الأربعاء، 30 مارس، 2016

حب بعد اجبار من اجمل قصص الحب والرومانسية

لمتابعة القصص الجديدة يوميا اضغط اعجبني ( like )
حب بعد اجبار من الجمل قصص الحب والرومانسية


مقدمه : الحب بيفرح ناس كتير وبيعذب ناس كتير وبالدنيا الحب في ناس كتير منها اللي فرحان ومنها اللي متعذب ومنها اللي كان مجبور بس في الاخر حب فهل يمكن ان ياتي الحب بعد الكره والحقد والعداواه وهل يمكن للحب ان يغير صاحبه الي الاحسن سوف نري
اسم الروايه:حب بعد إجبار
كان ياماكان في احد فيلال الاغنياء كان يوجد حركه في هذا المنزل وكل البيت بيستعد لاسيتقبال دلوعة العائله وحبيبة الكل اللي هي مين هي جنا
(جنا:بنت طيوبه جدا وسريعة الثقه في الناس وطيبتها هتكون سبب تعبها في حياتها وهنعرف في الاحظاث جما عمراها 18 سنه وبشرتها بيضاء كالثلج وخدودها حمراء كالدم والشفايف لون الورد الاحمر وشعرها اسود كسواد الليل يوصل لحد خصرها ولون عنيها زرقاء تشبه لون عيون القطط وجسماها جسم ماليكان كانت جنا كل اللي بيشوفها بيحبها علي طول لبرائتها جنا واصلت تعليماها في مصر لغاية 3 ابتدائي لاكن من اول سنه رابعه جاتلها فرصه انها تسافر تدرس في امريكا وطبعا هي كانت فرحانه جدا واهلها كمان معرضوش ده وكانت بتنزلهم كل سنه في الاجازه لغاية اما خلصت ثانوي هناك ونذلتتاخد الجامعه في مصر هي كانت في كلية صيدله وفي احداث القصه هنعرف حاجات كتير عن الفتاة التي تربت في امريكا ولن تتخيلوها )
كان البيت كله فرحان بقدومها وكل كان متجمع ومش مصدق انها خلاص معدتش هتسافر وهتعد معاهم وعلي الساعه 2 الظهر دخلت عربيه كابورليه حمراء لداخل الفيلا ونزلت منها جنا اللي كانت لابسه بنطلون أزرق ضيق وفي ست لما لفوق الركبه وعملا شعرها كيرلي وعملا شعرها كيرلي نزلت ودخلت داخل الفيلا الكل اول اما شافوها قاموا يسلموا عليها وياخداها بالاحضان
........:وحشتيني اوي يا حبيبتي
جنا:وانتي كمان يا ماما وحشتيني اوي بس خلاص معتش هوحشك لاني خلاص معتش هسافر تاني واسيبكوا
ام جنا:دي اكتر حاجه مفرحاني انك معتيش هتبعدي عني تاني
(ام جنا:الاسم منال السن 64 سنه طيبه جدا وحنونه علي ولادها كلهم بدون طفرقه ومتقبلش حاجه تمسهم)
جنا:وانا كمان فرحانه اوي يا ماما اني جيت وشفتك كنتي وحشاني مووووووت
سمعت صوت من وراها بيقول:وانا يعني موحشتكيش لفت جنا:لا طبعا دانت وحشتني موت وتجري تضمه
.......:عامل ايه يا حبيبتي
جنا:تمام يا بابا وانت اخبارك ايه
ابو جنا:انا كويس بدال شوفتك
(ابو جنا:الاسم عبد العزيز شخص طيب جدا نفس زوجته تماما وبيحب ولاده جدا وميسمحش لحد يمسهم ابدا عمره 70 سنه)
جنا:انا كويسه عشان شوفتك انت وماما
سمعت صوت بيقول
........:اهاااااا انا كده بقا اتناسيت
جنا:لا طبعا دانت اكتر حد انا بحبه وبموت فيك يا اسلام
اسلام:والله انا اللي بموت في فيكي يا اختي يا حلوه ويروح يضمها
(اسلام:بيكون اخو جنا بيحبها جدا كل العايله اصلا بتحب جنا اسلام يعتبر مخزن اسرار جنا وجنا كدالك اسام عمره 25 سنه بيشتغل مهندس ديكور شاب طويل جسمه جسم رياضي ولونه قمحي وعيونه سوداء وشعره اسود وغزير)
جنا وهي حضناه وتبعد شويه وتقول:وحشتني يا مخزن اسراري
اسلام:وحشتيني يا بيري الكاتوم
ويضحكا الاثنان ويضحكا الجميع علي علاقة اسلام بأخته اللي ماتنوصف جنا وهي بتضحك تسمع حد من وراها يصرخ:جنااااااااا لفت جنا وهي مفزوعه والأ تلاقي بنت ضماها بأقوي ماعندها
وعرفت هي مين جنا:مش ناويه تبطلي حركاتك دي يا مجنونه
..........:صح مجنونه بس مو اجن منك وانتي اللي علمتيني الجنان
جنا:وحشتيني اوي يا ساندي
ساندي:وانتي اكتر يا جوجو
(ساندي:تكون بنت خالت جنا وهي وجنا مرتبطين جدا من لما كانوا صغيرين مرتبطين كانهم اخوات واكتر ساندي عمرها 19 سنه بكلية اعلام بشرتها بيضاء بصفار شفايفها ورديه وعيونها بونيه وجسمها كجسم العارضات)
جنا:عمل ايه في الجامعه بتاعتك يا ساندي واخبارك واخبار دراستك ايه واخبار والدك ووالدتك وكل حاجه قوليلي عنها
اسلام:اهااااااا بدال جنا قابلت ساندي يبقا احنا كده اتناسينا خالص
ساندي لما سمعت صوت اسلام سكتت وفي نفسها ياربي انا ايه اللي عملته ده مكانش لازم اصرخ واسلام هنا هيقول عليا ايه دلوقتي بس انا مقدرتش امسك نفسي لما شفت جنا يالللللللله
قطع عليها افكارها صوت جنا وهي بتقول:ساندي ساندي رحتي فين اللي واخد عقلك
ساندي:مفيش حد واخد عقلي جنا:والله عليه انا برده ماشي مسيري هعرف مين اللي واخد عقلك (وتغمز لها)
ساندي:سخيييييفه
جنا:مش اكتر منك
ساندي بضحك:طيب انا همشي بقا
جنا صرخت:نععععععم لا انتي هتباتي معايا النهارده ومش هروحي انتي فاهمه
ساندي:جنا خليها بكره اصل النهارده ولاد عمي معزومين عندنا ولازم اروح وبكره والله هجيلك من اول اليوم وابات معاكي وكمان عشان اجبلك جدولك بتاع الجامعه اوكي
جنا:خلاص ماشي براحتك
ساندي:يلا لازم امشي وحمد الله علي السلامه
جنا الله يسلمك طيب استني اسلام يوصلك
ساندي بلجلاجه:ها......لا لا معايا عربيتي ملوش داعي
جنا:خلاص علي راحتك مع السلامه
ساندي:الله يسلمك وحضنوا بعض ومشيت ساندي ولفت جنا لاسلام اللي كان سرحان اسلام في نفسه"ياربي انا ليه مش اصارحها واقولها اني بحبها هفضل مستني لحد امتي لحد غيري مياخدها لالالالا ساندي ليا ومش هتكون لحد غيري لاني بحبها وبموت فيها"
قطع عليه افكاره صوت جنا وهي بتناديه:اسلام اسلام وتهزه من كتوفه انتبه اسلام ليها ورد:ايوه يا جنا
استغربت جنا:اسلام حبيبي مالك في ايه من شويه كنت كويس مالك ايه اللي حصلك دلوقتي
اسلام ضحك:لا ابدا مفيش حاجه تعالي بقا نطلع نقعد فوق عندي كلام كتير عاوز اقولهولك
ام اسلام:اسلام سيب اختك تاكل وترتاح شويه وبعدين يا سيدي ابقا اقعد معاها براحتك
اسلام وجنا:ههههههههههه اسلام:ماشي هسبها بس النهارده بس بكره مش هسيبك الا لما تحكيلي عن كل حاجه حصلت معاكي جنا:اوكي انا هطلع انام دلوقتي شويه
ام جنا:لا يا بنتي استني كلي الاول وبعدين نامي براحتك
جنا:والله يا ماما مش جعانا
ام جنا:لا يا مفيش حاجه اسمها مش جعانا يلا عشان ناكل كلنا من زمان مقعديش واكلتي معانا علي سفراء واحد
جنا:حاضر ماما بس عشان خاطرك
وقعدوا ياكلوا كلهم علي السفره وخلصوا اكل وقاموا وصعد كلمنها غرفته ودخلت جنا غرفتها اللي اشتاقت لها كثيرا واخذت تدور في الغرفه وبعد ذلك بدلت ملابسها وانسدحت علي السرير وغطت في نوم عميق من تعب السفر


الحلقه الثانيه من (حب بعد اجبار )
في فيلة ساندي
كانت ساندي جالس في غرفتها علي سريرها وسرحانه وكانها تفكر بأحد ساندي في نفسها "لامتا هفضل احبك من بعيد لبعيد لامتا هأفضل كده اتجنبك وانا بحبك وبحاول اتجنبك عشان متعلقش فيك بس كل مره بشوفك فيها بحبك اكتر يا اسلام ياريت لو تفكر فيا ياريت لو تحبني زي ما بحبك يأربي انا شكلي كل يوم هحبه اكتر لحد ما تجنن" وقعدت تفكر لغاية منامت
وفي فيلة جنا
في غرفة اسلام كان كذلك بيفكر فيها اسلاك في نفسه"ياربي عليكي يا ساندي اشمعن انتي دونان عن بنات العالم اللي تملك قلبي وعقلي وروحي ااااااااااه لو تفكري فيا زي مبفكر فيكي اااااااه لو تحبيني زي مبحبك وتبطلي تتجنبيني كده والله انا بموت فيكي وبعشق التراب اللي بتمشي عليه بس هفضل احبك كده من بعيد لبعيد خايف تروحي مني" اول مجأ في باله انها ممكن تكون لحد غيره قال:لا مستحيل تروحي مني يا ساندي مستحيل اسيبك تضيعي مني انا انا انا انا لازم اصارحها لازم اقولها علي كل اللي بقلبي بس امتا اشوفها واقولها وهي بتتجنبني قعد يفكر لغاية ماجات له فكره له فكره ان ساندي هتكون هنا موجوده طول اليوم بكره ولازم اقولها علي كل اللي بقلبي والله يا ساندي لاخليكي اسعد انسانه في العالم كله وقعد يفكر فيها الا ان غطي في نوم عميق
وفي الصباح استيقظت جنا من نومها وقامت ودخلت الحمام اخذت شور وفرشت اسنانها وطلعت بروب الحمام وبدلت ملابسها لبست برمودا تيرينج رياضي اسود ولبست كاب اسود ورفعت شعرها ديل حصان من تحت الكاب واخدت العناد فري في اوذناها وأخذت نظارة الشمس وخرجت مع كاب بينك ولمت شعرها ديل حصان من تحت الكاب واخذت الهند فري ونظارهة شمسه وطلعت من غرفتها وتوجهتلغرفة اسلام ودقت الباب فرد اسلام:ادخل دخلت جنا ولقيت اسلام قعد بروب الحمام ويمشط شعره
جنا:صباح الخير يا اسلام
اسلام:صباح الخير يا جنا شكلك كده من لبسك حب تروحي تجري صح
جنا ابتسمت:علطول فاهمني طيب يلا بقا قوم البس خلينا نروح نجري شويه
اسلام ببتسامه:من عنيه يا ستي كام جنجونه عندي انا
جنا ضحكت:طيب انا هطلع بره لغاية متلبس
وخرجت جنا وبعد نص ساعه طلع اسلام ولقي جنا بانتظاره اخذها ونزل تحت وهوا نازل شاف والدته بتحط الفطار مع الخدم
اسلام وجنا:صباح الخير يا ماما
ام اسلام بابتسامه:صباح النور كويس انكم نزلتوا كنت لسه هطلع اصحيكم عشان تفطروا
اسلام وجنا قعدوا يفطروا وبعد مخلصوا قاموا هما الاتنين
اسلام:ماما بعد ازنك هروح انا وجنا النادي شويه
ام اسلام:ماشي يا حبيبي ولفت لجنا لوجات ساندي هنا يا جنا اخليها تستانكي
اسلام اول مسمع اسم ساندي قلبه ام يدق بقوه لدرجة ان جنا حست فيه واستغربت جنا ردن:ايوم يا ماما واحنا مش هنتاخر هنيجي علطول وطلعوا هما الاتنين وفي العربيه جنا في نفسها " ليه اسلام كل ما يجي سيرة يتوتر كده وساندي امبارح اول اما اولتلها اسلام يوصلك توترت هي كمان معقول..........لامش معقول وليه مش معقول اكيد اسلام وساندي بيحبوا بعض" ابتسمت جنا ولاحظ اسلام ده وتكلم:جوجو مالك بتضحكي علي ايه متضحكيني معاكي
جنا:لا ابدا بس افتكرت حاجه وخلتني اضحك
اسلام:وايه هي بقا الحاجه دي
جنا تتهرب:كاننا وصلنا يلا ننزل
اسلام:يلا ونزلوا الاتنين وراحوا مكان الجري وقعدوا يجروا حوالي اعه وبعد مخلصوا
جنا كانت بتنهج:اسلام ايه رايك نروح نشرب حاجه في الكافيتريا ونرتاح شويه وبعدين نروح
اسلام:ماشي يا ستي من عيوني يلا وراحوا الاتنين اسلام:اقعدي هنا يا جنا لغاية ما اجيب حاجه نشربها
جنا:اوكي وراح اسلام يجيب مشروبات وجنا كانت تنتظره وكان هناك شاب يدور حول ترابيزة جنا وجنا لاحظت ها الشئ وشغلت نفسها بالموبايل اقترب الشاب منها وقال هو يبتسم:هاي يا حلوه
جنا بدون نفس:هاي
الشاب:ممكن نتعرف بالحلوه يا حلوه
جنا ادايقت:متحترم نفسك شويه يا استاذ انت
الشاب بابتسامة خبث:ازاي احترم نفسي وانا اشوف جمال ده
جنا ادايقت وقامت بس قبل متمشي الشاب مسك ايديها جنا هنا ثارت زي البركان وشد ايدها ولفت له واداته بالالم علي وشه ودي من صفات جنا انها مبتحبش الشباب الأليل الادب علي الرغم من انها عاشت في امريكا الشاب مسك خده وابتسم وقال:والله انا محظوظ ان هالايد الناعمه لمست خدي
هنا جنا نفذ صبرها وزعقت:تسدا انك قليل الادب ومبتتكسفش علي دمك ومعندكش كرامه
الشاب:وازاي اتكسف او احس وانا في ملاك واقف دامي ياحلو.......ولم يكمل لانه جالوا بكس اوي علي وجهه التفتت جنا لقيت اسلام هو من اعطه البكس قام الشاب وضرب اسلام بكس بقوه لدرجة ان فمه جاب دم وقعد وقعدوا يتهاوشوا لغاية ما الناس اتلمت وقعدت تحل المشكله وجنا تحاول تهدي اسلام لغاية ما الناس فضوا الخناقه واخذ اسلام ايد جنا وطلع وركب العربيه وفي العربيه جنا كانت بتبكي ودي صفه اخري من صفات جنا ان اي مشاهد خناقه او مشهد حزين يأثر فيها بقوه وتبكي بكاء هستيري لدرجة ان اسلام حاول يهدا عشان يهدي اخته اللي بتبكي ويحاول يهديها بس جنا مستمره في البكاء ولام وصل الفيلا جنا لم تبطل بكاء واخذها اسلام ونزل ودخل الفيلا وهي منهاره ولما دخل شاف والدته قاعده مع ساندي طبعا اول لما شافوا جنا وهي كده وحضنه اسلام قاموا وهما خايفين
ام اسلام:جنا حبيبتي مالك اسلام كمالها جنا فيها ايها ووشاك انت كمان ماله
ساندي تضم جنا وتقول:جنا حبيبتي مالك اهدي بس وخدتها وطلعت اوضتها وقعدت تهدي فيها لغاية مهديت ونامت ساندي سابتها نايمه وقامت تجيب لها كتاب من مكتبة جنا وقعدت تقرأ الكتاب وتحت كان اسلام مع امه وبتقوله:ايه اللي حصل يا اسلام مالها جنا ووشك ليه متعور كده ايه اللي حصل
اسلام:كنا في النادي..........(وحكالها كل اللي حصل)طبعا والدتها عارفه ان جنا بتتأثر اوي بالموافق دي فزعلت عشان جنا وطلعت فرق عشان تشوفها ودخلت اوضتها لقتها نايمه وساندي جمبها بتقراء كتاب وسالت ساندي بهدوء:جنا عامله ايه دلوقتي
ساندي:قعدة تعيط قعت اهديها لحد ما نامت بس شويه وتبقا كويسه بس ايه اللي حصل يا تنط
ام اسلام قالت لها كل شئ
ساندي:معلش يا تنط منتي عارفه جنا ازاي حساسه جدا وبتتأثر من الحاجات دي
ام اسلام:كويس انها جات علي قد كده انا قايم اعمل الغداء
ساندي:ماشي يا تنط راحت ام اسلام وفضلت ساندي مع جنا وحست بالعطش فراحت تجيب مايه وهي رايحه سمعت حد بيناديها وبقول:ساندي استني
لفت ساندي وانصدمت:اسلام
اسلام:ايوا انا وعايز اقولك علي حاجه مهمه
ساندي:معلش يا اسلام مش هينفع دلوقتي مشغوله جدا عن اذنك وكانت هتمشي بس اسلام مسك ايدها في الوقت ده جنا صحيت وملقتش ساندي جمبها فقامت وكانت هتخرج لكنها شافت اسلام ماسك ايد ساندي ففضلت تسمعهم
اسلام:ساندي مش هتروحي الا لما اقولك كل اللي انا عايزوا
ساندي في نفسها " اول مره يمسك ايدي ياربي حسا اني من لمسته انشلت ارادتي"
اسلام:ساندي انتي ليه دايما بتتجنابيني وليه لما اجي اكلمك مش تردي او تعملي نفسك مشغوله ليه بتهربي مني
ساندي وهي متوتره ومنزله راسها:لا انا مش بهرب منك ولا حاجه انا ههرب ليه
اسلام:ساندي ساندي:نعم يا اسلام اسلام:بوصيلي
ساندي مرفعتش وجهها لانها عارفه انها لو بصت في عيون اسلام هتبقا مشلولة الاراده اكتر واكتر فرفع اسلام وجهها بطرف اصبعه ساندي حست انها معدتش في الدنيا من بعد مبصت في عيون اسلام وجنا طبعا مبسوطه من اللي بيحصل
اسلام:ساندي انا بحبك وبموت فيكي من زمان ومستعد اخطبك النهارده ابل بكره بس انتي توافقي
ساندي بدون شعور:وانا كمان بحبك اوي من زمان وكنت بتجاهلك عشان متعلقش فيك اكتر لاني كنت مفكره انك مش بتحبني
اسلام:والله العظيم بحبك ومستعد اموت عشانك
ساندي:بعد الشر عنك سمعوا صوت من وراهم بيقول:احم احم لفوا الاتنين مفزوعين لقيوا جنا واقفه وبتضحك
جنا:يعني انت يا اسلام بتحب ساندي ومقلتليش وانتي يا ساندي بتحبي اسلام ومقلتليش طيب ليه دانتوا تعتبروا مخزن اسراري
اسلام:حرام عليكي خضتينا فكرناكي حد تاني وايه اللي جابك دلوقتي ساندي طبعا اتحرجت وشدة ايدها من اسلام ودخلت تجري علي اوضة جنا اسلام وجنا ضحكوا
اسلام بضحك:عجبك كده احرجتيها جنا:الا قولي بقا ايه الموضوع
اسلام:الموضوع زي مسمعتي وزي مشفتي انا بحبها ونفسي اخطبها بس كنت مفكر انها مش موافقه بس النهارده اتاكدة ساعديني بقا وخلي بابا يخطبهالي
جنا:ماشي من عنيا اما ارحلها بقا اسلام:ماشي يا جوجو راحت جنا لساندي ودخلت لقتها قاعده تبتسم
جنا:ايوه قولي كده بقا طلع اسلام هو اللي واخد عقلك ساندي حدفتها بالمخاده جنا قعدة تضحك وسكتة فجاه وكانها افكرة حاجه وقالت:ساندي صحيح فين جدول الجامعه بتاعتي
ساندي:ايوه اهوه وطلعت الجدول من شنطتها واديتوا لجنا جنا:ثانكس ساندي
ساندي:بس خلي بالك من....... وسكتت لان ام اسلام دخلت وقالت لهم:يلا يا بنات الغدا جهز قامت جنا وساندي بس ساندي نسيت تقول لجنا تخلي بالها من ايه وبعد الغدا طلعت جنا وساندي للغرفه وفي الغرفه جنا كانت بتشوف الجدول سمعت ساندي بتقول:جنا هقولك علي حاجه جنا وهي بتبص في الجدول:قولي يا ساندي سمعاكي
ساندي:عايز اقولك احترسي من........
قاطعتها جنا:ايه ده شوفي يا ساندي دافي محاضرات بكره من الساعه 9 ياربي انا لازم اجيب كشاكيل ومراجع عشان الحق ولازم اجيب المحاضرات من اي حد من زميلي ساندي طلعت من شنطتها كشاكيل ومراجع قالت:خدي يا سيتي اي خدمه
جنا:ثانكس ساندي انا لازم اقوم افضي الشنطه واشوف هلبس ايه بكره وقامت جنا ابل ما ساندي تكمل كلامها وتحظرها من الشخص المجهول
(يا تارا مين هو الشخص ده )

الحلقه الثالثه من (حب بعد اجبار)
قضيت ساندي وجنا اليوم مع بعضهما وفي صباح اليوم التاني استيقظت الفتاتين وكلا منهم ارتدت ملابسها
جنا لبست فستان لونه أصفر لما لنص الركبه وضيق لغاية الخسر ثم يتوسه بعدها وقامت بارتداء كعب من اللون الاصفر المنقط بالاسود ولبست عقد من اللون الاصفر وتركت شعرها سايح وراءها فنزلا غطا ظهرها كله مع نظاره سوداء ولم تضع ميك اب لأنها كانت جميلا بدون أي شئ
ساندي لبست بنطال لونه ابيض وعليه بلوزه بيضاء كات وفوقه جاكيت احمر اللون ألبسة جزمه بالكعب من اللون الأحمر والشنطة من اللون الأحمر وقامت بوضع قليل من ألبودره مع مولمع شفايف وأخذت كلا منهما الكتب والمراجع والشنطه وطلعوا من الفيلا وكل واحدة اخدت عربيتها وذهبت الي الجامعه وعندما وصلوا نزلت ساندي وجنا وفي الطريق
ساندي:جنا انا مطره اسيبك عشان السكشن بتاعي من هنا
جنا:ولا يهمك انا هروح ادور علي السكشن بتاعي روحي انتي عشان مبقاش حاجه علي محاضرتك
ساندي:بس جنا خلي بالك واحترسي من...........
قاطعتها جنا:ساندي الساعه 8 ونص معتش حاجه علي المحاضره لازم اروح وبعدين نبقا نتكلم يلا باي ومشيت جنا وسابت ساندي ساندي في نفسها "ياربي نسيت احزرها منوا ربنا يستر" مشيت راحت المحاضره وعند جنا دخلت من بوابة جامعة الصيدله وعندما دخلت كل اللي في الجامعه بصلها والكل قعد يتساءل مين دي اول مره نشوفها معقول دي اللي جات من امريكا وفي مكان من الجامعه كان يقف شابين بيبصوا لجنا من شدة جمالها
........:ايه رأيك ........:تهبل جمال عمري مشفت زيه .......:تعرف توقعها ولا لا
.......:ايه انت تشك اني مش اعرف اوقعها اصلا مفيش بنت تقدر تقاومني يا ماجد
ماجد:ماشي يا سامح وريني شطارتك ارهنك علي كام مقابله تقدر توقع البنت دي
سامح:امممممممم 3مقابلات ووقعهالك ونشوف
ماجد:طيب يلا روح وريني شطارتك سامح:اوكي
(سامح:شاب وسيم جدا طويل ولونه ابيض وشعره اسود سواد الليل وينزل علي رقبته وكثيف وشفتاه ورديتان وكبيره وعيناه خضروتان وجسمه جسم عضلي ومتناصق مع بعضه يعني وسيم جدا ومفيش اي شاب في الجامعه احلي منوا عشان كده بنات الجامعه كلها هتموت عليه واي بنت تتمني منوا كلمه واي بنت ييحطها في دماغه يبقا هيجبها يعني هيجبها)سامح في اخر سنه في صيدله بس سامح مش طالب بس وهنعرف في الاحداث سامح بيكون ايه في الجامعه كمان
(ماجد:شاب جماله جمال عادي جسموا رياضي شويه صاحب سامح الروح بالروح وتقريبا زي اخوات واكتر)
سامح راح عند جنا اللي واقفه بدور علي السكشن بتاعها اقترب منها
سامح بابتسامه:هاي
جنا باسلوب عادي:هاي سامح علي نفس الابتسامه:ممكن اتعرف بالقمر
جنا ببرود: ليه سامح:عادي تعارف انا اصلا يسعدني اتعرف بالقمر اللي واقف ادامي واصلا انا بقدر الجمال جدا وخصوصا الجمال الطبيعي
جنا ببتسامه:علفكره سامحبابتسامه ساحره:نعم
حنا:انا كنت بدرس في امريكا يعني انا اكتر بنت عدت عليا اسطونات زي دي بلاش الكلام ده معايا من الاخر شكلك يكسف ودمك تقيل وابقا دور علي اسطوانه تانيه غير دي لان البنات بقوا عارفينها كويس عن ازنك ومشيت وسابت سامج واقف ومشيت سامح غي نفسه " ايه البنت دي عمري متكلمت مع بنت وعاندة ابدا وكمان ايه بنت عاشت في امريكا ولسه محتفظه بعادات مصر غريبه البنت دي جرلك ايه يا سامح البنت مبقالكش شايفها 5 دقايق وشغلت تفكيرك "
قطع تفكيره صوت حد بيناديه:سامح فالتفت سامح:ايوا يا ماجد
ماجد:ايه يا سامح معرفتش توقع البنت اول مره بنت مترضاش تكلمك في ايه
سامح:مش عارف البنت دي غريبه وانت عارف ايه الاغرب انها كمان مش متربيه في مصر يعني كانت عايشه في امريكا ومع ذلك محتفظه بعادات مصر ماجد:هي دي اللي كانت في امريكا
سامح:انت تعرفها ماجد:الجامعه كلها عارفه ان في بنت هتيجي من امريكا اسمها ....اسمها
سامح:اسمها ايه ماجد:اسمها....اها اسمها جنا
سامح:جنا اسمها جميل اوي ماجد:ايه يا سامح هو بدل متوقعها هي اللي وقعتك ولا ايه اوع تكون حبتها
سامح:حبيت ايه يا عم انت بتقول ايه البنت دي هجيبها يعني هجبها بس اظبر
ماجد:طيب سيبك من البنت دلوقتي وتعال يلا علي المحاضره سامح:يلا وذهبوا الاثنان
عند جنا تبحش عن السكشن فقربت منها بنت وقالت بابتسامه:صباح الخير جنا بنفس الابتسامه:صباح النور
البنت:مش انتي جنا جنا:انتي تعرفيني
البنت الجامعه كلها عارفه ان في بنت هتيجي من امريكا واسمها جنا وانتي شكلك لسه جديد هنا واول مره نشوفك يبقا اكيد انتي جنا جنا بنفس الابتسامه:ايوا انا جنا انتي بقا اسمك ايه
البنت انا اسيل وفي سنه اولي وانتي بقا في سنه كام
جنا:وانا كمان في سنه اولي مدت ايدها لها تشرفت بمعرفتك يا اسيل
اسيل سلمت عليها:الشرف ليا يا جنا
جنا:متعرفيش سكشن 4 فين اسيل:ايه ده وكعايا كمان في نفس السكشن
جنا بضحك:من حظي طيب هو فين
اسيل:يلا انا كده كده طلعه وذهبوا الاثنين
(اسيل:بنت جمالها عادي شعرها يوصل لنص ضهرها وجسمها عادي)
وصعدوا الاتنين المحاضره وحضروا المحاضرات وبعد انتهاء المحاضرات
اسيل:ايه رايك نروح الكافيتريا نشرب حاجه
جنا:اوكي هكلم بنت خالتي واقولها تيجي هناك واخذت الموبايل واتصلت علي ساندي:الو...ايوا انا في الكافيتريا تعاليلي هناك.....طيب يلا باي
وراحوا الكافيتريا وبعد شويه جات ساندي واستغربت اسيل
ساندي:اسيل ايه ده انتوا اتعرفتوا علي بعض
جنا:اها اسيل طول اليوم كانت معايه ووراتني كل الجامعه
ساندي:اوكي تحبوا تشربوا ايه جنا:انا هشرب موكا بارده دا مشروبي المفضل
اسيل:وانا هاخد ايس كوفي ساندي:وانا هاخد كابتشينوا
سمعوا صوت من وراهم:ممكن ننضملكم احنا كمان التفت الجميع فشافوا سامح مع ماجد
جنا في نفسها " ياربي انا عمري مشفت برود كده "
اسيل:ايه ده سامح بذات نفسه هيقعد معانا دي معجزه
سامح:شوفتي هتكرم واقعد معاكم جنا:لا شكرا مش عاوزين كرمك ده
سامح:يظهر اني هدايقكم بقعدتي معاكم
اسيل:لا ابدا هي بس بتهزر اتفضل اقعد معانا
سامح:تسمحيلي يا انسه جنا اقعد معاكم جنا في نفسها " ايه ده عرف اسمي منين "
فلتفت سامح وهو يحدث جنا لساندي وضحك وقال:ايه ده ساندي ازيك هو انتي قريبت حد من البنات هنا
ساندي بدون نفس:ايوا جنا تبقا بنت خالتي
سامح:طيب تسمحوا نقعد اسيل:اتفضل قعد سامح بالكرسي اللي جانب جنا
فقامت جنا علطول وقالت:عن اذنكم دقيقه ساندي تعالي وريني التوالات فين
ساند:طيب جايه وقاموا الاتنين
سامح:ايه حكاية يا اسيل البنت دي
اسيل:والله معرفش البنت غريبه اوي عن اي بنت في الجامعه وكمان كانت في امريكا ومش عارفه تفكيرها غير اي بنت كانت بره سامح:المهم انتي عارفه لازم انك لازم تعرفي ايه سكتها ماشي وحاولي ساندي متملاش دماغها لان ساندي عارفه عننا كل حاجه اسيل:ماشي
وفي التوالات
ساندي بعصبيه وزعيق:انتي مجنونه يعني مش لاقيه الا اسيل اللي تصاحبيها
جنا:مالها اسيل بس دي باين عليها طيبه وجدعا
ساندي بعصبيه:ياربي انتي والله العظيم ثقتك بسرعه دي هي اللي هتوديكي في داهيه
جنا:بقولك ايه سيبك من اسيل وخليكي في اللي اسموا سامح ده
ساندي بعصبيه اكتر:انتي كمان عرفتي سامح يا نهار اسود
جنا:اسمعيني يا ساندي واعرفي اللي حصل ايه وقالت لها علي اللي حصل
ساندي بدات تهدا:كنت عارفه ان ده هيحصل وحاولت اقولك بس مكنتيش بتسمعيني
جنا:ليه في ايه ساندي:في ان سامح كل بنات الجامعه هتموت عليه وتتمني منوا اي كلمه واي بنت جديده بتيجي ويحطها في دماغها هيجبها يعني هيجبها جنا بعدم اقتناع:بس مش معايا انا انا محدش يقدر عليه
ساندي باقناع:جنا اسمعيني بس جنا:خلاص يا ساندي متخافيش
ساندي:طب واسيل جنا:مالها يا ساندي جايز انتي اللي فاهمه غلط يلا خلينا نروح اتاخرنا
ساندي بعصبيه:عنيده ومشيت جنا ورجعت الترابيزه وقعدت علي الكرسي تاني بعيد عن سامح
سامح في نفسه "وبعدين معاكي انتي بقا "
ايجت ساندي بعدها وقالت:جنا اسلام اتكلم وبيقولك انوا بره يلا عشان مستنينا بره فقامت جنا ومشيوا الاتنين
سامح بص لأسيل:هو مين اسلام ده هي مخطوبه ولا ايه
اسيل:لا هي قالتلي انها مش مخطوبه يمكن اخوها سامح:طيب انا هروح عايز حاجه
اسيل:لا بس متنساش عوملتي سامح:ماشي متقلقيش يلا باي اسيل:باي
ومشي سامح الي عربيته وذهب الي بيته سامح ساكن في قصر كبير وفخم وعالي ملوش مثيل نزل سامح من العربيه ودخل بيته وهو طالع السلم اللي في القصر سمع صوت من وراها بيقول:سامح انت جيت التفت سامح
سامح بابتسامه:ايوا يا حبيبتي جيت عاوز حاجه
.........:يعني مندهش علي اخويا الا اذا كنت عايزه حاجه
سامح بضحك:بدال قولتي اخويا يبقا اكيد عاوزه حاجه قولي يا اسماء عاوزه ايه وخلاص
اسماء ببراءه:ماشي بدال موصر اصل النهارده عيد ميلاد وسام وانا عايزه اروح وعايزاك تيجي معايا
سامح بضحك:اهااااااا الحكايه بقا كده من عنيا يا سمسمه عشان خاطرك انتي ووسام هتروحي امتا
اسماء بفرح:علي الساعه 10 كده سامح:اوكي هطلع انام دلوقتي ونبقا نروح بليل اسماء حضنت اخوها وقالت:انت احسن اخ في الدنيا فضحك سامح علي اخته وصعد الي غرفته ونام
(اسماء:بنت جميله جدا جميله بزياده لون وجهها ابيض وشهها بيبين عليه البراءه زي الاطفال وشعرها يوصل لنص ضهرها وعيونها لونها بونيه تماما عمرها 18 سنه زي جنا وجسمها جسم ملكان ومخطوبه لوسام وكانت خطوبتهم غريبه وهنعرفها اسماء في كلية طب)
(وسام:شاب جذاب جدا عمره 26 وجسمه جسم رياضي لونه ابيض وشعره كثيف واسود عيونه سوداء يعني جميل بمعني الكلمه وبيشتغل معيد في كلية الطب)
(بس عايز توقعاتكم تفتكروا سامح ناوي علي ايه مع جنا ازاي أسماء اتخطبت لوسام وايه اللي هيحصل في الحفله )


الحلقه الرابع من (حب بعد اجبار)
نعرف بقا قصة وسام واسماء
اسماء كانت رايحه الجامعه وكانت لابسه جيبه بيضه لما لفوق الركبه مع شيرت كات اسود ولبست بوت طويل لما للركبه كعب عالي وهناك طبعا اندمجت مع البنات هناك
اسماء:انتي اسمك ايه البنت:انا اسمي مريم وانتي
اسماء:انا اسمي اسماء وفي سنه اولي وانتي مريم:انا كمان في سنه اولي بس انتي ليه مجاتيش من اول الدراسه دي عدا عليها شهر اسماء:اصل كنت مسافره تركيا المهم احوال الدراسه هنا ايه والداكاترا والعدين ايه
مريم:الدراسه هنا تمام والمعدين والداترا كويسين ما عادا دكتور واحد هو اللي صعب اوي
اسماء:مين ده مريم:دكتور وسام ده بقا صعب اوي مفيش اي طالب او طالبه تقدر تتكلم في المحاضره بتاعته ولا في بنت تتجرأ ترد عليه لو مهما قالها
اسما باستغراب:معقول في دكتور كده طيب بيستفيد ايه من اللي بيعهوا ده
مريم:بيستفيد انه بيدخل المحاضره من اول ميدخل لغايه ميخرج مفيش حد بيقدر يتكلم في المحاضره
اسماء:طيب ممكن اي دمتور يخلي الطلابه تسكت في محضرته من غير ميستعمل اسلوب الشده اصلا عمر مكان اسلوب الشده ينفع ولا بيعمل حاجه مريم:طيب يلا عشان في محضره دلوقتي
اسماء:يلا وراحوا للمحاضره وحظ اسماء ان المحاضره اللي كانت عليها هي محاضره دكتور وسام اسماء ومريم الحاضره وقعدوا في المدرج الثاني فعندما دخل دكتور وسام سكتت كل المحاضره وعم الهدوء فسألت اسماء مريم:هو في ايه
مريم:مهو ده دكتور وسام
نظرت اسماء واستغربت وفي نفسها قالت " معقول دكتور وسام اللي راعب الجامعه كلها هو ده انا كنت مفكراه كبير في السن وعشان كده الطلابه بتهيبه وبتخاف منه بس اللي انا شايفاه شاب وسيم عمره ميعديش 25 وشكله كمان مش متخرج بقاله كتير غريب ان شاب صغير في السن يعمل رعب لطلابه اللي المفروض من سنهم يصاحبهم ويختلط معهم بس هو استعمل اسلوب تاني وغلط كمان " فاقت من افكارها والدكتور وسام بيسأل:يظهرفي حد جديد هنا في السكشن
اسماء في نفسها " لا وكمان قوي الملاحظه " فشاور عليها الدكتور لتقف فوقفت اسماء فسالها:اسمك ايه يا انسه
اسماء:انا اسمي اسماء دكتور وسام:منقوله جديد هنا يا اسماء
اسماء:لا انا كنت مقدمه ورقي من اول سنه بس كنت مسافره عشان كده مجتش هنا من بداية السنه
دكتور وسام:واسمك اسماء ايه بقا اسماء:اسماء ال.......
دكتور وسام : طب اتفضلي اقعدي وقعدت اسماء وقعد الدكتور وسام يشرح المحاضره
وفي نص المحاضره اسماء:مرين انا عايزه كشكول المحاضرات
مريم:اتفضلي واعطتها كشكول المحاضرات اسماء:شكرا مريم:العفو
فراءهم دكتور وسام وعصب جدا
دكتور وسام بعصبيه:اسماء واللي جمبها يقوموا يقفوا وبرا المحاضره
فوقفت اسماء مريم فأجات مريم لتطلع من الدرج ولكنها سمعت اسماء تقول:لو سمحت يا دكتور احنا عملنا ايه عشان نطلع بره المحاضره فنظر كل من في المحاضره لأسماء لانه مفيش حد ابل كده قدر انوا يرد علي دكتور وسام ابل كده لم يجي يطرد حد من المحاضره فنظر اليها دكتور وسام وهو معصب علي الاخر:انا لما اقول كلمه محدش يناقشني فيها سمعتي يا انسه اسماء:لا يا دكتور مهو حضرتك متطردنيش بره المحاضره من غير سبب وتقول محدش يناقشني
هنا كان العجب لالطلابه لانهم عافين ان دكتور وسام اكيد هيزعق فيها دلوقتي
دكتور وسام:يعني انتي مش ناويه تبطلي ماوحه وتطلعي بره
اسماء:اما اعرف انا عملت ايه عشان اطلع الاول كتور وسام:يعني انا واقف اتكلم واشرح وحضرتك بتتكلمي مع حضرتها ومش عايز تطلعي بره اسماء:انا مكنتش بتكلم انا بس كنت بأخد منها كشكول المحاضرات مش اكتر وده اللي حصل هنا فقد الدكتور وسام السيطره علي اعصابه وقام من وراح بسرعه عند اسماء وامسك بيدها بقوه وسحبها خارج المدرج وكان هيطلع اسماء بره ولكن اوقفته حركة اسماء الغير متوقعه انها سحب ايدها منوا بكل قوتها فاللتفت اليها ولم يشعر غير بقلم علي وجهه فقامت كل الطلابه من مكانها من اثر الصادمه
فنظرت اليها اسماء ونظر اليها وقالت
اسماء:انت ازاي تتجرا تلمس ايدي انت دكتور هنا اي نعم لكن ده ميدلاكش الحق انك تلمسني حتي لو كنت مدير الجامعه ذات نفسه انت اصلا مينفعش تكون دكتور جامعه لانك اليل الادب الطلابه كلها من ساعة مجيت وهي بتحظرني منك لانك صعب وعامل رعب للطلابه لكن الحقيقه انك انت اليل الادب لم تسمح لنفسك تلمس طالبه تبقا اكيد كده وقامت بأخذ كتبها وشنطتها وخرجت خارج السكشن اما هو فكان مصدوما ممكا حدث وكان ايضا كل من في المحاضره مصدوم وخرج كل من في المحاضر الي الخارج تاركين وسام في ذهوله
وسام في نفسه " ايه يا وسام ايه اللي انتي عملته ده هي فعلا طالبه وانا دكتور بس ده ميدليش الحق امسك ايديها ادام الناس كده بس هي كمان ردت علي وانا محدش يرد عليه وليه محدش يرد عليك اذا كان انت اصلا الاسلوب اللي اتبعته مع الطلابه غلط يعني انا قريب من سنهم المفرود ابقا اصاحبهم بس انا استعملت اسلوب الشده وخلتهم يخافوا مني انا فعلا غلط ولازم اعتز منها اشمعنا دي بالزات اللي انا يهمني انها متزعلش مني معقول اكون حبيتها ازاي وانا مشفتهاش غير النهارده "
ذهب وسام واعتذر عن اليوم وذهب وهو في الطريق رن موبايله ورفعه
وسام:الووه .......:سمسم ازيك عامل ايه وسام:والله مش تمام خالص ........:ليه مالك في ايه
وسام:اصل النهارده حصل(وقالها علي اللي حصل) بس مش عارف ايه الاحساس الغريب اللي حصلي من بعدها كاني مدايق لزعلاها اوي ........:شكلك وقعت يا سمسم ولا ايه بس انت غلطان فعلا ولازم تعتذر منها
وسام:مداه اللي انا ناوي اعمل الا صحيح هترجعي امتي .......:هو انا خلاص خلصت ورقي وحجزت ومعتش غير اسبوع بس وارجع وسام:تيجي بالسلامه .....:شكرا يا سمسم يلا عايز حاجه دلوقتي
وسام:لا سلامتك .....:يلا باي وسام:باااااي
عند اسماء دخلت من باب القصر وهي بتبكي ومنهاره فشافها سامح وهي بتعيط وهو نازل من علي السلم فجري عندها وقال
سامح:اسماء حبيبتي مالك ليه بتعيطي ايه اللي حصل
اسماء بتعيط ومش بترد فجاء والدتها ووالدتها وشافو اسماء هي بتعيط خافوا عليها جدا وقعدوا يهدوها ولما هديت حكت لهم كل اللي حصل سامح عصب وقال:والله لادفعه تمن اللي عمله ده غالي فامسكته اسماء وقالت:سامح اهدا خلاص عشان خطري انا يا سامح بلاش وقعدت تعيط
سامح وجعه قلبه علي اخته فحضنها وقعد يهديها لغاية منامت في حضنه فحملها الي غرفتها وحطها علي السرير لكي تنام
عند وسام وصل بيته وسام يسكن في فيلا جميله جدا دخل وجد والدتهوا جالسه فذهب وسلم عليها وجلس بجانبها وفكرة مشغول فلاحظة امه ده وسالته
ام وسام:مالك يا ابني فيك ايه وسام يتنهد:ولا حاجه ام وسام بقلق:عليا انا برده قولي يا وسام فيك ايه
وسام:هقولك(وقالها كل اللي حصل) ام وسام:وسام اللي انت عملته ده غلط ولازم تعتز علي اللي انت عملته
وسام:انا عارف اني انا غلطان يا ماما ولازم فعلا اعتزر لها لانييييييي
ام وسام:لانك ايه وسام بتنهيد:لاني بحبها معاني شفتهاش غير مره واحده بس ملكة قلبي من اول مشفتها
ام وسام بابتسامه:طيب انا هقول لابوك ونروح نخطبها لك
وسام:مش لما اعتزر لها الاول عن تصرفي معاها ام وسام:طيب قولي هي اسمها ايه وبنت مين
وسام:اسماء ال...... ام وسان باندهاش:انت متاكد وسام:ايوا يا ماما انتي تعرفيهم ولا ايه
ام وسام:معرفهمش ازاي داهوا ووالدك شركاء في شركاتهم
وسام:يعني تعرفي مكان بيتهم ام وسام:اكيد اعرف وسام:طيب متقولي لبابا ونروح ليهم النهارده
ام وسا:ماشي هدخل اقولوا ودخلت ام وسام:ابو وسام عايز اقولك علي حاجه مهمه ابو وسام:قولي
ام وسام:ابنك وسام ناوي يخطب ابو وسام:معقول دانا اتحايلت عليه كتير واخيرا قرر يتجوز
ام وسام:والاغرب لما تعرف هو عايز مين ابو وسام:مين دي اللي اقنعته ودخلة قلبه
ام وسام:اسماء بنت ال.... ابو وسام باندهاش:معقول والله البنت ميعبهاش حاجه واهلها كمان ونعم بهم خلاص نروح النهارده نخبها له بس هو عرفها منين دا البنت دي طول عمرها مسافره وكمان عمره مشاف اهلها خالص
ام وسام:الحكايه هي (وقالت له كل شئ) ابو وسام:انا طول عمري بقولك الاسلوب اللي بيتبعه مع الطلابه ده غلط ومينفعش عصبيته دي ام وسام:بس هو حس بغلطته وعايز يعتزر لها والنهارده هنروح يعتزر لها ونخطبها له
ابو وسام:بس تفتكري هتوافق بعد اللي عمله ام وسام:بس هو حبها ولازم نحاول
ابو وسام:ماشي هتصل اخذ منهم معاد ورفع سمعت التليفون واتصل بهم وبعد ثواني سمع صوت:الوووه
ابو وسام:الوووووه ايوا يا سامح انا ابو وسام سامح:ايوا اهلا يا عمي ثواني اندهلك بابا وندها سامح والده
ابو سامح:الووو ايوا يا سيدي ناسيني انتي خالص
ابو وسام:انا ناسيك طب دانا كنت ناوي اجي ازوركم النهارده انا والعيله
ابو سامح:تانس وتنور ابو وسام:طيب هكون عندكم الساعه 9
ابو سامح:تنور ابو وسام:مع السلامه ابو سامح:مع السلامه
سامح:مين يا بابا ابو سامح:دا ابو وسام وهيجي يزورنا هو وعيلته النهارده
سامح:الا صحيح يا بابا وسام ابنه عند كام سنه وبيشتغل ايه يعني مشفنهوش خالص ابل كده
ابو سامح:اللي انا اعرفه انوا خلص كلية طب بس معرفش بيشتغل في عياده ولا في الجامعه مش عارف
سامح:يعني مش ماسك شركات ابوه ابو سامح:لا ابوه بيقول انوا حابب يبدا حياته بنفسه وبمجهوده
سامح:تسدا يا بابا فعلا شاب مكافح ويستهل كل خير
ابو سامح:طيب قوم فول لوالدتك واسماء.......الا اسماء عمله ايه دي دلوقتي
سامح:الحمد لله بقت كويسه واحسن دلوقتي
وراح سامح يقول لوالدته واخته والساعه 9 دق جرس الباب ودخل ابو وسام وام وسام ووسام وجلسوا في الصالون وثواني وانضمت اليهم ام وسام وقعدوا يضحكوا ويهزروا اسماء في وضتها بتلبس اسماء كانت لابس فستان من اللون الكافيه مجسم وضيق لغاية الركبه مع كعب من اللون الكافيه وسابت شعرها وراها علي طبيعته ووضعت بعض المكياج الخفيف ونزلت من علي السلم ودخلت من الباب ولسه بتقول السلاموا عليكم لقت.........................
(ياترا اسماء هتعمل ايه مع وسام)

الحلقه الخامسه

دخلت اسماء من الباب ولسه بتقول السلاموا عليكم لقت وسام قاعد انصدمت
اسماء بصدمه:انت .....وليك عين تيجي هنا كمان سامح:اسماء انتي تعرفي وسام
اسماء:اعرفوا اوي ما هو ده الدكتور اللي ضربته بالقلم الكل كان في صدمه
وسام:انسه اسماء انا اسف جدا علي اللي عملته
اسماء:والله كويس انك عارف ان اللي انت عملته غلط
وسام:اسماء انا بجد اسف اني عملت كده وسداي اني انا فعلا اسف لو سمحتي سامحيني
اسماء لم تجيب فنظر وسام الي ابو سامح وسامح وام سامح وقال:انا بجد اسف علي اللي حصل
ابو سامح:ان كان علي انا مسامحك لاني عارف اخلاقك كويس
سامح: وانا كمان مسامحك لف وسام لأسماء وقال:اسماء سامحيني لو سمحتس
اسماء:انا مسامحاك البني ادم بيغلط بس الاهم تتعلم من غلطك
وسام:انا اتعلمت وعرفت اني كنت غلط من البدايه والفضل ليكي
اسماء:انا معملتش حاجه وسام:لا عملتي كتير كفايه انك ملكتي قلبي
اسماء انصدمت وكل الموجودين كمان
اسما:.............. وسام:انا عارف اني الملام اللي بقوله مينفعش يتقال في وقت ذي ده بس يا اسماء انتي البنت الوحيده اللي اتمني انها تكون من نصيبي انتي الانسانه الوحيده اللي اقدر اديها اسمي وسمعتي وانا متأكد انها مش هتخوني ولا هتخن ثقتي اسماء لم تعرف ماذا تجيب فأنقذها والد وسام وهو يقول:ايوا يا ابو سامح احنا يشرفنا ان بنتك تكون من نصيب ابني ابو سامح:الشرف ليا بس انا في الحكايه دي مليش رأي الرأي رأي اسماء
فالتفت الجميع اللي اسماء اسماء خجلت ووجهها احمر وخرجت مسرعه من المكان فضحك الجميع عليها
ابو وسام:طيب نقدر نقرأ الفاتحه ويوم الخميس يكون الخطوبه وكمان كتب الكتاب
ابو سامح:ماشي علي بركة الله وتمت كل حاجه علي خير
نرجع بقا لقصتنا اسما بتصحي سامح
اسماء:سامح اصحي بقا اتأخرنا سامح صحي وقام اخد شاور ولبس هدومه وطلع لاخته وصفر:ايه الحلاوه دي
اسماء بخجل:حلو صح سامح:ايوا دا وسام هيتجنن عليكي
اسماء كانت لابسه فستان ابيض ومن تحت الصدر باللون الاحمر كان لغاية الركبه ضيق من تحت الصدر لغاية الخسر ويتوسع بعدها طلع سامح مع اخته ووصلوا مكان عيد الميلاد ودخلوا كان هناك حفلة كبيره دخلت اسماء مع سامح ووسام اول مشفهم توجه اليهم وسام:ازيك يا سامح
سامح:ازيك يا وسام عامل ايه وسام:الحمد لله والتفت لأسماء وقال:ازيك يا حبيبتي عامله ايه
اسماء بخجل:كويسه وسام بضحك:يعني يا اسماء لغاية دلوقتي بتتكسفي مني اسماء وشها احمر
سامح:احم احم بقول يا ابو نسب انا لسه هنا مرحتش
وسام:يعني الحفله كبيره جاي تسنتر عندي انا
سامح:ماشي يا سيدي همشي ومشي وسابهم
وسام:وحشتيني اوي اوي اسماء عيونها بالأرض:.....................
وسام بضحك:يعني كده هفضل اكلم نفسي ومش بتردي عليا طب جمليني علي الاقل ده انا جوزك ومسك وسام ايدها
اسماء بخجل:وسام احنا ادام الناس وسام ابتسم:طيب تعالي معايه ولسه هيمشوا سمعوا صوت من وراهم بيقول:سمسم كل سنه وانت طيب التفت وسام واسماء
وسام بابتسامه:ازيك عامله ايه ..........:انا تمام وسام:جيتي امتي من السفر
............:بقالي 3 ايام وبعدين واضح انك مهتم يعني
وسام:انا اسف اني مجتش سلمت عليك وبعدين مش تبركيلي خطبت وكتبت كتابي
..........:بجد ومين تعيسة الحط احم اقصد سعيدة الحظ
وسام:ماشي لازم استحملك ولف علي اسماء اللي كانت مستغربه
وسام:اسماء دي بنت خالتي اسماء:ازيك انا اسماء وانتي
............:انا اسمي جنا انتي في كلية ايه
اسماء:انا في طب وانتي جنا:انا في صيدله اسماء:في سنه كام جنا:انا لسه سنه اولي
اسماء:وانا كمان لسه في سنه اولي جنا:بالتوفيق ان شاء الله ولفت علي سامح وليه قعد طويله معاك يا استاذ عشان اعاتبك انك خطبت من غير مكون موجوده وسام:نعم هو انتي كنتي ولي امري عشان اقولك علي كل حاجه
جنا:يا ابني انا اصلا اسرارك واسرار اسلام وساندي عندي انا ولا تنكر ان انا اول وحده قولتلها انك بتحب
وسام:لا منكرش طبعا انك اسرار العيله
جنا:مخزن ماشي مقبوله منك اسماء:الا هو انتي كنتي بتدرسي بره فين
جنا:انا كنت في امريكا اسماء:طيب وليه مكملتيش هناك
جنا:بصراحه معتش حبا السفر خالص
وسام:جوجو مش ناويه تغانيلنا حاجه النهارضه .....بوصي انا عاف انك اكيد جايه ومحضرالي اغنيه
جنا:بس انا مش حافظه اغاني عيد الميلاد
وسام:مش ضروري عيد ميلاد اقولك انتي محضرتيش خطوبتنا غنيلي اغنية رومانسيه ليه انا وسمسمه
جنا بضحك:ماشي كام سمسم عندي انا وسام بابتسامه:واحد بس
جنا:ماشي هغني اغنيه اسماء بتهديهالك ايه رايك يا اسماء
اسماء بابتسامه:ماشي وراحت جنا اخدت الميك
جنا:يا جماعه انا هغنلكم اغنيه بتهديها اسماء لوسام خطيبها
اسما برقت مكنتش متوقعها انها هتقول في الميك اما وسام فقعد يضحك عليها وعلي وشها اللي كان لون الدم
جنا بدأت تغني
أسمع كلامى وصدقه انت اللي روحى بتعشقه
كان حلم نفسي احققة اني ابقى ليك
قربني منك ضمني قد اما احبك حبيني
من غيرك انت يهمني دا انا روحي فيك
ملهوفه عليك ومسلمه تقدر تقول مستسلمه
حاسه اني طايره في السما واخدني الشوق
متحيره متغيره وكأني لسه صغيره
لو بحلم انا م الحلم دا مش عايزه أفوق
لحظة حنان انا عيشتها لحظة ما شوفتك وقتها
وبأعلى صوت انا قولتها هفضل معاك
جمبك طريقى هكمله لو لسه عمري فى أوله
المستحيل انا هعمله علشان هواك
ملهوفه عليك ومسلمه تقدر تقول مستسلمه
حاسه اني طايره في السما واخدني الشوق
متحيره متغيره وكأني لسه صغيره
لو بحلم انا م الحلم دا مش عايزه أفوق
وبعد مخلصت الكل صفق اما اسماء فوشها خلاص بقا زي الطماطم
ووسامقرب لودنها وقال:اموت انا علي اللي خدودها قلبت طماطم
اسماء انحرجت اكتر ووسام قعد يضحك
جنا بقا شافت اللي بيحصل حبت تحرج وسام شويه
فقالت في الميك جنا:وطبعا وسام مش هيسكت وهيرد عليها بأغنيه وسام برق واسماء ضحكت عليه
جنا:هنغني اغنية بيهديها وسام لخطيبته اسماء
وقعدت تغني اغنية نفسي اقولك
نفسى اقولك على اللى بيا نفسى اقلك كلمة واحدة
انت دارى بشوق عينيا متجوبش سنية واحده
سيبنى اقولك من الكلام حاجة توصف الى بيا
ولما خلص فيك غرام ابقى رد انت عليا
انت مهما تقولى ايه مش هصدق غير عينيا
دايب ليلة بناديك دايب وانا بهواك جوا قلبى انا ليك حب عيشته معاك
حبيبى بعد حرام جوة قلبى غرام ولما عينى تنام بردو بحلم بيك
ايوة دايب قلبى فيا ايوة دايب شوق ونار
سنية واحدة تغيب عليا القى ليلى بالنهار
ايوة انا محتاج لحضنك ايوة انا محتاج اليك
نفسى اعيش العمر جنبك نفسى اشوف صورتى فى عينيك
نفسى اقولك يوم ميلادك نفسى اقولك فيا ايه
دايب ليلة بناديك دايب وانا بهواك جوا قلبى انا ليك حب عيشته معاك
حبيبى بعد حرام جوة قلبى غرام ولما عينى تنام بردو بحلم بيك
دايب ليلة بناديك دايب وانا بهواك جوا قلبى انا ليك حب عيشته معاك
حبيبى بعد حرام جوة قلبى غرام ولما عينى تنام بردو بحلم بيك
دايب ليلة بناديك دايب وانا بهواك جوة قلبى انا ليك
حبيبى بعد حرام جوة قلبى غرام لما عينى تنام برده بحلم بيك
وسام مقدرش يعمل حاجه غير انوا يبتسم اما اسماء فخلاص راحت فيها من الخجل وطلعت بسرعه بره ووسام قعد يضحك عليها وجناراحت عنده ووسام قال
وسام بضحك:عجبك كده احرجتيها
جنا بضحك:مش انت اللي طلبت مني اغني خلاص روح صالحها
وراح وسام لأسماء طبعا مين اللي كان بيتابع اللي بيحصل ده من بعيد هو سامح فقترب منها وهي عطيته ظهرها وقال
سامح:صوتك حلو اوي فالتفتت جنا ويارتها ملتفتت لان سامح واقف بصصلها من شدة جمالها
جنا كانت لابسه فستان باللون البني يوصل لبعد الركبه وضيق لفاية بعد الخسر وبعدين يتوسع وكانت لابسه جوانتي لما لبعد نص الدراع ولابسه كعب باللون البني ابرز الفستان جمالها الشديد ورشاقاتها وكانت عامله مكياج ناعم وجميل
جنا انصدمت
جنا بدون نفس:شكرا سامح:الا انتي ايه اللي جابك هنا معقول تكوني ماشيه ورايه
جنا بعصبيه:بقولك ايه يا استاذ سامح انت اتماديت ذياده اوي وذياده عن اللزوم كمان وبعدين انت مالك اجي هنا ولا مجيش وعلي العموم انا جايه عيد ميلاد ابن خالتي ارتحت
سامح ببرود:ايه ده هو وسام يبقا ابن خالتك اصل وسام خطيب اختي عشان كده انا هنا
جنا بدون اهتمام:وانا كنت سالتك انت هنا ليه
سامح:بس انا اولت اكيد هتساءلي فؤلت اقولك
جنا:وانا هسالك ليه اصلا انت تهمني في ايه
سامح:هيجي اليوم اللي اهمك فيه يا حلوه
جنا:انت انسان اليل الادب يا سيدي متبعد عني انت عايز مني ايه
سامح:معقول مش عارفه انا عايز ايه انا بحبك
جنا بسخريه:ها الكلام ده بتقولوا لكل بنت بتيجي جديده في الجامعه ولا انت فاكرني مش عارفه
وسابته ومشيت سامح في نفسه " انا عمري مكلمت بنت وعملت كده كل بنات الجامعه تتمني كلمه مني شمعنا ديه بس انا مش هسبها وهجيبها يعني هجيبها
عند وسام واسماء
وسام راح عندها شافها منزل عيونها في الارض وبتبتسم
وسام:مكنتش معتقد انك بتكسفي اوي كده
اسماء:ليه قالولك عني قليلة الادب
وسام:لا يا حبيبتي مقصدش كده انا بس مستغرب اني البنت اللي في يوم ضربتني بالقلم قدام الجامعه كلها تطلع كسوفه اوي كده اسماء:اصل انت مسكت ايدي فكان لازم اوقفك عند حدك
وسام مسك ايدها وقال
وسام:يعني دلوقتي لما امسكها هتضربيني
اسماء غيرت الموضوع:الا هو علاقتك بجنا غريبه مش زي علاقه ولاد خلات يعني
وسام بضحك:بغض النظر انك عايز تغيري الموضوع جنا يا ستي مش بنت خالتي بس جنا تبقا زي اختي واكتر متربي معاها من واحنا صغيرين جنا تعتبر مخزن اسرارنا
اسماء:اصدك مين بأنتم
وسام:انا واخوها اسلام وبنت خالتنا ساندي كل اسرارنا تلاقيها عندها
اسماء:مرتبطين انتوا بجنا اوي
وسام:جنا دي دلوعة عيلتنا انتي عارفه انا دايما بتلاقيني في الجامعه شديد مع الطلبه وكده صح
اسماء:ايوا صح وسام:بس لما بنبقا كلنا مع جنا بننسا نفسنا وبنبقا اكننا عقل اطفال
اسماء ضحكت:بس هي شكلها حبوبا وطيوبا وكمان هي ما شاء الله قمر
وسام:هي فعلا قمر زيك بزبط عارفه لما شوفتك في الجامعه وضربتيني افتكرتها هي زيك تماما كده خجوله بس في الواقف الصعبه بتبقا قويه جدا زيك تماما
اسماء ابتسمت:انا بقول تعال ندخل جوه عشان اتاخرنا وجات تمشي وسام مسك ايديها ابل متمشي فلفت ليه
وسام:مش ناويه بقا نحدد معاد جوازنا
اسماء بخجل:مش كأن بدري علي ده احنا اتخطبنا بس من شهر
وسام:وفيها ايه بدال مفيش حاجه تمنعنا وكل حاجه جاهزه
اسما:بس انا دلوقتي لسه في الدراسه
وسام:ماشي السنه دي لسلها 3 شهور وتخلص وفي الاجازه نعمل الفرح ايه رأيك
اسماء ابتسمت:مش عارفه اقولك ايه
وسام:قولي انك موافقه ها موافقه اسماء هزت راسها بمعني ايوه
وسام فرح اوي وحضنها وشالها وقعد يلف بيها
اسماء بتوتر:نزلني يا وسام وسام:نؤ نؤ انا مرتاح كده
اسماء:وسام نزلني لحد يجي دلوقتي يقول علينا ايه
وسام:وفيها ايه انتي مراتي اسماء:وسام عشان خطري نزلني
وسام:ماشي يا حبيبتي هنزلك بس دلوقتي بس هنزلك بس بعدين مش هسيبك ابدا
اسماء:طب يلا يا لمض ندخل جوا ودخلوا جواه وهما بيضحكوا
الحفله خلصت
(يتاره بكره مخبي ايه لابطالنا


الحلقه السادسه من (حب بعد اجبار)
الحفله خلصت وتاني يوم صحيت جنا ولبست برموده ضيقه زرقاء مع بلوزه لبني لما لبعد الخسر بقليل وعليه جاكيت صغير علي الاكتاف فقد مع كعب ازرق ورفعت شعرها ديل حصان ونزلت خصال علي وجهاه منه ولم تضع مكياج
وسابت شعرها ولفلفة طروفه وطلعت علي الجامعه ابلت اسيل
اسيل:جوجو صباح الخير جنا:صباح الخير يا اسيل لسه فاضل كتير علي المحاضره
اسيل:لسه بدري يظهر انك لخبطي في الجدول النهارده لسه ساعه كامله بقولك ايه تعالي نروح الكافتيريا نشرب حاجه علما يجي ميعاد المحاضره وراحوا للكافيتريا
اسيل:تشربي ايه يا جنا جنا:انا هأخد موكا بارده منتي عارف انها مشروبي المفضل
اسيل:وانا هاخد كوفي وجالهم الطلب لغاية ابل المحاضره بربع ساعه قاموا من الكافيتيريا وتوجهوا علي المحاضره وقعدوا في المدرج الثاني وبعد شويه جنا انصدمت من اللي داخل ورايح علي مكتب بتاع المعدين جنا سالت اسيل:هو سامح معيد هنا
اسيل:هو في اخر سنه في الكليه وهنا الدكتراه والمعدين بيخلوه يضرب هنا وبيدخل يشرح لسنه اولي وثانيه لانه بصراحه شاطر في ماده الكيمياء
جنا:اهااااا سامح قعد يشرح وكل البنات موكزه معاه اوي ومسبله في عنيه وجنا ولا كان في اي حاجه هي بس مركزه في الشرح وبتكتب المحاضره المحاضره لغاية اما اتكرت اني في محاضرات كتير فاتتها فسألت اسيل
جنا:اسيل متعرفيش حد بيحضر كل المحاضرات وبيكتبها
اسيل:مفيش غير محمد هو اللي بيكتب كل المحاضرات وبيحضرها كلها
جنا:طيب هو فين محمد ده
اسيل:اللي قاعد وراكي علطول فاللتفتت جنا وقالت:لو سمحت يا استاذ محمد ممكن بعد اذنك كشكول المحاضرات اصل فاتتني محاضرات كتير
محمد بابتسامه:ايوا اكيد طبعا اتفضلي الكشكول اهوه
جنا ردت له الابتسامه:ميرسي كتير مجمد:العفو
فسامح كان بيراقب ده من بعيد وبيغلي وقام قال:الانسه جنا والاستاذ محمد يطلعوا بره كلام الضحك والة الادب ده مش عندي في محاضرتي
جنا:بس انا مكنتش بهزر انا بس كنت بأخد كشكول المحاضرات بس
سامح بعدم تصديق:من غير ولا كلمه
طلعت جنا بره المحاضره وهي بتغلي وبعد مخلص المحاضره طلع بره السكشن فقابل جنا في وشه وقالتله
جنا:استاذ سامح انا مكنتش بهزر وبضحك معاه انا بس كنت بأخد منه كشكول المحاضرات وحضرتك اهانتني من غير سبب
سامح بزعيق:وليكي عين تتكلمي انتي مش مكسوفه من نفسك وانتي بتكلمي ولد في المحاضره صحيح بنات مفيش علي وشها كسوف صحيح بنت اتربت في امريكا عايز منها ايه غير الة الادب مش عارف ازاي اهلك معرفوش يربوكي
وفجاه طرااااااااخ سامح جاله قلم علي وشه من جنا طبعا الجامعه كلها كانت ملمومه علي زعيق سامح
جنا بعصبيه:انت ازاي تتجرأ تهاني وتقول اللي انت قولته ده انتي بتقول ان انا قليلة الادب عشان كنت في امريكا انا فعلا متربيه في امريكا بس انا عارفه عاداتنا وتقاليدنا كويس اوي اللي فعلا ناقص تربايه هو انت لانك انسان مش محترم وانسان حقير وحيوان لان انا محدش يشكك ولا يهيناحترامي ابدا بصراحه مش عارفه ازاي يدخلوا واحد زيك للمحاضره يشرح لطالبه اللي زيك لازم يتشال ويترما في الشارع انسان حقير زيك ومنحط وعديم الرجوله زيك ميستهلش يكون مبين الطالبه
سامح بعصبيه:انا مسمحالكيش تشككي في رجولتي وكرامتي يا انسه
جنا باستهزاء:دا علي اساس كل اللي بتعمله يبين انك راجل فعلا
سامح بتوعد:جنا انتي اهانتيني واهانتي رجولتي يبقا استحميلي اللي هيحصلك بقا ودا وعد مني اني هذلك زل عمرك مشفتي زيه ولا بعده ان مخليت كل عيلتك يقرفوا يبصوا في وشك او حتي يسمعوا اسمك
جنا:ابقا نام واحلم براحتك يا بابا ومشيت من الجامعه كلها
سامح في نفسه " والله لأدفعك التمن غالي يا جنا "
ومرت الايام وعادت الامتحانات وجنا كل ما كانت بتروح الجامعه وتشوف سامح كان بيفكرها بالوعد بس هي كانت بتطنشه وفي يوم جنا قاعده في الجنينه وبتقراء كتاب فرن موبايلها فردت جنا
جنا:الوووه اسيل:ايوه ازيك يا جنا عامله ايه جنا:الحمد لله فينك كده من ساعة مخلصت الامتحانات وانا مش بشوفك
اسيل:انا اصلا كنت جايالك عشان عايزاكي
جنا:تشرفي يا حبيبتي بس ايه هو اللي انتي عايزاني فيه
اسيل:اصلهم ادولنا استمارات وعاوزنا نمضي عليها فلما رحت اولت اجبلك واحده البيت بدال ماتيجي
جنا:ميرسي يا اسيل بجد طيب انا مستنياكي
اسيل:اوكي باي جنا:باي
وبعد نص ساعه كانت اسيل وصلت ودخلت
جنا:اهلا يا اسيل ازيك اسيل:تمام كويسه جنا:يدوم اتفضلي ودخلوا الاتنين
جنا:تحبي تشربي ايه بقا اسيل:لا ولا حاجه اصلي رايحه مشوار وهعدي علي الجامعه ابل مروح فقلت اجيبلك الاستماره بالمره تمضيها جنا:اوكي هاتيها اسيل:اتفضلي اهيه اقرائيها لو تحبي
جنا:اسيل انتي صحبتي وانا بثق فيكي واخدت الاستماره ووقعت عليها واعطتها لأسيل
اسيل:طيب انا همشي بقا جنا:فين انتي لسه جايه اسيل:معلش عشان الحق مشواري
جنا:ماشي براحتك وطلعت اسيل وركبي العربيه
..........:ها ايه الاخبار اسيل:كله تمام وادي الورق فين عمولتي بقا
..........:اتفضلي عمولتك اهي واعطها 20 الف جنيه
اسيل:طول عمرك كريم يا سامح سامح:ميرسي
(يا تاره ايه الورقه دي وسامح هيعمل بيها ايه)

الحلقه السابعه من (حب بعد اجبار)
ومرت الايام وحصلت ظروف في شغل وسام واضطر يسافر واتأجل جوازه واسلام خطب ساندي او نقول كتب كتابها وفي يوم من الايام قعد العيله كلها وقعدين بيضحكوا مع بعض كلهم
اسلام:عليكي خفة دم يا جنا متعلمي ساندي شويه بدال ما هي خجوله اوي كده
ساندي بعصبيه:اسلااااااااااام اسلام:هههههههههههههههههههههه وضحك الكل
جنا:الا ناوين تعملوا فرحكم امتي
اسلا:بعد سنه تانيه متخلص جنا:اوك
اسلام:عقبالك يا جوجو جنا:ليه قالولك عليا اني عبيطه عشان اتجوز
اسلام:ليه هو كل اللي بيتجوز عبيط جنا:ايوا طبعا
اسلام حدفها بالمخده:لو سمحتي ملكيش دكوه باللي عايز يتجوز
جنا بضحك:طيب فجاة دق باب الفيلا فالكل استغرب مين اللي جاي دلوقتي اتفتح الباب ودخل منها سامح جنا اول مشافته قالت
جنا:انت ايه اللي جابك هنا سامح يمثل الحزن:جنا انا اسف علي اللي عملته بس الله يخليكي ارجعيلي تاني ومتسبنيش
جنا باستغراب:ارجعلك تاني هو كان في اولاني عشان يبقا في تاني
سامح:انتي نسيتي ولا ايه يا جنا
اسلام ادخل:فيه ايه يا استاذ ممكن اعرف انت مين وعايز ايه
سامح:الحكايه هو انوا انا وجنا كنا مع بعض في امريكا وكنا متجوزين بس كان عرفي بس جيت في مره وزعلتها فسبتني وقالت انها هترجع مصر ومعدتش هترجع تاني امريكا فسبتها ونزلت هنا وكنت في اخر سنه في الكليه ولما شفتها جايه الجامعه حاولت اني اكلمها بس كانت بتصدني لغاية اما خلاص معتش قادر استحمل انها تفضل بعيده عني
جنا بصراخ:انت كداب والكلام ده كله كذب لاني انا اول مره اشوفك كانت في جامعة مصر ولا كنت اعرفك ابلها ولفت لاسلام وراحت لهنده وقالت ببكي:اسلام والله العظيم محصل ولا انا عمري هعمل كده ردي علي الله يخليك دا كذاب
اسلام لف لسامح وقال:اذا كانت فعلا كانت متجوزالك عرفي وريني قسيمه الجواز
سامح طلع من جيبه ورقة جواز عرفي عليها امضته وامضة جنا اسلام بص فيها ومش مسدق ان اختوا اللي هو مربيها علي ايدوا ممكن تعمل كده اسلام لف لجنا
اسلام:ايه ده يا هانم وادلها الورقه وجنا اخدتها وقراءتها وانصدمت وقعدت تصرخ
جنا بصراخ ودموع:انت زورت امضتي انا ممضتش علي الورقه دي انت كذاب كذاب ولفت وراحت لساندي وقالت
جنا بدموع:ساندي انتي اللي هتسدقيني والله معملت كده وبعدين انتي اللي عارفه سامح يا ساندي
ساندي:مسدأكي يا جنا مسدأكي انك لا يمكن تعملي كده ولفت لسامح وقالت
ساندي:سامح مبلاش نلف وندور علي بعض وقول انت جبت امضتها منين
سامح:هي اللي مضيت علي الورقه بنفسها وعشنا اجمل ايام حياتنا هناك
جنا بصراخ ودموع:انت انسان حقير بس مكنتش اتوقع حقارتك توصل لدرجه دي ولفت لمامتها
جنا بدموع:ماما والله العظيم معملت كده ولو مش مسدأني مستعده اروح معاكي لدكتور عشان تتأكدي اني بنت يا ماما والله العظيم انا لسه بنت
سامح:جنا انتي نسيتي اخر مره قولتيلي فيها ايه لما قولتلك افرضي سيبتيني ونزلتي وجوزوكي في مصر قولتيلي وايه يعني اعمل عمليه صغيره ارجع بيها بنت تأني ولو مش مصدقيني كمان اتفضلوا دا جواب من المطار اني كنت معاه علي نفس الطياره اللي طلعت فيها السنه اللي فاتت
اسلام اخد الورق وقراءها واتضح ان هو كان معاها علي نفس الطياره وعلي المقعد اللي جمبها
اسلام بصدمه:وده كمان كذب جنا بعياط:والله العظيم يا اسلام والله العظيم يا ماما والله العظيم يا بابا معملت كده ولفت لساندي وقالت:ساندي الله يخليكي قوليلهم اني معملتش كده
ساندي انا مسدأكي يا جنا مسدأكي اسلام لف لسامح وقال
اسلام:وحضرتك عاوز ايه دلوقتي
سامح:انا عايز جنا ترجعلي وهتجوزها علي سنه الله ورسوله
جنا بدموع:انت انسان حقير لانك جاي تبتزني مش تتجوزني وانا مش موافقه لاني معملتش كده
اسلام بعصبيه:انتي تخرسي خالص انتي فاهمه ولف لسامحوقال:تحب يكون الفرح امتي
سامح:بعد شهر اسلام:ماشي بعد شهر ممكن تتفضل من غير مطرود
سامح:ماشي عن اذنكم ومشي سامح تارك وراه اسره مضمره
جنا بصدمه من اللي عمله اسلام:اسلام معقول انت مسداقه
اسلام بعصبيه:مسمعش صوتك خالص كفايه اللي انتي عملتيه ولف لوالده ووالدته ادي اخرت دلعكم فيها وسفركم ليها بره ادي النتيجه جواز عرفي
جنا:اسلام والله معملت كده
ابو اسلام:مكنتش اتوقع انك تعملي كده ابدا يا جنا
ام اسلام:دا اخرت اللي احنا عملنه معاكي كده تجازينا
اسلام بعصبيه:انا فعلا دلعتك ذياده كان لازم اكسر دماغك يوم متولدتي
جنا بانهيار:والله العظيم معملت كده وربنا يشهد اني معملتش كده
اسلام بانكسار:كان نفسي فعلا متبقيش عملتي كده للأسف يا جنا خسرتي ثقتي فيكي مكنتش اتوقع انك تعملي كده
جنا ببكاء هستيري:والله العظيم معملت حاجه والله العظيم معملت حاجه ساندي جريت عندها اخدتها في حضنها وطلعت بيها لاضتها وجنا بس علي لسانها كلمتين انها معملتش كده وقعدت تهديها ولما هدية نامت سابتها ونزلت تحت وقالت لاسلام
ساندي:معقول مسدا يا اسلام ان جنا تعمل كده
اسلام:ساندي قراري واخته ومفيش تراجع خلاص
ساندي:بس سداني سامد ده محدش يأمنه علي حد هتأمن لجنا معاه
اسلام:وانتي تعرفيه منين
ساندي:سامح بيوقع بنات كتير اوي وكذا بنت وقعها هو فعلا انسان حقير بس عمري متوقعت توصل حقارته لغاية كده
اسلام بعدم مبالاه لكلامها:خلاص يا ساندي اقفلي الموضوع الجواز بعد شهر ومفيش نقاش
عند سامح راح لوالده
سامح:بابا انا اتخرجت وبقيت راجل واقدر افتح بيت وبصراحه انا عايز اخطب
ابو سامح بفرح:والله دي اللحطه اللي بستناها من زمان ويترا حطط عينك علي حد ولا لا
سامح:بصراحه ايوه ابو سامح:ومين دي
سامح:هي بتكون بنت خالت وسام وكانت معايه في نفس الكليه بس هي في اول سنه واسمها جنا
ابو سامح:ماشي النهارده نروح نخطبهالك
سامح:شكرا يا بابا بس انا عايز الفرح بعد شهر ابو سامح بضحك:وليه مستعجل كده اوي
سامح:بحبها يا بابا بحبها ابو سامح بضحك:ماشي يا سيدي
واول مطلع سامح اتصل علي اسلام وقالوا انهم جين وراح سامح وقال لمامته وامه فرحت جدا وراحت تقول لأسماء
ام سامح بفرح:اسماء عندي ليكي خبر حلو
اسماء بتشويق:وايه هو ام سامح:اخوكي ناوي يخطب
اسماء بفرح:بجد ومين سعيدة الحظ ام سامح:مش هتسدأي مين
اسماي بتشويق:مين ام سامح:جنا بنت خالت وسام
اسماء بفرح:بجد يا ماما هي البنت ؤبصرحه زي القمر واخلاقها وسام بيقول انها محترمه
ام سامح:توكلنا علي الله وراحوا عند عيلة جنا وقعدوا واسلام طلع يصحي اخته
اسلام:جنا قوي قوي عيلة سامح تحت وجاين يشوفوكي قومي البسي متبينيش اي حاجه
جنا:مش عايزه اقبل حد فيهم اسلام بعصبيه:قومي البسي وانت ساكته
ساندي:براحه يا اسلام اطلع انت وانا هلبسها طلع اسلام ولفت ساندي لجنا
ساندي:جنا عشان خطري قومي جنا قامت ولبست فستان لبني منقط بالاسود ضيق علي الجسم لما للركبه بكات ومتطش مكياج ورفت شعرها ديل حصان ولبست كعب اسود ونزلت تحت مع ساندي ودخلت الصالون الكل او مشافها انصدم من جمالها وانصدم اكتر انها محتطش اي مكياج وطلعه كده ام سامح قامت وراحت عندها
ام سامح:ماشاء الله قمر ربنا يحمكي يا بنتي اسمك ايه
جنا برتياح لام سامح وابتسمت غصب:جنا ام سامح:عاشت الاسامي تعالي اقعدي جمبي
وراحت جنا وسلمت علي ابو سامح وقعدت جمب ام سامح واسماء وهي وشها في الارض
اسماء بضحك:جوجو مش عايز تشوفيني جنا في نفسها " الصوت ده مش غريب عليا " فرفعت وشها وانصدمت
جنا:اسماء هو انتي تقربي لسامح اسماء بابتسامه:ايوا سامح يبقا اخويا
جنا في نفسها " ازاي اسماء اللي شكلها برئ كده تبقا اخت لواحد شرير وحقير زي سامح "
ام سامح:انتي عندك كام سنه يا حبيبتي
جنا:انا عندي 19 ام سامح:العمر الطويل ليكي يا بنتي احم نتفق علي كل حاجه بقا
ام اسلام:ماشي واطفقوا علي كل حاجه وخلصت الجلسه واول ممشيوا جنا طلعت تجري تعيط فوق ساندي طلعت وراها دخلت اوضتها لاقتها بتعيط ساندي حاولت تواسيها
ساندي:جنا اهدي عشان خطري جنا حضنة بنت خالتها وقعدت تصيح:لغاية امتي انا ليه بيحصلي كده انا عمري معملت حاجه في حد عشان يجرالي كده اهئ اهئ اهئ
ساندي:مسير الحقيقه تبان والكل هيعرف انك مظلومه وقعدت تهدي فيها
عند سامح اما رجعوا من عندها
سامح:ها يا ماما ايه رايم في اختيار ابنك
ام سامح:لا الحقيقه ما شاء الله جميله جمال مشفتش زيه ابل كده ليكي حق تستعجل
سامح:احم احم ههههههههههههههههههههههههه
ومرت الايام وطول الايام جنا بتحاول تفهمهم انها معملتش كده وانها مظلومه بس هما مش مصدقينها
ابل الفرح بيوم جنا قعدة في اوضتها رن موبايلها
جنا بهدوء:الوووه ............:لسه صاحيه لحد دلوقتي
جنا باستغراب:مين معايا ............:انا جوزك يا زوجتي العزيزه
حنا بصدمه:انت انت ازاي جبت نمرتي
سامح ببرود:اولا انا جبت رقمك ازاي يعني اذا كنت جبت امضتك علي ورقة الجواز هيبقا من السهل اني اجيب رقم
جنا:طب وعايز ايه دلوقتي سامح:لا بس حبيت اطمن خلصتي كل حاجه
جنا بملل:ايوا خلصت ممكن اقفل بقا
سامح:ماشي هسيبك تقفلي بس بكره لما تبقي في بيتي وريني ازاي هتهربي او هتمنعيني عنك يا قطه
جنا قفلت في وشه السكه وحست بخوف جامد اوي وقعدت تعيط وقامت راحت اوضة اسلام وخبطت
اسلام:ادخل اخلت جنا وقفلت الباب
اسلام بجمود:عايز ايه جنا:اسلام الله يخليك تسدأني اني معملتش كده والله العظيم معملت كده اسلام كان قاعد علي الكنبه فراحت قعدة قدامه وقالت ودموعها تنزل بغزاره:اسلام الله يخليك احميني منوا ومتبعتنيش عنده عشان خطري اسلام متبعتنيش عنده اقتلني يا اسلام ابل متبعتني عنده بس مرحش هناك
اسلام:فات الأوان يا جنا معتش ينفع
وقفت جنا وهي بتتألم وبتقول:بس افتكر يا اسلام اني جيت وطلبت منك تحميني منوا وانت محمتنيش ولما تعرف الحقيقه هتعرف انك ظلمتني عن اذنك
وطلعت وراحت اوضتها وبصت لفستان زواجها وفي نفسها " بقا ياربي اليوم اللي بتحلم بيه اي بنت وبتتمناه يجي بفارغ الصبر انا ابقي نفسي لموت ابل ميجي يارب خليك معايا يارب متسبنيش انت الوحيد اللي عارف اني مظلومه " وفضلت تفكر لحد منامت
(حياة جنا هتكون ازاي مع سامح

لحلقه الثمانيه من (حب بعد اجبار)
وفي الصباح ايقظتها ساندي
ساندي:قومي يا جنا هنتأخر والكوافيره بره
جنا بحزن:ولازمتها ايه يا ساندي كوافير وفرح وفستان
ساندي بحزن علي بنت خالتها:ده فرحك لازم تقومي تلبسي وتجهزي
جنا بانكسار:اصدك عزايه مس فرحي فرح ازاي وانا هتجوز عشان جريمه مش عملتها
ساندس بحزن:معلش يا حبيبتي ان شاء الله الحقيقه هتظهر جنا بدموع:اتمني كلامك يتحقق
ساندي بحزن:طيب يلا قومي معتش وقت
قامت جنا وهي كارها نفسها وتتمني انها تموت النهارده ابل متروح هناك ولبست الفستان كان فستان باللون الاوف وايت بدون اكمام كان ضيق لغاية فوق الخسر وبعدها يتوسع جدا لما لاخر الجسم وعلي اخر اطراف الفستان كان في تطريز بالورد الابيض المصفر علي كل الاطراف وكان مكياجها هادئ وجميل وكانت عامله تسريحه جميل جدا ولابسه تاج من الالماس والطرحه نازله من التاج طويله لاخر الفستان ولبست طقم الماس اهدته لها والدة سامح هديه
ساندي:يلا يا جنا لازم نطلع علي الفندق
جنا قامت معاها ونزلت من علي السلم وكان ابوها وامها واسلام تحت جنا وقفت ادامهم وقالت
جنا:ابل مامشي حب اقولكم حاجه ماما انتي ربتيني احسن تربيه وعلمتيني حدودوي وسدايني عمري متخطتها بابا انت علمتني كل حاجه وعمرك موقفت في طريقي ومش بكده اجزيك اسلام انت ربتني من وانا صغيره علي انك تكون مخزن اسراري وطول عمري بقولك علي كل حاجه وطول عمري بتحما فيك بس مكنتش اتصور يجي اليوم اللي اجي واتحم فيك وتتخلي عني كلكم بتقولوا انكم اداتوني الثقه وانا خنتها انا بس النهارده اتأكت انكم مديتونيش الثقه وسابتهم وطلعت من الفيلا وطلعت ساندي وراها وراحوا وصلوا عند باب الفندق ولقيت عائلة سامح با نتظارها سامح كان لابس بدله كحلي ومتانق فيها جدا كان جذاب جدا سامح اول مشاف جنا انبهر بجمالها وشكلها وفضلل باصصلها بابتسامه اما هي اول مشافته بصتله بحقد حتي كل اللي كان واقف لاحظوا سامح راح عندها بسرعه وباس وباس راسها وهمس لها:جنا اهدي ومتفضحيناش
جنا بنفس الهمس:وليك عين كمان تكلم
سامح بنفس الهمس:اي فضيحه هتحصل هتحصل ليكي انتي مش انا
جنا ابتسمت غصب عشان متعملش فضيحه لاهلها ودخلوا جو وسامح ماشك ايدها وجنا بتحاول تشد ايدها بس هو ماسك ايدها بقوه فجنا قالت:متسيب ايدي يا غبي
سامح:جنا متخلينيش اعمل حاجه تندمي عليها دلوقتي
جنا:هتعمل ايه يعني في اكتر من كده حقاره
سامح بصلها بمكر وشالها بين ايديه والكل صفق وسرخ سامح وداها علي الكوشه وجنا كانت عايز تنفجر في وشه بس سكتتة عشان اهلها وقعد سامح جمبها اسماء جات لهم
اسماء:مبروك يا جوجو جنا بابتسامة غصب:الله يبارك فيكي
جنا:خلي بالك من سامح جنا معرفتش ترد فابتسمة
طبعا اهل سامح كانوا حاجزنلوا جناح في نفس الفندق وخلصت الحفله وراحوا علي الجناح واول مدخلوا
سامح:جنا جنا لفت وفجاه طرااااااااااااخ جالها قلم اوي علي وشها
سامح:فكر القلم ده بتاع ايه جنا بصدمه:انت عملت كده ليه
سامح:انتي اداتيني قلم كده وكان لازم ارجعهولك
جنا بدموع:وليه عملت فيه اللي عملته سامح:انا ابل كده ادايتك وعد اني اخلي كل اهلك يحتقروقي ونفذت وعدي انا مفيش اي حد ممكن يهني ابدا ولا يمد ايده عليا
جنا بدموع:وازاي جبت امضتني علي الورقه دي
سامح بسخريه:عشان غبائك يا شاطره مضيتي علي استمارة الجامعه وانتي مفكرها استماره بس في الحقيقه مكنتش استماره لانها كانت ورقة جواز عرفي بس ملزوق فيها ورقه ذي الاستماره تؤ تؤ تؤ بجد سهل حد يخدعك
جنا قعدت منصدمه ان صحبتها اللي وثقت فيها تعمل كده فيها يعني ساندي كان معاها حق
سامح:اتفضلي خشي جوا في الاوضه وتعدي مسمعش نفسك زمتخرجيش منها خالص فاهمه
جنا بعصبيه:اسمع انا محدش يتحكم فيا انت فاهم ومحدش يامرني
سامح بتهديد:وطي حسك احسنلك وادخلي وانتي ساكته
جنا دخلت وقفلت عليها وغيرت فستانها ولبست بجامه وقعدت تفكر في حياتها وازاي هتعيش معاه طول عمرها وهي مش بطيقه وفضلة تفكر لغاية منامت وفي الليل متاخر جنا صحيت وكانت عطشانه جدا فقامت لبست روب خرجت وراحت تجيب مايه من بره وهي ماشيه شافته نايم علي الكنبه قربت من الكنبه وبصت لوشه وهو نايم وخصلات شعره نازله علي وشه جنا في نفسها " معقول الوش الملاكي ده يطلع في قلبه الشر ده كله " سابته وراحت المطبخ وشربت مايه وهي طالعه شافته ادامها
سامح بعصبيه:انا مش اولت متطلعيش من الاوضه ايه اللي طلعك
جنا بخوف:كنت عشانه وطلعت اشرب مايه
سامح:طيب خشي اوضتك جنا دخلت اوضتها وقلعت الروب ورمت نفسها علي السرير ونامت

الحلقه التاسعه

جنا دخلت اوضتها وقلعت الروب ورمت نفسها علي السرير ونامت وبعد ساعه سامح دخل الاوضه عندها وشافها وهي نايمه راح وقف عند السرير وقعد يبص لوشها وهي نايمه
سامح في نفسه " بجد انك ملاك وانتي نايمه يا جنا يارتنا اتعرفنا في اوقات غير دي " صوت في داخله:انت حبيتها ولا ايه
سامح في نفسه " لا محبتهاش الصوت:لا حبتها بس بتأوح فاق من افكاره علي جنا وهي بتتقلب
جنا بتفتح عيونها لاقت سامح واقف ادامها قامت بسرعه مفزوعه وشدة اللحاف عليها لان بلوزة البجامه كت
جنا برجفه:انت بتعمل ايه هنا وازاي متخبطش ابل متدخل
سامح:اولا انا مش داخل اوضه غريبه انا داخل عند مراتي ثانيا عايز ايه يعني الواحد بيعوز ايه من عروسته ليلة دخلته
فراح سامح قعد علي السرير وجه يقرب منها جنا سابت السرير وقامت بسرعه وهي بترتعش
جنا بتوتر:اوع تكون مفكر اني هسمحلك تلمسني
سامح:ومين قالك انك هترفضي وبعدين دي حقوقي وانا مش متنازل عنها
جنا:كفايه اللي انت اخته مني بتهيألي كفايه حقاره
سامح قام وهو متعصب:انا حقير طب انا هوريكي الحقاره علي اصولها وقام توجها لعندهها جنا ابل ميوصل كان جمبها طبق فاكهه عليه سكينه مسكت السكينه وحطتها علي رقبتها وقالت ودموعها بتنزل:اقسم بالله العظيم لو قربت مني هاتل نفسي
سامح:انتي مجنونه سيبي السكينه من ايدك وبطلي لعب العيال ده جنا:سامح ابعد عني والله العظيم هاتل نفسي
سامح قام وجرا عندها بسرعه ومسك السكينه من ايدها بسرعه رماها وقال:انتي مجنونه عاوز تموتي نفسك
جنا بدموع:انت عاوز مني ايه اهمك في ايه اذا كنت اموت ولا لا انت اخت مني كل حاجه ومعتش فاضلي غير شرفي وبرده مش عايز تسيبهولي انتي احقر انسان شوفته في حياتي
سامح بعصبيه:انت مصممه برده تعرفي معني الحقاره علي اوصلها وانا هوريهالك وشدها من ايدها ورماها علي السرير بقوه وجنا بتبكي وتسرخ
جنا بدوع:سامح الله يخليك متعملش كده سامح:وليه معملوش انتي مراتي وده حقي
جنا ببكاء هستيري وانهيار:ياربي انا عملت ايه عشان يجرالي كده الله يخليك ابعد عني
سامح قلبه وجعه عليها فراح عندها وهي كانت مغمضه عيونها ومسح علي شعرها بحنان
جنا بفزع:لا لا سامح:اششش اهدي وحضنها وهمس في ودنها:جنا متخلنيش اعمل حاجه بعد كده غصبن عنك فاهمه
جنا بخوف:........ سامح علي صوته:فاااااااااهمه
جنا برتعاش:حا...ضر حا...ضر سامح سابها وطلع بره ونام علي الكنبه سامح في نفسه " انا ايه اللي جرالي اول معيطة مستحملتش دموعها ليه " وفضل يفكر لحد منام وفي الصباح صحيت جنا وافتكرت امبارح حاولت تنساها وقامت واخدت شاور وطلعت ولبست برموده لما للركبه وعليها بلوزه بينك ولمت شعرها كحكه ولبست كعب وخرجت بره شافته قاعد بيقراء في جريده مشيت وهيا متجاهلاه وراحت قعدت علي الكنبه وطلعت موبايلها وقعدت تلعب فيه لغاية مجاها صوته
سامح:مش عايز تفطري جنا:خير منين نازل الاهتمام ده كله علي العموم ريح نفسك مش عاوزه
سامح:اتكلمي عدل وقومي كلي احسن ليكي
جنا:اووووف هو كل حاجه بالغصب سامح:قوي يا جنا وانتي ساكته
قامت جنا تاكل اكلت بسيط وقامت ودخلت اوضتها قعدة فيها جالها تليفون
جنا:الووووه ........:ايوا يا جنا ازيك جنا:كويسه يا ساندي انتي اخبارك ايه
ساندي:مش مهم انا المهم انتي حصل معاكي ايه امبارح
جنا:محصلش حاجه اكتر من(وقالت لها كل اللي حصل)
ساندي:طيب معلش يا جنا استحملي عشان خطري
جنا بيأس:لحد امتي يا ساندي انا دلوقتي مش عارفه حياتي هتبقا عامله ازاي وانا معاه
ساندي بحزن:معلش يا جنا استحملي لحد منعرف لحد منعرف عمل كده ازاي
جنا:منا عرفت ويارتني معرفت ساندي:طيب عمل كده ازاي
جنا:اصل في يوم كنت قاعده في البيت(وحكت لها كل حاجه)
ساندي:شوفتي عشان اقولك ان اسيل بنت حقيره ومتثقيش فيها بس انتي مش سمعتي كلامي
جنا:يارتني سمعت كلامك المهم اخبار ماما وبابا ايه
ساندي:كويسين جنا:طب واسلام اخباره ايه ساندي بالم:كويس
جنا استغربت:في ايه يا ساندي في حاجه حصلت
ساندي بحزن:اصلي انا هسيب اسلام وقولتلوا كده امبارح
جنا بصدمه:ليه يا ساندي هتعملي كده ساندي:اسلام عمري مكنت اتوقع يعمل كده وبعدين ده موثقش في اخته ازاي هستامن لتفسي معاه
جنا:بس يا ساندي..... ساندي قاطعتها:مش بس ولا حاجه ده قراري ومش هغيره عاوز حاجه دلوقتي
جنا:لا سلامتك مع السلامه ساندي:مع السلامه
وقفلت جنا مع ساندي وفجاه ..............................

الحلقه العاشره من (حب بعد اجبار)
وفجاه دخل سامح الاوضه وشاف دموعها بتنزل
سامح:مالك بتعيط ليه جنا:ملكش دعوه بيه عاوز ايه
سامح:قومي يلا البس عشان هنروح نسلم علي اهلي وبعدين نسافر
جنا:وليه نسافر بقا سامح:شهر العسل يا زوجتي العزيزه
جنا باستهزاء:وليه عسل بقا سامح:بطلي كلام وقومي اعدلي وشك ده والبسي حاجه تقيل عشان المكان اللي هنروحه برد
جنا:مالوا شكلي في ايه سامح:داري اثار القلم اللي معلمه علي وشك دي
جنا:ازاي يعني اداريه سامح:انا هقولك يعني متحطي مكياج ولا اي حاجه داريه
جنا:بس انا مش بحب احط مكياج سامح:يعني انتي عمرك محطتي مكياج ابل كده
جنا:حطيت في اليوم الاسود سامح:بطلي كلام ولاك بقا وروحي دا ايه وجع الدماغ ده اوووووووف
وراحت جنا تلبس لبست فستان رصاصي ضيق علي الجسم لما لنص الركبه وعلية بالطوا رصاصي ولبست جزمه باللون الاسود وحطت بودره خفيفه تداري اثار صوابع سامح المعلمه علي وشها وعملت شعرها كيرلي خفيف وطلعت جميله كالعاده وطلعت سامح كان مستنيها بره كالعاده انصدم من جمالها وبرده فضل يبوصلها اما جنا فكانت بتحس بالاحراج من نظراته ليها
جنا:احم نمشي سامح:ها ايوه يلا وطلعوا الاتنين من الفندق وراحوا بيت سامح ودخلوا القصر ام سامح اول مشافتهم راحت حضنة جنا
ام سامح:اخبارك ايه يا بنتي جنا بابتسامة غصب:كويسه يا طنط الحمد لله
ام سامح:مبلاش طنط وقوليلي يا ماما جنا افتكرة مامتها وبحزن:حاضر يا ماما
ام سامح بقلق:في ايه يا بنتي اوعي يكون سامح زعلك سامح بصلها وكانه ينتظر الجواب منها
جنا مسحت دموعها:لا بس اصل ماما وحشتني
ام سامح برتياح وبابتسامه:معلش يا حبيبتي دلوقتي ابل متسافروا سامح يوديكي بيتكم تشوفيها
جنا بالم بس حاولت تخفيه بابتسامه:ماشي يا ماما
سامح:يلا يا ماما عاوزه حاجه
ام سامح:لا يا حبيبي ربنا يسعدكم
اخد سامح وجنا وخرجوا وركبوا العربيه وهما في العربيه
سامح:تحبي تروحي تشوفي اهلك
جنا:لا لانهم اكيد مش عايزين يشوفوني
سامح التزم الصمت لغاية المطار واركبوا الطياره ونزلت الطائره في مطار تركيا اخد سامح جنا وركبوا احد العربيات لغاية الفيلا بتاعتهم ولما وصلوا اخد سامح الشنط وطلع الفيلا واول مدخلوا جنا سالت
جنا:احنا جاين هنا ليه سامح:شهر العسل يا حبيبتي
جنا تتنهد:انا عمري مكنت حبيبتك ولا العكس ولا هكون احنا اعداي وهنفضل طول عمرنا كده
سامح:معاكي حق احنا فعلا اعداء
جنا بتتلفت:الا فين اوطي سامح:ومين قالك انك ليكي اوضه لوحدك اوطك هي اوطي
حنا بخوف بس حاولت تخفيه:احلم اني انام معاك في اوضه واحد
سامح:جنا بطلي لعب العيال ده وامشي اودامي
جنا بتصميم:لا طبعا مش همشي واحلم انك ممكن تقرب مني حتي
سامح بتهديد:جنا ادخلي برضاكي بدل متدخلي غصب عنك
جنا عاندة ومرضيتش تدخل سامح شالها ووداها الاوضه وجنا بتسرخ بس لا حياة لمن تنادي نزل جنا في الاوضه وقال
سامح:انا محدش يعاند معايا ابدا
جنا سكتت وراحت قعدة علي الكنبه وهي مش عارفه هتعمل ايه ولا سامح ناوي علي ايه
سامح:جنا تعرفي انك بتبقي حلوه وانتي هاديه ومطيعه كده
جنا:.................. سامح راح شدها من ايديها ورماها علي السرير
جنا بخوف:سامح انت هتعمل ايه
سامح قلع قميصه وقال:جنا تعاليلي اعمليلي مساج
جنا:نعم مساج ايه معرفش وجات بتقوم سامح شدها
سامح:هتعملي وغصبن عنك يلا جنا قعدة تعمله مساج لغاية لما راح في النوم فقامت طلعت بره فرن موبايلها
جنا:الووووه .............:جنا ازيك عامله ايه
جنا:زي منا يا ساندي ساندي:وهتفضلي كده لحد امتي
جنا:مش عارفه والله بفكر اتكلم معاه واحط حد للموضوع ده
ساندي:وتفتكري هو هيسمعك
جنا:مقداميش حل تاني غير ده
ساندي:طيب ابقي طمينيني قالك ايه جنا:ماشي مع السلامه
ساندي:مع السلامه وقفلت جنا الموبايل وقعدة تفكر لغاية مقررت انها تروح تتفاهم معاه قامت جنا ودخلت الاوضه واخدت الشنطه وعلقت هدومها وهدوموا فسمعت صوت من وراها بيقول
سامح:طلعتي كمان بتفهمي في الترتيب بجد انك كامله من كله
جنا بعدم مبالاه لكلامه:سامح انا عايز اتكلم معاك في موضوع
سامح:قولي بس بسرعه عشان مش فاضيلك انا
جنا:سامح انا عايز اتطلق سامح:انت عايزه تطلقي يا جنا
جنا باستهزاء:اومال انتي مفكر اني هفضل عايش معاك علي الوضع ده دانت بتحلم
سامح:طيب انا بقا مش هطلقك الا اذا
جنا باهتمام:الا اذا ايه
سامح:الا اذا اداتيني كل حقوقي
جنا بنفاذ صبر:حقوق ايه يا ابو حقوق لما تكون واخدني برضايه ابقي تعال طالب بحقوقك فوق علي نفسك يا بابا
سامح اتعصب بس حاول يخفيها وابتسم ابتسامة مكر:عادي اذا مكناش هنأخده بالرضا نأخده بالغصب
جنا طلعت تجري بس مفيش مفر لان سامح شداها ابل متطلع وقفل الباب بالمفتاح ورماها علي السرير بقوه وفك زراير قميصه وقال:اذ كنتي مفكره اني هسيب حقوقي تبقي غلطانه
جنا بترجي ودموع:سامح الله يخليك متعملش كده سامح لاااااااااااااااااااااااااااااااا
بس لا حياة لمن تنادي وجنا بتحاول تقاوم بس مفيش فايده للأسف سامح اغتصب جنا
في مصر في ابو سامح اسماء بتتكلم في التليفون
اسماء:الوووه وسام ازيك عامل ايه
وسام:الحمد لله كويس انتي اخبارك ايه
اسماء:انا تمام...................احم حبيبي
وسام شال التليفون يبص فيه ويرجع يحطه علي ودنه:............
اسماء ببتسامه:حبيبي وسام:بتكلميني
اسماء:ايوه انت حبيبي مين غيرك
وسام:نعم اسماء:عايزه اقولك علي حاجه بس متردده
وسام عشان كده قالت حبيبي مصلحه يعني:قولي
اسماء:وحشتني موت
وسام يتنهد:قولتي ايه اسماء اتحرجت:................
وسام:حبيبي قولت ايه عشاني عديها
اسماء:احم وحشتني موت
وسام:اااااااااااااااااااه يا قلبي
اسماء:سلامت قلبك حبيبي فيك ايه وسام:علي الكلمه اللي ترد فيا الروح بتمني اكون عندك دلوقتي
اسماء بغباء:ليه وسام:عشان اضمك
اسماء بتمثل العصبيه:وسام اقفل معتش مكلماك
وسام:هههههههههههههههه استني يا مجنونه مالك كده النهارده مزاجك رايق ايه التغير المفاجئ ده
اسماء بابتسامه:اصل سامح اتجوز امبارح
وسام بفرح:بجد ومين سعيدة الحظ اسماء:مش هتصدق مين هي
وسام:مين يعني اسماء:جنا بنت خالتك
وسام بفرح:بجد والله الاتنين فعلا لايقين علي بعض عقبالنا الا امتي بقا هنتجوز هتفضلي معذباني كده
اسماء بدلع:وانا مالي انت اللي سافرت مش انا كان زمانه الوقتي اتجوزنا
وسام:علي العموم عمدي ليكي مفاجئه اسماء بلهفه:ايه هي
وسام:انا نازل بكره مصر اسماء بفرح:بجد
وسام:ايوه واتمني اشوقك اول حد اول مأجي اسماء:من عيوني حبيبي عاوز حاجه دلوقتي
وسام:لا سلمتك يا قلبي اسماء:يلا باي وسام:باي يا كل حياتي
وقفلت اسماء وقعدة تبتسم علي رومانسية وسام
في تركيا
قاعده علي السرير ولما نفسها باللحاف وبتعيط وسامح بيبتسم بسخريه وبيسكر زراير قميصه
جنا بصراخ ودموع:خات اللي انت عاوزه خات مني كل حاجه مسبتليش حاجه طلقني بقا
سامح بسخريه:خليني اشبع منك الاول وبعدين افكر اطلقك
جنا بانهيار:انت مش من البشر انت شيطان
سامح سابها وطلع وقال في نفسه " كنت مفكر اني هرتاح بعد اللي عملته اترتي تعبت اكتر "
جنا قامت من السرير ودخلت الحمام اخدة دوش ساخن وهي مش حاسا انها هي اللي بتحرك نفسها حسا انها بقت مشلولة الاراده خرجت غيرت هدومها وبصت علي الاوضه حواليها وبصت لسرير وكمان قربت منه وبصت له قوي وهي بتفتكر كل حاجه حصلت معاها وفجاه قعدة علي الارض وسندة دماغها علي السرير
عند سامح
سامح راح عند البحر المكان الوحيد اللي بينسا فيه همومه وقال في نفسه " دمرت طفله ضمرت حياتها وعيشتها عشان ارضي غروري وكبريائي خات حقوقي بكل وحشيه مرعتش حتي رقتها وبراءتها ومرعتش حتي مشاعرها ليه " سامح بصراخ:لاني عديم الاحساااااااااااااااااااااااااااااااس صوت في داخله:شوفت انك بتحبها بس بتحاول تقسي قلبك عليها
سامح:ايوه بحبها بس ايه الفايده وانا بعد اللي عملته مش هتسامحني ولا هتتقبالني حتي في الاحلام
سامح قعد يفكر وفي الاخر قرر انوا يروح يعتز لها ويعمل اي حاجه عشان تسامحوا بس متسبوش ويكملوا حياتهم بشكل طبيعي سامح قام وركب عربيته وساق بسرعه جنونيه لحد موصل نزل من العربيه ودخل الفيلا وطلع وقرب عند الاوضه مسمعش صوت ليها خالص فتح الاوضه ووو......................
(تفتكرا جنا حصلها ايه بعد اللي سامح عملوا فيها

الحلقه الحاديه عشر

فتح الاوضه ودخل شافها قاعده علي الارضه ودماغها علي السريرومفتح عيونها ومبتنزلش حتي دمع واحد استغرب قرب منها وقعد جمبها وقال
سامح بندم:جنا انا اسف علي اللي عملته فيكي سامحيني يا جنا انا مستعد اعمل اي حاجه عشان تسامحيني لاني....... لاني بحبك ومستعد اعمل عشانك المستحيل وهعوضك عن كل حاجه عملتها فيكي بس سامحيني
جنا بهدوء تام:.....................................
سامح:جنا ردي عليا سكوتك بيقتلني ردي عليا جنا:..........................................
سامح رفع راسه وبصلها شافها علي نفس وضعها ومتحركتش خاف لتكون ماتت فحط تيده عند انفها شافها بتتنفس قام يهزها ويقول:جنا جنا مش بتردي ليه جنا:.........................
سامح اداها قلم عشان تفوق ويرجع يقول:جنا ردي جنااااا .......... جناااااااااااااااااااااااااااا
سامح شاف مفيش امل انها تتكلم قام بصرعه وشالها وحطها علي السرير استغرب انها مقومتش اخد موبايله واتصل بدكتور يجي واول مجيه الدكتور دخله سامح الاوضه وكان هيدخل بس الدكتور قال
الدكتور:لو سمحت خليك بره سامح:حاضر
الدكتور دخل وكشف عليها مفيش عندها تعب جسماني الدكتور سال
الدكتور:اسمك ايه جنا:.............................
الدكتور قرر السؤال:اسمك ايه لكن ايضا لم يلاقي الرد
الدكتور:طب بلاش اسمك عندك كام سنه جنا:.................................
الدكتور فهم عندها ايه فخرج لسامح
سامح اول مطلع الدكتور راح جري لعنده:ها يا دكتور ايه الاخبار عندها ايه
الدكتور:علي المستوي الجسماني هي معندهاش حاجه بس المشكله باين انها في نفسيتها يؤسفني اقولك ان علاجها مش عندي علاجها عند دكتور امراض نفسيه وعصبيه
سامح وقع عليه الخبر ذي الصاعقه لانه مكانش متوقع ان الحكايه توصل لحد كده
سامح:طيب يا دكتور متعرفش دكتور نفسي كويس
الدكتور:ثواني هتصل عليه يجي حالا
سامح:اكون شاكر ليك الدكتور طلع الموبايل وكلم دكتور نفسي وبعد خمس دقايق كان الدكتور النفسي واصل اخده الدكتور1 الدكتور النفسي ودخلوا عندها
الدكتور النفسي:انتي اسمك ايه جنا:................................
الدكتور النفسي:طيب بلاش اسمك انتي منين جنا:...........................
الدكتور النفسي:طيب مالك جنا:................................
الدكتور1:تفتكر عندها ايه معقول اللي اكون شاكك فيه
الدكتور النفسي:شكك في محله من اللي انا شايفه اودامي بس فاضل حاجه مسك الدكتور ايد جنا وحركها من علي السرير شافها ماشيه معاه وكانها مستسلمه
الدكتور1:يعني زي مكنت متوقع
الدكتور النفسي رجع جنا تاني مكانها وقال:فعلا هي عندها كده
طلع الدكتور النفسي مع الدكتور1 فقابلوا سامح في وشهم
سامح بلهفه:ها يا دكتور عندها ايه
الدكتور النفسي:للاسف زوجتك عندها انهيار عصبي مع حالة اكتئاب حاده جدا تسببت عندها بانها فقدة النطق وبقة مشلولة الاراده انها تقاوم يعني هي دلوقتي بقت زي الطفل اللي لما بنحركه بيمشي معانا لانه مش قادر يقول لا وده سببه انها تعرضة لصدمه كانت صعبه جدا عليها او حد اجبرها علي حاجه ومعرفتش انها تقول لا مش عايزه او او معرفتش تدافع عن نفسها
سامح حس بان الدنيا اسودة فجاه في وشه لدرجة انوا كان هيياس من الحياه بس حاول يتماسك وبصوت فيه حزن:طيب يا دكتور ومفيش علاج للحاله دي
الدكتور النفسي:في طبعا بس عشان نبدا العلاج احنا محتاجين حد يكون متربي معاه من وهو صغير وعارف كل حاجه عنها بتحب ايه بتكره ايه ايه الحاجات اللي بتقصر فيها وياريت تلاقي حد
سامح:حاضر يا دكتور ان شاء الله هجيبه واجي لحضرتك
فطلعوا الدكاتره تاركين سامح في افكاره وحزنه
سامح في نفسه " انا حتي مستحقش اني اكون حيوان حتي الحيوان بيراف بحال فريسته احياننا انما انا مرافتش بحالها ابدا اااااااااااااااااااااااه صوت صراخه وتراجيها لغاية دلوقتي في وداني مش قادر اسدا اني عملت كده ومرعتش ضعفها "
قطع عليه افكاره رنة تليفونه رفع سامح الموبايل
سامح:الووووووووووه ...............:ايوا باللي ناسينا
سامح:ازيك يا ماجد ماجد حس انوا في حاجه:سامح مالك في ايه
سامح بضيق:تعبان يا ماجد تعبان ماجد:مالك بس قولي انت فين وانا اجيلك
سامح:انا مش في مصر انا في تركيا ماجد:وانا كمان هناك اصلي اتصلت عندك في البيت وقالولي انك مسافر
سامح:ومقلولكش حاجه تانيه ماجد:قاللولي انك اتجوزت ومن غير متقولي يا ندل
سامح:ماجد تعالالي الفيلا بتاعتي دلوقتي انا محتاجك معايا
ماجد:طيب جيلك حالا وقفل سامح مع ماجد وبعد نص ساعه رن جرس الفيلا نزل سامح يفتح ودخل ماجد مع سامح الصالون وقعدوا
ماجد:ها قول بقا مالك سامح يتنهد:انت عارف انا اتجوزت مين
ماجد:لا معرفش مين هي سامح:انا تجوزت جنا
ماجد:جنا مين......جنا ازاي دي ماكنتش بطيقق
سامح:مهو انت متعرفش ايه اللي حصل من يوم ماسفرت
ماجد:ايه اللي حصل قول بقا
سامح:اول مسافرت تاني يوم علطول رحت الجامعه ودخلت عشان اشرح لسنه اولي وووووووو(وحكي لهو اللي حصل في الجامعه)
ماجد مصدوم:معقول عملت كده بجد........ بس انا لغاية دلوقتي مش عارف ايه اللي تعبك
سامح:اول ما السنه خلصت واتخرجت رحت لأسيل وطلبت منها انها تماضي جنا علي ورقه مقابل 20 الف جنيه وطبعا اسيل وافقت وفعلا مضت جنا علي الورقه بس جنا كانت مفكراها استمارة جامعه بس اللي متعرفوش جنا انها كانت عقد جواز عرفي وووووووو_(وحكا له هو عمل ايه باللورقه دي)
ماجد منصدم لدرجة انوا معرفش يتكلم يقول ايه:................................
سامح:استني متصدمش دلوقتي اعرف باقي اللي حصل
ماجد:هو لسه في اكتر من كده
سامح:ايوه اسمع بعد متجوزنا جينا هنا كل ده وانا مش لمستها ولما جينا هنا طلب مني انها تتطلق فقولتلها اني مش هطلقها غير لما تديني حقوقي كلها طبعا هي عاندت وقالت لما تبقا واخدني برضايه ابقا طالب بحقوقك فأنا_(وسكت)
ماجد فهم بس ساله جايز يطلع احساسه غلط:وايه يا سامح
سامح بالم:قولتلها عادي ناخده بالغصب وكانت بتجري بس انا شدتها وقفلت عليها الباب واخد حقوي بكل وحشيه وهي تترجاني وتعيط وتصرخ بس انا ولا راعيت كل ده وبعدين كانت بتعيط قالتلي خت كل حاجه مني مسبتليش حاجه طلقني بقا بس انا طبعا استندلت وقولتلها خليني اشبع منك وبعدين افكر اطلقك وسبتها وخرجت ولما رجعت لاقيتها في حالة صدمه لا بتتكلم ولا بتتحرك والدكتور طلب اني الاقي حد يعرف عنها كل حاجه عشان تخف
ماجد كانت صدمه اكتر من اللي قبل:سامح حرم عليك اللي عملتوا فيها احنا فعلا كنا بنوقع البنات بس كل ده كان بس علي خروجات مش اكتر بس متوقعتش توصل معاك لغاية كده حرام عليك يا سامح عملت فيها كده ليه عشان ضربتك بالقلم وانت مش شايف انك اهانتها فرحت وزورت عقد باسمها وخليت كل اهلها يحتقروها من غير متعمل ذنب وما اكتفتش بدا وكمان اغتصبتها حرام عليك يا سامح اسالك سؤال لو وسام عمل كده في اختك هتعمل ايه
سامح:هقطعه حتت ماجد:شوفت _(وسكت ماجد)
بس سامح كان علي شكله علامات التفكير وكان اكتشف حاجه فاماجد هزه
ماجد:سامح رحت فين سامح:وسام صح وسام
ماجد باستغراب:مالوا وسام سامح:اسماء كانت دايما تقول انوا وسام كان متربي مع جنا من وهي صغيره ومين كمان.........ااااه وساندي واسلام كمان
ماجد:طيب ومستني ايه اتصل ليهم خليهم يجوا
سامح:وسام هكلم اسماء واخليها تجيبوا اما اسلام وساندي فانا لازم انزل اجيبهم بنفسي لانهم مش هيجوا لوحدهم الا لما انزل وافهمهم اللي حصل
ماجد:طيب هتسبها لوحدها وتنزل سامح:لا هتصل علي اسماء تيجي هي ووسام وبعدين انا انزل اجيبهم
ماجد:وانا معاك فقام سامح واتصل علي اخته
في مصر نرجع بالاحداث شويه لورا يوم مجئ وسام من السفر
في المطار اسماء بتنتظر وسام مع اهله
وسام خرج وشاف الكل واقف مستنيه واسماء معاهم فراح جري لعندها وحضنها واسماء اتحرجت اوي وارتعشت لان كل اهل وسام بصنلهم وسام حس برجفتها فبعد عن اسماء وطبعا اسماء وشها بقا لون الدم وطلعت تجري بعيد وسام قعد يضحك عليها واهله كلهم وسام راح سلم علي والدته والدته قالت:خجلت البنت ادامنا روح هاتها
وسام راح عند اسماء اللي كانت منزله راسها وبترتعش وسام ضحك مكانش متوقع ان الموضوع محرج لدرجا دي فراح لعندها وقرب من ودنها وقال:ليه وشك احمر وبترتعشي
اسماء:مفيش جايز بردانه شويه وسام بضحك:في حد بيبرد في الصيف
اسما تحرجت اكتر:............... وسام:مكسوفه
اسما:................. وسام رفع راسها بطرف ايده وقال:اتكسفتي لاني حضنتك
اسماء هزت راسها بمعني ايوه وسام:وفيها ايه انتي مش مراتي
اسماء رجعت نزلت راسها وسام:كل ده عشان حضن اومال لو زوت اكتر تعملي ايه
اسما وشها احمر اكتر وسام بضحك:لا انا شكلي هتعب معاكي بعد الجواز وهطلعي عنيا
اسماء:............. وسام:طب خلاص متزعليش انت بس كنتي وحشاني اووووووووووووي مقدرتش امسك نفسي اني اضمك اسماء بصوت واطئ:بس انت احرجتني اوي ادامهم
وسام:معلش يا حبيبتي متزعليش انا اسف خلاص بقا
اسماء:ماشي بس معتش تعيدها وسام بضحك:موعدكيش
اسماء اتعصبت وسابته ومشيت وسام جري وراها ومسكها وقال:استني يا مجنونه خلاص معتش هعمل كده
اسماء:خلاص ماشي واخدها وراحوا عند اهلوا ورواحوا وعدت اليوم وفي اليوم اللي بعده اسماء كانت قاعده في البيت ولبسه شورت جينز لما للفخذين وعليه بلوزه بدون اكمام ولابسه كعب ازرق فرن باب الفيلا فطبعا توقعت ان بابها راجع من الشغل بس اتفاجئت انوا وسام هي انحرجت لان لبسها فاتح اوي فطلعت تجري فوق اما وسام فمات من الضحك عليها وقال في باله " لا انا واضح اني هتعب معاكي فعلا هههههههههه " فجات ام سامح وقالت
ام سامح بضك:هي اسماء مدخلتكش
وسام:لا مدخلتنيش لاني هي لسه بتفتح الباب ولما شافتني طلعت تجري
ام سامح:ههههههههههههههههههههههههه طيب اتفضل ودخل وسام مع ام سامح الصالون وبعد شويه نزلت اسماء ولبست تونيك طويل ودخلت الصالون
اسماء بكسوف:السلاموا عليكم وسام وام سامح:وعليك السلام
ام وسام:طيب انا هقوم بقا وقامت وسابت وسام واسماء لوحدهم وراحت اسماء قعدت قدام وسام
وسام بضحك:ممكن اعرف ليه جريتي اول مشوفتيني هو انا بعوض
اسماء بكسوف:لا بس اصلك جيت فجاه وانا كنت لابسه .........
وسام:ههههههههههههههههههههههههههههه مش عارف هتفضلي تكسفي مني لحد امتي
اسماء:والله انا بطبعي خجوله
وسام:لغاية دلوقتي مش قادر اصدق اني اللي ضربتني بالقلم في يوم تبقا خجوله جدا
اسماء:اوووووف انت كل شويه تقولي الكلمه دي بتعيرني يعني مثلا
وسام:هههههههههه لا يا قلبي بس اصل انتي خجول اوي اوي كمان
اسماء ببرائه:والله محدش قالك تاخد واحده خجوله اوي كده
وسام:بصراحه انا كان نفسي اخد واحده خجوله وومتخافيش الكسوف اللي بينا ده هخفيه بعد الجواز
اسماء:وبيقول علي انا اللي مجنونه ممكن اسالك سؤال
وسام:بغض النظر عن الكلمتين الاولنين بس اسألي
اسماء:انت ازاي هنا او مع ارايبك بتبقا مجنون وفي الجامعه بتبقا الراجل الغامض بسلامته
وسام بضحك:ملاحظ كده اني في تريقه ماشي علي العموم انتي اللي كنتي السبب اني ابقا كده .........اسماء
اسماء بصت لعيونه وبهدوء:نعم وسام وهو باصص لعيونها:بتحبيني
اسماء نزلت راسها وابتسمت:............ وسام قام وقعد جمبها ورفع وشها بطرف ايده وقال:بتحبيني
اسماء نزلت عيونها وقالت:ايوا وسام:ايوا ايه بقا
اسماء ومازالت منزله عيونها:ايوا بحبك وسام رفع وشها تاني وقال:قوليها وانتي باصه في عنيه
اسماء:مقدرش وسام:ليه اسماء:انا اصلا لما ببص في عنيك بحس ان كل الحروف ضاعت عندي وسام اوعدني
وسام:اوعدك بايه يا قلبي اسماء:اوعدني انك في يوم مش هتبعد عني
وسام وهو يمسك ايدها ويبوسها:اوعدك يا حبيبتي يا كل حياتي اني مش هبعد عنك ولسه هيتكلم موبايل اسماء رن فشافه وسام وقال:اخوكي دايما بيجي في اوقات غير مناسبه وبيبوظ لحظاتي السعيده
اسماء ضحكت واخدت الموبايل وردت
اسماء:الووووووووووه سامح وحشتني مووووووووووت
سامح بضيك:ازيك يا اسماء اسماء استغربت:سامح مالك في ايه
سامح:ممكن اسالك سؤال هو وسام رجع
اسماء وهي تبص لوسام وباستغراب:ايوا وسام رجع وهو هنا دلوقتي بس بتسال عنه ليه
طبعا وسام استغرب
سامح:طيب احجزي انتي ووسام علي اقرب طياره وتيجي انتي وهو
اسماء بخوف:سامح في ايه قلقتني
سامح:اصل جنا تعبانه ولازم تيجوا ولاما تيجوا هتعرفوا كل حاجه
اسماء خافت:طيب هنيجي علي اقرب طياره باي سامح:باي
وقفلت اسماء التليفون ولفت علي وسام اللي كان عليه كل علامات الاستفهام
وسام:في ايه يا اسماء ومين اللي هيجي علي اقرب طياره
اسماء:انا وانت هنسافر تركيا لسامح
وسام:طيب ليه في ايه اسماء:اصل جنا تعبانه
وسام بخوف:مالها في ايه اسماء بحيره:معرفش سامح قال انوا لازم نروح ولما نروح هيعرفنا علي كل حاجه
وسام:طيب وطلع موبايله وحجز تذكرتين ولف لأسماء:اقرب معاد هو النهارده الساعه 1 بالليل
اسماء:طيب كويس انا هقوم احضر الشنطه وانت كمان روح حضر شنطتك
ومشي وسام وطلعت اسماء تحضر الشنطه وهي بتحضر الشنطه دخلت امها عليها واستغربت...............

الحلقه الثانية عشر من (حب بعد اجبار)
دخلت امها عليها واستغربت
ام سامح:بتعملي ايه يا اسماء انتي مسافره ولا ايه
اسماء مكنتش حبا تقلق مامتها فتطرت انها تكذب:اصل يا ماما الجامعه عمللنا رحله بمناسبة انتهاء العام الدراسي ده فانا اولت اروح اغير جو وكنت لسه جايه اقولك
ام سامح:وفين الرحله دي وهتروحي لوحدك اسماء:الرحله رايحه لتركيا ومتخافيش مش هكون لوحدي وسام هيبقي معايا ام سامح:يا بنتي دانتي مرحتيش مكان اكتر من تركيا متستنسي لرحله تانيه تروحي مكان تاني
اسماء:معلش عشان خاطري يا ماما سيبني اروح والله زهقان اوي من قعدة البيت وخصوصا بعد ما سامح سافر
ام سامح:طيب روحي بس خلي بالك من نفسك وابقي روحي شوفي سامح ومراته عاملين ايه
اسماء:حاضر يا ماما ام سامح:امتي معاد الرحله اسماء:الساعه 1 ام سامح:متاخر المعاد بس عشان وسام معاكي انا مطامنه يلا انا ماشيه وسابت ام سامح بنتها وخرجت اسماء في نفسها " انا اسفه يا ماما مكانش اصدي اني اكذب عليكي بس مكنتش عايزه اخضك " ورجعت تاني ترتب شنطتها وعلي الساعه 11 ونص بلليل نزلت اسماء بالشنطه فقابلت مامتها ام سامح:هتروحي لوحدك المطار
اسماء:لا يا ماما وسام هيعدي عليا فسمعوا صوت رنين عربيه فودعت اسماء والدتها وخرجت وقابلت وسام في العربيه
اسماء:السلامو عليكم وسام:عليكم السلام حد في البيت شك في حاجه
اسماء:لا قولتلهم طلع رحله تبع الكليه وسام:طب يلا بينا وطلعوا علي المطار واخدوا الطياره ونزلوا في مطار تركيا ومن هناك اخذوا احد السيارات وراحوا لفيلة سامح ورنوا الجرس ففتح لهم سامح
سامح:كويس انكم جيتوا ادخلوا وسام بلهفه:جنا فين يا سامح
سامح وهو ياشر علي الاوضه:في الاوضه دي وسام واسماء راحوا جري للاوضه ودخلوا شافوها قاعده علي السرير وباص ادامها ومفتحه عيونها اسما راحت لعندها وقعدة علي طرف السرير
اسماء:جنا حبيبتي مالك جنا:........................
وسام:جنا مالك في ايه جنا:.......................
نظر كلا من اسما ووسام لبعضهما فهي لا تجيب علي اي شخص
وسام:جنا مالك مش بتردي ليه جنا:............................
اسماء استغربت:جنا مالك بس قوليلنا ولاكن جنا لم تجيب عليهم ملقوش في امل انها ترد اخد وسام اسماء وخرجوا لسامح اسماء بقلق:مالها يا سامح مش بترد علينا ليه
سامح سكت وسام بخوف وقلق:سامح متسكتش كده ورد علينا فيها ايه
سامح تنهد:هتعرفوا كل حاجه في وقتها المهم انا لازم دلوقتي انزل مصر
وسام:انا مش فاهم حاجه خالص طب جبتنا من مصر ليه بدال هتنزلوا مصر
سامح:انا هنزل مصر لوحدي وضع جنا ميسمحش انها تسافر عشان كده انا اتصلت عليكم وكمان عشان محتاج وسام وهتعرف ليه بس لما انزل مصر واجي لازم انزل مصر اجيب حد مهم جدا وانتوا خلي بالكم من جنا علي اما ارجع
وسام:طيب ليه مقولتليش وانا اجيبلك الشخص ده وانا جاي
سامح:مكانش ينفع انت اللي تجيبوا لازم انا اللي انزل اجيبوا بنفسي
اسماء بحيره:مع اني مش فهمه في ايه بس متقلقش عليها
وسام:متقلش علي جنا انزل شوف رايح تجيب مين واحنا معاها
سامح:انا طيارتي بعد ساعه لازم امشي دلوقتي عن اذنكم
وخرج سامح وكلم ماجد عشان يرحلوا في المطار واخد سامح وماجد الطياره ونزلوا مصر اول منزلوا اخدوا العربيه واتصلي سامح علي ساندي بعد مأخد رقمها من عي موبايل جنا وبعد ثواني وصلوا الصوت
ساندح:الوه مين سامح:ساندي انا سامح ساندي بصدمه:سامح عاوز ايه مش كفايه اللي عملتوا فينا وفي بنت خالتي عاوز مني ايه دلوقتي سامح:ساندي مش قت دلوقتي لازم نتقابل انا وانتي دلوقتي بسرعه
ساندي:وعاوز تقابلني ليه ........اوع يكون جنا فيها حاجه اتكلم جنا فيها حاجه
سامح:ساندي مش هعرف اقولك في التليفون كل اللي لازم اقولهولك ان جنا محتاجالك فلازم نتقابل بسرعه
ساندي:طيب نتقابل فين سامح:ادام فيلة جنا
ساندي:طيب خمس دقايق وهكون هناك وقفلت التليفون ولبست بسرعه وبسرعه كانت هناك وقابلته
ساندي:جنا مالها يا سامح عملت فيها ايه
سامح:مقدرش اقولك حاجه دلوقتي بس لازم اسلام يعرف الحقيقه لان جنا محتاجالكوا انتوا الاتنين
ساندي بقلق:طب قولي في ايه طيب
سامح:خليني بس ندخل وبعدين هتعرفي بس انا لازم اقابل اسلام لوحدوا
ساندي:طيب ثواني وطلعت الموبايل واتصلت ساندي:الوه اسلام
اسلام:ايوا يا ساندي علي الله تكوني غيرتي رايك وعقلتي
ساندي:سيبك مني دلوقتي واطلع قابلني في الجنينه بسرعه
اسلام:طب متدخلي الفيلا جوا
ساندي:اسلام كلامي واطلع عشان في حاجه مهمه لازم تعرفها
اسلام:طب ثواني طلع اهوه وقفل التليفون وطلعلها وانصدم لما شاف سامح معاها
اسلام بعصبيه:انت ايه اللي جابك هنا
سامح:سيبك مني دلوقتي وخليك في جنا جنا تعبانه يا اسلام ومحتاجالاك
اسلام:احنا منعرفش حد اسموا جنا مالناش علاقا بانسانه زيها
سامح:اسلام انت ظالم جنا اسلام باستغراب:اصدك ايه
سامح:جنا مالهاش زنب انا اللي عملت كل ده جنا عمرها مشافتني غير في الجامعه هنا
اسلام بصدمه:بس ازاي جبت امضتها علي الورقه دي
سامح:انا ادايت الورق ل.........(وقالوا علي كل الحكايه)
اسلام بحزن وصدمه:يعني انا ظلامتها وبدل مدافع عنها وقفت ضدها ومصداقتهاش .......وبص لسامح بغضب كل منك انت السبب انت اللي عملت كل ده وراح مسك لياقة قميصه
ساندي بعدتهم عن بعض:اسلام الغلط مش علي سامح بس الغلط عليك انت كمان انت اللي مصداقتهاش حاولت كتير انها تقولك بس مسداقتهاش
اسلام:انا فعلا متحش اكون اخ
سامح:اسلام ساندي انتوا لازم تيجوا معايا دلوقتي جنا تعبانه ومحتاجلكوا
ساندي:طب هي مالها اسلام بعصبيه:عملت فيها ايه انطق عملت فيها ايه
سامح:اسلام مش وقتوا معاتبه دلوقي لازم تيجوا معايا ولما تيجوا هتعرفوا كل حاجه
ساندي واسلام:طب هنروح فين سامح:هنسافر تركيا جنا هناك
ساندي:طيب امتي هنسافر سامح:الساعه 12 بليل الطياره وانا حجزتلكم تذاكر مفيش وقت لازم نكون هناك باسرع وقت اسلام:طيب هنكون هناك في المعاد وسابهم سامح ومشي وساندي مشيت هي كمان واسلام دخل البيت وساندي واسلام حضروا شنطهم وبليل طلع كلا منهم من البيت واخد عربيته الي المطار وقابلوا سامح وماجد هناك واخدوا الطياره وسافروا
في تركيا
اسماء قعده بتاكل جنا وهي زعلانه عشانها وبعد مخلصت طلعت لقيت وسام قاعد بره وعيونه مدمعه راحت قعد جمبه
اسماء:وسام حاول تتماسك عشانها متضعفش
وسام:مش قادر اصدق ان دي جنا اللي كانت اخف واحده فينا دم تبقا كده مش عارف ايه اللي خلاها عامله كده
اسماء:معلش يا وسام ان شاء الله هتبقا كويسه فسموا صوت الجرس قامت اسماء تشوف مين وفتحت ولقيت سامح مع ساندي واسلام فدخلوا اول مدخلوا
ساندي واسلام:احنا عايزين نشوف جنا
سامح:جنا في الاوضه دي فدخل اسلام وساندي لجنا وشافوها قاعد علي السرير ومفتح عيونها
اسلام راح لعندها وضمها وقال:جنا سامحيني انا فعلا غلطان علي اللي عملته اني موقفتش معاكي
جنا:.........................................
ساندي:جنا مالك يا حبيبي في ايه جنا:..................................
اسلام:جنا ردي علينا انا عارف اني غلطان بس ردئ عليا جنا:...........................
ساندي بخوف:جنا مالك مش بتردي ليه اسلام بخوف:جنا ردي مالك
جنا:........................ دخل سامح الاوضه وقال:اسلام جنا مش هترد لانها تحت تاثير صدمه
اسلام باستغراب وخوف:صدمه.... صدمة ايه انا مش فاهم حاجه
سامح:تعالوا معايا برا وانتوا هتعرفوا كل حاجه طلع اسلام وساندي وقعدوا في الصالون وجاء وسام واسماء وقعدوا هما وسام:محدش فينا منقول من هنا الا لما نعرف في ايه وجنا ايه اللي وصلها للحاله دي
سامح:انا هقولوكم من البدايه لان اسماء ووسام لازم يعرفوا في يوم كنت في الجامعه وووووووووو(وقالهم علي كل حاجه لغاية دلوقتي)
اسلام وساندي ووسام مصدومين ومش مصدقين اسماء مصدومه ومش مصدقه ان اخوها يعمل كده
اسلام:انت احقر منك مشفتش في حياتي انت.......وكان قايم هيمسك فيه بس وسام قعده
وسام:اسلام اهدي وامسك اعصابك مش وقت حساب دلوقتي لازم نفكر في اللي لازم نعمله عشان جنا تفوق من الصدمه دي
سامح:عشان كده انا كلمتكم وجبتكم انت ووسام وساندي لانوا انتوا اكتر ناس عارفين ايه الحاجات اللي بتأثر فيها لازم نلاقي فيكره تقصر فيها لدرجه انها تبكي ان بكيت يبقا هتخرج من الصدمه لازم نعمل حاجه تخليها تفرح عشان تتكلم
الكل صمت وكانه كانا بيفكروا فجاه ساندي جات لها فكره
ساندي:انا بتهيالي لاقيت الفكر سامح باهتمام:ايه هي الفكره
ساندي:جنا بيأثر فيها مشاهد اللي فيها حزن او فراق وكمان بتحب الرومانسيه وبتموت في الاغاني الرومانسيه
سامح:طيب بردوا مقولتيش ايه الفكره ساندي:انا هقولكوم اول حاجه لازم نقف مع بعض وننسي اي كره ما بينا لغايه اما جنا تخف موافقين الكل:موافقين
ساندي:احنا هنعمل.....................................................
وسام بتفكير:وتفتكري هتنجح ساندي:انا اكيده انها هتنجح
اسلام:انا كمان من رايك انها هتنجح سامح:خلاص من البكره هنبدا التنفيذ
اسماء:طيب انا هقوم اديلها شاور واغيرلها هدومها ساندي:بعد اذنك انا هجي معاكي
اسما:اتفضلي ساندي قامت هي واسماء تاركيب البقايا يفكروا
اسلام قام ونزل تحت وقعد يلوم نفسه ان هو السبب في اللي حصل لجنا وفضل يفكر لغاية منام علي الكرسي وهو قاعد
عند وسام وسامح
وسام:سامح ممكن اسالك سؤال وتجاوب بصراحه سامح:اسال يا وسام
وسام:انت بتحب جنا ولا ده مجرد احساس بذانب مش اكتر سامح:هتصداقني لو اقولك اني حبيتها من اول مشوفتها بس كنت دايما بأوح وسام:انا مصدقاك عارف ليه لاني شايف ادا ايه انت خايف عليها وباين علي وشك انك بتحبها وميصداقش الا اللي حب انت فعلا غلط باللي عملته بس الانسان مش معصوم من الغلط وكويس انك حسيت بغلطك واتعلمت منوا وان شاء الله جنا تخف تسامحك
سامح:اتمني ان ده يتحقق وسام:قوم انت دلوقتي ارتاح شويه ورانا شغل كتير بكرا
سامح:ماشي اواريك الاوضه اللي هتنام فيها وسام:لا اسماء وريتهاني قوم انت وانا واسماء هنوري للبقاين اواضهم سامح سابه وقام ودخل الاوضه شاف جنا قاعده علي السرير وساندي بتنشفلها شعرها واسماء قاعده جمبها
سامح:سيبوها واطلعوا وانا هنشفلها شعرها
ساندي طلعت هي واسماء وسابوا جنا سامح قرب منها وقعد جمبها وقال
سامح:صداقيني هترجعي زي مكنتي وهتبقي كويسه جنا:.................................
سامح مسك الفوطه وقعد ينشف شعرها وبعدين مشك الفرشه قعد يسرح شعرها وبعد مخلص سامح عدلها علي السرير عشان تنام وراح هو ونام علي الكنبه
عند اسماء وساندي طلعوا من الاوضه اسماء ورات لساندي اوضتها فين واوضة اسلام فين وراحت اوضتها
ساندي قعدة تدور علي اسلام فنزلت شافته نايم علي الكنبه ساندي راحت لعنده
ساندي:اسلام......اسلام اسلام:هممممم
ساندي:اسلام قوم نام فوق اسلام فتح عيونه وشاف ساندي وقال:ساندي متبعديش عني انا عارف اني غلطان بس متبعديش عني ساندي بتحاول تقسي قلبها:ملوش لزوم الكلام ده دلوقتي اما تخف بعدين نبقا نشوف هنعمل ايه قوم انت دلوقتي نام فوق عشان بكره وراكوا شغل كتير
اسلام قام وطلع الاوضه ونام وكل من ابطالنا نام علي امل ان بكرا يجي ويكون جاي معاه الغير والسعاده للكل
(يا تاره ايه هي الفكره اللي اقتراحاتها ساندي)

لحلقه الثالثة عشر من (حب بعد اجبار)
وفي الصباح استيقظ كلا من في الفيلا وتجمع كلا من سامح ووسام واسلام وماجد واسماء وساندي
سامح:ماجد عارف هتعمل ايه ماجد:عارف اطمن
سامح:اسلام عارف هتعمل ايه انت ووسام اسلام ووسام:عارفين
سامح:اسماء وساندي اسماء وساندي:عارفين كل حاجه واحنا التلاته هنكون هناك في المعاد
سامح:طب يلا كل واحد يروح يعمل اللي اتفقنا عليه
وذهبوا جميعا لكي ينفذوا الاتفاق عند اسماء وساندي دخلوا ونقوا لجنا اجمل فساتين ولبسوها وعملولها مكياج ولا اروع منه وكذالك اسماء لبست فستان جميل وساندي نوصف الفساتين
جنا كانت لابس فستان لونه احمر بدون اكمام وكان ضيق علي الجسم لغاية الخسر ويتوسع بعدها لما للركبه وعليه كعب احمر واكسسور اسود في احمر وعملوا ليها مكياج خفيف وهادئ وشعرها كان مفرود وراها
ساندي كانت لابس فستان من اللون الابيض وعليه ورد من اللون الاسود وكان ماسك بسلسله علي الكتفين وضيق لغاية الخسر ومن عند الخصر في شريطه باللون الاسود بفيونكه وبعدها يتوسع لما للركبه ولبست كعب اسود مع مكياج بسيط وسابت شعرها
اسماء كانت لابسه فستان من اللون الاوف وايت وكان من عند الاكتاف شفاف ونازل ضيق ومخصرلما للخصر وبعدين يتوسع وكان مطرز عليه بالغرز ولبست كعب ابيض وسابت شعرها وعملت مكياج ناعم جدا
عند الشباب وصلوا المكان وبداوا في تجهيزه طبعا عايزين تعرفوا ايه هي الفكره الفكر هي انهم قرروا يعملوا حفله لجنا بس مش حفله عاديه حفله علي شط البحر وكمان فيها فقارات هنعرافها في وقتها وطبعا كل من الشباب كانوا مجهزين كل حاجه بعد متأكدوا ان كل حاجه تمام ولبسوهم كمان تمام سامح طلع موبايله وكلم اسماء
سامح:الوه اسماء خلصتوا اسماء:ايوا يا سامح خلاص احنا طالعين اهوه
سامح:طيب متتأخروش اسماء:ماشي خلاص جاين اهوه باااااااي
سامح:بااااااي
نوصفلكم بقا لبس الشباب
سامح كان لابس بنطلون من اللون الاسود وعلية تي شيرت من اللون الرمادي الخفيف وعليه جاكيت اسود مع شيله علي الرقبه
وسام كان لابس قميص من اللون الابيض وفتح اول زرارين فيه ورفع اكمام القميص مع بنطلون جينز
اسلام كان لابس منطلون اسود مع قميص جينز اسود وفاتح اول تلات زراير
وكانوا فعلا انيقين
وبليل وصلت ادام المكان عربية ونزلوا منها اميراتنا التلاته ودخلوا مكان الحفله انصدموا من اللي شافوا كانت الحفلا عياره عن منصه عليها العازفون وفي ممر بين المنصه ومدخل الحفله وفي الممر ده كان الورد الاحمر منثور عليها وفي مكان واسع عشان الرقص ويجي بعدها ترابيزات وكراسي وكانت الشموع في كل مكان يعني كان المكان ساحر
سام ووسام واسلام اول مشافوا البنات كلهم وقفوا وفضوا بصينلهم وطبعا كل واحد بيبص للي يخصه وطبعا البنات اتحرجوا معاد طبعا جنا لانها طبعا مش حسا بحاجه ولم يفيقوا الشباب من غفلتهم الا علي خبطه علي دماغ كلا منهم فاللتفتوا وشافوا ماجد واقف ويبتسم وقال:بقول يعني تيجوا خلينا نكمل اللي احنا بنعمله دلوقتي
طبعا التلاة شباب مسكوا ماجد وجريوا وراه وقعده يتوعدولوا ويضربوا بهزار والبنات طبعا ميتين من الضحك اما جنا فرتسمت علي شفتيها ابتسامه هادئه بس محدش لاحظها امسك البنات بجنا وادخلاها واجلسها علي احد الكراسي علي احدي الطاولات وفجاه طلع ماجد علي المنصه وهو وفي احدي يديه المايك وقال
ماجد:انيساتي وشبابي هنقدملكوم شوية فقرات تنعم بالرومانسيه اول فقره هي دويتو اغنيه للثنائي وسام واسماء
واخد وسام ايد اسماء وبدا يرقصان ويغنيان
وسام:ومالو لو ليله تهنا بعيد وسبنا كل الناس انا يا حبيبى حاسس بحب جديد مالينى ده االاحساس وانا هنا جنبى اغلى الناس وانا جنبى اااحلى االناس حبيبى ليله تعالى ننسى فيها اااللى راح تعالى جوه حضنى وارتاااح دى ليله تسوه كل الحياه مالى غيرك ولولا حبك حعيش لمين حبيبى جايه اجمل سنين وكل ماده تحلى الحياه
اسماء:حبيبى ألمس ايديا عشان اصدق اللى أنافيه ياما كان نفسى اقابلك بقالى زمان خلاص وهحلم ليه مانا هنا جنبى اغلى الناس انا جنبى احلى الناس حبيبى ليلة تعالا ننسى فيها اللى راح تعالى جوة حضنى وارتاح دى ليلة تسوى كل الحياة ومالى غيرك ولولا حبك هعيش لمين حبيبى جاية اجمل سنين وكل مدى تحلى الحياااااااااااااااااااااااا
وكانت الراقصه كتير رومانسيه طبعا سامح كان بيراقب ردت فعل جنا بس سامح فرح لما شافها ابتسمت وبقا عندوا امل انهم هينجحوا وبعد مخلص وسام واسماء طلع ماجد المنصه وقال
ماجد:عارض رائع وكمان اغنيه جنا ودلوقتي الديوتوا اللي بعده ومع الثنائي اسلام وساندي
اسلام تقدم واخد ايد ساندي وبدا يغني وكانه بيعتزر علي اللي عمله منها
اسلام:حبيبي تعااااااااااااالي بناديلك تطمني تريحني متسبش ايدي من ايدك حبيبي تعالي بناديلك تطمني تريحني متسبش ايدي من ايدك متبعدش عني ولا ثانية احضني نسيني الدنيا واوعدني طول م انت معايا متسبش ايدي من ايدك يا نوور عيني ضميني حسيييني يا نوور عيني ضميني حسيييني
ساندي ابتسمت وردت عليه:معاك هقدر امشي واكمل ولو مين جرحني هتحمل علشان عيونك يا حبيبي دانا اموت بجد ولا اسيبك معاك هقدر امشي واكمل ولو مين جرحني هتحمل علشان عيونك يا حبيبي دانا اموت بجد ولا اسيبك يا نوور عيني ضميني حسيييني يا نوور عيني ضميني حسيييني
وبكده يكون اسلام وساندي اتصالحوا وطبعا سامح واقف فرحان ان جنا ابتسمتها بتوسع اكتر واكتر وبعد مخلصت الاغنية طلع ماجد المنصه وقال
ماجد:يسلام ثنائي روعه دلوقتي معانا اغنية تانيه بس المرا دي واحد بس هو اللي هيغنيها وهو سامح
سامح مسك الميك وقعد يغني
سامح:يا حبيبي من حبي فيك لا هتكلم ولا أغنيلك من اليوم هأحبك حب جديد يخليني حبيبي أدعيلك يا حبيبي من حبي فيك لا هتكلم ولا أغنيلك من اليوم هأحبك حب جديد يخليني حبيبي أدعيلك الله يباركلي فيك يا أغلى من عينيا الله يخليني ليك و اجيبلك الدنيا ديا الله الله الله الله يحميك حبيبي يا عمري يا غالي ويخليك ليا الله يباركلي فيك يا أغلى من عينيا الله يخليني ليك و اجيبلك الدنيا ديا الله الله الله الله يحميك حبيبي يا عمري يا غالي ويخليك ليا
سامح قرب من جنا وكمل غناها
سامح:انا اهو قدامك وبين اديك انا كلي علشانك وملك ليك انا اهو قدامك وبين اديك انا كلي علشانك وملك ليك سألت قلبي بيحبك قد إيه وقاللي قلبي ده حب جديد عليه سألت قلبي بيحبك قد إيه وقاللي قلبي ده حب جديد عليه الله يباركلي فيك يا أغلى من عينيا الله يخليني ليك و اجيبلك الدنيا ديا الله الله حبيبي الله الله يحميك حبيبي يا عمري يا غالي ويخليك ليا الله يباركلي فيك الله يخليني ليك و اجيبلك الدنيا ديا الله الله حبيبي الله الله يحميك حبيبي يا عمري يا غالي ويخليك ليا
جنا هنا ابتسامتها ذادت جدا وكل اللي قاعدين لاحظوا وفرحوا جدا وبعد مخلص سامح طلع ماجد المنصه
ماجد:يالله اد ايه الحب جميل ولسه مكملين فقارتنا مع الحب واللي جاي عرض مسرحي والثنائي وسام واسماء
صعد وسام واسماء المنصه وكانوا بيمثلوا انهم بيرقصوا وفجاه اسماء اضربت بالنار في الاثناء اشتغلت اغنية
اخر نظره بيني وبينا ايدي بايدا وعيني بعينا هل اللحظة مرت علينا بألم ألم واسماء ووسام بيبصوا لبعض نظارات صدمه واسماء فضلة تنزل شويه بشويه علي الارض بين ايد وسام
قالت لا تزعل صدئني بكرا بنتلائه بالجني لاخر مره ضمتني بألم ألم واسماء بتبصله بنظرات وعد ودموعها بتنزل
غمضى عيونا شوي شوي دبلت ايدا بين ايديي تركتني وبكيت عينيي بألم واسماء فعلا غمضة عيونها شويه شويه لغاية لما راحلت عن العالم
وين رحتي يا عمري لا تركتيني وبقلبي الاه دخلك ردا يا الله عمري بعدا ألم ألم ووسام بيهز فيها وكانه يترجاه انها ما تموت ويضمها وهي غرقانه بالدم وانتها الفصل الاول
الفصل التاني
بعدو صوتها جوا ئلبي و خيالها مرافئني بدربي بعدها حاسس حالي بغربي الم الم ووسام قاعد يبكي وبيفتكر لاحظاته معاها
ما بئي غير صورة ليها نضرات عيوني حاكيها ضما لصدري و ابكي عليها الم الم مرة بحس الصورة بتحكي مرة عم ترسملي ضحكة اوئات بحسا عم تبكي ألم الم خدني يالله بدالها ما بتغلى روحي كرمالها وئف ئلبي عترحالها عمري بعدها الم الم ووسام ماسك صورتها وبيعيط وفجاه يضحك ويرجع يبكي وبدا ينزل شويه شويه علي ركبه
وبعد مخلصت المسرحيه طبعا جنا بكيت علطول وساندي راحت تهديها وجنا بس بتبكي
سامح حب يغير الجو راح ومسك الميك
سامح:كنت ععايش طول سنيني بحلم أإنك بيوم تجيني من زمان مش من النهارده قلبي شافك ابل عيني
اسلام راح عند ساندي ومسك ايدها ويرقص معاها ويغني:كنت ععايش طول سنيني بحلم أإنك بيوم تجيني من زمان مش من النهارده قلبي شافك ابل عيني
ساندي ردت عليه:تسسوى أإيهـ كلمه حبيبي لو مكنتش أإقوله ليك كنت بحرم نفسي منها لحد معانيا تلاقيك
طلع وسام واسماء
وسام:تسسوى أإيهـ كلمه حبيبي لو مكنتش أإقوله ليك
اسماء ردت عليه: كنت بحرم نفسي منها لحد معانيا تلاقيك
وظلت الموسيقي تعزف لغايه محصلت حاجه صدمة الكل وسعدته في نفس الوقت وهو صوت جنا هي بتغني
جنا وهي تقترب من سامح وسامح يقترب منها:مهمآ هوصف في الجمآل انتا ابعد بالخيآال اححكي ايهـ أإنا وللـآ ايهـ كل حآجه لقيتهآ فيك
سامح اخد ايدها واخذا يرقصان سويا:كل حاجه لقيتها فيك
جنا:تسوي ايه كلمة حبيبي سامح:لو مكنتش اقولها ليك
جنا:كنت بحرم نفسي منها لحد معنيا تلاقيك سامح:تسوي ايه كلمة حبيبي لو مكنتش اقولها ليك
جنا:كنت بحرم نفسي منها لحد معنيا تلاقيك وبعد انتها الاغنيه حضن كل من سامح وجنا بعضهما
سامح بعد عنها وقال وهو باصص لعيونها:جنا جنا وهي تبص لعيونه: نعم
سامح:سمحتيني جنا تبتسم:مسامحاك
سامح:يعني بتحبيني
جنا ردت عليه بأغنيه:نفسى أقوللك علي اللي بيا نفسى أقوللك كلمة واحدة إنت داري بشوق عينيا ؟؟ سامح كان هيجواب بس هي حطت ايدها علي فمه وكملت:متجاوبش ثانية واحدة سيبني أقوللك من الكلام حاجة توصف اللي بيا ولما اخلص فيك غرام إبقى رد انت عليا انت مهما تقوللي ايه مش هصدق غير عينيا ده انا بشوف أحلام عمري جوة عينيك لما عيني تنام برضو بحلم بيك حبيبي دوبت خلاص بعد تاني محال عيشت بيك إحساس أبعد من الخيال أيوة دايب قلبي فيا والآهات في الوصف صعبة ثانية واحدة تغيب عليا بحس فيها أكيد بغربة أيوة انا محتاج لحضنك ضمني حس اللي بيا نفسى أعيش العمر جمبك بس عمري عليك شوية عايز اقولك علي الحقيقة انت أجمل حاجة فيا ده انا بشوف أحلام عمري جوة عينيك..لما عيني تنام برضو بحلم بيك حبيبي دوبت خلاص بعد تاني محال عيشت بيك إحساس.. أبعد من الخيال
وبعد مخلصة الاغنيه سامح:يعني بتحبيني جنا بخجل:لا مش بحبك
سامح تغيرت ملامح وجهه:يع.......... جنا قاطعته:انا بموت فيك
سامح ضم جنا وشالها وقعد يلف بيها وجنا متماسكه فيه
اقترب اسلام من جنا اسلام بحزن:جنا سامحيني انا
جنا قاطعته:مسامحاك يا اسلام لاني عذراك انا لو كنت مكانك كنت هصدق برده
وسام واسماء:الف مبروووووووووووووووووووووووووووووووووك يا جوجو
جنا بابتسامه:الله يبارك فيكم وبكده اظهر كل شخص حبه لتاني وبعد يومين نزلوا كل ابطالنا مصر
اسلام وسامح وساندي اخدوا جنا وراحوا عند اهلها وفهموهم كل حاجه وناديموا كثيرا وطلبوا من جنا انها تسامحهم وجنا فعلا سامحتهم....................

الحلقه الرابعة عشر والاخيره من (حب بعد اجبار)
وبعد مرور 2 شهرين واليوم فرح وسام واسماء واسلام وساندي كانت جنا من الصبح معاهم في كوافير الفندق وكلتا عراينا لابسين فساتين روعه وجنا كمان كانت لابسه فستان ولا اروع منها نوصفلكم اللبس
نبدا بأسماء كانت لابس فستان ابيض بدون اكتاف وكان ضيق جدا لغاية الخصر ومن بعدها منفوش وعلي نفشة الفستان مطرز عليها ورد ابيض ومن عند الصدر لما للخصر مترز عليها بالخرز وكان مكياجها سماوي رائع
ساندي كانت لابسه فستان لونه اوف وايت كان شفاف من عند الاكتاف وضيق للخصر وبعدين منفوش وكان ساده بس كان جميل جدا عليها وكان مكياجها ازرق علي اسود خفيف
جنا كانت لابسه فستان احمر طويل بيلمع وعليه فصوص من الماس الابيض وواسع حواليها من علي الارض وكان ضيق ومخصر علي الجسم كان مقفول وشفاف بسيط من عند الصدر وكان مكياجها علي الطريق الخليجيه وكانت طلع احلي من العرايس نفسهم جنا شافت الاتنين قاعدين مش علي بعضه اقتربت منهم جنا:في ايه مالكم اسماء بتوتر:خايفه
جنا:هههههههههههههههههههه وليه خايفه اسماء شويه وتبكي:ايوه اضحكي وانتي ايه اللي هيشغلك بينا
جنا حاولت تمسك ضحكتها:متخافيش وسام مش هيكلك اسما:صحيح مهوا اللي ايده في المايه مش زي الي ايده في النار جنا ضحك ولفت علي ساندي:ساندي انتي كمان خايفه
ساندي بجرائه:لا طبعا............... وقالت بصوت مليان خوف:انا مرعوبه
جنا:هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ساندي:جنا اطلعي برا برااااااااااااا جنا:انا كده ماشي ابقوا شوف مين اللي هيجلكم تاني انا اللي غلطانه اني جيت اصلا انا.......... اسماء قاطعتها:بس افصلي انتي ايه راديو متنقل متطلعي بره وانتي ساكته
جنا:كده ماشي وسابتهم وطلعت وهي هتموت علي نفسها من الضحك
اسماء بتوتر:لازم نهدي نفسنا شويه من التوتر ده ساندي بتوتر:معاكي حق
عند جنا بره اول مطلعت رن موبايلها
جنا:الووووه ...............:ايو يا حبيبي وحشتني اوووووووي
جنا بابتسامه:طيب سامح:ايه طيب دي مفيش وانت كمان وحشتني يا حبيبي يا عمري يا كل حياتي
جنا بدلع:تؤ تؤ مفيش سامح بزعل:كده طيب ماشي هردهالك صداقيني
جنا:ههههههههههههه انتوا فين احنا خلصنا سام:احنا هنطلع اهوه
جنا:طيب بسرعه بقا عشان البنات هنا فاضلهم شويه ويروحوا من كتر الخوف والتوتر
سامح:ههههههههههههههههههههه طيب جاين اهوه علطول...........الا صحيح
جنا:نعم في ايه سامح:مش ناويه برده تقوليلي لون فستانك ايه
جنا:تؤ تؤ عاوز تبوظ مفاجأتي سامح:ماشي يا جنا صداقيني هردهالك يعني هردهالك ونشوف يا هههه قطه
جنا بضحك:طب اقفل بقا خليني ادخل للبنات اصلهم طردوني بره
سامح:ماشي يا قلبي باي جنا:باي ودخلت جنا عند البنات لاقيتهم زي مهما
جنا بابتسامه:يلا يا عرايس استعدوا عشان العرسان علي وصول
اسماء بخوف:دلوقتي ساندي:لا متخليهومش يجوا
جنا:هههههههههههههههههه خلاص يا بنات متخافوش تماسكوا كده وان شاء الله كل حاجه هتعدي علي خير
اسماء وساندي:يااااااااااااااااااارب
وبعد نص ساعه كانوا العرسان واصلين ودخل وسام الاول وشال الطرحه من علي وش اسماء وباس دماغها واخد ايدها وطلعوا وتوجهوا للاستوديو اسلام دخل باس دماغ ساندي وباس خدها اللي خلي ساندي تتوتر وتنزل راسها واسلام ابتسم علي خجلها واخدها وطلعوا للاستوديو برده
عند وسا واسماء في الاستوديو طبعا وسام كان مختار الالبومات ومقالش لأسماء علي نوع الالبوم اللي اختاره قالها انوا البوم البوم عادي جدا اول مدخلوا
المصوره:يا عريس امسك ايد العروسه وبوسها اسماء توترت وقعدت تتوعد في وسام لانوا كذب عليها طبعا وسام عمل زي ما المصور بتقول المصور:يا عاريس ضم العروسه من ورا وحط دماغك عند كتفاها انتي يا عروسه حطي ايدك علي خده اسماء بعصبيه:لا طبعا مش عمل كده
وسام ابتسم:طب ايه رايك بقا ان المره دي هتعمليها غصبن عنك وشد اسماء وعملوا الحركه
المصور:عريس حاوط العروسه من خصرها من ادام وبصوا لعيون بعض عايزاكوا تخلوا عيونكم تتكلم وانتي يا عروسه ايديك تمسك وش العريس
اسماء عاندة كالعاده:مستحيل وسام:مابلاش عناد وانت عارفه عنادك مش بينفع وبرده شداها وعملوا الحركه وجنا وسامح اتصوروا معاهم
عند اسلام وساندي دول طبعا كان سامح وجنا اللي حجزولهم الالبومات اول مدخلوا
المصور:يا عريس قرب شويه من العروسه وحاوطها من خصراها وبوس دماغها وانتي يا عروسه ايديك علي دراعه
اسلام عاجب الوضع طبعا اما ساندي فكانت عاوزه النجافه تنزل علي دماغه عشان ترتاح منوا
المصور:عريس شيل العروسه من وسطها وارفاعها لفوق وانتي يا عروسه ايديك علي كتفه من فوق
ساندي توترت جدا وخدودها قلبوا احمر:لالالالالا غير الصوره دي
اسلام:ساندي خليني نكمل الصور وبلاش عناد لانك اصلا مش هتعندي
ساندي طبعا عندة اسلام جه ورافاعها من ايدها من غير متحس
المصور:عروسه ميلي شويه لورا وانت ياعريس امسكها وكانها كانت هتقع وانت لحقتها وابتسموا
ساندي:ياااااااااربي ان ماوريتك يا جنا وكذالك اسلام برده شداها وعملوا الحركه واتصوروا كل العيله معاهم وكل واحد اخد عروسته وطلع للعربيه وطلعوا علي الفندق اللي فيه الفرح دخلت اسماء ووسام الول وقاعدوا علي الكراسي واسلام وساندي كذالك وايجوا الكول وبداوا يسلموا عليهم وبعدين معاد رقصة الاسلوا كل عريس مسك ايد عروسته وكمان جنا وسامح قاموا يرقصوا ورقصوا علي اغنية
لما بتلمسني بتحسسني ان انا فى ايدي العالم كله
ناقصنى واما بتتكلم انا بتعلم احب الناس
واطمن طول ما انت حاسسنى
وبحس معاك اني انا فى السما مش فى الدنيا
وان انت ملاك ومعاك السنة بتوفت ثانية
عيشنى بهواك لازم اعيش معاك
انا عايزك تقرب ليا وتبص فى عيني
نستنى اللى فات شوفت معاك حاجات
مشوفتهاش غير وانت واقف بين ايدي
مهما حلمت بيك واتخيلت فيك
الحب دا كله هيبقى قلبل عليك
نفسى افرح معاك واتهنى فى هواك
وحياتك تاخدنى فى حضنك وتقربنى ليك
عند وسام واسماء
وسام:حبيبتي انا بجد فرحان اوي ان احنا خلاص بقينا لبعض
اسماء ابتسمت ونزلت راسها وسام:امتي القمر هيرفع راسه ويخليني اشوفه
اسماء:لما انت تنزل عينك عنو وسام:هو انا اقدر انزل عيني
اسماء ووشها احمر:وسام خلاص بقا وسام معتش حابب يحرجها اكتر من كده:ماشي خلاص
عند اسلام وساندي
اسلام:انا مش مصدق يا ساندي خلاص انك بقيتي ملكي للابد
ساندي خجلت:............ اسلام:ساندي ان شاء الله هتكوني معايا اسعد انسانه في العالم وان شاء الله ربنا يقدرني واسعدك ساندي بابتسامه:واسعدك انا كمان
عند حبايبنا سامح وجنا
سامح:بس انتي النهارده طلع قمر جنا:النهارده بس
سامح:لا يا حبيبتي انتي علطول قمر جنا بغرور:احم
سامح ابتسم:جنا فاكر فرحنا ورقصة الاسلو بتاعتنا جنا اول مفتكرة:ههههههههههههههههههههههه ايوه
نرجع ليوم الفرح ورقصة السلو
الديجي:يتفضل العريس والعروسه نبدا السحره براقصة اسلو
سامح:يلا قومي يا جنا جنا بعناد:مش قايمه واحلم انك ترقص معايا
سامح ابتسم بمكر وشالها وراح علي الاسبدج وقعدوا يرقصوا
سامح بثقه:انا مدش يعاند معايا فاهمه يا حلوه
جنا بصتله بحقد ورفعت جزمتها وداست بكعب جزمتها علي رجل سامح بقوه
سامح:ااااااااااااااااه كل اللي في القاعه ضحكوا علي سامح وبتاع الديجي وقف وقال:خير يا عريس في مشاكل ولا حاجه جنا بتمثيل:انا اسفه يا حبيبي مكنتش اقصد
سامح طبعا كان مفروس منها وقال وهو بيجز علي سنانه:مفيش مشاكل يا حبيبتي
وكملوا الرقص وكل منهم بيبص لتاني بتحدي
نرجع لروايتنا
الديجي:يلا يا عرسان شيلوا العرايس ولفوا بيهم التلات شباب شالوا التلات بنات ولفوا بيهم والكل صفق وصفر
وانتهي الفرح وكل واحد اخد عروسته ورح
عند وسام واسماء كانو حجزين جناح في الفندق
اول مدخلوا اسماء حست ان اطراف اصابعها بقت زي الثلج والدم اللي في جسمها كله صعد لقلبها اللي قعد يدق بقوه وسام حس بتوترها قرب وضمها من ورا لقاها بترتعش وقالها حبيبتي مالك
اسماء:ولا حاجه وسام بهمس في اذنها:مكسوفه اسماء نزلت دماغها:...........
وسام رفع وشها بايدوا لعنيه:مكسوفه اسماء هزت راسها بمعني اي
وسام ابتسم وقالها:متقلقيش يا حبيبتي ومتتوتريش حبيبتي انا دلوقتي جوزك انا اقرب الناس ليكي اقرب ليكي حتي من اهلك
اسماء ابتسمت له وقلبها اطمن شويه
وسام باس راسها قال:ان شاء الله ربنا يقدرني واسعدك يا حبيبتي
اسماء بابتسامه:واسعدك انا كمان
عند اسلام وساندي اول مدخلا الجناح ساندي قعدة علي اقرب كنابه قابلتها وكانها حسا ان رجلاها مش شايلها اسلام جه وقعد جمبها وقال:ساندي متصداقيش انا بجد مش قادر اصدقك انك انتي اقدامي وبين ايديه
ساندي ابتسمت في خجل اسلام قرب منها وباس خدها
ساندي صعد الدم لوشها وقلبها بدا يدق بقوه اسلام ضحك وقال:ساندي انا معملتش حاجه عشان يحصل دا كلوا
ساندي ابتسمت وحست براحه شويه اسلام:ان شاء الله عمرنا مهنبعد عن بعض ابدا يا حبيبتي .....ساندي
ساندي وهي مازال وشها بالارض:نعم اسلام رفع وشها بايديه لعيونه:بتحبيني
ساندي:لا بموت فيك يا اسلام
عند حبايبنا سامح وجنا
سامح كان ساندي ضهره علي السرير وجنا في حضنه
سامح:تصدقي يا جنا اني مكنتش متوقع اني احبك لدراجا دي
جنا بابتسامه:وانا مكنتش اتوقع برده........وكملت بغرور:اصلا انا محدش بيشوفني ومش بيحبني كل اللي بيشوفني بيحبني علطول سامح بضحك:مغروره جنا:مين قالك اني مغروره تنكر اني اجنن
سامح:لا منكرش ابدا يا قلبي انتي اجمل انسانه علي وجه الارض
جنا قامت من حضنه وراحت ادام التسريحه:ايوا كده
سامح:بتعملي ايه جنا:نسيت اشيل توك الشعر
سامح:وتشيليهم ليه خليهم شكلهم حلو عليكي جنا:نعم وانت مالك اصلا اسيبهم ولا لا انا حره اشيلهم احطهم انا حره سامح قام ووصل عندها وقال:يعني انا مليش دعوه
جنا بدلع:اه طبعا ملكش دعوه دي حاجه تخصني سامح بدون سابق انظار شالها
جنا:يمامااااااااااااااااااا انت بتعمل ايه سامح:ملكيش دعوه دي حاجه تخصني
جنا بترجي:سامح نزلني خلاص انا اسفه سامح:اشششششش
--------------------------------------------------------------------------------------
وبعد لات سنين
عند وسام واسماء
وسام قاعد يلاعب في ابنه سامح ويدغدغه
اسماء بضحك:براحه علي الولد يا وسام هيموت في ايدك
وسام بضحك:ماشي بس اسمعي المره الجايه عايز بنت او ولد تاني
اسماء:هههههههههاي تحلم حبيبي انا جربت تعب الولاده مره واحد ومش مستعده اجربه تاني
وسام:ههههههههههاي تحلمي حبيبتي انا عايز مدرسه ولاد وبنات حوليا
اسماء:طيب ابقي هاتهم انت بقا لو تقدر وسام غمز لها:تحبي تشوفي اني اقدر
اسماء:لالالا خلاص بفكر في الموضوع وسام بضحك:بنات ميجوش الا بالعين الحمراء
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
عند اسلام وساندي
اسلام قاعد يبوس في بنته جنا ويقول:قمر والله العظيم قمر
ساندي بغيره:بس هي اللي قمر اسلام بضحك:هي صحيح قمر وحلوه بس مش احلا من مامتها
ساندي بغرو:فكرت يعني اسلام بضحك:يا غيوره هههههههههههههههههههه
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عند سامح وجنا
جنا: اسلام اديني بوسه اسلام:حاضل ماما(حاضر ماما) امووووواح بحبد ماما(بحبك ماما)a
جنا تضم ابنها وتقول:ياااااااااااااااعمري انت سامح:طب وابوه
جنا:ابوه دا كل حياتي معا انوا طلع عيني في البدايه سامح:واموه كمان طلعت عيني
جنا حزت كتفها:اعمل ايه ما انا حبيتك بعد اجبار سامح:احنا الاتنين كان حبنا بعد اجبار وعذاب
جنا بابتسامه:بحبك يا سامح سامح بابتسامه:بموت فيكي يا قلبي
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
لما تكون بتحب شخص الافضل انك تصارحه ومتسبهوش يتعذب وتتعذب انت كمان معاه في الروايه
اول قصه اسلام وساندي/كل واحد فيهم حاول يبعد عن التاني بس الحب جمعهم تاني وبقا ثمرة حبهم بنوت جميله عمره سنه واحده اسمها جنا
ثاني قصة وسام واسماء/كان لقائهم وقصة حبهم غريبه كل واحد فيهم حب التاني وبصدق وبقا ثمرة حبهم والد جميل عمره سنتين اسموا سامح
ثالث قصه جنا وسامح ابطالنا/كل واحد فيهم انجبر انوا ياخد التاني بهدف الانتقام وذيادة الكره مابينهم بس سرعان ما تبدل الكره والعداوه ده لحب كبير جدا وبقا ثمرة حبهم ولد جميل عمره سنه ونص واسموا اسلام
وبكدا انتهت روايتي واتمني تكون استفدوا منها شكراااااااااااااااااااااااااااااااا
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Blogger Comments
  • Facebook Comments

0 التعليقات:

إرسال تعليق

تعليقك يحمسنا على استمرار نشر القصص

Item Reviewed: حب بعد اجبار من اجمل قصص الحب والرومانسية Rating: 5 Reviewed By: AHMED Channel