمراتي
وليد:نعم؟؟ هي مراتك صغيرة ع الحاجات دي؟؟
احمد:لا يا خفه مراتك انت ال كنت بتقولها من شويه العبي بيه هي اللي صغيره
وقفوا كلهم يضحكوا ع منظر وليد واحمد وهما بيتخانقوا ع الدبدوب

وسابهم احمد راح عند حنين وقف ادامها ونزل علي رجله وقالها سامحيني انا اسف
بدات حنين تعيط
قرب احمد منها اوي وشدها من ايده ودخل بيها اوضه ف بيت سارة ووليد وقفل الباب
حنين جريت ع الباب عشان تفتحه بس احمد كان قفله بالمفتاح
قرب احمد منها اوي وبص ف عيونها وقالها بحبك ومش هبعد عنك تاني لاني جربت ابعد مقدرتش انتي مراتي وام عيالي ومش عايز غيرك
حنين:بس انت بعدت و
قبل ما تكمل حط احمد ايده ع بؤها:شششششششش بلاش عتاب
اللي فات مات خلينا ف دلوقتي
ونزل احمد ع ركبتيه وطلع خاتم شكله رقيقه اوي ف عليه حمرا ومعاه ورده وقالها #تتجوزيني
شدته حنين من ايده وقفته وقالتله بحبك
جذبها احمد عليه وحضنها حضن جامد اوووي كأن بيقولها استخبي بين ضلوعي ولو اطول اخبيكي ف عنيا هخبيكي
فضلت حنين ف حضن احمد مش عايزة تخرج وخيم الصمت ع المكان ومش سامعين غ صوت انفاسهم ودقات قلوبهم وبس

رفع احمد وش حنين وبقي مقابل لوشه واااااااااااااا
اللهم اننا صايمين بقي

نطلع برة بقي حازم استأذنهم يروح مشوار ويرجع ع طول
وكان يوم مليان بالفرحه واللمه كانت محلياه خرج احمد وحنين من الاوضه وقعدوا ف وسط اللمه وحنين ضحكتها رجعتلها من تاين وطول القعده احمد وحنين عيونهم ع بعض
رجع حازم ومعاه المأذون وتسكرتين طيران وداخل قرب قر قرااااااااااب يالا بقي بمناسبه اللمه الحلوة دي كل واحد فينا عامل لعروسته مفاجأه
وراح لاحمد امسك يا معلم مفاجأتك انت وعروستك اهيه
وراح وقف ادام سالي وبيغمزلها وشاورلها ع المأذون ودي مفاجأتي انا وعروستي
طبعا سالي وحنين مكنوش فاهمين اي حاجه
ومندهشين واحمد وحازم وكل الموجودين هيموتوا م الضحك ع شكلهم
وبدأ بابا حنين يتكلم بصي بقي يا ستي اول امبارح احمد جه طلب مني انكم تنتهزوا فرصه سبوه بنت ساره وتتجوزوا بس من غ فرح وبالنسبه ل اللمه اعتقد مفيش لمه احسن من لمتنا دي وكل حبايبنا متجمعين
بس بدل الفرح حجزلكم تذكرتين عمرة انتي وهو
وكمل احمد حياتنا لازم نبدأها بطاعه ربنا ونمشي ع منهاج الحب الرباني اللي بيه ربنا وصاني

ورجع بابا حنين يكمل اما حازم فطلب يكون كتب كتابه هو وسالي النهارده علشان تحضروه معانا قبل ما تسافروا

دخلت سارة جوه وطلعت بفستان ابيض شكله جميل اوي وادته لحنين وده بقي يا ستي تالت مفاجأه ليكي بعد حضور احمد وسفركم للعمره
احمد جابهولي علي ذوقه وقال انه متأكد انه هيعجبك علشان هتلبسيه وانتو مسافرين ان شاء الله

اما عن سالي وحنين الفرحه مكنتش سايعاهم ورجعت الدنيا تضحك ف وشهم تاني وشدت حنين احمد من ايده ع نفس الاوضه اللي كانوا فيها
احمد بيتصنع الكسوف وماسك ضحكته بالعافيه: حبيبتي لالالاء مش وقته بقي كلها كام يوم ونبقي نعمل الحاجات دي ف بيتنا عشان عيب
وقفت حنين مصدومه م الكلام
وانفجر احمد م الضحك ههههههههههههه يابت بهزر والله
خبطتوا حنين ع كتفه وقالتله تعالي صلي بيا عشان نحمد ربنا ومش عايزة احمده لوحدي لازم تشاركني الاجر

وخلاص اتنقلت دبلة سالي من اليمين للشمال
وتم كتابها كتابها ع خير ف وسط اجمل لمه واحلي صحبه

وبعد كام يوم من التجهيز للعمرة من احمد وحنين جاء اليوم الموعود
وصلوهم كلهم المطار بين دموع فرح ودعوات اهالي وحب صادق من صحبه صالحه دايما كان هدفها رضا الله

وودعوا حنين واحمد اللي قرروا يبدأو حياتهم عند الكعبه والسعي بين الصفا والمروة

وخلصت روايتنا وف نهاية الروايه بقول لكل اللي تابعوني وشجعوني شكرااا ليكم جداااا وشكرااا لارائكم اللي خلتني اكمل لاني لولا ارائكم وتشجيعكم مكنتش هستمر
عايزة اقول لكل بنوتة قلبها اتجرح او اتظلمت او اتخدعت ف اللي بتحبه او النصيب فرق بينها وبين شخص كان كل حياتها
اصبري ربك قال #وبشر_الصابرين
وخليكي فاكرة دايما ان اختيار ربنا ليكي افضل من اختيارك لنفسك وعلي اد صبرك علي اد ما هتكون فرحتك
لو اتجرحتي او اتصدمتي وتوجعتي سلمي امرك كله لربك وسيبي نفسك بين اقدار الله زي الريشه ف الهوا وانتي مطمنة وخدوا بالكم
الحب الحقيقي مش سهل تلاقيوه
الحب الحقيقي مش لكل من هب ودب
ده الحب الحقيقي حب حلال حب هتحسوه من #دقــــة_قلـــــب
هتوحشوني اوي
#بحبكم_ف_الله
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 التعليقات:

إرسال تعليق

تعليقك يحمسنا على استمرار نشر القصص

Item Reviewed: قصة دقه قلب من اجمل قصص الرومانسية Rating: 5 Reviewed By: AHMED Channel