الاثنين، 5 سبتمبر، 2016

قصة حب غير مسموح من اجمل قصص الحب

لمتابعة القصص الجديدة يوميا اضغط اعجبني ( like )
قصة  حب غير مسموح من اجمل القصص الحب

الحلقة 1
شمس بنت جميلة في اوئل العشرينات نايمة ومستغرقة في النوم ومرة واحدة المنبه بيضرب بصوت عالي اوي الساعة 8الصبح
شمس تصحي وهي بتتاوب وتقفل المنبه
شـمـــس:ايه يا ربي القرف ده بس!! توب علينا يا كرييم
وتقوم بسرعة علي اوضة سلمي ورضوي
شـمـــس:اصحوا يلا عندكوا جامعة ومدرسة
سلمي:طب سبيني انام شوية ونبي يا شمس
شـمـــس:لا يا حبيبتي الصحيان من النوم والجامعة والشغل مفيهاش يامه ارحمني
رضوي:يامه ارحمينا بقي من الموشح بتاع كل يوم هو انتي خلاص اعتبرتي نفسك امنا؟ ده انا ساعات بنسي انك اختنا الكبيرة
شـمـــس:بت انتي وهي مش عايزة وجع دماغ انا كده هتاخر علي شغلي وورايا شغل وقرف وبهدلة متتعبونيش يلا كل واحده في ظرف ربع ساعة تكون جاهزة عبال ما احضر الفطار ده ايه الغلب ده ياربي!!
سلمي ورضوي يحطوا الغطا تاني علي وشهم
شـمـــس:انا اتاخرت علي شغلي ومش حمل الرزالة دي قوموا بدل ما اقسم بالله.......
رضوي وسلمي يقوموا بسرعة مرة واحدة
"خلاص خلاص قايمين اهو"
شـمـــس:وانتي يا موكوسة يالي في تانية اداب مش هتصحي
سلمي بغيظ:قايمة يا شمس قايمة يا حبيبتي
شـمـــس:ماشي
شمس تروح تحضر الفطار بسرعة
سلمي تخرج لابسة هدومها هي ورضوي
شـمـــس:يلا الفطار جاهز
سلمي:لالالا مفيش وقت انا متاخرة
و تبوسها و تمشي بسرعة
شـمـــس:وانتي يارضوي؟
رضوي:لا انا كده هتاخر علي المدرسة انا اولي ثانوي السنادي........ بااااي
و تبوسها علي الخد التاني و تذهب رضوي
شـمـــس:باي؟؟؟؟ونبي ما انتو فالحين في حاجة
**************************************
في منزل نادر
نادر:يا معتز!!اصحي يا معتز ......يا ماجد!!!.... ما تصحوا بقي
ماجد يخرج من الاوضة وهو بيتاوب
"ايه الغاغة الي انت عاملها دي يا نادر؟"
نادر:يعني مش عارفين ليه؟؟ انت هتتاخر علي جامعتك وهو هيتاخر علي مدرسته........دي عيشة تقرف ارحموني ورايا شغل
ماجد وهو بيتوب:طب اهدي بس متزعلش نفسك الدنيا مش هتطير
نادر:اقولك!! عنكوا ما صحيتوا ولا روحتوا جامعة ولا مدرسة ادي الفطار اهو وانا رايح شغلي دي حاجة تقرف
ويخرج نادر ويرزع الباب وراه
ويصحي معتز ويخرج للصالة
"هو بيزعق ليه علي الصبح؟"
ماجد:يعني هي جديدة عليه مهو ده الموشح بتاع كل يوم ....امال لو مكنش اخونا الكبير كان عمل ايه؟
معتز:بص ادام خرج يلا نكمل نوم بلا جامعة بلا مدرسة بلا قرف
باسم:يلا
نادر يفتح الباب فاجاة
نادر بصوت عالي وعصبية:لسه ملبستوش؟؟
ماجد ومعتز بفزع:حاااضر
*************************
شـمـــس واقفة مستنية الاتوبيس ويرن هاتفها وتجيب شمس عن الهاتف
شـمـــس:الوووو ايوة يا خالو ازيك؟
خالها:الحمدلله وانتي اخبارك ايه انتي وسلمي ورضوي ؟
شـمـــس:الحمدلله ماشي الحال
خالها:ينفع اجيلك زيارة انهارده بليل
شـمـــس:خير؟
خالها:خير ان شاء الله...يعني ..........في الواقع........
شـمـــس باشمئزاز:آآآآآآآآآآآآّه يعني ؟؟؟وفي الواقع؟؟؟؟ يبقي جايبلي عريس......صح؟؟
خالها باندهاش:ايه ده؟عرفتي منين؟
شـمـــس بسخرية:مهي واضحة زي الشمس .....يعني ..وفي الواقع وعمال تلئلئ يبقي اكيد في مصيبة سوداء من المصايب الي بتجبهالي
خالها:حرام عليكي انا عمري جبتلك مصايب؟
شـمـــس:انت عمرك ما جبت غير المصايب يا خالو ....اهييييي هنضحك علي بعض بقي !!
خالها:اطمني المرة دي ان شاء الله خير ومش هنخرج من باب الشقة الا......
شـمـــس مقاطعة بسخرية:عارفة عارفة متكملش ونبي حفظاها,مش هنخرج من باب الشقة الا واحنا سامعين زغروطة تهد البيت,يخربيت ام الزغروطة الي مش عايزة تيجي دي ياخالي
خالها:لا المرة دي بقي عريس مضمون
شـمـــس:يا خالي حرام عليك ارحمني قولتلك 100 مرة انا مبفكرش في الجواز دلوقتي انا ورايا مسؤليااااات
خالها:يابنتي مينفعش ترفضي الي بيتقدمولك وتوقفي حالك علشان اخواتك....هما يعني كانوا اطفال رضع ؟؟؟دول بسم الله ماشاء الله كبار وعاقلين
شـمـــس باستسلام:ماشي يا خالي حاضر
خالها:هااا يعني اجي واجيب العريس؟
شـمـــس:ماشي...اديني نبذه مختصرة كده عنه بسرعة علشان الاتوبيس جي
خالها:اسمه يوسف وعنده 28 سنة
شـمـــس:حلو ....يوسف و28 سنة انا متفائلة
خالها:مش بقولك لقطة
شـمـــس:طب هو بيشتغل ايه.؟
خالها:معرفش بصراحة
شـمـــس:ماشي ....الاتوبيس جه .....سلام
خالها:سلام
وتغلق شمس الخط
شمس ركبت الاتوبيس اول ما وصل وطبعا اتمرمطت وسط الزحام
*****************************
نادر وصل الشغل وقعد علي مكتبه مع زمايله
نادر بتنهيد:صباح الخير
الموجودين:صباح النور
احد زمايله:ايه نموسيتك كحلي ولا ايه؟
نادر:لا وانت الصادق حياتي كلها الي كحلي يا عمرو
عمرو:ليه بس؟؟تقصد يعني علشان اخواتك وكده؟
-----------------------------------
شـمـــس:لا مش اخواتي بس حاجات كتير اوووي انا خلاص قرفت وتعبت من ساعة ما بابا وماما ماتوا وانا الي شايلة الطين علي دماغي وساكتة
رنا:معلش انتي طول عمرك متحملة ايه الي جد يعني؟
****************************
نادر:الي جد بقي ان كل لما بيكبروا مشاكلهم بتزيد اكتر واكتر
عمرو:معلش اتحمل انت قدها ومتنساش انك اخوهم الكبير ....انت اخوهم الكبير يا نادر
**************************************
شـمـــس:يوووووووووووو انا اتخنقت من الكلمة دي خلاص عارفة ان انا اختهم الكبيرة ليه بتفكروني
رنا:انا عايزة افهمك بقي انك مش لوحدك الي بتعاني عادي كلنا في الهوا سوا
شـمـــس:ياربي بقي ارحمني ياارحم الراحمين
**************************************
رضوي في المدرسة في الفسحة
نرمين:بقولك يا رضوي
رضوي:نعم؟
نرمين:ايه رايك في الواد المز الي هناك ده
رضوي:بقولك ايه انا مليش في الكلام ده
نرمين:ايه انتي بتخافي من اختك ولا ايه؟
رضوي:انا مبخفش من حد
نرمين:يابنتي اتنصحي شوية
رضوي:الي هو ازاي بقي؟
نرمين:يعني اعرفيلك ولدين 3 واتصحبي عليهم وكده
رضوي:لالالالا ده كانت شمس تموتني
نرمين:شوفتي انا مجبتش حاجة من عندي
رضوي:بقولك ايه قفلي بقي ....عندنا مين الحصة الي بعد الفسحة؟؟
نرمين:استاذ عماد شلبي
رضوي:ماشي يلا بينا نطلع الفصل مليش مزاج اتمشي في الحوش اكتر من كده
نرمين:يلا يا عقد ابقي خلي اختك تنفعك
********************************
شمس في شغلها وهي بتتكلم مع رنا والمدير يدخل
المدير:ايه سايبن شغلكوا وبتتكلموا؟
رنا:اسفين يا بسيوني بيه
المدير وهو بيبص لشمس باهتمام
"صباح الخير ياانسة شمس"
شمس وهي مش طايقاه بابتسامة صفرا
"صباح النور يا بسيوني بيه"
بسيوني بهمس وابتسامة كلها برود:انتي اتاخرتي انهارده بس متقلقيش انا مش هخصملك انتي عارفة انا بعزك قد ايه
شـمـــس بصوت عالي: بسيوني بيه......من فضلك انا عندي شغل ومش فاضية واذا كان علي التاخير فاانا اسفة مش هتكرر تاني... عايز تخصملي مفيش مشاكل
بسيوني يحس انها احرجته ويبتدي يتكسف
"احم احم طيب ياانسة شمس اتفضلي كملي شغلك عن اذنكوا"
شـمـــس:اوووووووووف
رنا:ياباااااااااي انا مش شوفتش ارزل من كده
شـمـــس:مين سمعك انا خلااااص علي اخري من البني ادم ده هو مش حاسس بسنه ده عنده عيال قدي
رنا:انا مش فاهمة هو شايف نفسه كده علي ايه؟؟بذمتك في بني ادم في الدنيا يبقي اسمه "بسيوني خليفة" ههههههههههه
شـمـــس:هههههههههه
********************************
نادر في عمله قاعد علي المكتب وبيشغل
عمرو:بقولك ايه؟
نادر:ايه؟
عمرو:ماتتجوز يااخي
نادر:هههههههههههه ضحتكني وانا مكنش ليا نفس
عمرو:وايه الي بيضحك يعني؟
نادر:يا مؤمن اتجوز ازاي ؟؟انا من ساعة ما ابويا وامي ماتوا وانا الي شايل اخواتي شيل .. ده انا ورايا هم ما يتلم
عمرو:محسسني انك كبير العيلة ورب اسرة ياعم انت يادوب عندك اتنين اخوات بتصرف علي تعلميهم وكلها كام سنة يتخرجوا ويشتغلوا ويتجوزوا كمان
نادر:عارف بس مين بقي الي ممكن تقبل بظروفي المهببة دي؟
عمرو:البنات علي قفا من يشيل وانت بسم الله ماشاء الله مهندس كمبيوتر قد الدنيا وزي القمر
نادر:ربنا يسهل الاقي بس عروسة
عمرو بثقة:عروستك موجودة
نادر وهو بيشرب القهوة وهسيبها بسرعة
"مين؟؟؟؟؟"
عمرو بابتسامة وفخر:اخت المدام
نادر بقلق:آآآآآآآآآآآآه ودي بيني وبينك يعني اخبارها ايه؟
عمرو:ما تلم نفسك يااخي بقولك اخت المدام
نادر:طيب وتفتكر توافق بيا
عمرو:مؤكد .....ها قولت ايه اخدلك معاد
نادر:بس....
عمرو مقاطعا:تمام هخدلك معاد
ويقوم يسلم عليه
نادر يحس انه ادبس وقلق من كلام عمرو وطريقته
نادر في سره:وانا هقلق من ايه بس ما يمكن تطلع كويسة
********************************
شمس راجعة من الشغل الساعة 6 وتلاقي خالها مصطفي في وشها ادام باب الشقة
شمس:ايه ياخالي خضتني حرام عليك
مصطفي:معلش مكنتش اقصد
شمس:خير في ايه؟
مصطفي:خير ايه؟انتي نسيتي ولا ايه؟؟؟مش قولتلك جي وجايب عريس
شمس:اّاّاّاّاّه طيب ماشي هو فين؟
مصطفي:سلمي ورضوي فين؟
شـمـــس:جوه اكيد كل واحدة رجعت من بره
مصطفي:تمام هو مستني تحت
شمس:ومطلعش ليه؟
مصطفي:بيتكسف
شـمـــس:ياااا اخيرا جبتلي حد عنده دم
مصطفي:وطي صوتك ليسمعك
شـمـــس:ماشي قوله يجي ودخله اما نشوف المرة دي جايبلنا ايه؟
مصطفي بفخر:جايبلك السعد والوعد يابنت اختي وهتشوفي
شمس بصبر ومكر:ماشي يا خالي
مصطفي:ادخلي طيب وانا هطلعه واجي
شمس:ماشي
شمس تدخل الشقة وتحط شنطتها وتظبط نفسها في المراية والباب يخبط
شـمـــس وهي رافعة ايديها:ياااارب
واول ما تفتح الباب هتلاقي.............................................
*********************************************
#اراءكم #تهمنى ❤

 
الحلقة 2
شمس تدخل الشقة وتظبط نفسها في المراية
والباب يخبط
شـمـــس وهي رافعة ايديها:ياااارب
واول ما تفتح الباب هتلاقي واحد سنه لا يقل عن 40 او 45 سنة وخالها واقف جنبه
شـمـــس:اهلا اهلا اهلا يا عمي اتفضل ابو العريس مش كده
الشخص بص لخالها باندهاش واستغراب عجيب وخالها بص في الارض وسكت
شمس بتبص يمين وشمال
شـمـــس:الله هو مكسوف ولا ايه؟؟ما تقوله يطلع يا خالو
مصطفي وهو بيشاور علي الشخص الي معاه:احم احم الاستاذ ده هو العريس!!
شمس فتحت بوقها وبرقت
شـمـــس بضيق:اتفضلوا اتفضلوا
وتوسع من قدام الباب
اول ما دخل من باب الشقة لسه خالها جي يدخل هتوقفه
شـمـــس بهمس وهي بتجز علي سنانها:ايه الي انت جايبه ده؟
مصطفي:ايه؟؟؟ماله؟
شـمـــس بصوت عالي:مااااله!!!
تحس انها علت صوتها اوي فا ترجع تهمس
"ماله ايه ياخالي ده كبير اوي هو ده بقي الي 28 سنة"
مصطفي:انا مليش دعوة هو ده الي عطرت فيه وجبته وبعدين انا مالي الي قالي عليه زميلي في المصلحة وانا قولت بنت اختي اولي من الغريب هيهيهيهيهيهي
شـمـــس:بنت اختك ايه وزفت ايه ؟انا متبرية منك اصلا انت مش خالي انت اكيد من الاعداء
مصطفي:متتبطريش علي النعمة غيرك مش لاقي...هو انتي علشان حلوة وزي القمر فاكرة ان العرسان هتقعد تجيلك كتير
شـمـــس في سرها:انا بردو قلبي كان حاسس انك هتجبلي عاهة من العاهات الي بتجبها كل مرة
شـمـــس:والله فيك الخير ياخالي ....حبيت تعوضني عن حنان الاب جبتلي عريس قد ابويا
مصطفي:هههههههه شوفتي بقي انا بحبك قد ايه؟
شـمـــس بغيظ مكتوم:عوض عليا عوض الصابرين يارب
العريس يحس ان هما سايبنه بقالهم كتير وبيتوشوا علي مدخل الشقة
العريس:احم احم
مصطفي:يلا بقي نروح نقعد معاه ونتكلم هنفضل لاطعين الراجل كده كتير!!
شمس في استسلام:يلا
شمس تروح تقعد مع العريس هي وخالها
شـمـــس من تحت الضرس:منور يااستاذ يوسف
العريس وهو بيبص لخالها:يوسف؟؟؟؟يوسف مين؟
شـمـــس في سرها:هو في ايه؟
شـمـــس:آآآآآآآآآ حضرتك
العريس:لالا انا مسميش يوسف انا اسمي فرغلي
شـمـــس:فرغلي!!!!
فرغلي:ايه اسم حلو طبعا
شـمـــس بسخرية:اه جدااااا
شـمـــس بهمس:فرغلي ماشي ياخالي اما وريتك .....يمشي بس
فرغلي:مبدايا كده انا مش هقدر اتجوز دلوقتي اصبري عليا لاني عليا اقساط
شـمـــس مذهولة جدا ومندهشة:نعم؟؟؟
فرغلي بمنتهي الغرور والعنطظة:انا عارف طبعا اني عريس كويس بس النصيب بقي
شـمـــس بسخرية:اه طبعا
فاجاة رضوي تخرج من الاوضة
"ازيك ياخالي عامل ايه؟"
مصطفي: الحمدلله واخبارك انتي؟؟
رضوي:الحمدلله
رضوي تبص ناحية فرغلي وبتشاور بصباعها لشمس معاناها مين ده وشمس تبصلها وهي قرفانة
رضوي:انا اسفة ماتخدش بالي من حضرتك اكيد حضرتك ابو العريس..... صح؟
فرغلي بعصبية:جري ايه يا استاذ انت جايبني هنا تهزقني ولا ايه؟ايه موضوع ابو العريس ده؟
مصطفي بارتباك:معلش معلش متقصدش...يا رضوي الاستاذ يبقي العريس
رضوي بتضحك وهي ماسكة علي نفسها من الضحك:آآآه طب امشي انا بقي ههههه عن اذنكوا
رضوي:انا اسفة اوي مكنتش اقصد يا حضرة
فرغلي:حصل خير
وتذهب رضوي
شـمـــس:احم احم آآآآآآآآآ ممكن يعني تعرفني بيك يااستاذ؟
فرغلي:انا ابلغ من العمر 46 سنة بس ميبنش عليا طبعا ابان اصغر انا عارف
شـمـــس بسخرية:طبعا(ياراجل ده انت كل الي يشوفك يقول ابو العريس)
فرغلي وهو حاطط رجل علي رجل: انا بشتغل دكتور في مستشفي (.......)
شـمـــس في سرها:ان شالله تكون وزير الصحة ...ايه هرمي نفسي يعني!!
فرغلي:وحضرتك بقي ياانسة بتشتغلي ايه؟
شـمـــس:انا سكرتيرة في شركة بسيوني خليفة بتاعة الكمبيوتر
فرغلي:عظيم ومرتبك بقي علي كده كام؟
شـمـــس وهي بتبصله بشر وهدوء مرعب وغيظ:ليه؟
***************************************
رضوي في الاوضة مع سلمي
سلمي:هو فيه ايه بره؟
رضوي:هههههههههه خالك جايب عريس لاختك ياستي
سلمي:وشكله ايه ده؟
رضوي:قمرررررررر من حلوته افتكرته ابو العريس
سلمي:هههههههه يا عيني عليكي يا شمس
رضوي:وايه الجديد يعني؟هي اول مرة؟هههههههه مش فاكرة العريس الاحول الي جابهولها الاسبوع الي فات
سلمي:اه ههههههه ولا فاكرة الي كان جايب امه معاه وطول القاعدة بتبوسه ههههههه
رضوي:ههههه والله شمس دي غلبانة
سلمي:يلا ربنا معاها....تعرفي انا كل لما افتكر اننا هنخلص تعليمنا ومسيرنا خالنا هيجبلنا عرسان زيها كده بكره نفسي هههههههه
رضوي:هههههههه معاكي حق انا مش عارفة خالي بيقع علي العرسان دول منين
وفاجاة يسمعوا صوت شمس من بره
شـمـــس من الخارج:انا هوريييييييييك بررررررره ورحمة امي ماانا سيباك
فرغلي من الخارج:اآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه يا مجنونة الحقووووووووني
رضوي:يالهوي...حصل ايه؟
سلمي:باينها بتموت العريس بره يلا نطلع نشوف
رضوي:يلا بينا
****************************************
شمس في الشغل بعد ما تحكي ل رنا علي الي حصل
رنا:هههههههههههههههههههههههه يخرب عقلك يا شمس
شـمـــس:ايوة زي ما بقولك كده مقدرتش اتحمل ولا امسك اعصابي اول ما سمعت كلمة انه عاطل وانا الي هصرف عليه روحت مسكت الفاظة وبطحته علي دماغه
رنا:هههههههه وخالك عمل ايه؟
شـمـــس:ولا حاجة بقي بيحوش والبنات مسكوني وكانت زيييطة بس الحمدلله انها جت علي قد كده
رنا:الحمدلله
شـمـــس:هو خالي ده ميعملش حاجة عدلة ابدا في دنيته لوجه الله
رنا:معلش بكره يجيلك احسن عريس وهتشوفي
شمس:ربنا يزرقني ويوفقك في جوازك
رنا:يااارب....يلا بقي نكمل شغلنا قبل ما المعلم بسيوني يجي ويسمعنا كلمتين ملهومش لازمة
شـمـــس:ههههه يلا....بالحق؟
رنا:ايه؟
شـمـــس:هو قبض المرتبات امتي؟؟؟
رنا:كمان 3 ايام
شـمـــس:طب الحمدلله اخيرا هشتري طقم الفناجين الي عجبني
رنا:طقم فناجين ايه يابنتي؟؟ انزلي اشتريلك طقمين تلبسيهم
شمس:هو انا هدومي وحشة؟
رنا:لا بالعكس هدومك ذوقها بسيط ورقيق بس اقصد يعني تغيير مش اكتر
شـمـــس:مش مهم البيت اولي والبنات مصاريفهم كتير
رنا:محسساني اني بكلم واحدة عندها 50 سنة
شـمـــس:هعمل ايه بقي حظي كده....يلا نكمل شغلنا بقي
*************************************
نادر في شغله ويجي عمرو يقعد جنبه
عمرو:انا كلمت المدام واخدتلك معاد
نادر:طب تمام....امتي بقي؟
عمرو:انهارده الساعة7
نادر:ماشي تفتكر هيوافقوا بيا؟؟
عمرو:جمد قلبك وان شاء الله هيوافقوا بيك
نادر:يااارب
*******************************************************
نادر في منزله
نادر امام المراة يرتدي ملابسه ويضع اللمسات الاخيرة
ماجد:ايه بقي سر الشياكة دي؟
نادر:رايح اخطب ياسيدي
ماجد:الف مبروك ربنا يتمملك بخير ومين دي بقي؟
نادر:اخت مرات زميلي عمرو
ماجد:آآآآآه طب تمام يلا ربنا يسهلك
نادر:ما تيجي معايا
ماجد:لا معلش اصلي عندي امتحان بكره روح انت
نادر:علي العموم عمرو جي معايا
ماجد:طب تمام
نادر:يلا هنزل..... سلام
ماجد:سلام
علي الساعة 7 بليل بالظبط كان نادر متشيك بالي قدر عليه ورايح مع عمرو علشان يخطبوا اخت مرات عمرو ويقوموا بالدق علي الباب
فتحتلهم مرات عمرو
مرات عمرو:اهلا اهلا اتفضلوا اهلا وسهلا
نادر:اهلا بيكي يا مدام
نادر يدخل الفيلا ينبهر من شكلها
نادر:بسم الله ماشاء الله باين عليهم ناس اغنياء
عمرو:اه امال ايه؟
نادر:ربنا يزيدهم
عمرو:طب يلا تعالي بقي اقعد في الصالون
نادر وعمرو يتدخلوا الصالون ويقعدوا علي الكنبة
مرات عمرو:تحب تشرب ايه؟
نادر:مفيش داعي
مرات عمرو:لا ازاي؟
عمرو:انت مكسوف ولا ايه؟قول يااخي تشرب ايه؟
نادر:طب ممكن شاي بس مش اكتر
مرات عمرو:حاضر...ثواني وبابا هيجي حالا
بعد 3 دقائق وطبعا نادر قلقان يخرج "بسيوني خليفة"ابو العروسة
بسيوني:اهلا اهلا مش بردو الباش مهندس نادر
نادر يقوم يقف علشان يسلم عليه
نادر:ايوة
عمرو:هو ده بقي الي كلمتكوا عنه
بسيوني:طب اتفضل استريح
نادر:شكرا يافندم
بسيوني:عمرو قالي انك موظف شاطر وكفء وانسان محترم ومؤدب
نادر:شكرا ده بس من ذوقه وذوق حضرتك
وتدخل بنت هتكون هي دي العروسة
بسيوني:دي بقي نيرة بنتي
نادر هيبصلها بتمعن وهيلاحظ علي شكله انها كويسة جدا وهو متقبلها وهي كمان وابتسم ابتسامة خفيفة
نادر بابتسامة:اهلا ياانسة نيرة
نيرة:بخجل اهلا بيك
واتفقوا علي التفاصيل طول القاعدة ونادر شرحلهم ظروفه كويس وهما قبلوا بيها انما طلباتهم كانت غريبة
بسيوني:احنا عايزين الخطوبة تبقي في قاعة كبيرة...انت مش هتناسب اي حد انت هتناسب صاحب اكبر شركة كمبيوتر في مصر بسيوني خليفة
نادر:هههههه
بعدها يحس انه عمل حاجة غلط
"احم انا اسف معلش"
بسيوني:ماشي ها قولت ايه؟
نادر باستسلام:مفيش مانع يافندم
بسيوني:علي خيرة الله....نقرا الفاتحة
بعد ما قراو الفاتحة بعدها بيومين كانت الخطوبة في قاعة زي ما اتفقوا واول ما نادر ونيرة وصلوا لباب القاعة
نادر:يلا ندخل بقي
نيرة:استني ايه هندخل كده؟
نادر:امال هندخل ازاي؟
نيرة:لا انت هتستني بره وانا وبابا هندخل مع بعض وبعدها انت تدخل وهو يسلمني ليك وبعدها تقوم واخدني منه ومسلم عليه وبايس ايده
نادر بتعجب وغضب:نعم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
....................................................

 
الحلقة 3
نادر:يلا ندخل بقي
نيرة:استني ايه هندخل كده؟
نادر:امال هندخل ازاي؟
نيرة:لا انت هتستني بره وانا وبابا هندخل مع بعض انت تدخل وهو يسلمني ليك وبعدها تقوم واخدني منه ومسلم عليه وبايس ايده
نادر بتعجب وغضب:نعم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نيرة:نعم ايه؟؟ايه عندك اعتراض؟
نادر بغضب:طبعا... انتي فاكراني ايه؟بصي من الاخر كده انا مقدررش اتنازل عن كرامتي دلوقتي بتقوليلي بوس ايد بابا واحنا في الخطوبة امال في الفرح بقي هتقوليلي بوس رجلين بابا
نيرة:انت ؟؟؟وهو انت تطول اصلا...انت بتتكلم كده ليه؟
نادر:امال عايزاني اكلم جنابك ازاي وانتي بتقوليلي كده؟
بدا صوتهم يعلي والمعازيم اتلمت وماجد ومعتز قاموا وقفوا ومسكوه علشان يهدوه
ماجد:اهدي يااخي مش كده؟؟حصل ايه بس؟؟وانتو داخلين القاعة بداتوا خناق؟
معتز:صلي علي النبي يانادر حصل ايه بس؟
نادر:الهانم بنت الحسب والنسب بتقولي هتبوس ايد بابا
ماجد ومعتز:هههههههه
نيرة واقفة حاطة ايديها في جنبها ومتغاظة جدا وفاجاة بسيوني يجي
بسيوني:في ايه؟؟ايه الدوشة دي؟
نادر:اسئل بنتك يا عمي
نيرة وهي بتعيط:يابابا ده عمل كل ده علشان بقوله انه هيبوس ايدك
نادر:ليه حد قالكوا عليا عبد؟
بسيوني:خلاص اهدي شوية حصل خير...يلا ندخل بقي القاعة
نادر بزهق:يلا
الخطوبة تمت علي خير انما نادر مكنش طايق نفسه ومكشر طول الوقت وماجد ومعتز عمالين يضحكوا
نادر بعد ما رجع من الخطوبة
نادر:ياساتر ايه ده؟؟انا مشوفتش كده في حياتي
ماجد:ههههههههه
نادر:انا مش فاهم انت عمال تضحك من الصبح ليه؟
ماجد:صحيح هم يضحك وهم يبكي وانت ماشاء الله كل همومك تفطس من الضحك ههههههههههه
نادر:اعمل ايه قسمتي كده حظي ملطش علي طول كاني من الكفار
ماجد:معلش بكره تروق وتحلي وبعدين انت نسيت انت خاطب مين؟؟
نادر بسخرية واستهزاء:اه طبعا نيرة بسيوني خليفة
ماجد:ههههه لا انت خاطب بنت صاحب اكبر شركة كمبيوتر في مصر ومش عارف وافق بيك ليه؟
نادر:تلاقي بنته مش لاقية من طبعها المغرور
ماجد:هما عارفين ظروفك؟؟
نادر:اه بس الراجل قالي كلام كده الي هو احنا بنشتري راجل والحاجات دي
ماجد:آآآآآآآآآآآآه طب حاسب بقي يا حلو وتبت فيها بايدك وسنانك دي الي هتعملك مستقبل وتنشلك من الفقر
نادر:ما تتادب يا واد...وانا من امتي بتاع الكلام ده؟
ماجد:هتبقي يا خويا هتبقي.....لما تشوف العز والفلوس والنغنغة ومش بعيد كمان يوظفك في شركته وتاخد مرتب اضعاف الي بتاخده في الشركة الي انت فيها
نادر يفكر شوية:لا انا مش بتاع فلوس وبعد الي حصل انهارده لازم ارجع افكر تاني انا كملت بس الخطوبة علشان شكلنا ادام الناس والفضايح الي هتحصل
ماجد:بكره تفتكر كلامي ده وتعرف انك مهما قولت...غصب عنك بردو هتتحمل علشان الفلوس
نادر:ممكن سؤال؟
ماجد:نعم؟
نادر:هو مين الكبير انا ولا انت؟
ماجد بسخرية:تصبح علي خير عندي كلية الصبح
نادر:وانت من اهله يا فيلسوف زمانك......مش عارف ليه ساعات بخاف منك يا ماجد..حاسس انك في اي وقت هيجي من وراك مصيبة
ماجد:المصايب الي بتيجي من وراها منفعة متبقاش مصايب يا نادر
*******************************************
مصطفي قاعد مع فرغلي (العريس الي شمس ضربته) ودماغه مربوطة لانها فتحتهاله بالزهرية!!!
فرغلي:آآآآآآآآه شوفت بنت اختك المتوحشة عملت فيا ايه؟
مصطفي:معلش حقك عليا انا... سامحها الله يخليك دي متقصدش
فرغلي:متقصدش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دي كسرت الزهرية علي دماغي
مصطفي:معلش حقك عليا امسحها فيا انا
فرغلي:آآآآآه يا دماغي.....انا لا يمكن اسكت طبعا انا عملتلها محضر في القسم
مصطفي:ايييه؟لالالا حرام عليك دي بت بسكوتة ومتتحملش بهدلة الاقسام
فرغلي:ليه هو انا بتجني عليها ؟؟دي لازم تتربي في القسم علشان تعرف ان الله حق....انا ماشي
ويذهب فرغلي
مصطفي:يلا في ستين داهية....يا وقعتك السودا يا شمس هتروحي في داهية
************************
في اليوم التالي شمس في عملها
شـمـــس:الحمدلله قبض المرتبات انهارده اخيرا بقي هفكها علينا شوية واجيب لوازم البيت
رنا:طب فكيها علي نفسك حتي وهتيلك كام طقم حلوين
شـمـــس:الشهر الجاي
رنا:كل مرة بتقولي كده
شـمـــس:معلش بقي لاوازم البيت هعمل ايه؟
رنا:ماشي يلا نروح نقبض بقي ونروح
شـمـــس:يلا بينا
رنا:بقولك
شمس:ايه؟
رنا:انتي هتروحي بايه؟
شـمـــس:الاتوبيس هو فيه غيره
رنا: ما تيجي اوصلك بعربيتي
شـمـــس:لا ياستي شكرا انا بحب اركب الاتوبيس
رنا:ماشي يلا
شـمـــس:يلا
شمس بعد ما تقبض مرتبها هتركب الاتوبيس علشان تروح
ونادر بعد ما قبض مرتبه بردو هيركب نفس الاتوبيس!!!
واحد هيجي فاجاة ونادر وشمس واقفين جنب بعض وينشلهم هما الاثنين!!!!
شمس مش هتاخد باله وهتنزل من الاتوبيس ونادر هو الي هياخد باله
نادر باعلي صوته:حرااااااااااامي حراااااااااامي
************************
شمس في منزلها رضوي وسلمي مستنينها
رضوي:هااا قبضتي المرتب؟
شـمـــس في سعادة:الحمدلله قبضته اووووف
سلمي:طب ايدك بقي علي 500 جنيه مصروف ايدي
رضوي:وانا كمان عايزة مصروفي
شـمـــس:يا جماعة اهدوا الكل هياخد الفلوس وفي الاخر كله مصروف عليكوا
رضوي:ماشي ياستي هاتي بقي خلصينا
شـمـــس:حاضر حاضر
شمس فتحت الشنطة بتدور علي المحفظة ومتلاقيهاش!!!
شـمـــس بفرزع:المحفظة!!!! المحفظة فين؟؟يانهار اسووود
سلمي:يا مصيبتك السودا ...ضيعتي المرتب
شـمـــس:يالهوووووووووووووووووووووووي المرتب طاااار انا اتنشلت
********************************************
نادر في القسم امام الضابط مع بعض الركاب بعد ما مسكوا الحرامي
الضابط:طلع الي سرقته ياض
الحرامي يطلع الي سرقه
الحرامي:انا ماخدتش غير حاجة الاستاذ ده الي نزل فيا ضرب هو وواحدة تانية بس محفظتها وقعت مني وانا بجري
نادر نسي ان محفظت شمس معاه وفضل ساكت وهو بيبص لحرامي
Flash back>
الحرامي لما كان بيجري وقعت منه محفظة شمس ونادر لقاها وحطها في جيبه
Back◄
الضابط بسخرية:اه طبعا ملحقتش تكمل علي بقيت الركاب....عسكري!!!
العسكري:تمام يافندم
الضابط:خده علي الحجز
العسكري ياخد الحرامي علي الحجز
الضابط:انا متشكر جدا يااستاذ نادر
نادر:علي ايه انا معملتش حاجة
الضابط:اتفضل محفظتك...اما بقي بالنسبة لمحفظة البنت الي بيقول عليها فا احنا ملقنهاش معاه ولا لقناها في حتة
نادر:طيب تسمحلي انا استاذن
الضابط:اه تمام اتفضل مع السلامة
نادر يسلم علي الضابط ويمشي
نادر خرج من عند الظابط وروح بيته
نادر وهو بيغير هدومه المحفظة وقعت الارض ونزل جابها
نادر:يانهاااار ابييييض ده انا نسيت اقوله ان محفظة البنت الي الحرامي قال عليها معايا.....مش مهم انا هروح علي العنوان الي في البطاقة الي في المحفظة واوديهالها
********************************
شمس في منزلها
شـمـــس:اه يا حوستي السوداااااا يالهووووي المرتب طار طار طار خلاص هنشحت مش هنلاقي ناكل هنتسول ونمد ايدينا لليسوا والي ميسواش
سلمي:ما خلاص بقي ياشمس الي حصل حصل
شـمـــس:كان لازم يعني اركب الاتوبيس ....ماله التوك توك وحش؟؟؟
رضوي:خلاص بقي الي راح راح راح ومع السلامة يا فلوس
شـمـــس:والمتعوس متعوس آآآآآه يا فلوسي ياني يامه ويارتها جت علي الفلوس وبس ...ده المحفظة والاوراق وكل حاجة يخربيت كده
سلمي:خلاص بقي روقي متقلقيش كله هيتعدل باذن الله....انا قايمة
شـمـــس:رايحة فين يا سلمي وسايبة اختك هتموت من القهرة؟؟
سلمي:رايحة اعمل شوية حاجات
وتذهب سلمي
شـمـــس:بت واطية من يومك....رضوي حبيبة قلبي هي الي هتقعد معايا تواسيني
رضوي قاجاة تتاوب
"تصبحي علي خير يا شمس"
وتذهب رضوي
شـمـــس:اتفو عليكوا ...انا ايه الي مقعدني كده؟ انا هدخل انا كمان دي حاجة تفلق
***************************
سلمي في اوضتها تتحدث في الهاتف
سلمي:ايوة يا حبيبي انا معاك.
ماجد:كل ده بتصل بيكي قافلة الموبايل ليه؟
سلمي:معلش اصل كنت قاعدة مع اخواتي
ماجد:تمام...ايه هشوفك في الكلية بكره؟
سلمي:ان شاء الله
ماجد:انا مش عارف لو مكناش في نفس الجامعة كنا هنتقابل ازاي؟
سلمي:يااااا ساعتها لو ربنا عايز نتقابل هنتقابل مهما يحصل..قولي صحيح فاتحت اخوك في موضوعنا؟
ماجد:لا لسه اصله خطب ياستي عقبالنا
سلمي:بجد؟؟؟؟طب الف مبروك
ماجد:الله يبارك فيكي...بس خطب ايه واحدة بقي سليلة الحسب والنسب وقال ايه عايز يسبها علشان قالتله هتبوس ايد ابويا
سلمي:هههههههه اخوك عنده حق ده عنده مبدا وكرامة
ماجد في سره:الله ده انتي طلعتي من عينته بقي!!
سلمي:طب اقفل دلوقتي علشان عندي مذاكرة
ماجد:طيب سلام
سلمي:سلام
رضوي تدخل فاجاة
"كنتي بتكلمي مين؟"
سلمي:وانتي مالك انتي؟
رضوي:الله مش ده بقي زميلك الي كنتي بتحكي عليه؟
سلمي:ايوة وهيخطبني قريب
رضوي:ايه بتحبيه؟
سلمي:بت انتي لسه صغيرة علي الكلام ده وروحي يلا نامي عندك مدرسة
رضوي بتهديد:ماشي الصبح بقي اقول لشمس علي الفطار علشان اطمنها عليكي
سلمي بخضة:لالالا ونبي اوعي تقوليلها حاجة
رضوي:ماشي... وتحكيلي علي المكالمة والي بينكوا؟
سلمي:ماشي يا مفعوصة ....بتمسكيني من ايدي الي بتوجعني؟
فاجاة الباب يخبط وشمس قاعدة في الصالة
"وده مين الي جي الساعة دي"
شمس تروح تفتح الباب تلاقي عسكري في وشها
"انتي شمس عبد الحافظ"
شـمـــس:ايوة انا
العسكري:مطلوب ضبط واحضارك
شـمـــس باندهاش:ايه؟؟؟؟

الحلقة 4
شمس تروح تفتح الباب تلاقي عسكري في وشها
"انتي شـمـــس عبد الحافظ"
شـمـــس:ايوة انا
العسكري:مطلوب ضبط واحضارك
شـمـــس باندهاش:ايه؟؟؟؟
العسكري ياخدها من ايديها وتبتدي تزعق
شـمـــس:يابناااااااااااااااااااااات كلموا خالي
سلمي ورضوي يخرجوا بسرعة
"حصل ايه؟"
شـمـــس ببكاء كوميدي:مطلوب ضبط واحضاري لوووووووووووووولي
وياخدها العكسري ويمشي
سلمي:يالهوي روحي بسرعة كلمي خالك
رضوي:حاضر
***********************************************
نادر في منزله
فتح المحفظة بتاعة شمس علشان يطلع البطاقة
ويشوف صورتها ويفضل مبلم ومتنح دقيقة علي صورتها من جمالها وبعد كده يفوق ويشوف الاسم
"شـمـــس عبد الحافظ رجب"
نادر:يااااا مكنتش متصور انها هتبقي جميلة اوي كده ....الله...انتي بقي اسمك شمس؟؟
المحفظة دي لازم اروح في اقرب وقت وارجعهالها
******************************************
شمس في القسم والعسكري ماسكها قدام الظابط
شـمـــس:يووووو اوعي بقي سيب ايدي
الضابط:ما تتعدلي في الكلام
شـمـــس:يافندم انا مش فاهمة انتو عاملنلي انا ليه ضبط واحضار؟ انا الي اتسرقت
الضابط:نعم؟؟؟اتسرقتي ازاي؟
شـمـــس:ايوة يافندم اتسرقت ....عايزني اجي قولولي تعالي انما تبعتولي عسكري ياخدني من البيت والفضايح دي ليه كده؟...اشحال لو مكنتش صاحبة حق
الضابط بعصبية:نعععععم؟؟؟صاحبة حق ازاي يعني؟
شـمـــس:يافندم الموضوع مش محتاج ان حضرتك تتعصب كده الموضوع بسيط ...كل الحكاية انكوا هتدوني المحفظة وخلصت
الضابط بيسمع الكلام ده وهو مزبهل عايز يقول الهبلة دي بتقول ايه؟
شـمـــس بتكمل كلامها:يعني بدل ما كنتوا تجيبوني وتمشوروني المشورة دي كنتو تبعتولي المحفظة مع العسكري الي جه
الضابط بعصبية:بتقول اييييه دي؟
شـمـــس:بقول ايه يافندم؟؟؟بقول الصح ولا احنا الي هنعلموكوا شغلكوا كمان
الضابط:لالالا انتي اكيد مجنونة .......عسكريييييييييييييييييي خدها علي الحجز
شـمـــس:حجز؟؟؟حجز ليه ياباشا هو انا عملت ايه؟؟؟
الضابط:هتعرفي جنابك دلوقتي
شـمـــس:طب بلاش الفلوس كلها ادوني 4 جنيه ونص اروح بيهم الشغل بكره
الضابط بغيظ وغضب:انت واقف مستني ايه؟؟شيل البلوة دي من قدامي
وبعد ما العسكري ياخد شمس
الضابط:ياساااااتر انا مشوفتش كده في حياتي دي اكيد مجنونة
**********************************************************
نادر بعد ما شاف صورة شمس سهران بيفكر فيها وعمال يبص في صورة البطاقة بتاعتها ويدخل عليه ماجد
ماجد:ايه ياعم سرحان في ايه؟
نادر:مفيش سرحان في الدنيا
ماجد:ايه ده مين دي؟
نادر بابتسامة:دي؟؟دي شمس
ماجد:شمس؟؟؟ لالا دي قمر الصراحة
نادر:اتلم هااا
ماجد:اتلميت اهو خلاص اسف....بس تفهمني بطاقتها معاك ازاي؟؟فهمني ايه الموضوع؟
نادر:سيبك سيبك ....ايه عايز حاجة؟
ماجد:متحورش يا نادر احكيلي بقي حكاية البنت دي الاول وازاي البطاقة بتاعتها معاك
نادر:شوف يا سيدي وانا راجع انهارده من الشغل بالاتوبيس جه واحد ابن حلال مصفي نشلني انا وبنت تانية وهو بيجري بقي محفظتها وقعت منه وانا لقيتها ونسيت اقول للظابط عليها
ماجد:آآآآآآآآه وانت بقي هترجعلها البطاقة؟
نادر:اه بكره باذن الله
ماجد بتريقة:ماشي ربنا يقدرك علي فعل الخير
نادر:ماشي يا عم الفيلسوف
ماجد:ايه موضوع الفيلسوف ده؟
نادر:مش كلية اداب؟؟؟تبقي اكيد هتبقي فيلسوف وامشي بقي علشان عايز انام
ماجد:تصبح علي خير
نادر:وانت من اهله
نادر يذهب للنوم وهو يفكر في شمس
*************************************************
في منزل "بسيوني خليفة"
نيرة:بابا كنت عايزة اقولك حاجة
بسيوني:ايه؟
نيرة:ايه رايك لو نشغل نادر عندك في الشركة؟
بسيوني:والله فكرة حلوة اهو يبقي تحت عنينا وليكي عليا هديله مرتب حلو اضعاف الي بياخده في الشركات التانية
نيرة:تمام انا هروح اكلمه بقي علشان اقوله
بسيوني:خليها بكره احسن تلاقيه نايم
نيرة:ماتتصورش حبيته قد ايه يابابا بالرغم من ظروفه المهببة والي عمله يوم الخطوبة
بسيوني:ما خلاص بقي تلاقيه مكنش يقصد
نيرة:ماشي يابابا تصبح علي خير
بسيوني:وانتي من اهله
********************************************
في اليوم التالي بعد ما شمس باتت في التخشيبة خال شمس يجيلها في القسم وتقعد معاه
شـمـــس:شوفت ياخالي الي جرالي ؟؟انا اول مرة اعرف ان الي بيتسرق في البلد دي بيروح الحجز
مصطفي:انتي بتقولي ايه؟
شـمـــس:مهو انت مش فاهم...وانا راجعة من الشغل اتنشلت ومرتبي اتسرق
مصطفي:يابنتي انتي هنا دلوقتي بسبب موضوع فرغلي
شـمـــس:فرغلي؟؟؟فرغلي مين؟؟بتاع المانجا؟
مصطفي:مانجا ايه يابنتي؟
شـمـــس:ايوة مش انت تقصد عصير فرغلي؟
مصطفي:لا يا فالحة انا اقصد فرغلي العريس الي جبتهولك وبطحتيه بالزهرية علي دماغه
شـمــس:آآآآآآآآه ايوة ايوة افتكرته....بسلامته بقي عاملي محضر في القسم ؟؟علشان كده انا هنا؟
مصطفي:بالظبط كده
شـمــس:ماشي انا هوريه ده انتو لو كنتو سبتوني عليه كنت كسرت رقبته كمان...اما قلبت الترابيزة عليه مبقاش انا شمس عبد الحافظ
مصطفي:يعني هتعملي ايه يعني؟
شـمــس:هتشوف ياخالي
شمس امام الضابط وفرغلي جنبها
فرغلي:سيحت دمي ياباشا بالزهرية بتاعتهم الي في البيت ولحقوني من ايديها بالعافية
شـمــس:ده كداب يا حضرة الظابط متصدقوش
الظابط:معاكي ما يثبت انه كداب؟؟
شـمــس:هو معاه ما يثبت انه صادق؟
الظابط هينبهر من كلامها
"ماشي بس انتي عليكي شهود بالواقعة"
شـمـــس بفزع:مييين؟
فرغلي:خالها ياباشا
الظابط:اسكت انت...دخلوا خالها
مصطفي يدخل
"صباحك عسل ياباشا"
الظابط:قولي بقي ايه الي حصل؟
مصطفي حكي كل حاجة وقال الحقيقة كااااملة
الظابط:اظن كده بقي ملكيش حجة خالك بنفسه شهد عليكي
شـمـس بارتباك:ممكن طيب اقعد مع الاستاااااذ فرغلي لوحدنا
الظابط:ماشي....موافق يااستاذ؟؟
فرغلي:موافق ياباشا اما نشوف اخرتها معاها
يخرج الضابط
شـمـس هي وفرغلي بس الي في الاوضة
شـمـس بتنهيد:طلباتك؟
فرغلي بعضب:انك تروحي السجن علي الي عملتيه فيا...فتحتي دماغي منك لله يا شيخة
شـمـس:ماشي عايز ايه وتخرجني من ام الموضوع ده
فرغلي بفخر وابتسامة:نتجوز يا قمر
شـمـس:ايييييييه؟نجوم السما اقربلك
فرغلي بتهديد:خلااااص يبقي خليكي بقي هنا لحد ما تاخدي حكم
شـمـس باستعطاف:يااستاذ فرغلي افندي باشا بيه يا معالي الوزير انا كده هتدخل السجن حرام عليك
فرغلي:تستهلي
فاجاة الظابط يدخل
"ها اتفقتوا ولا لسه؟"
شـمــس:هاااا
فرغلي بهمس:هااا نقول مبروك ولا اخليهم يشلوكي هيلا بيلا علي التخشيبة؟؟
شـمـس:اهيءاهيءاهيء موافقة
فرغلي:انا متنازل ياباشا
الظابط:ماشي
فرغلي اتنازل عن المحضر وشمس خرجت من القسم
مصطفي:ايه الي خلاكي توافقي؟؟؟؟
شـمـس:كنت عايزني اعمل ايه يعني اروح السجن؟
مصطفي بسخرية:لا تتجوزيه
شـمـس:انت السبب ...دي مجايبك
مصطفي:انا قولتلك شوفيه مش افتحي دماغه
شـمـس:كمان شهدت معاه ضدي وقولت معلش حق ربنا انما منبهتنيش ليه انه عمل محضر؟
مصطفي:ملحقتش
شـمـس:خلاص حصل خير واديني ادبست....يا خسارة شبابك يا شمس يا خسارتك في البهدلة يا شموسة منك لله يافرغلي يا ابن ام فرغلي
مصطفي:انتي ايه هتقدي تولولي وتصوتي في الشارع كده كتير؟
شـمـس:امال عايزني اعمل ايه ازغرط علي البلوة الي انا فيها؟
مصطفي:خلاص الي حصل حصل اكيد في حل يخليكي تخلعي منه
شـمـس:لا مهو انت متعرفش ....انا لو خلعت منه هيفتح المحضر تاني وهتسجن
مصطفي:طب خلاص اهدي بس واكيد في حل
شـمـس:يارب
*******************************
نيرة بتتصل ب نادر
نادر:يوووو ودي عايزة ايه دي كمان؟
ويجيب علي الهاتف
نادر:الو
نيرة:ازيك يا ندورة
نادر بقرف:الحمدلله
نيرة:عندي ليك خبر وااااو
نادر بضيق:خير؟
نيرة:بابا هيعينك في شركته وهيديلك اضعاف المرتب الي بتاخده
نادر:بس.............؟؟؟؟
نيرة مقاطعة:بس ايه وبتاع ايه؟؟بقولك اضعاف مرتبك بكتير
نادر:طب سبيني افكر
نيرة:ماشي ولونها مش محتاجة تفكير.....بقولك ايه انت وحشتني اوي عايزة اشوفك؟
نادر:بعدين يا نيرة انا دلوقتي عندي مشوار مهم...خليها يوم تاني
نيرة:وعي تكون زعلت من الي حصل في الخطوبة
نادر بسخرية:لالا ودي حاجة تزعل بردو انا راجل لارج اوي والحاجات دي متهمنيش
نيرة:طب كويس انك مزعلتش انا بردو كنت متاكدة من كده
نادر بسخرية:اه اه طبعا...طيب ممكن سلام بقي علشان ورايا مشوار
نيرة:طيب سلام اموووواه
نادر قفل معاها وطبعا قرفان وحاسس انه غلط لما خطبها بس هيعمل ايه ؟؟حاسس انها عروسة كاملة من مجاميعوا مال وجمال بغض النظر عن تصرفاتها الغريبة الي بتغيظه
نادر:يلا اما اروح بقي عنوان البنت دي علشان ارجعلها محفظتها
*****************************************
شمس وصلت البيت
رضوي:حمدلله علي السلامة يا شمس
شـمـس:الله يسلمك....انتو مين الي قالكوا؟
سلمي:ودي عايزة نباهة خالو طبعا ...كفارة يا شمس ههههه
شـمـس:اتلمي يابت ....يلا كل واحدة علي مذاكرتها عبال ما احضر العشا
فاجاة تلاقي الباب بيخبط تروح تفتح تلاقيه نادر
نادر:احم احم مساء الخير
شمس مبلمة وعمالة تبصله بصة غريبة كانها حاسة باحساس غريب
نادر بيبصله نفس البصة لانه لقاها احلي من صورة البطاقة بكتير
شـمـس تفوق فاجاة:مين حضرتك؟
نادر:انا...انا جي علشان ارجعلك المحفظة بتاعتك مش حضرتك بردو انسة شمس عبد الحافظ
شمس فاجاة بكل غضب وهي بتبرق وراحت شدته من ايده
"اهلااااااااا لاهي المحفظة كانت معاك!!!....طب خوووووش"


الحلقة 5
شمس قاعدة بتعمل كمدات ثلج لنادر علي عنيه بعد ما ادتله بالبونيه
عمالين يبصوا لبعض وهي بتعمله الكمدات بهدوء
سلمي ورضوي ماسكين علي نفسهم من الضحك بالعافية
نادر:آآآآآآآآآآآآآآآآه يا عيني بالراحة.... خفي ايدك شوية
شـمـس:حاضر حاضر....حقك عليا استاذ والله افتكرتك انت الي سرقتها معلش معلش كدمة بسيطة وهتخف
نادر وهو يتالم:يعني بالذكاء كده لو انا الي سرقتها هجيلك بيتك علشان ارجعهالك صدق الي قال العقل زينة...ده انتي نزلتي فيا ضرب موتييييني
شـمــس:خلاص معلش حصل خير....تحب تشرب حاجة؟
نادر وهو حاطط ايده علي عينه:لا شكرا كفاية الي شربته
شـمـس بابتسامة:خلاص بقي انا اسفة معلش اصلي اتبهدلت الكام يوم الي فاتوا واعصابي مشدودة شوية
نادر:معلش ربنا يقويكي...ادي المحفظة اهي
شمس هتاخدها من ايده
نادر:دوري فيها يمكن تكون ناقصة حاجة
شـمـس باحراج وابتسامة:لا طبعا يااستاذ مهو لو كنت عايز تسرقها مكنتش رجعتهالي
نادر:طب كويس بقي انك فهمتي
شـمـس:بس حضرتك عرفت عنواني منين وعرفت منين ان انها بتاعتي؟؟
نادر:من البطاقة الي كانت جوه المحفظة
شـمـس بابتسامة:متشكرة اوووي يا....
نادر:نادر
شـمـس بابتسامة:انا متشكرة يا استاذ نادر
نادر بابتسامة:خلاص حصل خير ياانسة شمس...استاذن انا بقي
شـمـس:لا انت لازم تتغدي معانا
نادر:معلش مرة تانية....اصلي ورايا شغل
شـمــس:طيب ....صحيح هو انت بتشتغل ايه؟
نادر:انا مهندس كمبيوتر في شركة زايد وحضرتك؟
شـمــس:انا سكرتيرة في شركة ...........
فاجاة تليفونها يرن المتصل فرغلي
شـمـس:يووووو القرف ده ارحمني يارب
نادر:مالك ياانسة هو فيه حاجة؟
شـمـس:لا متخدتش في بالك قدر الله وماشاء فعل واسفة مرة تانية علشان عينك
نادر بابتسامة:ولا يهمك ههههههه ولاونك كنتي هتضيعيها
شـمـس:ههههه معلش حقك عليا
نادر:طيب مع السلامة
ويمد ايده وهي تسلم عليه ويبصوا لبعض بصة مع ابتسامة عجيبة
شـمـس:اّاّاّاّاّاّاّاّ الله يسلمك
ويذهب نادر
نادر وهو نازل علي السلم عمال يفكر فيها وهي لما قفلت الباب عمالة تفكر فيه
وفاجاة فرغلي يتصل تاني وتجيب شمس علي الهاتف
شـمـس:عايز ايه يازفت؟
فرغلي:زفت ؟؟الله يسامحك
شـمـس:انت بتتصل ليه دلوقتي؟
فرغلي:هو مش من حقي اتصل بخطيبتي؟
شـمـس:خطيبتك في عينك ده في المشمش حد قالك اني بايعة نفسي!!
فرغلي:مهو يااما كده يااما السجن
شـمـس:بابسامة صفرا وغيظ مكتوم:هههههه انا كنت بهزر معاك انت صدقت؟؟ وانت عامل ايه؟
فرغلي:ايوة كده اتعدلي
شـمـس:طب ممكن تقولي عايز ايه دلوقتي علشان ورايا حاجات عايزة اعملها
فرغلي:عايز اشوفك بكره
شـمـس:اسفة عندي شغل
فرغلي:خلاص يبقي وانا معدي من جنب قسم (........)ابقي اروح و.........
شـمـس مقاطعة: خلاص حاضر اووووف الغلب ده ياربي بقي
فرغلي:هشوفك بكره في (.......)الساعة 8
شـمـس باستسلام:ماشي ماشي سلام
فرغلي:سلام
وتغلق شمس الخط
"وبعدين بقي انا هخلص من المصيبة دي ازاي ده لازق بغرا انت السبب ياخالي حسبي الله ونعمة الوكيل فيك"
************************************
نادر رجع بيته
ماجد:ايه ده؟؟؟ايه الي عمل في وشك كده؟
نادر:شمس
ماجد:يااااا هي الشمس عملت في وشك كده ؟؟بس الشمس راحت خلاص احنا الساعة 8
نادر:لا يافالح مش الشمس....دي شمس
ماجد:ومين بقي شمس دي؟
نادر:هو معتز فين؟
ماجد:جوه بيذاكر
نادر:طيب تمام
ماجد:صحيح مقولتليش مين بقي شمس دي؟
نادر:يااااااااااا دي حكايتها حكاية....تعالي وانا هحكيلك
ماجد:يلا بينا
************************************
شمس في المنزل تدخل علي اوضة رضوي وسلمي
شـمـس:الله الله سايبين مذاكرتوكوا وقاعدين بتعموا ايه؟
رضوي:احنا...احنا
سلمي:احنا كنا قاعدين بنتكلم
شـمـس:اممممم بقي كده.؟؟طب يلا كل واحدة علي مذاكرتها
سلمي:حاضر يااختنا العزيزة
شمس بعد ما تسيب اوضتهم هتدخل اوضتها وهتفتكر نادر وهتقعد تضحك
************************************
نادر في غرفة ماجد
نادر:انا روحتلها اااه علشان اديلها المحفظة افتكرتني انا الي سرقتها وعينك ما تشوف الا النور دخلتني في شقتها وادتني بونيه علي اخوانة خلت عيني زي ماانت شايف كده....بس هو ده الي حصل
ماجد:ياااا دي خطر اوي دي متوحشة بقي
نادر:لا....اوعي تقول عليها كده دي رقيقة اوي بس يمكن عندها ضغوط بتخليها كده
ماجد:آآآآآآآآه طب سبنا بقي من الكلام علي ست شمس دي قولي بقي اخبار نيرة ايه؟
نادر:الحمدلله.....اسكت صحيح مقولتلكش
ماجد:ايه؟
نادر:عرضت عليا اسيب الشركة الي بشتغل فيها واروح اشتغل في شركة ابوها
ماجد:يااااااا ده حلو جدا وانت قولتلها ايه؟
نادر:قولتلها هفكر
ماجد:ودي محتاجة تفكير وافق طبعا انت خطيب بنته معني كده انك هتتنغنغ في الفلوس في الشركة دي
نادر:انا عمري ما كنت مادي زيك
ماجد:انا مش مادي انا واقعي
نادر:لا ياشيخ؟؟
ماجد:اه ....المهم اتصل بيها حالا وقولها انك موافق
نادر:حاضر
نادر يتصل ب نيرة وتجيب نيرة علي الهاتف
نيرة بفرحة:ايوة يا حبيبي
نادر باسلوب عادي:ايوة يا نيرة
نيرة:خير في حاجة؟؟وحشتك صح؟
نادر بارتباك:اه اه طبعا بصي اسمعيني ...انا..انا موافق
نيرة:بجد طيب تمام اوي انا هبلغ بابا حالا
نادر:لا بس مش دلوقتي انا لازم استني اسبوع علشان اخلص الاجراءات وكمان يجيبوا حد بدالي علشان اعرف اقدم استقالتي
نيرة:ماشي تمام
نادر:سلام
نيرة:سلام
يغلق نادر الخط
ماجد:ايه مالك؟
نادر:بصراحة البنت دي انا مش حاسس تجاهها باي مشاعر حاسس كده انه ارتباط والسلام
ماجد:معلش بكره هتحبها لما تعرفها كويس
نادر:يمكن اه ويمكن لا
************************************
في الصباح الباكر شمس في عملها وبجوارها رنا
رنا:ايه مالك مكشرة ليه؟
شـمــس:من البلاوي الي انا فيها
رنا:ليه حصل ايه احكيلي؟
شمس تحكي ل رنا علي الي حصل
رنا:ههههههههههه
شـمـس:اهو ده الي باخده منك تريقة وبس
رنا:اموت واعرف حظك ملطش كده ليه؟
شـمـس:اذا كنت انا معرفش انتي هتعرفي...ما علينا
رنا:وسي فرغلي ده جيلك الشغل امتي؟
شـمـس:قالي هيعدي عليا بعد الشغل...الهي يخبطه اتوبيس البعيد
رنا:اتوبيس تاني ههههههههه
شـمـس:ههههه ما علينا قوليلي اخبارك انتي وياسر ايه؟
رنا:الحمدلله اهو بنحط القرش علي القرش علشان نكمل تجهيزات الشقة
شـمـس:يلا ربنا معاكوا
رنا:يارب....صحيح بقي هو ايه موضوع حرامي المحفظة ده؟
شـمـس:هاااا لا مفيش ده واحد جابلي المحفظة زي ما قولتلك ولا طلع سارقها ولا حاجة
رنا:آآآآه وده شكله ايه بقي؟
شـمـس بابتسامة وانبهار:شكله حلو بصراحة
رنا:آآآآآآآآه قولتيلي بقي.... وانتي بقي ايييه؟
شـمـس:ايييه؟؟لالالا مخك ميرحش لبعيد
رنا:امممممم ماشي هصدقك يا شمس
شـمـس بتهرب:يلا بقي نكمل شغلنا
رنا وهي بتبصلها باستظراف:يلا
************************************
سلمي في الجامعة مع ماجد
سلمي:ياماجد انا مش فاهمة انت امتي هتفاتح اخوك في موضوعنا؟
ماجد:ما انتي عارفة انه علي طول مشغول بسبب الشركة والمصنع والاعمال الي بيديرها وكمان هو السمؤل عن ثروة بابا الله يرحمه
سلمي:قول الحقيقة...قول انك خايف ميوفقش
ماجد:لا طبعا يا حبيبتي ميوفقش ازاي ؟؟هو انتي فيه زيك؟
سلمي بحزن:ماشي يا ماجد
ماجد:اضحكي بقي متزعليش...عندي ليكي مفاجاة
سلمي:ايه؟
ماجد:هنروح انا وانتي نقعد في شقة واحد صاحبي
سلمي بعصبية:قولتلك 100مرة انا مش بتاعة شقق ولا كلام من ده
ماجد:انتي فهمتي ايه؟؟؟انا بحبك يا سلمي ولايمكن افكر في كده انا كل الي كنت اقصده اننا نقعد براحتنا
سلمي:لا معلش ممكن نروح اي حتة تانية ونقعد فيها....انا اتاخرت علي محاضرتي...باي
ماجد:باي
ياااااا انتي صعبة اووي ....بس هجيبك
************************************
نادر في الشركة مع عمرو
عمرو:ياااا تصدق هتوحشتني لما تمشي
نادر:وانت كمان والله
عمرو:خلي بالك علي نفسك واوعي تنسي اخوك
نادر:عييييييب ده احنا عشرة عمر
عمرو:ماشي يلا بقي علشان متتاخرش علي شغلك الجديد
نادر: اشوف وشك علي خير..مع السلامة
عمرو:مع السلامة
ويذهب نادر
عمرو:بيضالك في القفص ياابن المحظوظة
************************************
نادر يوصل لشركة بسيوني
نادر في غرفة مكتبه
بسيوني:ياااااااا سلامتك ايه مال عينك.؟
نادر بارتباك:هااا لا مفيش زي ما تقول كده اتخبط
بسيوني:طب تعالي بقي معايا
هياخده من ايده ويوصل لاوضة السكرتارية
شمس كانت بتشرب شاي ومرة واحدة المدير دخل ب نادر
بسيوني:رحبوا معايا بزميلكوا الجديد الباشمهندس نادر
شمس اول ما هتشوفه هتبلم وهو بيبص وبيبتسم عينه هتقع عليها
هيفضلوا مبلمين وبيبصوا لبعض
بسيوني بيكمل كلامه
"هو في الحقيقة مش سكرتير وبس هو كمان خطيب بنتي وقريبا ان شاء الله هيتم الزواج"
الكل قام وبدا يرحب بنادر الا شمس اول ما سمعت كده بدا يظهر علي وشها ملامح الحزن
نادر بيسلم علي الناس وهو مش معاهم اصلا وعمال بيبصلها وكانه زعل لما عرفت انه خاطب بنت المدير
..................................................................


الحلقة 6
الكل قام وبدا يرحب ب نادر الا شمس اول ما سمعت كده بدا يظهر علي وشها ملامح الحزن
نادر بيسلم علي الناس وهو مش معاهم اصلا وعمال بيبصلها وكانه زعل لما عرفت انه خاطب بنت المدير
شمس حست باحساس غريب لما عرفت انه خطيب بنت المدير ونادر حس باحساس غريب لما هي عرفت
رنا:هههههه وده مين الي اتهف في عقله وخطب بنت بسيوني خليفة
شمس......شمس....شمـــــــــــــــس
شـمــس:ايه خضتيني؟
رنا:بكلمك من الصبح وأنتِ مبترديش
شـمـس:مسمعتكيش ياستي
رنا:انا مش فاهمة أنتِ عمالة تبصي عليه كده ليه ؟؟هو أنتِ تعرفي المهندس ده قبل كده
شـمـس:هاااا لاطبعا ولا عمري شفته قبل كده
فجأة نادر يجي عندها
"انسة شمس"
رنا:هو ده الي متعرفيهوش!!!
شمس بصتله ومنتبهتش ل رنا
"ايوة افندم"
نادر:انا ....يعني ...صدفة غريبة بصراحة مكنتش اعرف ان انا وأنتِ ممكن نبقي مع بعض في نفس الشركة
شـمـس بجفاء:اديك عرفت ممكن تسبني اكمل شغلي بقي
نادر يحس انها احرجته
"احم احم تمام اتفضلي انا قولت بس اسلم عليكي"
ويحط ايده علي عينه علشان يفكرها بالي عملته وهو مبتسم وهي هتبصله باحراج ويمشي ويسيبها
شـمــس:اووووووف انا مش عارفة ايه ده بس ياربي؟
رنا:مهو طلع يعرفك اهو امال بتقولي متعرفيهوش ليه؟
شـمــس:مهو هو ده
رنا:هو ده ايه؟
شـمـس:هو ده الي انا.............
رنا:هييييييييييه هو ده هههههههههه
شـمـس:وطي صوتك هو أنتِ كل حاجة هاهاهاهاهاها ياساتر
رنا:اعمل ايه مهو أنتِ مسخرة يا شمس .......أنتِ ايه دايما طايحة في الناس كده ولا همك؟؟
شـمــس:طب اتكتمي بقي
نادر هيكون قاد في مكتب قريب منهم ومشلش عينه من عليها وهي هتعمل نفسها مش واخدة بالها
رنا:ايه النظام هااا؟
شـمـس:نظام ايه؟
رنا:نظامك أنتِ والباشمهندس الجديد؟
شـمـس:اتلمي ده يبقي خطيب بنت المدير وصاحب الشركة
رنا:آآآآآآآآآه اوووك
مرة واحدة ونادر قاعد واحد يجيله عند المكتب ويهبد قدامه ملفات كتير
نادر:بسم الله الرحمن الرحيم ايه ده؟
الشخص:معلش انا اسف خضيتك اصل ده شغل علينا ومتاخر وبما انك جيت بقي شيل عننا شوية
نادر:وهو انت اسمك ايه؟
الشخص:اسمي اكرم زميلك هنا في السكرتارية
نادر:اهلا بيك وانا
اكرم مقاطعا:ايوة ايوة اسمك نادر وخطيب بنت المدير...هنيالك ياعم
نادر:مش اوي يعني
اكرم:معقولة؟؟؟
نادر:اه ياسيدي اقعد وانا هحكيلك الي حصل يوم الخطوبة
***************************
سلمي وماجد في الجامعة
ماجد:تعرفي انك وحشتيني اوي
سلمي:ياسلام لو كنت وحشتك بجد كنت اتصلت بيا بقالك فترة مبتكلمنيش ممكن اعرف ليه؟
ماجد:معلش شوية ظروف
سلمي:ظروف؟؟؟ظروف ايه؟
ماجد:يعني ظروف عائلية وكده
سلمي:آآآآآآآه قولتلي بقي
ماجد:معلش يا سلمي عندي محاضرة... هشوفك بعدها؟
سلمي:اكيد...يلا باي
ماجد:باي
***************************
نادر في الشركة مع اكرم
نادر:جينا ندخل القاعة لقيتها بتقولي هنقف بره وانت تدخل وبابا يسلمني ليك تسلم عليه وانت تسلم عليه وتبوس ايده
اكرم: ههههههههههههههههه .....اه وبعدين
نادر:ولا حاجة اخواتي هدوني وعدينا اليوم بس حاسس ان ماجد بني ادم وصولي اوي وعايزني ابقي وصولي واقبل بالكلام ده
اكرم:تصدق بقي اخوك ماجد ده طلع ناصح عنك
نادر:نعم؟؟؟
اكرم:ايوة طبعا حد يطول... ما تبوس ياعم
نادر بغضب:ليه حد قالكوا عليا اني عبد
اكرم:طب بس متتحمقش كده ...ده انت خاطب بنت بسيوني خليفة
نادر:وايه يعني؟
اكرم:ايه يعني؟؟؟علي ظروفك المهببة دي واحدة عادية متوفقش بيك انما دي ابوها مليونير ووافق بيك علشان مهندس كمبيوتر وهيبقي ليك مستقبل
نادر:آآآآه قولتلي بقي طيب امشي بقي من وشي علشان ورايا شغل مش من اولها كده هنقصر وهنقعد نرغي
اكرم:ماشي ياعم
ويذهب اكرم الي مكتبه
كل ده شمس بتبص لنادر مشلتش عنيها من عليه بغيظ غير مفهوم ونادر ياخد باله ويبصلها ويبتسم فا هتحود نظرها الناحية التانية
رنا:ايه مالك؟من ساعة ما جه وأنتِ عمالة تبصيله
شـمـس:مفيش بملي نظري بس من الي جري ورا الفلوس وخطب بنت مدير الشركة
رنا:وأنتِ ايش عرفك ما يمكن بيحبها؟؟
شـمـس بغضب وصدمة:لا بيحبها ايييه!!!لا طبعا
رنا:ومالك اتحمقتي كده ليه؟
شـمـس:علشان ...علشان...انا بتكلم معاكي ليه اصلا!! انا اشوف شغلي احسن
رنا بتنهيد:طيب براحتك أنتِ حره
رنا في سرها:هي مالها متغاظة كده ليه؟
مرة واحدة وهما قاعدين نيرة تدخل
باعلي صوت
"حبيبي الف مبروك علي الشغل الجديد"
نادر بارتباك وهو بيبص لشمس:هاااا أنتِ ايه الي جابك؟
نيرة:ايه مكنتش عايزني اجي اباركلك ولا ايه؟
نادر:لا بس من فضلك ده مكان شغل
نيرة هتحضنه
شمس هتقوم تقف مرة واحدة
"ايه ياانسة ده؟؟احنا بنشتغل من فضلك ميصحش كده"
نيرة بغيظ:وأنتِ مالك أنتِ الشركة دي شركة بابا وأنتِ حتة سكرتيرة من ضمن السكرتارية فيها
نادر هيتغاظ اوي من طريقة كلامها مع شمس خاصة انها مش غلطانة
نادر:من فضلك يا نيرة مفيش داعي للكلام ده
شـمـس في سرها:يا حنين
شـمـس:بقلكوا ايه؟؟ده مكان شغل عايزين بقي تعملوا راندفو و مواعدات غرامية تبقي بره
رنا تقوم تقف
"خلاص يا شمس مش كده دي بنت المدير"
شـمـس:ان شالله تكون بنت رئيس الوزراء.. ساعة الجد الشغل ميزعلش حد
نيرة:سامع يا ندورتي بتقول ايه؟
نادر:خلاص يا نيرة تعالي نطلع بره
شمس هتفرقع من الغيظ
نيرة:ماشي هنطلع بره بس لازم اقول لبابا علي السكرتيرة دي علشان يخصملها
نادر:خلاص يا شمس
نيرة:ايييييييه مين شمس دي؟
نادر:اقصد خلاص يا نيرة الي حصل حصل وهي عندها حق
نيرة بتوعد:ماااشي
نيرة هتحضنه
"انت وحشتني اوي"
نادر وهو بيبعدها
"نيرة معلش الكلام ده مينفعش احنا لسه مخطوبين معلش"
نيرة بغيظ:ماشي انا همشي مع السلامة
نادر:مع السلامة
نادر هيرجع تاني لاوضة السكرتارية وهيروح لمكتب شمس
نادر:انا اسف اوي ياانسة شمس علي الي حصل
شـمـس بسخرية:مجراش حاجة ياباشمهندس اهم حاجة بس تكون صالحتها لتكون زعلت ولا حاجة
الجميع:هههههههههههههه
نادر بيبص عليهم وهما بيضحكوا:تقصدي ايه؟
شـمـس بسخرية:اقصد ان بنت المدير مينفعش خطيبها الي بيشتغل سكرتير هنا يزعلها ولا رايك ايه؟
نادر:ملوش لازمة كلامك وتلميحاتك دي قولي تقصدي ايه علي طول؟
شـمـس بسخرية:مش بردو حضرتك اتخطبتلها علشان بنت المدير وبسم لله ماشاء الله جت هنا نزلت احضان في حضرتك
نادر بتحذير:لاحظي ان كلامك في نوع من الاهانة
شـمـس بتحدي:لاحظت يا استاذ
نادر بغيظ:ماااشي...اولا انا مكنتش اعرف ان ابوها مدير شركة بسيوني خليفة للكمبيوتر ثانيا مكنتش اعرف انها جاية انهارده ثالثا سيادتك بقي مضايقة نفسك وتاعبة روحك ليه انا حرررر محدش ولي امري ولا علشان حضرتك واااضح من ايديكي انك لسه مرتبطيش هطلعي عقدك علينا....عن اذنك يا انسة شمس
نادر يروح علي مكتبه
شمس هتفرقع من الغيظ وعنيها عمالة تحول وتغمز لوحدها
رنا:كان لزومه ايه تجيبي لنفسك التهزيق؟
شـمـس:انا يقولي بطلعي عقدك علينا ولسه مرتبطيش؟؟......مااااشي انا هوريه
رنا:هتعملي ايه.؟
شـمـس بفخر:هكلم خطيبي حبيبي هييييح..... فرغلي
رنا:ما بلاااش ههههههه
شـمـس:معلش مضطرة والمضطر يكلم فرغلي
رنا:ده كده هيفضحك
شـمـس:معلش مش مهم هكلمه يجي ياخدني انهارده واما كنت اوري الي اسمه نادر ده واعرفه اني مرتبطة مبقاش انا شمس
رنا:أنتِ حره بقي
شمس بتتصل ب فرغلي
شـمـس بسخرية:ايوة يا حبيبي
نادر ياخد باله ويبص باهتمام
فرغلي:آآآه وحشتيني يا شموسة
شـمـس:انت اكتر....ينفع تيجي تاخدني انهارده من الشغل
فرغلي:طبعا
شـمـس:خلاص ماشي يا حبيبي اتفقنا...سلام
***************************
نادر في سره:هو مين حبيبها ده الي كانت بتكلمه ؟؟معقولة يكون في حد في حياتها
نادر قلقان جدا بيكون في حد في حياتها ومش فاهم اصلا ايه سبب قلقه؟؟
رنا:هااا
شـمـس:كلمته وهيجيلي انهارده ياخدني
رنا:علي خيرة الله ههههههههه
شـمـس:اما نشوف بقي ياانا ياانت يا نادر
بعد انتهاء العمل
فرغلي جي ياخد شمس من قدام باب الشركة ونادر واقف عمال يبصلها
فرغلي جه
"حياتي روحي عمري"
شـمــس بسخرية:قوووول كمان
فرغلي:أنتِ حبي الوحيد
نادر مسمعش ولا كلمة وافتكره باباها فا قال يروح يسلم
نادر:اهلا اهلا اهلا يا استاذ
فرغلي:مين ده يا شمس؟
نادر:انا زميل شمس في الشغل وكنت جي اسلم علي حضرتك
شمس خايفة جدااا
فرغلي بابتسامة:يبقي لازم شمس حكتلك عني
نادر:لا بصراحة بس واضحة زي الشمس مش حضرتك باباها بردو؟
فرغلي:ايييييييييه؟انا خطيبها يا استاذ
نادر فضل مبرق وشمس ساكتة خااالص بس وشها كله كسوف
........................................

الحلقة 7
نادر:لا بصراحة بس واضحة زي الشمس مش حضرتك باباها بردو
فرغلي:ايييييييييه؟انا خطيبها يا استاذ
نادر فضل مبرق وشمس ساكتة خااالص بس وشها كله كسوف
نادر في سره في سخرية:يااااا هو ده بقي حبيبها؟؟
فرغلي:انت قليل الادب انت ازاي تقول كلام زي ده؟
نادر:انا؟؟انا قليل الادب؟؟؟..انت الي مش مكسوف من نفسك رايح تخطب واحدة قد بنتك
فرغلي:وانت ماااالك انت؟؟ انا بحبها وهي بتحبني ما تتكلمي يا شمس
شـمــس وهي بتبص لنادر بتحدي:يوووووووو بس انتو الاتنين....انا حره انا بحب فرغلي وفرغلي بيحبني
نادر سمع الكلمة دي زي زي الصاعقة بس حاسس انها بتقول كده وخلاص
نادر:كمان اسمه فرغلي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرغلي:ايوة عندك مانع
شـمــس:وانت مالك انت في ايه؟؟؟مستخصر تشوف اتنين بيحبو بعض ايه جي تطلع عقدك علينا
نادر:فعلا وانا مالي ميخصنيش ...واحدة مخطوبة لواحد قد ابوها وشبه العربية المطبقة واسمه فرغلي كمان ....مين دلوقتي الي بيبيع نفسه ياانسة شمس!!
شـمــس بغضب:اخرس ...انت فاكرني زيك ولا ايه ؟؟انا ابيع نفسي
نادر:وهو انا بردو بعت نفسي
فرغلي:وكمان ليك عين تعلي صوتك عليها!!
نادر:انا مراعي لاخر دقيقة انك راجل كبير ومش عايز امد ايدي عليك
فرغلي:تمد ايدك علي مين؟؟يلا يا شمس
وقام فرغلي ساحبها من ايديها وهي مش عايزة تروح معاه
شمس:اوعي سيب ايدي يااخي
راح نادر نزل فيه ضرب وشمس كانت عمالة تحوشه نادر اصلا مش فاهم هو عمل كده ليه او دمه فار عليها اوي كده ليه مشي ورا احساسه
شمس بصوت عالي وبكاء:بس كفاية بقي
نادر هيزعل اوي من رد فعلها
شـمــس بغضب:ايييه؟؟كلكوا عمالين تتخانقوا وانا الي متبهدلة وسطيكوا ارحموني بقي
فرغلي مسكها من ايديها
"استني متمشيش"
شمس هتزوقه
"اوعي كده"
شمس هتمشي وتسيبهم ونادر عمال يبصلها زي ما يكون حاسس انه السبب انها عملت كده وانه استفزها فا هيجري وراها
"انسة شمس استني"
شـمــس وهي تبكي:نعم عايز ايه؟مش انا معقدة وبطلع عقدي عليكوا؟
نادر بحنان:انسة شمس انا اسف اوي انا...انا مكنش قصدي اجرحك بكلامي
نادر يطلع منديل ويديهولها
"اتفضلي امسحي دموعك"
شمس هتاخده منه وتمسح بيه دموعها
نادر:هااا قبلتي اسفي؟
شـمــس بابتسامة:خلاص محصلش حاجة يا باشمهندس
نادر:طب هو في مانع لو شيلنا الالقاب يعني أنتِ تقوليلي يا نادر وانا اقولك يا شمس؟
شـمــس بابتسامة:مفيش مانع احنا زمايل في شركة واحدة
نادر:اه طبعا غير كده احنا كمان متعرفين من قبل ما نبقي زمايل فاكرة لما ادتيني بالبونيه في عيني هههههه
شـمــس:هههههههههه انا اسفة فعلا
نادر: ولا يهمك....ممكن بقي تقوليلي ازاي الاخ ده يبقي خطيبك هههههه
شـمــس:هههههههه هحكيلك
**************************************************
رضوي اخت شمس في المدرسة
نرمين:رضوي تعالي عايزاكي في موضوع؟
رضوي بشغف:ايه هو؟
نرمين:شايفة الي هناك ده؟
رضوي تبص ناحيته
"اه ماله؟"
نرمين:الولد ده معجب بيكي وعايز رقمك
رضوي:ايه؟؟أنتِ بتقولي ايه لا طبعا ده شمس كانت تموتني
نرمين:ليه هو أنتِ هتعملي حاجة غلط
**************************************************
سلمي في الجامعة مع ماجد
سلمي:اه طبعا هعمل حاجة غلط انت اتجنن
ماجد بسخرية:صدقيني يا سلمي ده بصفة مؤقتة
سلمي:انت عارف لو اختي الكبيرة عرفت ممكن تعمل ايه؟
ماجد:يوووو يادي اختك الكبيرة الي فلقاني بيها وبتخافي منها...بصي بقي أنتِ حره براحتك بس لازم تعرفي ان انا بحبك ولا يمكن اعمل حاجة تضرك ابدا
سلمي هتصدق كلامه وهتنخدع
سلمي في تردد:ماشي انا موافقة .... بس لازم تامني الاول
ماجد:يعني ايه؟
سلمي:يعني لازم يبقي معايا نسخة
ماجد في قلق:اه طبعا طبعا يا سلمي لازم اّمنك طبعا
سلمي:خلاص يبقي استبينا
ماجد في سره:وبعدين بقي دي طلعت ناصحة وبتخاف اوي من اختها
**************************************************
رضوي في المدرسة مع نرمين في الفسحة
نرمين:ها قولتي ايه؟.
رضوي:ماشي خدي رقمي اهو
رضوي هتطلع ورقة وتكتب فيها رقمها وتديه لنرمين ونرمين هتروح تديه للولد والولد هيبص لرضوي
رضوي:لو شمس عرفت وقعتي هتبقي سودا...ربنا يستر بقي
**************************************************
شمس وهي بتتمشي مع نادر بعد ما تحكيله علي موضوع فرغلي
نادر:ياااا ده بني ادم انتهازي وحقير
شـمــس:اه
نادر:وهو بقي البقف ده بيبتزك بالمحضر ده علشان تتجوزيه
شـمــس:اه اهو زي ما انت شوفت كده
نادر:خلاص متحمليش هم سبيلي انا الموضوع ده....اديني بس اسمه بالكامل
شـمــس: ماشي بس قولي هتعمل ايه؟
نادر:ملكيش فيه بقي انا هتصرف
شـمــس:طب بس فهمني ناوي علي ايه؟
نادر:مش هو ماسكك من ايدك الي بتوجعك؟
شـمــس:اه
نادر:انا هتصرف معاه
شـمــس:طيب ماشي بس اخاف اتعبك ولا اسببلك مشاكل
نادر وهو بيبصلها وعنيه كلها حنان
"اوعي تقولي كده...اقصد يعني اني من يوم ما شوفتك وانا....وانا اعتبرتك....."
شـمــس:اعتبرتني ايه؟
نادر:هااا اعتبرتك اخت يعني
شـمــس بابتسامة:وانا كمان ارتحتلك اوي من يوم ما شوفتك بغض النظر عن الي حصل انهارده هههه
نادر:هههههه طيب انا هحكيلك عن نفسي وأنتِ كمان تحكيلي عن نفسك ...ماشي؟
شـمــس:ماشي....مين الي هيبدا؟
نادر:ladies first.... يعني انا الي هبدا
شـمــس:ههههه هو انت تعليم مجاني ولا ايه؟طيب ماشي ابدا انت زي بعضه
نادر:بصي ياستي انا الاخ الكبير ل3 ولاد واحد في الجامعة والتاني في ثانوي من ساعة ما بابا وماما اتوفوا وانا الي مسؤل عنهم
شـمــس باندهاش وتعجب جامد:ياااا ده انت ظروفك العائلية زي ظروفي بالظبط زي ما تكون بتوصفي
نادر باندهاش:يااااا حقيقي؟
شـمــس:اه بجد والله
نادر في سره:الحمدلله ظروفنا العائلية طلعت شبه بعضها
شمس تبص في الساعة فجأة
"ياااا ده الساعة بقت 6 ونص انا لازم اروح دلوقتي"
نادر:طيب انا هوصلك
شـمــس:لالالا معلش انا هروح لوحدي
نادر:لا مش هينفع لازم اوصلك
شـمــس:لا شكرا انا هركب الاتوبيس
نادر:اتوبيس تاني ؟؟ههههههههههه
شـمــس:ههههههههه اوعي تكون لسه زعلان علشان الي حصل في عينك
نادر:لالا خلاص هههههه محصلش حاجة
شـمــس بابتسامة:طب سلام بقي علشان اتاخرت
نادر:سلام
شمس تمشي ونادر عمال يبصلها بابتسامة غامضة وغريبة
**************************************************
شمس رجعت من شغلها لقت صوت عالي جي من شقة خالها فا طلعت الشقة وخبطت علي الباب وبنت خالها فتحتلها ودخلت
شـمــس:ايه يا ريم الدوشة دي؟
ريم:تعالي الحقيني بقي وشوفي خالك بيعمل فيا ايه؟
مصطفي بعصبية:هكون عملت ايه يعني عملت الصح والاصول
شـمــس:ما تفهمني بس ياخالو ايه الي حصل؟؟؟
مصطفي:بقي انا ياستي راجع من الشغل الاقي جزمة البيه خطيب الست هانم موجودة بره ..ايه بقي موقفي ايه قدامي الجيران لما يبقوا عارفين ان مقاس جزمتي صغير وجزمته مقاسها بسم الله ماشاء الله قد كده ويلاقوا جزمته هو موجودة وميلاقوش جزمتي هاااا ردي عليا أنتِ بقي يا شمس انا عارف انك حقانية
شـمــس:حقانية ايه ونيلة ايه؟ايه الجيران الجزم دول؟
مصطفي:ايوة طبعا تقولي الحق ولا هتقفي مع البت الي مبتختشيش دي ضد خالك
شمس:جري ايه يا خالو هو الموضوع موضوع مقاسات جزم؟..ما تقول من الاخر انك مش عايزه يجي وانت مش موجود....خلااااص خلصت
مصطفي:الله ينور عليكي يا شمس انا فعلا مش عايزه يجي وانا مش موجود قولي بقي للبت البجحة دي
ريم:جري ايه يابابا مهو ماما كانت موجودة
مصطفي:ياسلام خلاص امك موجودة وانا بقي هنا كيس جوافة
شـمــس:خلاص بقي ياخالو الي حصل حصل...وأنتِ ياريم تنبهي علي خطيبك ميجيش وخالو مش موجود
ريم بزهق:حاضر يوووو القرف ده
وتذهب ريم
مصطفي:هااا مقولتليش عملتي ايه مع فرغلي؟
شـمــس:متجبليش سيرة البني ادم ده
مصطفي:معلش انا عارف انك قرفانة منه بس اكيد فيه حل
شـمــس:تعالي معايا يا خالو وانا هحكيلك علي الي حصل معاه انهارده
شمس بعد ما حكت لخالها علي الي حصل
مصطفي:ياااا معلش يابنتي ربنا يصبرك عليه انا اسف دي غلطتي انا الي جبته
شـمــس:ولا يهمك يا خالو حظي كده بقي
مصطفي:انما زميلك ده مقالش ناوي علي ايه؟
شـمــس:لا بس انا واثقة فيه
مصطفي:طيب تمام
شـمــس:اقوم انا بقي اروح شقتنا علشان احضر العشا للبنات
مصطفي:طيب مع السلامة
شـمــس:مع السلامة
وتذهب شمس الي شقتها واول ما هتفتح الباب
"يا سلمي...يا رضوي"
رضوي خرجت من الاوضة
"سلمي لسه ماجتش"
شـمــس بقلق:نعم؟؟؟ازاي ده الساعة داخلة علي 8 ازاي كل ده ماجتش
رضوي:معرفش والله يا شمس
تحاول شمس الاتصال ب سلمي ولكن الهاتف غير متاح
شـمــس:الهانم قافلة موبايلها... طب بس لما تيجي حسابي معاها بعدين
رضوي:فكك بقي من الجو القديم ده تلاقي المواصلات زحمة
شـمــس:بتسمي خوفي وقلقي عليكوا جو قديم؟؟ طيب اما وريتها ده انا.............
فجأة يرن هاتف شمس المتصل (نادر) ولكنه بالنسبالها رقم غريب
شـمــس:الووو مين؟
نادر:انا نادر
شـمــس بفرحة وارتباك:نادر ؟؟؟وانت جبت رقمي منين؟
نادر:جبته ياستي من شئون العاملين بالشركة
شـمــس:وجبته ليه من الشركة ايه يعني ضرورة انك تعرف رقمي؟
نادر باحراج:هااا لا ابدا كنت بس عايز ابلغك حاجة مهمة جدا
شـمــس بشغف:ايه هي؟
نادر بفخر:أنتِ بكره هتعزمي فرغلي ده
شـمــس:طب ليه بقي اعزمه؟
نادر:مهو انا جايلك ي الكلام اهو...أنتِ هتعزميه بكره وانا هجيلك وهو موجود
شـمــس:بس.....
نادر مقاطعا:الموضوع ده مهم ومفيش وقت للبسبسة خاالص
شـمــس:طب ما تفهمني فيه ايه؟
نادر:هتفهمي كل حاجة لما اجيلك...سلام
شـمــس بفرحة:سلام
وتغلق شمس الخط وهي سارحة في نادر ورضوي واقفة
شـمــس تفوق فجأة:انا كنت بقول ايه؟
رضوي بمكر وابتسامة خبيثة:كنتي بتقولي هتعملي ايه في سلمي علشان اتاخرت؟؟؟
شـمــس:ايوة ايوة افتكرت ده انا هطين عيشتها هي مش محاضراتها بتخلص الساعة 6 ايه الي اخرها كل ده الساعة دلوقتي
وفجأة سلمي تفتح الباب وتدخل بارتباك وقلق شديد
"مساء الخير يا شمس"
شمس بغضب......................

الحلقة 8
وفجأة سلمي تفتح الباب وتدخل بارتباك وقلق شديد
"مساء الخير يا شمس"
شـمــس بغضب:كنتي فين يا هانم لحد دلوقتي؟وقافلة تليفونك ليه؟
سلمي بارتباك:كنت.....كنت ..كنت في الكلية والتليفون فصل شحن
شـمــس:وهو في محاضرات لحد الساعة 8 بردو؟؟
سلمي:المواصلات زحمة اعمل ايه؟
سلمي وهي ماشية ورايحة لاوضتها
شـمــس:اقفي عندك انا لسه مخلصتش كلامي
تلتفت سلمي
"خير عايزة ايه؟"
شـمــس وهي جاية عندها:ايا كان عذرك متتاخريش بره البيت تاني مش هقولك علشان كلام الناس بس....علشان انا مقلقش عليكي
سلمي:ماخلاص بقي يا شمس فكك من تعاملك معانا علي اننا اطفال احنا دلوقتي كبرانا وكل واحد حر
شـمــس:لا طول ما انتوا لسه قاصر انا الوصية عليكوا وحتي لو عديتوا سن ال21 هفضل بردو الوصية عليكوا امال يعني هي سايبة؟؟
سلمي:شمس ارجوووكي انا راجعة فاصلة علي الاخر خلي محاضرتك دي بقي بكره
سلمي هتسيبها وتمشي وتدخل الاوضة
شـمــس:ماشي يا سلمي
رضوي:يعني كان لزومها ايه الغاغة دي كلها مهي رجعت اهي وخلاص
شـمــس:بت أنتِ لسه صغيرة متتدخليش في الكلام ده ويلا أنتِ كمان علي اوضتك
رضوي:يوووو حاضر
وتذهب رضوي
***********************************
رضوي وسلمي في غرفتهم
سلمي:يوووو انا زهقت لحد امتي هتفضل تعاملنا زي الاطفال
رضوي:معلش بقي خلاص أنتِ عارفاها بتطلع تطلع وتنزل علي مفيش
سلمي:خلاص ميهمش
رضوي وهي بتغمز:بيني وبينك كده....أنتِ كنتي فين؟
سلمي:وأنتِ مالك بقي؟
رضوي:اصلك اول مرة تتاخري
سلمي:ملكيش فيه بقي
رضوي:براحتك مسيري هقررك
سلمي:امشي يابت من هنا
***********************************
في منزل نادر
بعد ساعتين
نادر بغضب:يعني هيكون اتاخر ليه؟؟محاضراته بتخلص 6 او6ونص بالكتير والبيه قافل موبايله
معتز:معلش الغايب حجته معاه
نادر بغضب:اما نشوف اخرتها بقي معاه
ماجد يدخل من الباب
ماجد:مساء الخير
نادر بعصبية ونرفزة:ما لسه بدري يااستاذ
ماجد:معلش كنت بذاكر عند واحد صاحبي
نادر بنظرة عدم التصديق
"اتفضل علي الاوضة ومتكررش تاني والا مش هتدخل من باب الشقة"
ماجد:هو انا عملت ايه يعني لكل ده؟
نادر:كلم اخوك الكبير عدل احسلك
ماجد:انا مغلطش ممكن افهم بقي عملت ايه.؟
نادر:الساعة كام في ايدك؟
ماجد:10
نادر بجفاء:وانت محاضراتك بتخلص كام؟
ماجد:خلاص معلش يا نادر انا اسف مش هتحصل تاني....تصبح علي خير
معتز:معلش يانادر يمكن اتاخر في المذاكرة شوية
نادر:ماشي...تصبحوا علي خير
***********************************
في اليوم التالي نادر وصل شغله وعمال بيدور علي شمس في مكتبها ورانا هتلاحظ
رانا بابتسامة خبيثة:لسه موصلتش يا باشمهندس
نادر:هاااا هي مين؟
رانا:الي بتبص ناحية مكتبها
وفجأة توصل شمس وهي لابسة طقم شيك اوي عبارة عن بلوزة رصاصي وجيبة قصيرة سودا
نادر اول ما هيشوفها هيتنح وهيبتسم وهي هتلاحظ وهتبتسمله وفجأة يلاقي اكرم زميله بيبص عليها ومعجب بشكلها اوي فا هيتغاظ اوي ويروحلها
نادر:ايه الي أنتِ لابساه ده؟
شـمــس:ماله؟؟وحش؟؟
نادر:مش الفكرة بس اللبس ده مينفعش هنا وبعدين بصراحة شكلك في اللبس التاني احلي
شـمــس:بجد؟
نادر بابتسامة:اه بجد
شـمــس:طيب تمام
نادر بهمس:صحيح عملتي الي اتفقنا عليه
شـمــس:ايوة كلمت فرغلي وعزمته زي ما قولتلي
نادر:قالك ايه؟
شـمــس:وافق طبعا
نادر:تمام انا هعدي عليكي في نفس المعاد
شـمــس:طب بس فهمني ليه؟
نادر:هتفهمي كل حاجة في وقتها
وفجأة نيرة تدخل عليهم وهما بيتوشوشوا
"الله الله انت عمال تتساير مع الهانم دي في ايه؟"
نادر:هااا لا مفيش بنتكلم في شغل المفروض ان احنا زمايل
نيرة:طيب يا نادر يا حبيبي تعالي بقي معايا
نادر:حاضر
شمس زعلت وزي ما تكون اتحرجت وراحت علي مكتبها ونادر ونيرة ساحباه عمال يبص ل شمس وكانه بيعتذرلها
***********************************
ماجد وسلمي في الجامعة
سلمي:بعد كده انا مش هقدر اتاخر معاك تاني يا ماجد
ماجد:عارف اكيد اختك بهدلتك علي فكرة انا كمان اخويا بهدلي
سلمي:طب والعمل احنا كده مش هنعرف نتقابل خااالص
ماجد:متقلقيش اكيد ليها صرفة دلوقتي بقي قوليلي ..بتحبيني؟
سلمي:طبعا يا ماجد
ماجد:وانا كمان بحبك اوي يا سلمي
سلمي:انا مستعدة اصبر معاك لحد ما تتخرج زي ما قولتلي وبعدها نتجوز بقي
ماجد:طبعا طبعا امال ايه
سلمي:طيب يلا بقي انا مش هحضر حاجة انهارده علشان نقعد مع بعض
ماجد:طب ومحضراتك؟
سلمي:تولع مش مهم مجتش من يوم انا هرجع في معاد المحاضرات عادي ولا من شاف....
ماجد:ولا من دري ...ماشي ياستي عجبتني دماغك يلا بينا
******************************************************
نيرة واقفة مع نادر
نيرة:ممكن تقولي بقي ايه حكاية البنت دي؟
نادر:ولا حكاية ولا رواية كل الموضوع ان هي سكرتيرة زميلتي
نيرة:والله؟؟؟تقف تتخانق معايا امبارح وتهزقني قدامك وجايين انهارده تتودودوا مع بعض؟؟وتقولي زميلتك
نادر:يا نيرة ولا هزقتك ولا حاجة أنتِ الي اخدتي الموضوع بشكل حساس
نيرة:كده؟؟؟ماشي يا نادر
نادر:خير بقي كنتي جاية ليه؟
نيرة برقة:كنت جاية اشوفك اصلك وحشتني اوي ومبتسالش عليا خالص
نادر:اعمل ايه ماأنتِ عارفة ظروف الشغل صعبة وانا محتاس والله العظيم
نيرة:خلاص معلش ايه ريك نخرج نتعشي انهارده.؟
نادر:لا طبعا انهارده مش هينفع خاالص انا مش فاضي وعندي شغل خليها بكره
نيرة:لا يانادر انهارده يعني انهارده
نادر في سره:يا واقعة سودا ده انا عندي معاد انهارده في بيت شمس
نادر بمسكنة:معلش يا نيرة اعفيني انهارده والله العظيم انا تعبان جدا ومنمتش بقالي يومين ومش هقدر اروح في حتة وعندي صداع فظيع وضهري بينقح عليا و ......
نيرة مقاطعة بقرف:خلاص خلاص ايه المستشفي الي انا دخلت فيها دي!!...خلاص خليها بكره انا ماشية ..باي
نادر:باي
وتذهب نيرة
نادر:بقي لما اقولك تعبان تقوليلي ايه المستشفي الي انا دخلت فيها دي؟؟؟صحيح هو انا اصلا هعوز ايه من واحدة كل الي يهمها المنظرة زيك؟؟ واضح اني اتسرعت ولا ايه؟
شمس ورانا علي المكتب
رانا:انما قوليلي بقي ايه التغيير المفاجا ده؟
شـمــس:يعني قولت اغير استايل لبسي شوية
رانا:بس بصراحة طالعة فيه قمرررر
شـمــس:ربا يخليكي ليا يا حبيبتي....قوليلي اخبار خطيبك ايه؟
رانا:الحمدلله تمام..نزلنا امبارح نجيب الغسالة امه قعدت ساعة تفاصل في 10 جنيه
شـمــس:ههههه دي برم بقي
رانا:طبعا أنتِ هتقوليلي ده يوم ما نزلنا نجيب الشبكة خلت المواصلات بالنص
شـمــس:يالهوي هههههه
رانا:اه دي جللللدة
شـمــس:معلش ربنا يبعد شرها عنك بقي
رانا:يارب...مقولتليش عملتي ايه في موضوع هباب البرك الي اسمه فرغلي ده؟
شـمــس:ولا حاجة نادر قالي اعزميه عندك وهيعدي في نفس المعاد وهو هيتصرف
رانا:ومقالكيش ناوي علي ايه؟
شـمــس:لا هو قالي امبارح هاتي اسمه بالكامل وانا هتصرف
رانا:ماشي ربنا يجيب العواقب سليمة
شـمــس:يارب يا رانا يارب واخلص من البني ادم ده
رانا:معلش ثقي في نادر طالما قالك هيخلصك منه
شمس تهز راسها بابتسامة
****************************
نادر علي مكتبه مع اكرم
نادر:قولي بقي ايه موضوع المناقصة الي الشركة طرحته ده؟
اكرم:الورق كله عندك اهو زي ما انت شايف
نادر:تمام
زميل اخر ياتي
"يا جماعة سيادة المدير عايز نادر وشمس"
شمس تنتبه
"خير يا محي المدير عايزنا ليه؟"
محي:والله معرفش هو قالي خلي نادر وشمس يجولي
نادر:ماشي روح انت وانا وشمس جايين
الكل عمال يبص وشمس ونادر عمالين يبصوا لبعض فيما معاناها هيكون عايزنا ليه؟؟؟
يروحوا هما الاثنين مع بعض اوضة المدير ونادر يخبط علي الباب
بسيوني:ادخل
نادر وشمس يدخلوا مع بعض فا يتزنقوا في الباب وميعرفوش يدخلوا مع بعض
نادر:اتفضلي
شـمــس:لا اتفضل انت
بسيوني:انتو لسه هتتعازموا يلا ادخلوا خلصوني
شـمــس:اووووف اتفضل انت
نادر:لا والله ما يحصل ابدا اتفضلي أنتِ
شمس تدخل وبعدها نادر
نادر:خير يافندم كنت عايزنا في ايه؟
بسيوني:طبعا عرفتوا بموضوع المناقصة الي شركتنا طرحتها
شـمــس:ايوة يافندم
بسيوني:تمام....مش محتاج طبعا افهمكوا المطلوب
نادر في ارتباك:بس حضرتك طلبتنا ليه يافندم؟
بسيوني:انسة شمس هي الي هيبقي معاها اظرف العطاء بتاعة الشركات الي هتتسلم...يعني هتتشال معاها
شـمــس في سعادة وخوف:متقلقش يافندم باذن الله هكون عند حسن ظن حضرتك
بسيوني:عظيم
نادر:طب وبالنسبالي انا يافندم؟
بسيوني:لا انت انا عايزك في موضوع تاني خالص.....ممكن تروحي أنتِ دلوقتي ياشمس علي مكتبك
شمس وهي بتبص ل نادر:حاضر يا فندم........عن اذنكوا
وتذهب شمس وقبل ما تروح علي مكتبها نادر يكون خرج
نادر وشمس عمالين يبصوا لبعض نفس البصة وكل واحد راح علي مكتبه ولسه بيبصوا لبعض
اكرم:خير هااا كان عايزكوا في ايه؟
نادر:لا مفيش كان بيكلم شمس في موضوع المناقصة علشان اظرف العطاء هتبقي معاها وكان بيكلمني انا في موضوع كده
اكرم:موضوع؟؟موضوع ايه؟
نادر:احم احم موضوع كتب كتابي انا ونيرة!!
اكرم:اّاّاّاّاّه طب الف مبروك ياسيدي...بيضالك في القفص ياعم
نادر في سره:اوووووف يارب بقي حلها من عندك
رانا:ايه ياشمس المدر كان عايزكوا ليه؟
شـمــس:مفيش كان بيكلمني في موضوع المناقصة الي الشركة طرحتها عايز اظرف العطاء تبقي معايا
رانا:اّاّاّاّاّاّاّاّه طيب تمام
رانا بهمس:قوليلي بقي ايه النظام هااا؟
شـمــس:نظام ايه؟
رانا:أنتِ فاكراني مش واخدة بالي ولا ايه؟انتوا علي طول عمالين تبصوا لبعض
شـمــس بارتباك:اّاّاّاّاّاّاّاّاّاّاّاّ احنا؟؟احنا مين؟
رانا: أنتِ ونادر!!!!
شـمــس:اّاّاّاّاّ عادي يعني
رانا:طب خدي بالك بقي ده يبقي خطييييب بنت المدير
شـمــس:وانا مالي؟يخصني ايه في الكلام ده؟
رانا:لا انا بس بفهمك
شمس اضايقت من كلامها وظهر علي وجهها الحزن ونادر عمال بيبصلها
نادر في سره:هو انا ليه طول الوقت بفكر فيها وعمال ابصلها؟؟ليه اول مرة شوفتها فيها حسيت باحساس غريب ناحيته وكأن قلبي كان بيتحرك....معقولة؟.....لالالا فوق لنفسك يانادر انت خاطب بنت مدير شركة كمبيوتر بنت عيلة وحسب ونسب وفلوس ومستقبل وعلي وش جواز بلاش حاجة زي دي تخليك تنسي نفسك
بعد انتهاء العمل
نادر وشمس في الشارع بعيد عن بقيت الموظفين
"ها مستعدة للي هيحصل انهارده؟"
شـمــس:وهو ايه الي هيحص انهارده؟
نادر:هخلصك من فرغلي ده خالص زي ما قولتلك
شـمــس:تمام مستنياك 8 زي ما قولتلي....سلام
نادر:سلام
تذهب شمس الي المنزل هتلاقي سلمي في الصالون
سلمي:اديني رجعت في معادي اهو وقبل منك كمان...ها مسمحاني؟
شـمــس بابتسامة وحنان:ماشي اوعي تكرري الحركة دي تاني ...أنتِ عارفة اني بخاف عليكوا
سلمي بابتسامة:حاضر
شـمــس:رضوي فين؟
سلمي:نايمة
شـمــس:طيب انا هروح بقي اجهز العشا بسرعة علشان جيلنا ضيوف
سلمي:ضيوف مين؟؟عريس تاني؟
شـمــس تنتبه لكلام منه:هااا لا موضوع كده هبقي اقولك عليه
سلمي:اممممم طيب ماشي
علي الساعة 8 الباب يخبط تروح شمس تفتح الباب تلاقيه فرغلي
شـمــس بابتسامة مصطنعة:اهلا اهلا اتفضل
فرغلي:يزيد فضلك يا عروسة
يدخل فرغلي وشمس عمالة تطلب نادر وهو مبيردش وبعتلها الرسالة دي
"شمس انا جي في الطريق ...حاولي تشغليه عبال ما اجيلك"
سلمي ورضوي يخرجوا بره علشان يقعدوا معاهم
سلمي بسخرية:منور يا استاذ فرغلي
فرغلي بابتسامة:اشكرك
بعدها بحاولي 10 دقائئق الباب يخبط وتروح تفتح تلاقيه نادر
شـمــس بهمس:اتاخرت ليه؟
نادر:معلش عبال ما كنت بجيب الاوراق
شـمــس:اوراق ايه؟
نادر:هتفهمي كل حاجة حالا
وفجأة بصوت مسموع نادر يقول
"منور يا فرغلي باشا"
فرغلي:انت تاني؟؟؟وليك عين تيجي هنا ده انا هوريك
نادر:استني بس...مش لما تعرف انا جي ليه؟؟
سلمي بهمس:هو فيه ايه؟
رضوي:مش عارفة بين الليلة دي مش هتعدي
شمس نسيت الباب مفتوح فا خالها كان طالع وشافه مفتوح ودخل
"في ايه يا شمس"
شـمــس:والله ما انا عارفة حاجة يا خالو
نادر بثقة:البيه ده يا عمي ...البيه ده ياشمس يبقي...........................................

تم تسجيل الإعجاب بالصفحة · 26 يونيو ·
 
الحلقة 9
نادر بثقة وفخر:البيه ده يا عمي ...البيه ده ياشمس يبقي ولا دكتور ولا حاجة ...الاستاذ معاه دبلوم تمريض يعني حتي مش كلية ومفهم كل الناس انه دكتور وفي الرايحة والجاية الدكتور راح والدكتور جه
فرغلي بارتباك:انت كداب...متصدقيهوش يا شمس
شـمــس:هو بردو الي كداب ...وعاملي فيها سبع البرومبا وعمال تتقالط علينا وانت في الاخر طلعت محصلتش ممرض حتي
نادر:لا والمفجأة الاكبر بقي انه بيمارس مهنة الطب وبيعالج الناس وياخد فلوس وبالدليل القاطع والمستندات كمان يعني باب السجن لجنابك مفتوح علي مصراعيه
فرغلي:ابوس ايدك بلاش تقول لحد
نادر:امممم انا مش هقول لحد بس في المقابل ملكش دعوة بشمس ولا تتعرضلها تاني وموضوع المحضر الي بتذلها بيه ده سك عليه وتقفله خالص بدل ما اقدم الاوراق الي معايا للبوليس
فرغلي:لا خلاص انا مش عايز اعرفها ولا اشوف وشها...بس تديني الورق الي معاك
نادر:لا يا حلو الورق ده هيفضل معانا علشان لو اتعرضتلها تاني
فرغلي:خلاص انا مش هتعرضلها تاني انا همشي ومش هتشوف وشي تاني
ويذهب فرغلي
نادر في سعادة شديدة:يلا في 60 داهية
شمس فرحت جداااا انها خلصت منه ونادر فرح لفرحها
شـمــس:بجد...انا...انا لو قعدت اشكرك من هنا للسنة الجاية مش هيكفيك
مصطفي:احنا متشكريين طبعا انك خلصتنا منه ....بس انت عرفت كل ده ازاي؟
نادر:ليا واحد صاحبي ظابط عملي تحريات عليه ومسكنا عليه الاوراق دي
مد يده واداها الاوراق الي بتثبت كلامه
نادر:خليهم معاكي
شـمــس:ليه؟
نادر:يمكن تحتاجيهم تاني
شـمــس:لا خلاص ده جبان واكيد مش هيتعرضلي تاني
مصطفي:مش تعرفينا يا شمس؟
شـمــس:ايوة صح معلش نسيت...ده بقي ياخالو نادر الي كلمتكوا عنه
مصطفي:اه اهلا يابني
نادر:اهلا بيك ياعمي......مش هتعرفيني باخواتك؟
شـمــس:دي سلمي تانية ادب ودي رضوي اولي ثانوي
سلمي ورضوي بيبصوله بصات غريبة
نادر:اهلا بيكوا
سلمي و رضوي:اهلا بيك
وفجأة نيرة تتصل بنادر
نادر:معلش بقي انا لازم امشي علشان نيرة بتتصل بيا
شمس مرة واحد وشها يتقلب ويبان عليه الحزن ونادر يلاحظ
نادر:انا همشي وهبقي اشوفك في الشغل بكره
شـمــس:طب مش هتتعشي معانا
نادر:معلش خليها مرة تانية
شـمــس بحزن:ان شاء الله
مصطفي:ماتقعد تشرب حاجة
نادر:معلش مستعجل....سلام
شـمــس ومصطفي:سلام
ويذهب نادر
مصطفي:يااا باين عليه ابن حلال اوي
شـمــس في حزن:اه
مصطفي:هو متجوز؟؟
شـمــس:خاطب بنت المدير بتاعنا
مصطفي:آآآآه طيب ماشي...بس الحمدلله انك خلصتي من الزفت الي اسمه فرغلي ده
شـمــس:اه الحمدلله
مصطفي:ماشي ....امشي انا بقي..مع السلامة
شـمــس:مع السلامة يا خالو
ويذهب مصطفي وتغلق شمس الباب
شـمــسفي سرها:يااااا هو عمل معايا كده ليه؟؟مش مهم المهم اني خلصت من الزفت التاني ده
سلمي:تعالي بقي قوليا ايه موضوع المز ده؟
شـمــس:موضوع ؟؟؟موضوع ايه؟
رضوي:ايه يا شمس أنتِ هتعمليهم علينا احكي يلا متخافيش سرك في بير
شـمــس:ايه الكلام ده؟....عادي يعني مجرد زميل
سلمي:متاكدة؟؟
شـمــس بابتسامة:طيب يلا قدامي بقي نحضر العشا وانا هحكيلكوا
*******************************************************
نادر وهو في طريقه الي المنزل
نادر:اووووف هو انا ايه الي خلاني اعمل كده...واحدة مشوفتهاش الا كام مرة وساعدتها كاني اعرفها من زمان ليه؟؟يلا زي ما تيجي تيجي بقي
نيرة بتتصل تاني بنادر ونادر يقفل الموبايل ويطلع الشقة
ماجد:ايه حمدلله علي السلامة...كنت فين؟
نادر:مفيش مشوار كده...ها طمني عليك ...اخبار المذاكرة؟
ماجد:الحمدلله
نادر:موضوع التاخير ده ميتكررش تاني مش معني انك ولد يبقي خلاص
ماجد بسخرية:حاضر ديني حضرت محاضراتي ورجعت بدري اهو
نادر:ماشي ربنا معاك..يلا تصبح علي خير
ماجد:وانت من اهله
اول ما نادر يدخل ماجد يروح اوضته ويتصل بسلمي
سلمي هترد عليه
"الوو ايوة يا حبيبي"
ماجد:ازيك يا حبيبتي؟
سلمي:الحمدلله كويسة
ماجد:ايه رايك لو نزوغ بكره من المحاضرات زي انهارده
سلمي باستسلام:لازم يعني؟؟
ماجد:طبعا وبعدين مجتش من يوم كمان
سلمي:بس كده محاضرات كتير هتفوتني وبعدين.....
ماجد:خلاص يا سلمي يبقي أنتِ مبتحبنيش
سلمي:لا طبعا بحبك يا ماجد ....خلاص ماشي اتفقنا
ماجد:طيب ...سلام دلوقتي
سلمي:سلام
ويغلق ماجد الخط
"ياااا ده أنتِ طلعتي ساذجة اوووي....عرفت ادخلك من ناحية اختك واخيرا وصلت...بس متقلقيش بعد التخرج مش هتشوفي وشي تاني"!!!!
سلمي بعد ما تخرج من الاوضة رضوي هتبص يمين وشمال وبعدها هتطلب رقم من التليفون
"ايوة يا عمر.....انت كمان وحشتني....لا متقلقش مفيش حد معايا في الاوضة...انا كمان عايزة اشوفك...فين؟؟؟طيب ماشي انا موافقة ...سلام"
*******************************************************
بعد اسبوع
في غرفة المدير "بسيوني خليفة"
يدخل شخص ما الي مكتبه
شخص ما:صباح الخير يافندم
بسيوني:صباح النور خير؟
شخص:انا موظف من شركة الجويلي جي اسلم ظرف العطاء بتاع شركتنا
بسيوني:تمام... وصل الظرف للانسة شمس في السكرتارية بره
الشخص:حاضر يا فندم
ويذهب الشخص الي مكتب السكرتارية
"فين الانسة شمس؟؟"
شمس:ايوة انا
ويذهب الشخص الي مكتب شمس ويحطلها الظرف علي المكتب
"الظرف الي فيها العطاء بتاع شركتنا اهو ياانسة شمس"
شـمــس:تمام شكرا
كل الموجودين بيبصوا عليها وعلي الظرف ونادر منتبهش للموضوع
نادر علي مكتبه واكرم يجي ومعاه ملفات كتير
اكرم:خد يانادر ال12 ملف دول راجعهم
نادر:حرام عليك ارحمني يا اكرم ده انا بخرج من الشغل بدعي ربنا يديني طاقة اوصل لحد البيت بعد كده يبقي يغمي عليا ويسدوني لحد الشقة....روحي الهي يجيلك الحضبة يا اكرم
اكرم:اه انا لما اقولك خد ال12 ملف دول راجعهم تقولي بيغمي عليا وبيسندوني انما لما البااااشمهندسة شمس تقولك خد 32 ملف دول راجعهم امبارح تقولها ياسلاااام ده انت تامري
نادر:تقصد ايه؟؟؟؟؟وضح كلامك؟؟
اكرم:لا مفيش
نادر:طب غور من وشي يا اكرم ورايا شغل
اكرم:حاضر....حاضر
ويذهب اكرم الي مكتبه
شمس منهمكة في عملها
رانا:شمس بقولك ايه؟
شـمــس:...............................
رانا:يا شمس؟؟؟؟
شـمــس:اممممم
رانا:عملتي ايه في موضوع المناقصة؟؟
شـمــس:الاظرف الي فيها العطاء وصلتني اهي ...الي وصلني ده دلوقتي يعتبر الظرف الرابع
شمس طلعته وشالته في الدرج
شـمــس:هقدمه باذن الله في المعاد
رانا:اوووك....تمام ربنا معاكي
شـمــس:يارب
رانا:عندي ليكي خبر بمليون جنيه
شـمــس:خير؟
رانا:فرحي يوم الخميس الجي ده علي طول الي هو بعد بكره يعني
شـمــس في سعادة:الف الف الف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمملك بخير
رانا:الله يبارك فيكي
شـمــس:طبعا انا معزومة؟
رانا:طبعا هو انا معقولة انساكي
شـمــس:عزمتي حد تاني من الشركة؟
رانا:اه طبعا انا عزمت الكل
شـمــس:ربنا يتمملك بخير ياحبيبتي الف مبروك
رانا:عقبالك
شـمــس وهي بتبص علي نادر وهو بيشتغل:هااااا لا انا بايني كده هستني شوية
رانا:اوعي تقولي كده...أنتِ 1000 واحد يتمناكي
شـمــس:يجي بس واحد من ال1000 دول
رانا:ان شاء الله هيجي
*******************************************************
بعد انتهاء العمل نيرة ووالدها المدير في المنزل
بسيوني:الحمدلله كله تمام في الشغل
نيرة:طب الحمدلله يابابا
بسيوني:هااا اخبارك أنتِ ونادر ايه؟
نيرة:يعني الحمدلله ...بس فين وفين لما بيتصل بيا
بسيوني:معلش شغله صعب اوي ربنا يعينه
نيرة:بصراحة بقي يابابا انا مضايقة من اختلاطه بزميلته دي الي مش عارفة اسمها ايه كده؟
بسيوني:انهي فيهم؟؟تقصدي رانا؟
نيرة:لا مش رانا..رانا انا عارفاها كويس لانها متعينة من زمان ..انا اقصد التانية
بسيوني:مين؟ شمس؟؟
نيرة:شمس؟
Flash back>
نيرة:ماشي هنطلع بره بس لازم اقول لبابا علي السكرتيرة دي علشان يخصملها
نادر:خلاص يا شمس
نيرة:ايييييييه مين شمس دي؟
نادر:اقصد خلاص يا نيرة الي حصل حصل وهي عندها حق
نيرة بتوعد:ماااشي
Back◄
نيرة:تقريبا هي دي
بسيوني:شمس دي اكفء واحدة جت في السكرتارية وطبيعي انه يختلط بيها كتير لانها زميلته....ولا أنتِ غيرانة؟
نيرة:انا؟انا اغير من حتة سكرتيرة ولا طلعت ولانزلت زي دي؟؟لا طبعا
بسيوني:امال في ايه بقي؟؟قولتي مضايقة من اختلاط نادر بيها ليه؟
نيرة:شايفة نفسها كده وفاكرة نفسها الكل في الكل....ده كل لما اروحله الشركة بتقعد تعمل حركات غريبة كده
بسيوني:ازاي؟؟احكيلي
نيرة:مرة لما روحت ل نادر في الشركة قعدت تزعق وتقول ده مكان شغل باسلوب مستفز جدا ومرة لقيتهم واقفين علي جنب وبيتوشوا مع بعض ...بصراحة شمس دي بني ادمة مش مريحة
بسيوني مدافعا:لالا يا شيخة اكيد شمس متقصدش ...انا عارف انها مدب انما كفء جدا هي علنياتها وتلقائية حبتين
نيرة:حضرتك شايف كده؟
بسيوني:اه طبعا والا مكنتش امنتها علي الاظرف الي فيه العطاء بعد ما تنتهي كل شركة من التسليم
نيرة بتفاجا:ايه؟؟؟اظرف العطاء؟؟؟هي الي معاها اظرف العطاء؟
بسيوني:ايوة هي الوحيدة الي هتكون قد المسؤلية وبعدين بصراحة نادر لسه جديد معانا في الشركة لو كنت ادتهومله كانوا الموظفين هيتكموا ويقعدوا يقولوا ده اداله الاظرف لانه خطيب بنته...... مش كده؟
نيرة سرحانة وبتفكر
"هااا اه طبعا يابابا.....تصبح علي خير"
بسيوني:ماشي وأنتِ من اهله
تذهب نيرة الي غرفتها وهي عمالة بتفكر في حاجة معينة شاغلة تفكيرها
نير في سرها:ماشي انا بقي هخلص من شمس دي خالص ....مش هخليها تعتب باب الشركة تاني
*******************************************************
نادر في منزله
نادر عمال يفتكر شمس ويسرح فيها وفي شكلها ويفوق لنفسه في لحظة
نادر في سره:انا لحد امتي هفضل مستحمل..انا مبحبش نيرة ومش قادر حتي اواجها علشان الوظيفة مهو خلاص مرتبي بقي قد مرتبي في الشركة التانية 3 مرات ولو سبتها معني كده اني بضحي بالوظيفة...علي راي ماجد..لازم اصبر واضحي علشان اخد الي انا عايزه
"لالا انا هتصل ب شمس حالا علشان اقابلها واقولها"
**************************
شمس ترجع البيت ولسه هتدخل اوضة سلمي ورضوي
رضوي كان معاها تليفون وهتقفل علي طول
شـمــس:ايه كنتي بتكلمي مين؟
رضوي:لا مفيش دي..دي واحدة صحبتي
شـمــس:ماشي ...امال سلمي فين؟
رضوي:راحت تشتري حاجات من المحل الي تحت
شـمــس:طيب ماشي ....يلا انا هروح اغير هدومي
رضوي:ماشي
وتذهب شمس
رضوي تمسك الموبايل وتتصل تاني
"اوووف معلش اصل اختي دخلت فجأة....ها كنا بنقول ايه يا عمر؟"
*******************************************************
شمس غيرت هدومها وسمعت صوت جرس الباب
سلمي ضربت جرس الباب وشمس تفتحلها
سلمي:معلش اتاخرت شوية؟
شـمــس:كنتي بتشتري ايه؟
سلمي:هااا لا ابدا اصلي ملقتش الي كنت عايزاه
شـمــس:طب يلا غيري هدومك وروحي نادي اختك عبال ما احضر العشاء
سلمي:حاضر
وتدخل سلمي الاوضة
رضوي:كنتي فين؟؟انا قولت لشمس انك روحتي تشتري حاجة....شوفتي انا بداري عليكي ازاي؟
سلمي:انا فعلا كنت بشتري حاجة
رضوي بعدم تصديق:ماشي
يخرجوا كهم علشان يتعشوا وهما قاعدين علي السفرة مرة واحدة سلمي تقوم وتدخل الحمام وترجع!!!
....................................................

الحلقة 10
شمس ورضوي قلقوا اوي علي سلمي ودخلوا وراها الحمام
شـمــس بقلق وفزع:يا سلمي مالك في ايه؟؟؟اوديكي لدكتور
سلمي:لا انا كويسة يمكن بس اخدت برد في معدتي
شـمــس:خلاص لو تعبانة بلاش جامعة بكره
سلمي:هااا لالا انا تمام .....انا كويسة
شـمــس:طبعا مهو كله من الاكل الي بتاكلوه بره...100 مرة انبه عليكوا بلاش تشتروا اكل من بره مفيش فايدة
سلمي:خلاص يا شمس مش مهم اكيد شوية برد وهيروحوا لحالهم
شـمــس:ماشي بلاش جامعة بكره وروحي اوضتك وهعملك كباية لبن تشربيها
سلمي:لا ياشمس شكرا روحي أنتِ نامي انا هبقي كويسة بكره
شـمــس:متاكدة؟
سلمي:اه يلا زي ما بقولك كده...روحي ومتخديش في بالك
رضوي:متقلقيش ياشمس انا معاها لو احتاجت حاجة
شـمــس:ماشي....تصبحوا علي خير
رضوي وسلمي:وأنتِ من اهله ياشمس
تذهب شمس الي غرفتها وتذهب كل من سلمي ورضوي الي غرفتهم
تتلقي شمس اتصال من نادر وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس في فرحة:اّاّاّاّاّ الوو.....ازيك يا نادر؟
نادر بفرح: يااااا كويس انك سجلتي رقمي
شـمــس:هااا اه سجلته عادي يعني
نادر:طيب تمام...اخبارك؟
شـمــس في سعادة:الحمدلله
نادر:في مانع لو شوفتك بعد الشغل؟
شـمــس في فرحة شديدة:لاابدا مفيش مانع...بس ليه؟
نادر:هااا حاجة بخصوص الشغل
شـمــس بابتسامة وسعادة:طيب تمام...تصبح علي خير
نادر:وأنتِ من اهله
ويغلق نادر الخط
نادر:انا مش هخاف من حاجة ولا من حد انا هتشجع و اول ما اشوفها هقولها في وشها شمس علي كل الي بيحس بيه من ناحيتها
نيرة تقوم بالاتصال ب نادر
"يووو وده وقتك دلوقتي"
يجيب نادر علي الهاتف
"الووو"
نيرة:ازيك يا حبيبي؟
نادر ببرود:الحمدلله بخير
نيرة:بصراحة وحشتني اوي ولقيتك مبتسالش قولت اسئل
نادر:معلش أنتِ عارفة ظروف الشغل
نيرة في سرها:اه طبعا عارفة وعارفة كمان انك مهتم اوي بالي اسمها شمس دي وانا قريتها في عنيك يا نادر واكتر من مرة تغلط في اسمي وتقولي يا شمس
نادر:في حاجة؟
نيرة:لا ابدا كنت عايزة ابلغك ان بابا مستعجل علي كتب الكتاب وعايزه في اقرب وقت
نادر:هاااااا بس يعني.....
نيرة:بس ؟؟؟هو انت مش مستعجل ولا ايه؟
نادر:لا اقصد يعني......انا اتفاجات..اديني مهلة ادبر اموري
نيرة:اوك يانادر تصبح علي خير
نادر:وأنتِ من اهله
ويغلق نادر الخط
"وبعدين بقي انا هتصرف ازاي؟؟مقدرش افسخ الخطوبة لانه اكيد ابوها هيرفدني من الشغل ومقدرش افرط في شغل زي ده وكمان مقدرش اتجوزها وانا مش حاسس تجاهها باي احساس...اوووووف ياربي بقي
شمس في غرفتها في منتهي السعادة
"ياتري عايزني ليه بكره؟؟يلا يا خبر بفلوس بكره يبقي ببلاش"
وتذهب شمس الي النوم
**********************************
سلمي ورضوي في غرفتهم
رضوي:بقيتي احسن دلوقتي؟
سلمي في حزن وارتباك:اه.... تمام
رضوي:طب يلا تصبحي علي خير
سلمي:وأنتِ من اهله
تذهب رضوي الي النوم بينما تبقي سلمي مستيقظة
Flash back>
ماجد:بصي بقي انا مقدرش افاتح اخويا في موضوع جوازنا دلوقتي
سلمي بخضة:ليه؟؟؟
ماجد:بصراحة بقي انا ظروفي متسمحش بارتباط خالص وأنتِ عارفة كده كويس علشان موضوع اخويا وكده
سلمي:يعني بقي الكلام ده؟؟طب والعمل؟
ماجد:بصي ياستي احنا دلوقتي هنتجوز عرفي مؤقتا وليا شقة هاجرها شرك انا و2 تانين ب500 جنيه في الشهر ونتقابل فيها...ها قولتي ايه؟
سلمي:نعم؟؟؟؟؟؟؟؟لا طبعا انت اتجننت؟انت عايزني اتجوز بالطريقة دي من ورا اهلي
ماجد:يا حبيبتي ده بصفة مؤقتة وبعدين أنتِ عارفاني كويس وعارفة اني بحبك وعلي العموم خلاص براحتك لو عايزة نفترق
سلمي:لا طبعا يا ماجد...انا بحبك ومش ممكن اتخلي عنك
ماجد:لا يا سلمي أنتِ مبتحبنيش لو كنتي بتحبيني كنتي وثقتي فيا زيادة ووافقتي علي القرار ده...انا عارف انه قرار مش سهل بس مش بايدي حاجة اعملها
سلمي:ماجد الي بتقوله ده مستحيل
ماجد:ليه هو احنا هنعمل حاجة غلط؟
سلمي:اه طبعا هنعمل حاجة غلط انت اتجننت؟
ماجد بسخرية:صدقيني يا سلمي ده بصفة مؤقتة
سلمي:انت عارف لو اختي الكبيرة عرفت ممكن تعمل ايه؟
ماجد:يوووو يادي اختك الكبيرة الي فلقاني بيها وبتخافي منها...بصي بقي أنتِ حره براحتك بس لازم تعرفي ان انا بحبك ولا يمكن اعمل حاجة تضرك ابدا
سلمي هتصدق كلامه وهتنخدع
سلمي في تردد:ماشي انا موافقة ....مفيش مانع.... بس لازم تامني الاول
ماجد:يعني ايه؟
سلمي:يعني لازم يبقي معايا نسخة
ماجد في قلق:اه طبعا طبعا يا سلمي لازم اّمنك طبعا
سلمي:خلاص يبقي استبينا
ماجد يطلع من جيبه ورقتين
"بصي بقي انا مجهز كل حاجة اهو الورقتين اهم وعليهم امضتي...يلا امضي بقي"
سلمي توقع علي الورقتين
ماجد:مبروك ياحبيبتي
سلمي:مبروك يا حبيبي
Back◄
سلمي:انا خايفة اوي شمس متسامحنيش علي الي عملته لما تعرف
في اليوم التالي تصل شمس الي العمل ونادر لم يصل بعد
شـمــس:صباح الخير
الموجودين:صباح النور
شـمــس وهي بتبص علي مكتب نادر:امال فين..................
اكرم مقاطعا :تقصدي رانا؟؟لا مهي ماجاتش علشان عقبال عندك فرحها بكره الخميس
شـمــس بارتباك:هااا اه طيب ماشي شكرا يا اكرم انك فكرتني انها مجتش علشان الفرح
شـمــس في سرها:ياتري موصلش ليه لحد دلوقتي؟؟
وفجأة نادر يصل
"صباح الخير يا جماعة"
شـمــس بابتسامة:صباح النور
نادر وهو مبلم وبيبصلها
"صباح الفل"
شـمــس:احم احم ياتري الملف بتاع البوسطا جاهزة
نادر:هااا اه جاهزة
اكرم يلاحظ نظراتهم لبعض
اكرم:ايه نسيب بقي شغلنا ونقضيها سلامات يا عم نادر
نادر:هااا معلش انا اسف اصلي لسه واصل
اكرم:يلا قدامنا شغل كتير
شـمــس في سرها:ربنا يخدك يا اكرم
نادر يقعد علي مكتبه
"هااا الايميل الي هنبعته جاهز؟"
اكرم:لسه شوية
نادر:طب يلا شد حيلك عايزين نخلص بقي
شـمــس:البت رانا دي وحشتني اوي يلا ربنا يتمملها بخير....انا عايزة اشرب قهوة
نادر:استني بقي هموت واشرب فنجان قهوة
نادر&شمس:عم متولي!!!!
متولي:نعم؟؟مين فيكوا الي عايزني؟
نادر وشمس يبصوا لبعض
نادر&شـمــس:فنجنان قهوة وحياتك
متولي:انتو الاثنين؟
يبصوا لبعض تاني
نادر&شـمــس:بس يكون علي الريحة
متولي:حااااضر...حاجة تانية
ميردوش
متولي:طيب انا رايح
نادر وشمس بصوا لبعض وعمالين يضحكوا
شمس طلعت اظرف العطاء من الدرج علشان تطمن انهم موجودين واكرم هيبص علي الاظرف باهتمام
نادر وهو بيقوم:معلش يا اكرم انا هروح الحمام
اكرم:هااا ماشي اتفضل
يذهب نادر
زميل اخر:شمس المدير عايزك في مكتبه جوه
شـمــس:حاضر جاية معاك اهو
وتذهب شمس
*******************************
ماجد بيتصل ب سلمي وهي في البيت
ماجد:ايه مجتيش الجامعة ليه انهارده؟
سلمي:معلش يا ماجد تعبت شوية امبارح و شمس قالتلي بلاش جامعة انهارده
ماجد:طيب تمام الف سلامة عليكي...يعني مش هشوفك انهارده؟
سلمي:مش عارفة...شمس عارفة اني مروحتش الجامعة..لو خرجت هتقعد تفتحلي محضر وسين وجيم
ماجد بضيق:ماشي خلاص ميهمش
سلمي:طيب متزعلش
ماجد:لا مش زعلان
سلمي:ماجد انا حاسة اننا بنعمل حاجة غلط
ماجد بتمثيل:ليه بس ياحبيبتي؟
سلمي:مش عارفة انا حاسة بكده
ماجد:لا متخفيش مش أنتِ بتثقي فيا؟
سلمي بابتسامة:طبعا يا ماجد بثق فيك
ماجد:خلاص يبقي لازم تعرفي انك في امان طول مااحنا مع بعض
سلمي: حاضر....طيب هكلمك كمان شوية علشان هقعد اذاكر
ماجد:طيب تمام....سلام
سلمي:سلام
ويغلق ماجد الخط
"يوووو هي اختها الكبيرة دي طالعالي في المقدر...معلش ملحوقة"
سلمي بعد ما تقفل مع ماجد هتجري علي الحمام علشان ترجع!!!
**********************
شمس ترجع من عند المدير علي مكتبها
نادر:كان...كان عايزك في حاجة؟
شـمــس بنظرات اهتمام:لا ابدا بيطمن مني علي الشغل
نادر بابتسامة:تمام
نادر وشمس يسكتوا وفجأة نادر يتكلم
"الا أنتِ اخبارك ايه يا شمس واخبار....اخواتك؟"
شـمــس بتردد:الحمدلله وانت اخبارك ايه انت واخواتك؟
نادر:الحمدلله
شـمــس:واخبار نيرة؟
نادر بارتباك وحزن:الحمدلله
وفجأة نيرة تتصل بنادر ويقفل تليفونه ويحطه علي المكتب
شـمــس في سرها:ياتري عايزني ليه بعد الشغل؟؟
نادر في سره:انا لازم لما اقابلها انهارده واصارحها ايا كانت النتيجة
اكرم:نادر........نادر؟؟؟؟؟....ناااااااااااااااااادر
نادر:ايييه؟خضتني يااخي
اكرم:عمال بكلمك من الصبح
نادر:معلش كنت سرحان...ايه عايز حاجة؟
اكرم:اه بص كده يا نادر علي الملفين دول
نادر:تمام حاضر
بعد انتهاء العمل
شـمــس: بقي ياربي ابقي اكتر يوم محتاجة فيه رانا ملقيهاش معايا هو ايه جوازها ده هيجي علي دماغي!!...انا احسن حاجة اتصل بيها واخد رايها في الموضوع ده
وتقوم شمس بالتصال ب رانا وتجيب علي الهاتف
رانا:ازيك يا شمس عاملة ايه؟؟وحشتيني اوي
شـمــس:أنتِ اكتر والله
رانا:خير في حاجة؟
شـمــس:انا محتجاكي ضروري اوي
رانا:خير يا حبيبتي احكيلي؟
شـمــس تحكي ل رانا علي الي نادر قاله
رانا:بصي اسمعيني كويس...وأنتِ خارجة دلوقتي من الشغل اعملي نفسك مش واخدة بالك ونسيتي الموضوع
شـمــس:حاضر... بس ليه؟
رانا:اعملي الي بقولك عليه...خليه هو يجي ويقولك علي الي هو عايزه
شـمــس:بس تفتكري عايز ايه؟
رانا بمكر:معرفش
شـمــس:طيب ..انا متشكرة اوي واسفة اني ازعجتك
رانا:علي ايه يا حبيبتي احنا اخوات وابقي سلميلي علي اخواتك
شمس:يوصل
رانا:اوعي تنسي معاد الفرح
شـمــس:لا طبعا مش ناسية عيب عليكي تقولي كده
رانا:ماشي يا حبيبتي...عايزة حاجة
شـمــس:لا يا حبيبتي شكرا.........يلا سلام
رانا:سلام
رانا:والله شمس دي عاملة نفسها برم وهي لا فاهمة اي حاجة...بس معلش انا هتصرف
وتغلق شمس الخط
"احسن حاجة اعمل زي ما قالتلي اما نشوف اخرتها مع سي نادر ده"
شمس خرجت من الشغل ولا عبرت نادر وهو مشي وراها
"انسة شمس"
شمس باستهبال:افندم؟
نادر:هو احنا مش كنا اتفقنا هنتقابل بعد الشغل
شـمــس باستهبال:اّاّاّاّاّاّاّاّاّاّه صح افتكرت قولتلي عايزني في حاجة بخصوص الشغل...خير بقي؟
نادر:بصراحة هي حاجة ملهاش اي علاقة بالشغل
شمس باندهاش:امال ليها علاقة بايه؟
نادر بتنهيد:شمس انا مش عارف ليه دايما بفكر فيكي وبتيجي علي بالي يعني لما بشوفك بحس اني متغير كاني مش انا
شـمــس في سرها:غريبة...ده نفس احساسي
شـمــس باهتمام:مش فاهمة.....وضح كلامك
نادر:شمس......شمس انا.....انا....
شـمــس باهتمام:ايه؟
نادر يلاقي نفسه غصب عنه كلمة هتخرج منه من غير ما يحس
"شمس انا بح........
ولم يكمل نادر كلمته حتي جاءت سيارة مسرعة ناحية شمس..............................


الحلقة 11
نادر:شمس......شمس انا.....انا....
شـمــس باهتمام:ايه؟
نادر:انا بح........
ولم يكمل نادر كلمته حتي جاءت سيارة مسرعة ناحية شمس
نادر بخضة وفزع وباعلي صوته:حسبي يا شــــــــــــمس
شمس تنتبه فجأة في فزع يقوم نادر يجري عليها بسرعة ويزقها بعيد عن العربية فا يقع عليها
نادر واقع عليها في الشارع والناس اتلمت عليهم ونيرة كانت بتفرج علي الموقف بغيظ
نادر بحنان:أنتِ كويسة؟
شـمــس بخوف:ممكن تقوم من فوقي بقي علشان الناس بتتفرج
نادر ياخد باله ويلاحظ
"هااا حاضر.....اتفضلي"
نادر يقوم من عليها وياخد ايديها ويقومها وهما عمالين يبصوا لبعض وتيجي نيرة من وراه
نيرة بجفاء:برافو برافو يا بطل ايه الشجاعة دي كويس انك انقذت زميلتك في الشغل وفرجت الناس عليك وانت واقع عليها في الشارع
نادر ميردش وشمس حاطة عنيها في الارض
نيرة بجفاء:ممكن تيجي معايا؟
شـمــس في خجل:طيب مع السلامة بقي يا نادر
وتذهب شمس وهي تدمع عيناها
نادر:يا شمس استني احنا لسه مكملناش كلامنا.......انا....
نيرة شدته من ايده
نادر:ممكن تفهميني بقي ايه الي عملتيه ده؟احرجتيها يا نيرة
نيرة:والله؟؟؟وانت شايف يعني ان منظرك انت وهي وانتو واقعين علي بعض في الشارع مكنش محرج
نادر:نيرة دي كانت حادثة
نيرة:ماشي يا نادر
نادر:ممكن تقوليلي بقي ايه الي جابك؟
نيرة:ايه مكنتش عايزني اجي ولا ايه؟
نادر:لا ابدا مجرد سؤال
نيرة:ماشي....انا جيت علشان اشوفك علشان وحشتني
نادر في سره:انا كنت علي وشك اني اقولها لولا أنتِ جيتي...أنتِ ايه حد مسلطك عليا؟؟
نيرة:نادر
نادر:..........................
نيرة:نااااااادر
نادر:ايه ؟؟معاكي معاكي
نيرة:لا انت مش معايا خالص
نادر:معلش طالع من الشغل تعبان والخضة الي حصلت دي ....ينفع ناجل كلامنا لبعدين
نيرة بغضب:اوك يا نادر ماشي اتفضل
نادر:مع السلامة
نيرة:باي
وتذهب نيرة
نادر في سره بغضب:يووو يعني كان لازم ده يحصل!!انا خلاااص كنت علي وشك اني اقولها ....بس مش عارف ازااااي ازاااي كنت هقولها كده؟؟؟انا خلااااص مبقتش فاهم حاجة
شمس رجعت البيت وهي بتعيط وسلمي وضوي يشوفوها
سلمي:مالك ياشمس بتعيطي ليه؟
رضوي:مالك؟؟فيكي ايه؟
شـمــس ببكاء:سبوني في حالي ملكوش دعوة بيا يلا كل واحدة علي مذاكرتها
سلمي بتنهيدة:حاضر هنريحك ونعمل الي أنتِ عايزاه بس الاول احكيلنا
شـمــس وهي بتمسح دموعها:قولت مفيش حاجة
سلمي بشك:براحتك يا شمس....يلا يا رضوي
نادر في غرفته
نادر:طب اعمل ايه؟؟ اتصل بيها؟
نادر بيمسك الموبايل بتردد جامد
"لالا انا لازم اتصل بيها اعتذرلها علي الي حصل...اكيد اضايقت"
نادر بيتصل بشمس
شـمــس شافت اسمه ورقمه قفلت الموبايل
نادر بخضة:ايه ده؟ دي قفلت الموبايل
شمس من غيظها راحت رمت الموبايل وكسرته
سلمي دخلت عليه وبصت علي الموبايل وهو مكسور
سلمي:ايه ده؟؟ايه الي كسره كده؟
شـمــس بعصبية:وأنتِ مالك أنتِ؟انا ياستي الي كسرته انا حره
سلمي:جري ايه يا شمس هو حصل ايه لكل ده؟
شـمــس:الي حصل انه......انه...ممكن تسبيني دلوقتي ؟
سلمي:لا مش هسيبك الا ما تحكيلي
شـمــس في استسلام:ماشي ....هتنيل احكيلك
********************************************
نادر في غرفته متعصب لان شمس مردتش عليه
"خلاص عنها ما ردت وانا ايه الي يهمني يعني ما تتفلق"
يدخل عليه ماجد
"ايه مالك؟؟شايط كده ليه؟"
نادر:مفيش انا كويس يا ماجد
ماجد:لا انت مش كويس....ممكن تحكيلي بقي فيه ايه؟
نادر:معلش يا ماجد بعدين بقي انا تعبان جدا دلوقتي
وفجأة نادر يجيله اتصال علي الموبايل من رقم غريب
********************************************
شمس حكت الي حصل ل سلمي
سلمي:ااااه بقي هو ده الي مزعلك؟
شـمــس:وده شوية يعني؟؟
سلمي:لا بس مش معني كده انك مترديش عليه وتكسري الموبايل كان لازم تهدي شوية
شـمــس:الي حصل بقي
سلمي:بس قوليلي صحيح مش هو ده الي جابلك الكحفظة وادتيله بالبونيه في عنيه وبعد كده جه هنا تاني علشان يخلصك من فرغلي
شـمــس بحزن:هو
سلمي:امممممممم طيب
مرة واحدة سلمي تحط ايديها علي بوقها علشان ترجع وتجري علي الحمام!!!
شـمــس بخضة:مالك يا سلمي؟؟ايه بترجعي تاني!!!!
سلمي جريت علي الحمام وشمس وراها
شـمــس:لالالا الموضوع ده ميتسكتش عليه...احنا لازم نروح لدكتور يكشف عليكي ويشوف سبب الترجيع ده
سلمي:ياستي يمكن شوية برد عادي يعني
شـمــس:معلش نروح بردو علشان نطمن ونشوف معدتك فيها ايه!!
سلمي:متشغليش بالك صدقيني هبقي كويسة
شـمــس:ماشي تعالي بقي اوديكي لاوضتك
سلمي تروح مع شمس لاوضتهم
شـمــس:يلا ارتاحي بقي انا قايمة
شمس لسه هتمشي وسلمي هتمسك ايديها
شـمــس:ايه؟عايزة حاجة؟
سلمي بهدوء وحزن
"شمس انا مش عايزاكي تزعلي مني مهما حصل...سامحيني يا شمس"
شـمــس بقلق:اسامحك؟؟؟اسامحك علي ايه؟؟في ايه قلقتيني
سلمي بارتباك:لا مفيش انا بقولك كده بس علشان مقصرة في المذاكرة ومش عايزاكي تزعلي مني لو جبت تقدير وحش السنادي
شـمــس بارتياح وهي تضرب علي كتفها بحنان:اووووف خضتيني ياشيخة...انا رايحة اعملك حاجة تكليها
سلمي بابتسامة مصطنعة:ماشي
وتذهب شمس
سلمي في سرها:سامحيني يا شمس انا عارفة انك لو عرفتي عمرك ما هتقدري تسامحيني
********************************************
رانا بتتصل بشمس وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس:الو ايوة يا رانا....فيه حاجة؟
رانا:لا مفيش كنت باكد عليكي بس بمعاد الفرح بكره
شـمــس:يييييي تصدقي أنتِ بنت حلال انا نسيت فعلا
رانا:طب كويس اني كلمتك اكد عليكي واديكي العنوان كمان
شـمــس:ماشي هاتي العنوان
شمس جابت ورقة وقلم
"هااا مليني العنوان"
رانا:العنوان (.....................)
شـمــس:تمام خلاص كتبته
رانا:ماشي...اوعي متجيش
شـمــس:لا ازاي طبعا جاية
رانا:ماشي يا قمر ....سلام
شـمــس:سلام
********************************************
نيرة بتتصل ب نادر
نادر قفل الموبايل
نيرة بغيظ:ماشي يا نادر....اكيد طبعا مقموص من الي حصل انهارده ..خلاص يتفلق
********************************************
شمس في بيتها في الصالون وقاعدة مع سلمي و رضوي
شـمــس:قوليلي بقي اعمل ايه؟عندي فرح بكره ومش عارفة هلبس ايه؟
رضوي:خلاص بسيطة بكره ننزل نشتري فستان تحضري بيه الفرح
شـمــس بسخرية:الله عليكي يابت ....جبتي التايهة ...هو انا لاقية اكل لما هشتري سواريه
رضوي:اه يا شمس لاقية تاكلي امال الفلوس الي في الدرج دي لزمتها ايه؟
شـمــس وهي تطرق علي جبينها:صحيح فكرتيني ...دي سلفة من الشغل كنت وخداها علشان اجيب فستان
سلمي:طيب يا فالحة روحي بقي روشي نفسك ووريهم المزة الي جواكي
شـمــس:اتلمي يا سلمي
سلمي:ماشي تصبحوا علي خير بقي علشان رايحة الكلية بكره
شـمــس:وأنتِ من اهله
رضوي:خديني معاكي...ايه يا شمس مش هتنامي؟
شـمــس:لا شوية كده وهنام....يلا روحوا بقي... تصبحوا علي خير
ويذهب كل من سلمي ورضوي
شمس قاعدة بتفكر في الي حصل
"انا احسن حاجة ابعد عنه خالص ....انا مش عايزة اشوف خلقته ابدا"
********************************************
في منتصف الليل امام الشركة شخص مجهول يتسلل الي داخل الشركة ويقوم بالذهاب الي مكتب شمس وفتح الدرج الموجود في اظرف العطاء وفتحهم واحد تلو الاخر
*************************
في اليوم التالي
رانا بتتصل ب شمس علي الموبايل
رانا:ايوة يا شمس أنتِ فين؟ يلا بسرعة علشان متتاخريش
شـمــس من الهاتف:انا في الطريق يا رانا متقلقيش مش هتاخر...دي 3 مرة تتصلي بيا تاكدي عليا المعاد...هو في ايه يا رانا؟
رانا بخبث:ياستي مفيش عادي انا بس مهتمة بصراحة انك تيجي
شـمــس:ماشي مش هتاخر سلام
رانا:سلام
رانا بعد ما تقفل مع شمس
"اوووووف كده تمام كل حاجة خلاص اتظبطت"
شمس وصلت الفرح وكانت لابسة فستان اسود طويل ومنقوش عليه بالابيض وكانت جميلة اوي وشكلها مبهر
رانا اول ما شافتها قامت من علي الكوشة بانبهار علشان تسلم عليها
رانا تروحلها
شـمــس:الف مبروك يا عروسة ايه الحلاوة دي
رانا:انا بردو؟؟؟تعالي قوليلي هنا ايه كل ده؟اش اش ده يخربيت سنينك ده أنتِ احلي مني
شـمــس بابتسامة:بجد يا رانا؟؟؟ربنا يخليكي يا حبيبتي أنتِ الي زي القمر
رانا بخبث:مااااشي انا رايحة بقي اقعد جنب عريسي بقي وشوفيلك حتة تقعدي فيها
شـمــس:ماشي يا حبيبتي
شمس راحت تقعد علي تربيزة فاضية
يجي شخص من وراها
"تسمحيلي اقعد معاكي ياشمس"
شمس تلتفت علشان تبص
هتبرق وهي مرتبكة ومش عارفة تقول ايه!!
...........................................

الحلقة 12
شمس راحت تقعد علي تربيزة فاضية
يجي شخص من وراها
الشخص:تسمحيلي اقعد معاكي ياشمس
شمس تلتفت علشان تبص
هتبرق وهي مرتبكة ومش عارفة تقول ايه!!
شـمــس بضيق:اتفضل يا نادر
نادر يقعد معاها علي الترابيزة
نادر بابتسامة وانبهار بشكلها:احم احم الف مبروك
شـمــس بابتسامة صفراء:الله يبارك فيك...عقبالك انت وانسة نيرة
نادر بحزن وضيق:اه... شكرا
شـمــس:قولي صحيح امال فين الانسة نيرة؟؟هي مجتش معاك؟
نادر باحراج:لا مجتش معايا
شـمــس بتنهيد:خسارة
نادر اضايق من اسوب كلامها الغامض والغير مفهوم ده
رانا كانت عمالة بتبص عليهم من بعيد ومبسوطة
رانا في سرها:ايووووة...كده تمام اوي خطتي مشيت صح
Flash back>
نادر في غرفته متعصب لان شمس مردتش عليه
"خلاص عنها ما ردت وانا ايه الي يهمني يعني ما تتفلق"
يدخل عليه ماجد
"ايه مالك؟؟شايط كده ليه؟"
نادر وهو يحاول ان يهدا:مفيش انا كويس يا ماجد
ماجد:لا انت مش كويس....ممكن تحكيلي بقي فيه ايه؟
نادر:معلش يا ماجد بعدين بقي انا تعبان جدا دلوقتي
وفجأة نادر يجيله اتصال علي الموبايل من رقم غريب
يجيب نادر علي الهاتف
نادر:الو ايوة مين؟
رانا:انا رانا يا نادر زميلتكوا في الشركة
نادر:اهلا يا رانا ازيك؟
رانا:الحمدلله تمام
نادر:خير في حاجة؟
رانا:بص ياسيدي طبعا انت عارف ان فرحي بكره
نادر:اه طبعا...الف مبروك
رانا:لالا مينفعش الف مبروك كده في التليفون انت لازم تيجي تحضر الفرح
نادر:احضر الفرح؟؟
رانا بخبث:ايوة طبعا....ده حتي شمس هتحضره
نادر باهتمام:شمس؟؟؟اه طبعا طبعا جي
رانا:ماشي مستنياك يا نادر
نادر:سلام
رانا:سلام
نادر في سره:الحمدلله دي احسن فرصة علشان اقدر اعتذرلها فيها علي الي حصل والي نيلته نيرة
Back◄
شـمــس في سرها:ياربي انا مكنتش عايزة اشوفه...ايه الي جابه ده؟
شـمــس بابتسامة صفراء:ممكن بس اقوم دقيقة بعد اذنك
نادر بشك:اتفضلي
شـمــس بابتسامة صفراء:اشكرك
تنهض شمس من علي الكرسي وتروح ل رانا تاخدها من ايديها في الكوشة
شـمــس:تعالي هنا عايزاكي
رانا:في ايه يا شمس؟
شـمــس بغيظ:بقي دي عاملة تعمليها فيا ايه الي خلاكي هزمتيه؟
رانا باستهبال:هو مين؟
شـمــس:أنتِ هتستهبلي؟؟أنتِ عارفة كويسة اني اقصد نادر
نادر قاعد عمال يبص عليهم وهما بيتكلموا
رانا:والله بقي انا مغلطش زميلي وعزمته ثم انا قولتلك اني عزمت الشركة كلها
شـمــس بتوعد:ماشي يا رانا
رانا:ثم أنتِ زعلانة ليه؟؟عادي يعني
شـمــس:لا مش عادي....أنتِ عارفة اصلا ايه الي حصل؟
رانا:لا معرفش...حصل ايه؟
شمس تاخدها من ايديها
"طب تعالي معايا وانا هحكيلك"
نادر وهو قاعد علي الترابيزة نيرة بتتصل بيه
نادر بضيق:ازيك؟
نيرة:ايه انت فين؟
نادر:في فرح رانا
نيرة:مقولتليش يعني انك رايح
نادر:معلش نسيت
نيرة:طب سيب الفرح وتعالالي علشان نخرج
نادر:اسيب الفرح ازاي يعني؟أنتِ بتهزري؟؟لا طبعا
نيرة:يعني ايه؟مش عايز تخرج معايا علشان تفضل في الفرح ده؟وبعدين انت عارف انت خاطب مين؟ازاي تحضر فرح حتة سكرتيرة زي دي
نادر:اولا مش من حقك تتعالي كده علي اي حد ثانيا رانا زميلتنا ولازم نشاركها فرحتها ونبقي معاها والشركة كلها حضرته
نيرة:نادر....عارف لو معدتش عليا دلوقتي حالا في البيت هيحصل ايه؟
نادر:اسف ....مش هقدر...سلام
ويغلق نادر الخط في وجه نيرة
نيرة بغيظ وغضب:هاااااااااااا هي حصلت يقفل في وشي السكة؟ماشي انا هتصرف اما طربقتها علي دماغهم كلهم انا يقفل السكة في وشي؟ماشي يا نادر
شمس تخرج من المكان الي كانت واقفة فيه مع رانا بعد ما حكتلها علي الي حصل
رانا:انا عايزة افهم بس هو ذنبه ايه؟هي اس البلاوي الي اسمها نيرة دي السبب
شـمــس بارتباك:بصي بقي انا مش عايزة اي علاقة بيني وبينه وكفاية بقي الي حصل
رانا بتنهيد:ماشي انا هروح بقي اقعد مكاني
شـمــس:ماشي
ترجع شمس تاني للتربيزة الي قاعد عليها نادر
نادر عمال بيفكر وكل شوية يفتح بوقه علشان يكلمها بس ميقدرش
نادر بصعوبة:انا كنت عايز اعتذرلك علي الي حصل
شـمــس بسخرية:الي حصل؟؟؟؟الي هو ايه؟
نادر:يعني.....الي حصل امبارح
شـمــس بحدة:لا ابدا الموضوع ده عمره ما ياثر فيا يا نادر ....ده بالنسبالي موضوع تافه
نادر بحزن:فعلا؟؟
شـمــس بثقة:اه فعلا
نادر بحزن وعدم مبالاة:تمام
بنت تيجي عند الترابيزة الي قاعدة عليها شمس
"ايزك يا شمس عاملة ايه؟"
شمس تقوم وتسلم عليها
شـمــس:الحمدلله يا صفاء انا تمام وأنتِ اخبارك ايه؟
صفاء:الحمدلله تمام
صفاء تبص علي نادر باهتمام
"ازيك يا باشمهندس نادر؟"
نادر:تمام الحمدلله
صفاء بسخرية:سلامي لانسة نيرة طبعا
نادر بابتسامة خبيثة:يوصل طبعا هو انا اقدر انسي اقولها طب ده انا حتي مبقدرش اغيب عنها يوم لازم اشوفها
صفاء:ربنا يسعدكوا
شـمــس بغيظ:طيب يا صفاء روحي أنتِ بقي سلمي علي بقيت الزملاء
صفاء بخبث:حاااضر
وتذهب صفاء ونادرعمال يبص ناحيتها
شمس راحت تقف في حتة بعيد عن الترابيزة شوية ونادر وهو قاعد عمال بيبص ناحية شمس
اكرم وصل الفرح
اول ما هيشوف شمس واقفة هيجري عليها بسرعة
اكرم باعجاب:ازيك ياانسة شمس؟
شـمــس بعدم اهتمام:اهلا يااكرم
اكرم:تسمحيلي اقعد معاكي علي تربيزة لوحدنا
شـمــس:لا اصل........
تبص فجأة تلاقي نادر بيبص ناحيتهم بغيظ
شـمــس بابتسامة ماكرة:طبعا اسمح يلا يااكرم
شمس راحت علي ترابيزة مع اكرم واكرم شد الكرسي وقعدها وهي اصلا مش طايقاه
نادر عمال يبصلهم بغيظ مكتوم بس مش قادر يتكلم
*************************************************
في منزل شمس
سلمي قاعدة مع رضوي
سلمي:بصي انا هقوم اعمل شاي...اعملك معايا؟
رضوي:ماشي
سلمي قامت وهي بتمشي اغمي عليه
رضوي بفزع:سلمي!!!!
فوقي فوقي ردي عليا
سلمي مبتردش
رضوي:انا لازم اتصل ب شمس حالا
*************************************************
شمس قاعدة مع اكرم علي الترابيزة وهو عمال يتكلم وهي مش سامعاه بيقول ايه !!سرحانة في عالم تاني
اكرم:شمس؟؟؟
شـمــس:هااا بنكلمني؟
اكرم:من بدري
شـمــس:معلش يااكرم انا مش مركزة معاك واضح ان عندي صداع
اكرم بحزن:ماشي
شـمــس ناحية نادر واول ما لقيته شافاها وهي بتبص ناحية ديرت وشها بسرعة
*************************************************
رضوي في المنزل بتحاول تتصل بشمس
رضوي:يالهوووووي...انا نسيت ان شمس موبايلها اتكسر وودته يتصلح....وبعدين انا هتصرف ازاي بس ياربي اوووووف
تجري بسرعة ناحية سلمي وهي واقعة في الارض
"فوقي ياسلمي ابوس ايدك...يالهووووي اعمل ايه بس؟؟"
خرجت بسرعة من باب الشقة ونزلت علي السلم وخبطت في مصطفي
"ماااالك في ايه؟"
رضوي:الحقني يا خالو سلمي واقعة مغمي عليها وشمس تليفونها مش معاها علشان بيتصلح ومش عارفة اعمل ايه؟
مصطفي بفزع:ياساتر يارب....طب متقلقيش انا هجبلها الدكتور جارانا الي تحت
رضوي بخضة:طب ونبي بسرعة يا خالو
مصطفي بتلهف:حاضر حاضر
رضوي:استرها يارب
مصطفي يجي ومعاه الدكتور
الدكتور:خير فين المريضة؟
رضوي:جوه اتفضل حضرتك
الدكتور دخلها
مصطفي:متقلقيش هتبقي كويسة
الدكتور بعد ما كشف عليها خرج من الاوضة
رضوي بلهفة:مالها يا دكتور؟
مصطفي:خير طمنا؟
الدكتور بتنهيد:هي.......هي ....هي حامل!!!
رضوي&مصطفي بفزع:حاااامل!!!!!
*************************************************
في فرح رانا وهما قاعدين فجأة...................

الحلقة 13
في فرح رانا وهما قاعدين فجأة تدخل نيرة الفرح وهي لابسة فستان قصير اوي وبتبص للي قاعدين بقرف
نادر وهي يطرق علي جبينه:ايه الي جابها دي؟يانهار اسووود دي شكلها جاية تبوظ الفرح.....وايه المسخرة الي هي لابساها دي؟؟
شـمــس:هااااااااااااااااا ايه الي جاب وش النكد دي هنا؟؟؟يالهوي
اكرم:مين الي جت؟
شـمــس:اسكت انت اما اقوم اشوف ايه الي جابها
نيرة راجت تسلم علي رانا في الكوشة
نيرة بقرف:الف مبروك متتصوريش انا غصبت علي نفسي قد ايه علشان اجي فرحك أنتِ عارفة بقي ان انا مليش في الافراح الفقايري دي انا بروح احسن افراح في مصر
رانا بحزن:شكرا انك جيتي
شـمــس سمعت الكلام الي قالته نيرة واتغاظت من احراجها ل رانا واسلوبها
شـمــس بصوت عالي:اظن ياانسة نيرة ان محدش عزمك اساسا علشان تيجي ولما تيجي ياريت تحترمي الي أنتِ جاية عندهم ولا انا غلطانة؟؟؟مش كده يانادر؟؟
نادر بخجل:اّاّاّاّاّ احم اه طبعا
نيرة بغضب:ماشي انا همشي....يلا يا نادر
نادر بثقة:لا ....انا مش همشي واسيب فرح رانا
نيرة:بتقول ايه؟؟؟؟؟؟
نادر بثقة:الي سمعتيه ....انا مش همشي واسيب فرح رانا
شـمــس تفرح ويظهر علي وشها ابتسامة عريضة
نيرة بغيظ وغضب:ماشي يا نادر
وتذهب نيرة
شـمــس بابتسامة عريضة:شكرا يا نادر علشان كبرت بينا قدامها
نادر ببرود:والله بقي انا حر افضل او امشي انا معملتش كده غير علشان فرح رانا مبيوظش وبسسسسسسسسس انما امشي كلام حد عنيد ومغرور وفاكر نفسه حاجة لا
شـمــس تسيبه وهي متغاظة
نادر يبقي مبسوط اوي علشان كبسها
*****************************
في منزل شمس
الدكتور بعد ما كشف عليها خرج من الاوضة
رضوي بلهفة:مالها يا دكتور؟
مصطفي:خير طمنا؟
الدكتور بتنهيد:هي.......هي ....هي حامل!!!
رضوي&مصطفي بفزع:حاااامل!!!!!
الدكتور:ايه؟هو انتو مكنتوش تعرفوا؟
مصطفي بصدمة وارتباك:هااا لالا طبعا كنا ...كنا نعرف
رضوي مفزوعة ومبتتكلمش
الدكتور:طيب علي العموم هي هتفوق من الاغماء ده دلوقتي...اهم حاجة متعملش مجهود وتاكل كويس علشان الجنين
مصطفي بصدمة:حاضر
الدكتور:استاذن انا
مصطفي:مع السلامة
ويذهب الدكتور
مصطفي بغضب:اختك.....اختك عملت مصيبة....مصيييييييييبة
رضوي:يا خالو اهدي بس دلوقتي احنا ندخلها ونفهم منها
مصطفي:يلا
رضوي ومصطفي يدخلوا ل سلمي
سلمي بتفوق من الاغماء تدريجيا
"هو ايه الي حصل؟"
مصطفي:وكمان بتسالي ايه الي حصل؟؟
مصطفي يضربها بالقلم
سلمي بفزع:هو في ايه؟
رضوي بغضب:ممكن بقي تقولننا أنتِ حامل ازاي؟
سلمي بخضة:حامل؟؟؟؟؟؟لالالالالا انا.....
رضوي:أنتِ ايه حرام عليكي؟؟؟؟عملتي في نفسك وفينا كده ليه؟؟؟
مصطفي بغضب:انطقي يا صايعة يالي ملقتيش حد يربيكي...مين الدون الي غلطتي معاه
سلمي ببكاء:انا مغلطتش انا اتجوزت انا وزميلي عرفي ومعايا نسخة من الورقة وكنا عاملين حسابا كويس ومكنتش اعرف ان هيحصل حمل
مصطفي بصدمة:وازاي تتجوزيه من ورانا؟؟؟؟
رضوي:هو ده زميلك الي كنتي بتحكيلي عنه؟
سلمي:ايوة
مصطفي:انا لازم اقتلك انهارده ....جبتلنا العار والفضيحة
رضوي:يا خالو ابوس ايدك اهدي بس هي اتجوزت معملتش حاجة غلط ...الغلط انها عملت كده من غير ما تقولنا ولو عملتلها حاجة دلوقتي اكيد شمس هتعرف وشمس فيها الي مكفيها
مصطفي وهو بيحاول يهدي:فعلا شمس مش لازم تعرف اي حاجة لحد ما نشوف حل في المصيبة دي...الواد ده لازم يتجوزك رسمي باي شكل
سلمي ببكاء:ياخالو صدقني هو لما هيعرف اني حامل هيتجوزني رسمي علي طول ...ماجد بيحبني
مصطفي:مفيش واحد بيحب واحدة يتجوزها من ورا اهلها
سلمي:هو مقدرش علشان عنده ظروف
رضوي:خلاص أنتِ تتصلي بيه دلوقتي وتقوليله انك حامل علشان نخلص الموضوع ده بسرعة
سلمي:طب وشمس؟
مصطفي:الموضوع لازم ينتهي وبسرعة قبل ما بطنك تكبر وباي شكل من الاشكال اما موضوع شمس فا يحلها ربنا من عنده
*****************************
شمس في فرح رانا
شـمــس:ياااا انا اتاخرت اوي انا لازم امشي
رانا:ليه ما تخليكي شوية؟
شـمــس:معلش يا رانا اصل الساعة قربت علي 11
رانا:ماشي يا شمس سلام يا حبيبتي
شـمــس وهي بتسلم عليها:سلام والف مبروك يا روحي
اكرم بابتسامة:تحبي اوصلك؟
شـمــس ب لا مبالاة:لا شكرا يا اكرم انا هاخد تاكسي
اكرم بخيبة امل:ماشي علي راحتك
نادر شاف شمس وهي ماشية وقام جري عليها
"تحبي اوصلك يا شمس الوقت متاخر"
شـمــس بخجل:اممممم اااا لا يا نادر شكرا
نادر:لا هوصلك مش ممكن اسيبك تروحي في الوقت ده لوحدك
شـمــس بابتسامة خفيفة:ماشي
وتهب شمس مع نادر
اكرم في سره:بقي انا اقولها اوصلك تقولي لا انما هو يوصلها تقوله ماشي....اوووووف هي امتي بقي هتحس بيا
**************************
نادر وشمس في الطريق في عربية نادر
شـمــس في سرها:انا احترت فيك انت طيب ولا مادي ولا بتتعمد تضايقني ولا انت ايه بالظبط
نادر مازحا:طبعا مستغربة ان عندي عربية وكنت راكب الاتوبيس واتنشلت
شـمــس:بصراحة اه
نادر:بصي يا ستي العربية دي كانت بايظة ومحتاجة مصاريف كتير علشان تتصلح اول ما اشتغلت في شركتكوا قدرت اصلحها من مرتبي
شـمــس:طيب كويس
نادر وشمس فضلوا ساكتين لمدة ربع ساعة وعمالين يبصوا لبعض
شـمــس:قربنا نوصل؟
نادر في سره:هي مضايقة مني ولا ايه؟
نادر:اه قربنا متقلقيش
شـمــس:تمام
نادر وشمس وصلوا لبيتها ونزلت من العربية
نادر ببرود:تصبحي علي خير
شـمــس بحزن:وانت من اهله
************************************
شمس تدخل البيت وكان مصطفي وسلمي ورضوي بيتكلموا في موضوع حمل سلمي
مصطفي:هشششش اسكتوا اسكتوا اهي جت
شـمــس:مساء الخير
الجميع بارتباك:مساء النور
شـمــس:معلش انا اسفة اوي الوقت سرقني في الفرح واتاخرت
مصطفي بارتباك:ماشي حمدلله علي سلامتك....كان حلو الفرح
شـمــس:اه الحمدلله كان جميل
مصطفي:طيب استاذن انا.....وزي ما اقولتلكوا هااا
رضوي وسلمي:اّاّاّاّاّ حاضر يا خالوا
شـمــس:قولتلهم علي ايه ياخالو؟
مصطفي:لا ده موضوع كده بيني وبينهم ....متشغليش بالك
شـمــس بشك:ماشي
وتذهب شمس الي غرفتها
"هو في ايه بالظبط؟؟انا حاسة ان في حاجة...ارتباكهم اول ما دخلت ده مش طبيعي"
*****************
نيرة في غرفتها
"ماشي يا نادر انت والي اسمها شمس...نهايتك قربت اوي اوي يا شمس وهتشوفي"
وتقوم بالاتصال بشخص ما
"ايوة ...هااا كله تمام؟؟زي ما اتفقنا؟؟طيب اما نشوف....سلام"
بعد اسبوع في الشركة
شمس ونادر علي مكاتبهم
وياتي محي
محي باندهاش:شمس أنتِ سلمتي اظرف العطاء؟
شـمــس:اه من بدري من الاسبوع الي فات
محي:للاسف جالنا معلومات ان العطاء اتسرب
شـمــس بخضة:ايه؟؟اتسرب؟؟؟اتسرب ازاي؟
وياتي بسيوني بغضب
"ايوة اتسرب....انا مكنتش اتصور ابدا انك ممكن تعملي كده يا شمس انا وثقت فيكي تقومي تخوني الثقة دي"
....................................................

الحلقة 14
محي:للاسف جالنا معلومات ان العطاء اتسرب
شـمــس بخضة:ايه؟؟اتسرب؟؟؟اتسرب ازاي؟
وياتي بسيوني بغضب
"ايوة اتسرب....انا مكنتش اتصور ابدا انك ممكن تعملي كده انا وثقت فيكي تقومي تخوني الثقة دي"
شـمــس بفزع:ايه الي انتو بتقولوه ده انا لا يمكن اعمل كده ولا اخون الثقة دي ابدا الموضوع فيه حاجة غلط
نادر جه يشوف الي حصل وبيبص بصدمة ومش عارف يتكلم
اكرم مدافعا:يابسيوني بيه اسمعني ارجوك شمس......
بسيوني مقاطعا وبحدة:خلاص محدش هيتكلم نص كلمة ولا يدافع....اظرف العطاء كانت مسؤليتك أنتِ ومعني انها تتسرب انك......تقدري تقوليلي دفعولك كام علشان تعملي كده؟
شـمــس مدافعة:دفعولي؟؟؟انا عمري ما كنت مرتشية ولا اقبل علي نفسي رشوة صدقني والله العظيم انا معرفش العطا اتسرب ازاي
بسيوني:خلاص انتهي لولا انك كنتي سكرتيرة كفء وشاطرة انا كنت بلغت البوليس وسجنتك...أنتِ هتخدي بقيت حسابك وتمشي
شـمــس بفزع:بقول لحضرتك صدقني انا......
بسيوني مقاطعا:قولت انتهي مفاتيح الدرج كانت معاكي أنتِ هيكون مين يعني الي عملها ...أنتِ مرفودة!!!!
ويذهب بسيوني
شـمــس:صدقوني يا جماعة انا لا يمكن اعمل كده ابدا
كل الموظفين بصولها بصة وحشة اوي ومصدقوهاش
نادر اتصدم فيها ومجبر يصدق فيها كده لان مفيش معاها اي دليل
شـمــس باستعطاف:نادر صدقي انا لا يمكن اعمل كده
نادر بحدة:مكنتش اتصور ابدا انك رخيصة ومرتشية كده
شـمــس بغضب وهي بتضربه بالقلم:اخرس!!!انت بتتكلم عني انا وبتوجهلي اتهام زي ده ....انت الي بني ادم رخيص وزبالة وجريت ورا الفلوس انا اشرف من اشرف مليون من عينتك وبكره الكل يتاكد ان مش شمس الي تعمل كده
وتذهب شمس
اكرم وراها
"استني يا شمس"
نادر مش مصدق نفسه من القلم الي ضربتهوله مش عارف اذا كان متغاظ ولا زعلان انها طلعت كده
شـمــس ببكاء وغضب:ايه يااكرم عايز تقول ايه انت كمان؟
اكرم بحنان وهو يمسح دموعها:انا مصدقك يا شمس وعارف انك لا يمكن تعملي كده ومتخفيش وميهمكيش من حد
شـمــس:يعني انت مصدقني؟
اكرم بحنان ورقة:طبعا.....لاني......لاني
شـمــس باندهاش:لانك ايه؟
اكرم ولحق نفسه:لاني واثق ومتاكد من اخلاقك واعرفك اكتر من اي حد وميهمكيش من نادر ولا من حد
شـمــس:انا خلاص مستقبلي ضاع وانتهيت
اكرم بارتباك:اوعي تقولي كده طول ماانا جنبك اقصد طول مااحنا جنبك
شـمــس:طيب انا مروحة
اكرم:هوصلك
شـمــس:لا خليك انت علشان شغلك
اكرم:مش مهم شغلي
شـمــس:معلش......سلام
اكرم بفرح:سلام
وتذهب شمس
اكرم في فرحة:اخيرا ادتني ريق حلو انا مش مصدق نفسي
****************************************
نادر في الشركة
لسه واقف مكانه بعد القلم الي شمس ادتهوله
نادر في سره:انا مش مصدق الي حصل ازاي اقولها الكلام ده؟؟ازاي توصل بيها انها تضربني بالقلم وانا اسكتلها ...انا مش مصدق انها ممكن تعمل كده مش مصدق ان هي دي الي حبيتها!!!!ايوة حبيتها متضحكش علي نفسك اكتر من كده ....انت بتحبهاااااا
بس خلاص كل شيء انتهي بكلام غبي منك وبغضب وعصبية منها لامل خلاص راح انا كان المفروض اسمعلها واصدقها مش اصدق فيها انا اكتر واحد عارف انها لا يمكن تعمل كده ابدا
يفيق نادر من حديثة مع نفسه ليجد اكرم امامه
اكرم بغضب:انت ايه الي قولته لشمس ده؟
نادر:اكرم ارجوك انا مش متحمل
اكرم:ماشي يا نادر بس لازم تفهم ان شمس دي اشرف بنت في الدنيا وعمرها ما تعمل كده لاني اشتغلت هنا قبلك وعارفها كويس
نادر ببرود:خلصت دفاع عنها؟
اكرم:اه خلصت...وابقي افتكر كلامي كويس
****************************************
في منزل شمس
سلمي في غرفتها وجنبها مصطفي ورضوي
سلمي حاطة التليفون علي ودنها
مصطفي:هااا رد؟
سلمي:لا يا خالو مبيردش
رضوي:جربي تاني
سلمي بهمس:اهو استنوا رد اهو
ماجد:ازيك يا حبيبتي؟
سلمي بحزن:انا تمام
ماجد:مالك؟
سلمي:مفيش
ماجد:ها هشوفك امتي بقي؟
سلمي:بصراحة يا ماجد كان في موضوع عايزة اقولهولك
ماجد بقلق:خير؟
سلمي:ماجد انا حامل!!!
ماجد بخضة:ايه؟؟؟؟؟؟؟ لا أنتِ بتستهبلي ولا ايه؟معقول يكون حصل؟؟لالا احنا عاملين حسابنا كويس
سلمي:اهو الي حصل والله يا ماجد زي ما بقولك كده صدقني
ماجد في سره:مش ممكن مستحيييييل
ماجد ببرود:والمطلوب؟
سلمي بصدمة:المطلوب؟؟؟المطلوب انك تتجوزني رسمي طبعا
ماجد بسخرية:طبعا ياحبيبتي هتجوزك زي مااتفقنا كلها اسبوع واتخرج واجي اتقدملك
سلمي بقلق:بس اسبوع......
ماجد مقاطعا:متقلقيش بطنك مش هتلحق تكبر
سلمي:طب مينفعش اي حل دلوقتي؟
ماجد:للاسف لا
سلمي بقلق:ماشي يا ماجد
ماجد:سلام دلوقتي
سلمي:سلام
مصطفي:ها قالك ايه؟
سلمي:بيقولي بعد التخرج هيتجوزي وهتكون بطني لسه مكبرتش
مصطفي:انا مش عارف ليه مش مستريح للواد ده وحاسس انه بيلعب بيكي
سلمي:صدقني ياخالو ماجد بيحبني وهيتجوزني
مصطفي:اتمنتي تكون دي الحقيقة فعلا
سلمي بقلق:طبعا
ماجد في منزله
ماجد في سره:يادي الوقعة السودا مش ممكن يكون حصل ده مستحيل احنا عملنا حسابنا كويس علي العموم كلها اسبوع بالكتير اوي ومش هتشوفني تاني وورقة الجواز العرفي الي معاها تبلها وتشرب مياتها
في منزل شمس
شمس ترجع بدرري عن معاد رجوعها
الجميع: ايه ده يا شمس رلجعة بدري ليه؟؟؟مش معادك
شمس قررت انها متقولهمش علي حاجة
شـمــس:هااا لا ابدا اصلي تعبت قولت ارجع بدري
مصطفي:ايه سلامتك؟؟تعبانة؟
شـمــس:الله يسلمك....لا ابدا مصدعة بس
سلمي:طيب ادخلي نامي
شـمــس:عن اذنكوا
وتذهب شمس
شـمــس تروح اوضتها وتعيط بحرقة
Flash back>
نادر بحدة:مكنتش اتصور ابدا انك رخيصة ومرتشية كده
Back◄
شـمــس وهي بتمسح دموعها:انا خلاص هعمل زي مااكرم قالي مش هيهمني من اي بني ادم حتي ولو كان مين....وهنسي الي الناس الي باعوني ومصدقونيش
يرن هاتف شمس المتصل رانا
تجيب شمس علي الهاتف
"الووو ازيك يا رانا؟"
رانا:ازيك أنتِ يا شمس؟؟خير يابنتي صحيح الس سمعته ده؟
شـمــس بحزن:ايوة
رانا:اكيد موظف من الشركة هو الي وراها
شـمــس:خلاص ايا كان الي حصل حصل
رانا:ماشي يا حبيبتي متخديش في بالك ولا يهمك أنتِ الف شركة تتمناكي
شـمــس:شكرا يا رانا ....سلام
رانا:استني بس انتي مستعجلة ليه؟
شـمــس:في حاجة تانية هتقوليها؟
رانا:هو....هو.....نادر عمل ايه لما عرف؟؟؟
شـمــس:زيه زيهم ميفرقش عنهم حاجة
رانا بشفقة:معلش يا حبيبتي ولا يهمك كلهم مش فاهمين حاجة وميعرفوكيش زي ماانا اعرفك
شـمــس وهي تبكي:تعرفي مين الوحيد الي صدقني؟
رانا:مين؟
شـمــس:اكرم
رانا:اكرم؟؟؟اكرم صدقك؟؟
شـمــس:تتصوري
رانا:معلش يا شمس متعيطيش بقي خلاص ليكي عليا ياستي بكره اخرج معاكي نتفسح وهنسيكي الهجص ده كله ايه رايك؟
شـمــس بحزن:انا مليش نفس لحاجة
رانا:علشان خاطري بقي متبقيش بايخة
شـمــس:خلاص بكره هعدي عليكي نروح نتفسح
رانا:ايوة كده يا شموسة فكي بقي خلاص تولع الشركة بلي فيها....يلا سلام بقي
شـمــس:سلام
رانا بعد ما تقفل مع شمس
"معقولة نادر صدق فيها انها ممكن تعمل كده؟؟ وانا الي كنت فاكرة انه.....يلا واضح فعلا انه بني ادم اعمي ومبيفهمش"
****************************************
الساعة ال7 مساء
سلمي ورضوي في الغرفة
سلمي:أنتِ مش ملاحظة ان شمس غريبة انهارده؟
رضوي:بصراحة اه بس عادي يعني تلاقيها تعبانة
سلمي:امممممم
باب الشقة يخبط
شمس خرجت من اوضتها علشان تفتح
هتلاقيه اكرم
باندهاش:اكرم؟؟؟
اكرم:تسمحيلي ادخل
شـمــس:اّاّاّاّاّ اتفضل
ويدخل اكرم
شـمــس:اتفضل ائستريح
اكرم:شكرا
شـمــس:تحب تشرب ايه؟
اكرم:شمس انا مش جي اتضايف
شـمــس باندهاش:امال انت جي في ايه؟
اكرم بدون سابق انذار وفجاة
"شمس انا بحبك.....تتجوزيني؟؟؟"

قصص حب
تم تسجيل الإعجاب بالصفحة · 26 يونيو ·
 
الحلقة 15
اكرم:شمس انا مش جي اتضايف
شـمــس باندهاش:امال انت جي في ايه؟
اكرم بدون سابق انذار وفجاة
"شمس انا بحبك.....تتجوزيني؟؟؟
شـمــس باندهاش وصدمة:اكرم انت ....انت بتقول ايه؟
اكرم وهو واثق من كلامه:بقولك بحبك....تتجوزيني؟؟؟؟؟؟؟؟
شـمــس:اكرم انت فاجئتني اوي بكلامك ده....انا في ظروف نفسية متسمحش اني ارتبط دلوقتي
اكرم:ليه يعني؟؟علشان موضوع.....
شـمــس مقاطعة:ايوة علشان موضوع العطا ومن فضلك بقي متضغطش عليا....اكرم انت الف واحدة تتمناك انما انا منفعكش وارجوك بقي متفتحنيش تاني في الموضوع ده
اكرم:يا شمس صدقيني انا بحبك من زمان اوي من اول يوم شوفتك فيه ومستعد استناكي العمر كله بس انتي اديني فرصة....فرصة واحدة بس
شـمــس تفتكر نادر في اللحظة دي والي قاله فا تبتدي تميل ل كلام اكرم
شـمــس:بس انا ليا هدف ولازم احققه ساعتها بس ممكن نتجوز
اكرم بشغف:ايه هو؟
شـمــس:اني اعرف مين الي سرب العطا ولبسها فيا ورفدني من شغلي وفضحني....واثبت للكل اني مش انا الي تعمل كده
اكرم بحسم:وانا معاكي لحد ما نلاقيه وتعرفي مين هو ....بس لحد ما كل ده يتم...تقبلي نرتبط؟؟؟؟
شـمــس مااخدتش وقت طويل علشان تاخد قرار خاصة بعد الي حصل مع نادر
شـمــس برد سريع وحزن:انا موافقة
اكرم كان مبسوط اوي
شـمــس:بس لازم تخطبني من خالو الاول
اكرم:حاضر هروح حالا اطلبك منه
ويذهب اكرم
شـمــس في سرها:طبعا مش مقتنعة بالقرار الي اخدتيه بس هو بيحبني بجد وصدقني رغم كل حاجة مجرحنيش ومرضاش يسمع مني زي ما غيره عمل
*******************************
نادر بعد عودته الي المنزل
نادر ببرود:سلام عليكم
ماجد:ايه يابني مالك مكشر كده ليه؟
نادر:مفيش
ماجد:طب بقولك ايه؟اقعد اتفرج معايا علي فيلم شمس الزناتي
نادر بغضب:متجبليش سيرة شمس
ماجد وهو يحاول تهدئته:خلاص خلاص ...بلاش شمس الزناتي تعالي نقلب نشوف حاجة تانية
ماجد يحود علي قناة تانية
ماجد:الله انا بحب الفيلم ده اوي ده بتاع شمس البارودي
نادر بغضب:يووووووووووووو شمس بردو
ماجد:خلاص خلاص اقولك بلاش افلام ومسلسلات
ماجد يقلب علي قناة تانية
ماجد:بص بقي يا سيدي ولا افلام ولا مسلسلات اهو قناة وثائقية جايبة ظاهرة كسوف الشمس
نادر:يوووو اقولك علي حاجة انا قايم انام بلاش قرف
ويذهب نادر
ماجد:الله هو متضايق كده ليه؟؟؟وايه موضوع شمس ده؟؟
-----------------------------------
نادر في غرفته
يرن هاتفه المتصل نيرة ويجيب نادر عن الهاتف
نادر:الو
نيرة:ازيك يا حبيبي؟
نادر بزهق:الحمدلله
نيرة:شوفت الي حصل مع البنت السكرتيرة بتاعة بابا
نادر:اه عرفت
نيرة:مش انا قولتلك البنت دي مبرتحلهاش
نادر بغضب:ما خلاص بقي يا نيرة مش عايز اتكلم في الموضوع دده واظن كلامي واضح جدا
نيرة:خلاص خلاص هدي نفسك
نادر:عايز اشوفك
نيرة بفرح:بجد؟؟
نادر:اه بجد....عايز اشوفك علشان....علشان وحشتيني...ينفع؟
نيرة:طبعا ينفع
نادر:خلاص يبقي بكره الساعة 8 ونص في الكافية الي علي اول الشارع
نيرة:ماشي مستنياك بكره
نادر:سلام
نيرة:سلام
نادر قرر انه هيلتفت ل نيرة وينسي اي حاجة شغلت تفكيره ويرمي القديم والي فات ورا ظهره
*******************************
في منزل شمس
مصطفي يدق الباب وتفتحله شمس
شـمــس:اهلا يا خالو اتفضل
مصطفي:صحيح انك قولتي لزميلك ده الي اسمه كريم ولا مااعرف ايه انك موافقة تتجوزيه؟
شـمــس بحزن:اكرم ياخالو....اه قولتله اني موافقة
مصطفي:وده من امتي ده ان شاء الله!! منا ياما جبتلك وكنتي بتقوليلي مش عايزة تتجوزي علشان المسؤليات الي وراكي
شـمــس:اعتبره من انهارده انا خلاص هرتبط وهتجوز وهعمل كل الي انتو عايزينه
مصطفي:ربنا يكملك بعقلك يابنتي...بس....
شـمــس:بس ايه ياخالو؟
مصطفي:مش عارف ليه مش حاسك مبسوطة
شـمــس بتمثيل:انا؟؟؟لا ابدا ده انا هطير من الفرحة اكرم شاب كويس ومعتقدتش اني ممكن الاقي زيه
مصطفي بشك:ماشي ادام انتي فعلا حاسة بكده....قوليلي صحيح فين سلمي؟
شـمــس:ليه عايزها في ايه؟
مصطفي:موضوع كده؟
شـمــس بشك:موضوع ايه الي بينك وبين سلمي وانا معرفوش؟
مصطفي:هااا احم احم ونبي يا شمس هاتيلي كباية مياه علشان شرقان بس
شـمــس:حاضر
وتذهب شمس
وتخرج سلمي
"انت هنا يا خالو؟؟"
مصطفي بهمس:وطي صوتك اختك جوه....ها طمنيني؟؟ايه الاخبار؟؟
سلمي بهمس:قولتلك يا خالو فاضل اسبوع علي التخرج ولسه معداش
مصطفي:اهم حاجة ان الورقة معاكي؟؟
سلمي:اكيد طبعا
مصطفي:خلاص اديهاني اشيلها معايا لا تضيع منك
سلمي:حاضر
سلمي تقوم تجيبها وترجعله تاني
"اتفضل"
شمس تخرج من المطبخ
"المياه ياخالو"
مصطفي بارتباك:الف شكر يا شمس
شـمــس وهي بتبص للورقة:ورقة ايه دي يا خالو؟
مصطفي:هااا لالا دي بتاعتي ماتشغليش بالك
شـمــس:ماشي
مصطفي:اه بالمناسبة اكرم زميلك الي جه يتقدملك بيقول اننا لازم نحدد معاد الخطوبة
شـمــس بحزن:اكيد طبعا
مصطفي:تحبي تكون امتي؟
شـمــس:المعاد الي هتحددوه مش هتفرق
مصطفي:علي خيرة الله ايه رايك لو يبقي الجمعة الجاية؟
شـمــس:ماشي
مصطفي:انا هتصل بيه بقي علشان ابلغه
شـمــس بحزن:ماشي يا خالو
مصطفي:انا همشي بقي وهبقي اعدي عليكي بكره
شـمــس:خالو انا كنت عايزاك في موضوع علي انفراد
مصطفي:خير؟؟
شـمــس:لا مفيش بس تعالي نتكلم في الصالون بعيد عن البنات
مصطفي:ماشي يلا
شمس وخالها في الصالون
مصطفي:خير؟
شـمــس:انا كنت عايزة منك فلوس سلف علشان.....علشان....علشان انا اترفدت
مصطفي:ايه؟؟؟حصل ازاي ده؟؟؟
شمس حكت لخالها علي الي حصل
مصطفي:يانهار ابيض كل ده حصل ومقولتلناش
شـمــس:مكنتش عايزة اشيلكوا الهم بس ارجوك يا خالو متقولش حاجة للبنات
مصطفي:طبعا يابنتي طبعا...المهم عايزة فلوس في حدود كام يعني
شـمــس:الي تقدر عليه لحد ما الاقي شغل تاني
مصطفي:ماشي خدي دول 600جنيه الي في جيبي دلوقتي يكفوكي؟؟؟
شـمــس:اه حلوين اوي اهو لحد ماالاقي شغل بس ونبي متجبش سيرة لحد
مصطفي:حاضر....استاذن انا بقي
شـمــس:سلام
ويذهب مصطفي
*******************************
في اليوم التالي الساعة 8 نادر ونيرة في الكافية
نادر سرحان ومش مركز مع نيرة خااااالص
نيرة:انا مش فاهمة انت كل شوية بتسرح ليه؟؟مالك؟
نادر:هااا لا ابدا مفيش يمكن تعبان بس
نيرة بقرف:اممممممم طيب ....علي فكرة بقي بابا قال انه لازم نحدد معاد كتب الكتاب الاسبوع ده
نادر:اّاّاّاّ اه طبعا حددوا المعاد الي يريحكوا
نيرة:تمام يعني الخميس الي بعد الجي مناسب
نادر:اه مناسب .....مناسب جدا....نيرة يلا نقوم انا تعبان وعايز اروح
نيرة ببرود:ماشي يلا بينا نقوم
*******************************
يوم الجمعة تتم خطبة شمس واكرم
شمس كانت زعلانة طول الخطوبة بس اكرم كان فرحان اوي علشان اخيرا خطبها
اخواتها يلاحظوا انها زعلانة
بعد ما تخلص الخطوبة
اكرم:ايه رايك لو نخرج نحتفل؟
شـمــس:معلش يااكرم خليها يوم تاني
اكرم بحزن:برحتك....استاذن انا
شـمــس:سلام
اكرم:سلام
شـمــس في سرها:ايه ياربي الي بعمله ده؟؟انا بظلم المسكين ده معايا وهو بيحبني بجد انما انا عمري ما حسيت تجاهه باي شعور
شمس تدخل اوضتها وسلمي تدخل وراها
سلمي:مالك يا شمس؟طول الخطوبة وانتي مكشرة ليه؟
شـمــس في حزن:مفيش
سلمي:امال مكشرة ليه؟
شـمــس:هاااا قوليلي صحيح اخبار مذاكرتك ايه؟
سلمي وهي فاهمة انها بتتهرب:يعني
شـمــس:لا شدي حيلك عايزة تقدير حلو
سلمي في سرها:شكلي حتي مش هعدي السنة
سلمي:طبعا يا شمس
شـمــس:يلا تصبحي علي خير
سلمي:وانتي من اهله
وتذهب سلمي
شـمــس:هو انا ليه حاسة انهم مخبين عني حاجة؟؟؟تصرفاتهم اليومين دول غريبة...يلا ربنا يعديها علي خير
*******************************
نادر في الشركة
نادر قاعد علي مكتبه سرحان
ياتي زميل اخر له
"عرفت اخر الاخبار؟؟"
نادر:ايه؟خير؟ فرحني
الزميل:مش اكرم خطب
نادر في فرح:بجد؟؟؟طب الف مبروك
الزميل بسخرية:عارف بقي خطب مين؟
نادر:مين؟
الزميل:مش هتصدق
نادر:لا هصدق قول
الزميل:خطب شمس!!!
نادر بصدمة:شمس مين؟
الزميل:شمس الي كانت بتشتغل معانا هنا واترفدت علشان سربت العطا
نادر بغضب وصدمة:انت بتقول ايه؟؟؟؟!!!!!!!
....................................................

الحلقة 16
الزميل:مش اكرم خطب!!
نادر في فرح:بجد؟؟؟طب الف مبروك
الزميل بسخرية:عارف بقي خطب مين؟
نادر:مين؟
الزميل:مش هتصدق
نادر:لا هصدق قول
الزميل:خطب شمس!!!
نادر بصدمة:شمس مين؟
الزميل:شمس الي كانت بتشتغل معانا هنا واترفدت علشان سربت العطا
نادر بغضب وصدمة:انت بتقول ايه؟؟؟؟!!!!!!!
الزميل:يااا ومالك اتحمقت كده ليه؟؟ده انت المفروض تتحسر عليه مش بعيد كمان تسرب معلومات عن حياتهم الزوجية ههههههه
نادر بغضب:ممكن تسكت يا شريف
شريف:خلاص خلاص سكت اهو انا رايح بقي اشوف بقيت الفيلات....عن اذنك
نادر بهمس:غور
نادر مش علي بعضه ومتعصب اوي من ساعة ما عرف الموضوع ومستغرب هو ليه زعلان كده ما يتخطبوا ولا ميتخطبوش عادي يعني وفي نفس الوقت كان بيحاول يقنع نفسه انه مضايق علشان القلم الي ضربتهوله
وياتي اكرم
اكرم:صباح الخير
نادر ينتبه
نادر ببرود:صباح الزفت
اكرم باندهاش:ايه مالك؟؟؟قرفان ليه علي الصبح كده؟
نادر بغيظ:انت خطبت شمس
اكرم بفخر وابتسامة:انت عرفت؟
نادر بغضب:طبعا عرف ...انت ازاي تعمل كده؟
اكرم باندهاش:اعمل ايه؟؟هو انا ارتكتب جريمة؟
نادر بتسرع:طبعا...انت....اقصد يعني انت ازاي تخطب واحدة سمعتها مش كويسة
اكرم:عندك.....شمس دي احسن واكفء واحدة هنا
نادر:تقصد كانت
اكرم:ايا كان ...انا خلاص ارتبط بيها وهتجوزها....ثم انت مالك مضايق كده ليه؟؟؟هو انت ولي امري...انا حر
نادر يسكت وميردش بس متغاظ اوي
اكرم ببرود:معلش بقي ورايا شغل ....عن....عن اذنك
ويذهب نادر في غضب
اكرم في سره:ياااا للدرجادي شمس تهمه كده بس معلش شمس خلاص بقت خطيبتي وقريب اوي هتجوز
***********************************
شمس في المنزل وتتحدث في الهاتف مع اكرم
شـمــس:قولتلك يااكرم 100 مرة انا مش هقدر احدد معاد فرح ولا نتجوز الا لما اعرف مين الي سرب العطا ولبسها فيا ورفدني من شغلي
اكرم بزهق:انا مش فاهم انتي ليه مش عايزة تنسي الموضوع ده وتفتحي صفحة جديدة
شـمــس:مش هنسي وعمري ما هنساه ومتنساش انك وعدتني بكده
اكرم بقلق:طبعا طبعا وعدتك بس مش كل لما هكلمك هتفتحيه معايا
شـمــس:هو ده اخر كلام عندي يااكرم واظن انك لازم تنفذ وعدك معايا مش هقدر اعيش كده بقيت حياتي وانا مفضوحة والناس كلها فكراني مرتشية انا لازم اثبت براءتي
اكرم:الي يريحك انا هعدي عليكي ونفكر سوا ماشي؟؟
شـمــس:ماشي....سلام
اكرم:سلام
شمس بعد ما تقفل مع اكرم
رانا تتصل بيها
شـمــس:الو
رانا:كده يا نادلة يا واطية يا خاينة للصحبية والعيش والملح
شـمــس:في ايه يا رانا نازلة فيا تهزيق ليه؟
رانا:تبقي اتخطبتي واعرف زيي زي الغرب ومتعزمنيش يا زبالة وابقي لسه معاكي مبقاليش كام يوم ومتجبليش سيرة افهم انا ايه بقي من الكلام ده؟؟؟
شـمــس:طب ممكن تهدي وتسمعيني
رانا:اتفضلي اما نشوف هتدافعي عن نفسك وتقولي ايه؟
شـمــس:رانا انا محتجالك اوي ...انا عقلي مكنش فيا معرفش ازاي وافقت وازاي اتخطبت وازاي كل ده؟؟؟هو واضح انه بيحبني اوي من تصرفاته ...انما انا...انا
رانا:يانهار مدوحس...هو انتي مبتحبيهوش؟؟؟
شـمــس:بصراحة...............لا!!!!
رانا:امال وافقتي عليه ليه يا منيلة؟
شـمــس:معرفش بقي كنت زي الغريق الي متعلق في قشايا اول ما لقيته بيقولي بحبك وتتجوزيني وانه كمان صدقني في الموضوع الياه لقيت نفسي موافقة مش عارفة ايه السبب؟
رانا في سرها:اكيد اتخطبتيله يا حبيبة اختك اما علشان فقدتي الامل في الي بالي بالك او اما علشان تغيظي بردو الي بالي بالك بس لاسف محدش هتاذي ولا يتغاظ ويتفرس غيرك يا شمس
شـمــس:رانا....رانا.... سرحتي في ايه؟
رانا:هااا لا انا معاكي كملي....ولا اقولك بصي الحوار ده مينفعش في التليفون انا لازم اشوفك
شـمــس:مش هينفع علشان اكرم جي دلوقتي
رانا:ماشي بعد ما يمشي كلميني علشان اجيلك
شـمــس:حاضر.....سلام
رانا:سلام
**************************
اكرم مع شمس في البيت
شـمــس:اتفضل القهوة
اكرم بابتسامة:تسلم ايدك يا شمس
شـمــس بخجل:اّاّاّاّاّ مش نخلينا في موضوعنا بقي
اكرم بابتسامة:موضوع كتب الكتاب؟
شـمــس:لا موضوع اننا نشوف مين الي ممكن يعمل كده فيا
اكرم بيخبة امل:اه بصي يا شمس هو ممكن يكون حد مش من مكتب السكرتارية اساسا
شـمــس:ممكن......وممكن يكون من مكتب السكرتارية
اكرم:هيكون مين يعني؟
شـمــس بخيبة امل:معرفش..معرفش بس انا مش هرتاح ولا ههدي الا لما اعرف مين الي عمل كده
اكرم وهو بيمسك ايد شمس:ممكن بقي تنسي كل ده وتعيشي حياة سعيدة معايا
شـمــس وهي بتسيب ايده:صدقني يااكرم انا مش هقدر اكمل حياتي كده
اكرم:طب انتي عايزة ايه وانا اريحك؟
شـمــس:عايزة انتقم من الي عمل فيا كده
اكرم:حاضر هساعدك...بس الاول ممكن اقول حاجة؟
شـمــس:ايه؟
اكرم:بحبك اوي
شـمــس بارتباك:هاااا شكرا
اكرم:حقيقي بحبك ومش حاسس نفسي اقدر اعيش من غيرك
شـمــس في سرها:وبعدين بقي؟؟ كلامك ده بيعذبني وبيحسسني بالذنب بطل تقوله ارجوك
اكرم:انا علي اتم استعداد اني اعمل اي حاجة علشانك بس تبقي مبسوطة
شـمــس بخجل:طيب ...طيب يااكرم انا خلاص هنسي زي ماانت عايز
اكرم بفرح:بجد
شـمــس:اه بجد
اكرم:طيب معلش بقي استاذن انا وهبقي اشوفك تاني
شـمــس:ماشي يااكرم.....سلام
اكرم:سلام
ويذهب اكرم
بعد ما اكرم يمشي شمس تتصل ب رانا علشان تيجي
وجت رانا
رانا بغضب:ممكن تفهميني بقي ايه المصيبة السودا الي نيلتيها دي؟
شـمــس:طب ممكن تقعدي بس وهفهمك
رانا:احكي يا شهرزاد
شـمــس:انا ملقتش قدامي غيره وبصراحة ضميري مانبني مش قادرة اسمعه وهو بيقول انه بيحبني وانا مش حاسة تجاهه باي مشاعر
رانا:اممممممم خلاص اتحلت
شـمــس:قولي يا ام العريف
رانا:تقوليلي بصريح العبارة
رانا بصوت كوميدي:احم احم اكرم....انا مش حاسة تجاهك باي مشاعر ومش حاسة اني هبقي سعيدة معاك انا اتمنالك السعادة من كل قلبي مع واحدة تحبك وتقدرك الودااااااع
شـمــس بخيبة امل:لا طبعا انا مقدرش اقوله الكلام ده
رانا:يالهوووووووووووووي اصوت يقولوا اتجننت ...امال انتي عايزة ايه؟
شـمــس:انا....انا ...عايزة طريقة اقوله بيها كل الكلام ده بس من غير ما اجرح مشاعره....فاهماني؟
رانا:اقطع دراعي اذا كنت فاهمة منك كلمة واحدة.....شمس ريحيني وريحيه وريحي نفسك...انتي عايزة اييييييه؟
شـمــس ببكاء:مش عارفة....مش عارفة....انا خلاص تعبت
رانا:طب بس اهدي يا حبيبتي متعيطيش العياط مش هيحل حاجة ....انا خلاص فهمتك وعندي الحل
شـمــس:ايه هو؟؟
رانا:انا اتصل بيه واخد معاد واقوله الكلام ده
شـمــس:لالا بس ....ده ممكن يسببلك مشاكل وكده
رانا:متقلقيش مهو جوزي هيبقي معايا
شـمــس:اه ...طيب قوليلي الاول هتقوليله ايه؟
رانا:الكلام الي قولته من شوية انك ......
شـمــس:بصراحة خايفة اجرح مشاعره وهو بيحبني
رانا:لو كده فعلا....بلاش تسبيه قدام بيحبك وصدقك وقدرك
شـمــس:انتي شايفة كده؟
رانا:اه انا شايفة كده....خليكي معاه يا شمس....خليكي مع الي بيحبك وانسي اي حد ظن بيكي ظن وحش اسمعي كلامي هتكسبي
شـمــس وهي بتفكر في كلام رانا وكانها حاسة ان رانا فاهمة الي جواها كويس اوي وبتصيب الكلام في المكان الصح فا قررت انها مش هتسيب اكرم وهتحاول تحبه لان هو ده الي وقف جنبها
شـمــس بابتسامة:خلاص انا اقتنعت بكلامك....خليني مع الي صدقني وبيحبني وهنسي كل حاجة ضايقتني
رانا:ايووووة كده هي دي شمس العاقلة الي انا بحبها
شـمــس مازحة:عاقلة؟؟؟؟انتي بتشتميني ولا ايه؟هههههههه
رانا:هههههههههه
شـمــس زعلت فاجاة
رانا:مالك؟؟؟ايه وشك تاني ليه؟
شـمــس:عايزة اشتغل....الفلوس الي ادهالي خالي من اسبوع خلصت وانا محتاسة وعايزة شغل وخالي وراه مصاريف وميقدرش علي مصاريفنا احنا كمان
رانا:اه.....طب استني انا افتكر ان معايا...
شـمــس مقاطعة:متكمليش ...هو انا بقولك كده علشان تديني فلوس...انا بقولك عايزة شغل
رانا:اخص عليكي يا شمس هو احنا فيه فرق بينا
شـمــس:يا رانا مقصدش ....بس انتي عارفاني مبحبش السلف والدين الا في اضيق الظروف
رانا:مهو ده ظرف صعب وبعدين
شـمــس مقاطعة:خلااااااص قولتلك لا
رانا:ماشي علي العموم هكلم جوزي من ناحية وانا من ناحية وربنا يسهل
شـمــس في فرح:ماشي
يرن هاتف شمس المتصل اكرم
وتجيب شمس علي الهاتف
اكرم في فرح:لقيتلك شغل
شـمــس بسعادة:بجد؟؟؟بس انا مطلبتش منك تشوفلي شغل
اكرم:يا شمس انا عارف كويس الظروف الي بتمري بيها وحاولت اساعدك والحمدلله ربنا يوفقني ولقيتلك شغل
شـمــس:فين؟
اكرم:في شركة كمبيوتر بردو بس علي قدها شوية
شـمــس:مش مهم اي حاجة المهم ان في شغل....صح؟
اكرم بابتسامة:صح
شـمــس:هااا اجي استلم امتي بقي ولا اعمل ايه؟
اكرم:من بكره لو تحبي
شـمــس بخجل:طب لو مفيهاش تناحة يعني...المرتب كام؟؟؟
اكرم:هو حلو معقول يعني
شـمــس:طيب اكرم هما عارفين انا كنت بشتغل فين؟؟؟ومشيت منها ليه؟
اكرم:لا متقلقيش قولتلهم انك اول مرة
شـمــس:تمام ....تمام اووووي الف شكر يااكرم مش عارفة اقولك ايه؟
اكرم بحنان:انتي ازاي بتشكريني ده انا خطيبك وقريب باذن الله هبقي جوزك
شـمــس:هااا اه ان شاء الله...طب سلام بقي
اكرم:سلام
وتغلق شمس الخط
رانا:هااا كان بيقولك ايه؟
شـمــس:جايبلي شغل
رانا بفرحة:طب حلو اوي الف مبروك...مهو الواد طلع كويس اهو وابن حلال...نهدي بقي ونعقل ونشوف مصلحتنا ونسبنا من الانتقام وشغل المسلسلات التركي ده
شـمــس بابتسامة:ماشي
رانا:انا همشي بقي قبل اتاخر وياسر يحدف علي اليمين
شـمــس:يحدف؟؟؟اسمها يرمي
رانا:ياستي يرمي...يحدف..المهم ان في الاخر هيقع عليا هههههههههه
شـمــس:هههههههه صح كده....سلام
رانا:سلام
وتذهب رانا
***********************************
الساعة 8 مساء
نادر في غرفته
نادر في غضب:اتخطبت؟؟؟اتخطبت ازاي؟؟؟ولمين؟؟اكرم.....هي واكرم؟؟؟لالالا مستحيل
ماجد يدخل عليه
"مالك يابني راجع بتغلي في نفسك كده ليه؟"
نادر بغضب:سبوني في حاااااااااالي ممكن اخرج برررره
ماجد:اوكي اوكي خلاص طالع بره
ويذهب ماجد
ماجد يروح يتصل ب سلمي وترد عليه
مصطفي كان جنبها
"مين الي بيكلمك ده؟هو؟"
سلمي بهمس:شششش وطي صوتك يا خالي هو ميعرفش ان حد عرف
مصطفي:ماشي اقفلي معاه
سلمي:طيب يا ماجد معلش شوية وهكلمك...سلام
ماجد:سلام
ويغلق ماجد الخط
"يوووو يعني ولا عارف اشوفها ولا عارف اكلمها"
سلمي مع خالها
"في ايه يا خالي؟"
مصطفي:انتي لازم توعديني انك متكلميهوش لحد ما يتجوزك رسمي
سلمي:بس ده يعتبر جوزي وابو ابني الي حامل فيه
مصطفي بحدة:الي بقوله يتنفذ من غير مناقشة كفاية عدتلك عملتك السودا ومقولتش ل شمس
سلمي باستسلام:ماشي يا خالي...حاضر مش هكلمه تاني
***********************************
الساعة 11 بليل
حد يخبط علي الباب بصوت عالي اوي في بيت شمس وشمس تقوم مفزوعة
"ايه ده؟؟مين الي بيخطب الساعة دي بالشكل الفظيع ده؟ استر يارب"
شمس تفتح الباب
نادر يدخل ويرزع الباب
شـمــس بغضب:ايه ده؟؟؟نادر؟؟انت ازاي تيجي في وقت زي ده وانت عارف اننا عايشيشن لوحدنا انت مجنون؟
نادر شدها من دراعها
نادر وعينيه كلها غضب وشر:انتي اتخطبتي ل اكرم؟
شـمــس بتحدي:ايوة اتخطبتله
نادر بغضب:لييييه؟
شـمــس بغضب:وانت مالك انت؟؟هو انت ولي امري؟؟اتفضل بقي اطلع بره
نادر هيشدها من دراعها
"انتي بتتحديني؟؟"
شـمــس:انا مبتحداش حد...انا حره ثم انت ليك عين اصلا تكلمني ولا تجيلي انا مش عايزة اشوف وشك ولا اعرفك لا انت ولا حد من طرفك واتفضل بقي بره
اخواتها صحيوا وخرجوا
رضوي:في ايه يا شمس؟
نادر ارتبك اوي
شـمــس بهدوء وثقة:مفيش حاجة يا حبيبتي ده موضوع وكان لازم يتحل
شمس تفتح الباب وتشاور علي بره
"اتفضل بقي مع السلامة عندي شغل عايزة استلمه بكره"
يذهب نادر في هدوء مرعب وكان متعصب جدا بس مقدرش يقولها اي حاجة وهي كانت مبسوطة لانها حست انها انتصرت عليه
*********************************
نادر بعد ما رجع بيته
"ماشي ....ماشي يا شمس..انا تتحداني وتطردني ...ماشي"
ماجد:ايه ده؟؟؟انت خرجت في ساعة زي دي ليه؟؟هو انت مش عندك شغل الصبح؟؟
نادر:ملكش دعوة
ماجد:طب اقعد بس احكيلي
نادر بعصبية:قولتلك ملكش دعوة
ويدخل نادر اوضته
ماجد:لالالا في حاجة مش مظبوطة بتحصل معاه
***********************************
شمس في المنزل
سلمي:ممكن اعرف بقي زميلك ده بيعمل ايه عندنا في ساعة زي دي؟
شـمــس:وانا ايش عرفني مش هو الي جه؟
سلمي:مش هو ده بردو الي خلصك من فرغلي؟؟؟وهو هو الي جابلك المحفظة علي ما اعتقد؟
شـمــس:هو
سلمي:اممممممم وده بردو يبقي خطيب بنت صاحب الشركة الي بتشتغلي فيها
شـمــس في سرها:تقصدني كنت ...ده انا مرفودة وبفضيحة كمان
شـمــس بارتباك:هو
سلمي:ياااا انتي مش ملاحظة انه ليه صلة بحاجات كتير تخصك؟؟؟
شـمــس:تصدقي اول مرة الاحظ
سلمي:ما علينا...انا هدخل انام بقي...تصبحي علي خير
شـمــس:وانتي من اهله
وتذهب سلمي
شـمــس:ياسلااااام احسن حاجة اني ضايقته زي ما ضايقني ....يلا خليه يتفلق
********************************
في اليوم التالي
شمس جهزت علشان تروح شغلها الجديد
شمس راحت مع اكرم علشان تستلم
شـمــس:شكرا يااكرم
اكرم:اوعي تقولي شكرا دي تاني...هزعل منك
شـمــس بابتسامة:ماشي خلاص مش هقولها تاني
اكرم:انا مضطر امشي بقي واسيبك مع شغلك الجديد....سلام
شـمــس:سلام
*********************************
بعد 3 ايام
تخرج ماجد من الكلية
ماجد كان معاه نادر
نادر بفرحة:الف مبروك يا ماجد عقبال الماجستير يا بطل
ماجد:ماجستير ايه يا عم؟؟الحمدلله اني خلصت الليسانس
نادر:هاا اجدعن بقي علشان تشتغل و......اشوفلك عروسة كده تشرح القلب
ماجد:اااااه انا قولت بردو انك ناوي علي موتي
نادر:هههههههه ليه هو الجواز موت؟
ماجد:طبعا....علي العموم متشغلش بالك انا هتصرف في موضوع العروسة ده...اهم حاجة الشغل...الفلووووووس
نادر:اااه عارفك طماع ....متقلقش هلاقيلك شغل
ماجد:امتي؟
نادر:ياعم انت مستعجل ليه؟؟ده انت يا دوب متخرج انهارده
ماجد:ماشي نستني
**************************************
سلمي في البيت مع رضوي ومصطفي بتحاول تكلم ماجد
مصطفي:ايه؟؟مبيردش؟
سلمي:لا ...انا عارفة ان انهارده تخرجه بس مبيردش ....كنت عايزة اباركله
مصطفي:تبركيله ايه؟؟؟انتي المفروض ادام اتخرج بقي تكلميه في موضوع جوازكوا
سلمي:استني اهو رد
ماجد:الوو
سلمي:ايوة يا ماجد
سلمي:مين؟
سلمي:مين ايه؟؟انا سلمي؟
ماجد باستهبال:سلمي؟؟؟سلمي مين؟
سلمي:سلمي مين ايه؟؟انا مراتك يا ماجد؟
ماجد:انا مش متجوز
سلمي:نععععم؟؟؟يعني ايه بقي الكلام ده؟
ماجد:الي سمعتيه ..انا مش متجوز ومعرفكيش وياريت بقي متتصليش هنا تاني
سلمي بعصبية:اسمع بقي يا ماجد انا متدخلش عليا الحركات دي انا معايا ورقة جواز وعليها امضتنا
ماجد: ههههههههههههه ورقة الجواز دي بقي يا قطة تبليها وتشربي مياتها سلام بقي علشان مش فضيلك
ويغلق ماجد الخط بوجه سلمي
سلمي ببكاء شديد:يعني ايه؟؟؟يعني انا اتضحك عليا؟؟؟خلاص هتفضح
مصطفي:اهدي بس وفهميني قالك ايه؟
سلمي يغمي عليها
بعد ما فوقوها
سلمي حكتلهم علي الي حصل
مصطفي:يانهار اسود يا نهار اسود ......جبتلنا العار والفضيحة
رضوي:طب والعمل؟بصراحة بقي...........شمس لازم تعرف علشان تتصرف
مصطفي:لالالا شمس فيها الي مكفيها...كفاية اوي الي جرالها والمصايب الي نازلة ترف عليها
سلمي:ليه هي شمس حصلها ايه هي كمان؟
مصطفي:اترفدت من شغلها واشتغلت في شركة تانية
سلمي ورضوي:ايييه؟
مصطفي حكالهم علي الي حصل
سلمي ببكاء:معقولة شمس حصلها كده ومرضتش تقولنا علشان متزعلناش وتشيلنا الهم
رضوي:ياعيني يا شمس
مصطفي:المهم دلوقتي هنتصرف ازاي في مصيبتك دي؟؟؟؟؟
سلمي ببكاء:مش عارفة مش عارفة ياربي بقي...ده مش عايز يعترف ب ابنه الي في بطني...حتي ورقة الجواز قالي بليها واشربي مياتها
***********************************
شمس رجعت من الشغل الساعة 6مساء
لقيتهم كلهم في الصالون
شـمــس مازحة:متجمعين عند النبي ان شاء الله....ممكن تقولولي ايه سر اللمة الحلوة دي
كلهم كانوا ساكتين ومش علي بعضهم وباين علي وشهم الحزن
شـمــس ببتسامة بريئة:ايه مالكوا؟؟؟حصل ايه؟؟؟
مصطفي:مفيش....اخواتك بس مضايقين علشان الامتحانات
شـمــس:ااااااه طيب ....انا هدخل بقي الم الغسيل واحضر العشا
مصطفي:ماشي استاذن انا....مع السلامة
شـمــس:مع السلامة يا خالي
ويذهب مصطفي
سلمي ورضوي لسه شكلهم زعلان اوي
شمس ماخدتش في بالها لانها صدقت خالها انهم خايفين من الامتحانات
راحت شمس حضرت العشا ولمت الغسيل من اوضة رضوي
راحت اوضة سلمي تلم الغسيل
تليفونها رن
سلمي كانت في الحمام
وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس:الوو
سارة:ايوة ازيك يا سلمي وحشتيني اووووي
شـمــس:لا انا مش سلمي انا اختها شمس
سارة:ااااه طيب هي سلمي بقالها شهر مبتجيش الكلية ليه!!!!!
شـمــس بصدمة:ايييه؟؟؟؟شهر مبترحش الكلية؟؟؟؟؟؟ازاي؟؟
سارة:انا عارفة انها زعلانة مني علشان مبسالش عليها خالص معلش بقي المذاكرة والمحاضرات انا بس كنت بتصل علشان اسئل عليها واقولها انها اترفدت علشان مبتحضرش بقالها كتير وكويس انك الي رديتي علشان تروحي تعمليها اعادة قيد
شمس مبرقة ومبلمة ومبتردش بعد الي عرفته من سارة زميلة سلمي
سارة:احم احم شمس انتي معايا؟؟
شـمــس:اه ايوة انا معاكي
سارة:هبقي اكلمها تاني وابقي سلميلي عليها
شـمــس بهدوء وصدمة:يوصل
سارة:سلام
تغلق شمس الخط وهي في صدمة
سلمي تخرج من الحمام وهي شايفة شمس مبلمة كده
سلمي بخوف:مين الي كان بيتصل بيا؟

الحلقة 17
شمس مبرقة ومبلمة ومبتردش بعد الي عرفته من سارة زميلة سلمي
سارة:احم احم شمس انتي معايا؟؟
شـمــس:اه ايوة انا معاكي
سارة:هبقي اكلمها تاني وابقي سلميلي عليها
شـمــس بهدوء وصدمة:يوصل
سارة:سلام
تغلق شمس الخط وهي في صدمة
سلمي تخرج من الحمام وهي شايفة شمس مبلمة كده
سلمي بخوف:مين الي كان بيتصل بيا؟
شمس ساكتة ومبلمة ومبتردش
سلمي بخوف:شمس؟؟؟.....شمس؟؟....شمس انتي مبترديش ليه؟؟؟هو في ايه؟
شمس بدون وعي لطشتها كام قلم علي وشها
شـمــس بغضب:اما انتي بقالك شهر مبتروحيش الجامعة .....امال...امال انتي كتي بتروحي فين؟
سلمي وهي تقاوم:يا شمس افهميني
شـمــس بزعيق:افهم ايييييييه؟افهم انك كنتي بتستغفليني ودايرة علي حل شعرك...كنتي بتروحي فييين؟؟؟انطقي!!!
رضوي سمعت الزعيق من جوه
"يانهاااار اسووود لا تكون البت سلمي اتسحبت من لسانها وقالت ل شمس...انا هروح انده خالي بسرعة"
سلمي من الداخل:يا شمس اهدي واسمعيني ......يا شمس انا حامل!!!!!
شـمــس بصدمة:ايييييه؟؟؟؟حامل؟؟؟؟
يدخل مصطفي ورضوي الاوضة فجأة
مصطفي وهو بيحوش عن سلمي وماسك شمس
"ايوة اختك حامل واهدي بقي علشان تفهمي الموضوع"
شـمــس بصدمة وغضب:يعني ايه حامل؟؟؟؟؟و...وكلكوا كنتوا عارفين الا انا....انا زي الاطرش في الزفة ومخبيين عليا
مصطفي بزعيق:ممكن تهدي بقي علشان تفهمي الموضوع...انا مقدر صدمتك انما الموقف ميحتملش كل الي بتعمليه ده
شـمــس وهي بتحاول تهدي:تمام....انا ههدي اهو....فهموني بقي الموضوع
بعد ما مصطفي حكالها علي الموضوع ما عدا(ان ماجد مش عايز يعترف بجوازهم ولا بالجنين)
شـمــس بغضب:انا مكنتش اتصور انك مش متربية للدرجادي .....انت ازاي تعملي فينا كده ازااي؟؟ازاي قدرتي تفرطي في نفسك كده؟
مصطفي:اهدي يا شمس خلينا نعرف نفكر
شـمــس بزعيق:منتظرين ايه مني لما اعرف ان اختك حامل من زميلها الي اتجوزته من ورانا....ازغرط ولا افرق شربات
مصطفي:طب والي انتي بتعمليه ده هيحل حاجة؟
شـمــس بانندهاش:يحل؟؟؟؟يحل ليه؟؟؟هو مش هيتجوزها ولا ايه؟
الكل سكت ومصطفي حط وشه في الارض
شـمــس:افهم انا ايه بقي من سكتكوا ده؟
سلمي بارتباك:مهو....مهو
شـمــس باندهاش:مهو ايه؟؟ما تنطقي؟
سلمي ببكاء وخجل:مهو مش عايز يعترف ولا بجوازنا ولا بالجنين
شـمــس فضلت مبرقة من الصدمة
شـمــس بزعيق:كمان...كمان؟؟؟
مصطفي:مهو انا من الصبح بقولك اهدي علشان نعرف نفكر
شـمــس وهي بتهدي:ال......الواد ده رقمه ايه؟؟ساكن فين؟؟
سلمي بارتباك:غير رقمه لاني حاولت اتصل بيه تاني معرفتش ومعرفلوش عنوان
شـمــس:الله .....الله عليكي يا حبيبة اختك...يعني ايه؟؟يعني الواد ده منعرفلوش طريق جره؟؟
سلمي وهي تهز راسها نافية في حزن:لا
شـمــس بزعيق:طب....طب وبعدين ؟؟؟والعمل؟؟الواد ده لازم نجيبه قبل ما بطن البت دي تكبر...انتي في الكام دلوقتي؟
سلمي بخجل:الاول
شـمــس بغضب مكتوم:امممممممم الاول....والاول هيجر الثاني والثالث والتاسع وتولدي واحنا منش عارفين ابوه فين ولا بيعمل ايه؟
مصطفي:ياشمس متبقيش متشائمة كده اكيد باذن الله ربنا هيعطرنا فيه وهيكتب عليها
شـمــس:يا خالي انت جي تحلم هنا ...هنلاقي الزبالة ده فين؟اذا كنا ولا عارفين رقمه ولا عنوانه
مصطفي بذكاء:من اسمه
شـمــس:اسمه؟؟؟صحيح هو اسمه؟
مصطفي وهو بيفتكر:اسمه....اسمه...ايوة افتكرت اسمه "ماجد محمود يحيي"
شـمــس:اااه ماجد محمود يحيي...طب اسمعوا .....ورقة الجواز معاكي مش كده؟؟
مصطفي:معايا انا
شـمــس:تمام
مصطفي:ايه هنبلغ بيها؟
شـمــس:لا طبعا احنا منقدرش نبلغ لو بلغنا فضحتنا هتبقي علي كل لسان والناس كلها هتعرف احنا نلاقي الواد ده ونحل الموضوع ودي ويتجوزها
سلمي:لا طبعا انا لايمكن اعيش مع بني ادم زي ده
شـمــس:ياختي اسكتـــــــــــي خليه يتجوزك ويداري علي المصيبة الي نيلتوها بدل ما تتفضحي وساعاتها منقدرش نقول للناس عرفي ومعرفيش
سلمي:المهم انتي ناوية علي ايه؟
شـمــس بحسم:ناوية اقلب مصر كلها علي الواد ده لحد ما نلاقيه
يرن هاتف شمس المتصل اكرم وتجيب شمس علي الهاتف
اكرم:ازيك يا شمس؟
شـمــس بخجل:الحمدلله خير في حاجة؟
اكرم:مفيش انتي بس وحشتيني قولت اكلمك
شـمــس بابتسامة:بجد؟
اكرم:اه بجد....ممكن نخرج نتعشي انهارده؟
شـمــس بفرحة:انهارده انهارده؟
اكرم:امال انهارده بكره هههه اه طبعا انهارده انهارده
شـمــس:تمام انا موافقة
اكرم بسعادة:ماشي هستناكي قدام البيت الساعة 7 ....تمام؟
شـمــس:تمام
اكرم:مقولتليش عاملة ايه في شغلك الجديد؟
شـمــس بصت يمين وشمال لان اخواتها ميعرفوش:الحمدلله
اكرم:طيب علي معادنا زي ما قولتلك....سلام
شـمــس بفرحة:سلام
وتغلق شمس الخط
شـمــس:هااا كنا بنقول ايه؟؟؟اه افتكرت....اسمع يا خالي احنا لازم ندور علي الواد ده في كل حتة منخليش اي مكان
مصطفي:حاضر انا من ناحية وانتو من ناحية وربنا يسهل....انا هستاذن بقي
شـمــس:مع السلامة ياخالي
مصطفي:مع السلامة
ويذهب مصطفي
شـمــس:اسمعي بقي يا سلمي انتي مفيش خروج من البيت مطلقاااااا لحد ما نلاقي الواد ده ومتتكلميش مع حد انتي فاهمة...اما بقي بالنسبة للكلية فا هروح انا وخالك نترجي العميد يمكن يرجعوكي تاني وان مرضيش هحولك جامعة تانية وتعيدي السنة وخلاص
سلمي باعتراض:يعني ايه بقي؟يعني هتحبسيني في البيت؟
شـمــس بعصبية:اه هحبسك في البيت...واظن كلامي واضح...يلا كل واحدة علي اوضتها
وتذهب شمس في غضب
*************************************************
اكرم في الشغل
بعد ما قفل مع شمس
نادر طبعا سمع المكالمة كلها
اكرم وهو قاعد فجاة جاله تليفون تاني
اكرم بارتباك:معلش يا جماعة معايا تليفون مهم ....عن اذنكوا
نادر كان قايم رايح مكتب مكان ما اكرم واقف بالصدفة فا سمع المكالمة دي
اكرم:ايوة ايوة كله تمام زي ما اتفقنا بالظبط انا طيرتها من الشركة وعملت الي المطلوب المشكلة بقي ان الشركات المتضررة من تسريب اظرف العطا مش ساكتين
المتصل:...................................
اكرم:تمام انا وصلني من شركة مصلحي شعلان 50 الف جنيه بس طبعا مقدرش احطهم في البنك دلوقتي علشان الشبوهات
المتصل:.....................................
اكرم:لالا متقلقيش انا شوفتلها شغل في شركة تانية بعيدة عن الشركة دي خالص,خلاص شمس بقت معايا وبعدت عن السكة كده كل حاجة اتحلت
المتصل:........................................
اكرم:نتقابل؟؟؟امتي؟؟
المتصل:....................................
اكرم:حالا يعني؟؟امتي؟
المتصل:....................................
اكرم:خلاص تمام اتفقنا....سلام
نادر سمع المكالمة دي وهو مبرق ومصدوم ومش مصدق الي سمعه وانه فعلا ظلم شمس وشمس دلوقتي في خطر
نادر في سره:معقولة؟؟؟؟معقولة اكرم هو الي سرب العطا واخد رشوة علشان يرفد شمس ويطلب يرتبط بيها من غير ما ترفض؟؟؟طب ليه؟؟ومين الي كان بيكلمه ومشترك معاه في المؤامرة دي؟؟طب ولو ده حصل يبقي حصل ازاي؟؟
Flash back>
شمس طلعت اظرف العطاء من الدرج علشان تطمن انهم موجودين واكرم هيبص علي الاظرف باهتمام
نادر وهو بيقوم:معلش يا اكرم انا هروح الحمام
اكرم:هااا ماشي اتفضل
يذهب نادر
زميل اخر:شمس المدير عايزك في مكتبه جوه
شـمــس:حاضر جاية معاك اهو
وتذهب شمس
بعد ما يمشي نادر وتمشي شمس اكرم عينه مش هتتشال من علي الدرج وفجأة هيلاقي المفاتيح ويطلع صلصال من جيبه بسرعة ويعمل نسخة علي مفتاح الدرج ويحطها تاني في جيبه بسرعة
اكرم هيتفت هيلاقي نادر وراه
نادر بشك:انت واقف هنا بتعمل ايه؟
اكرم بارتباك:هاااااا لا ابدا عادي يعني...يلا بقي نطبع الفيلات
نادر بشك:يلا
اكرم يروح يقعد علي المكتب
اكرم في سره:خلااااص كده تمام نسخة من درج المكتب الي فيه اظرف العطاء معايا خلاص وكله في السليم
Back◄
نادر في سره:معقولة؟؟؟؟لالا انا لازم اتاكد بنفسي ....انا لازم اعرف مين الي سلطه يعمل كده؟
نادر رجع تاني مكتبه
نادر:شريف معلش هتاخدلي اذن بسرعة علشان لازم اخرج حالا
شريف:الله ايه حكايتكوا بالظبط...اكرم اخد اذن وانت هتاخد اذن امال اانا الي هشيل الشغل ده كله علي دماغي
نادر وهو بيقوم وبياخد حاجته:معلش يا شريف مستعجل .....سلام
ويذهب نادر
نادر فضل ماشي ورا اكرم بالعربية لحد ما وصل لكافيه
نادر لبس نظارة شمس وقعد في ترابيزة قريبة من ترابيزة اكرم
اكرم قاعد مستني شخص معين يجيله
وفجاة ياتي شخص ما ويجلس علي ترابيزة اكرم
نادر في صدمة:انا مش مصدق عنيا معقول يكون.....................................

 
الحلقة 18
نادر فضل ماشي ورا اكرم بالعربية لحد ما وصل لكافيه
نادر لبس نظارة شمس وقعد في ترابيزة قريبة من ترابيزة اكرم
اكرم قاعد مستني شخص معين يجيله
وفجاة ييجي شخص ما ويقعد علي ترابيزة اكرم
نادر في صدمة:انا مش مصدق عنيا معقول يكون................ نيرة!!!! نيرة هي الي اكرم متفق معاها علي كده؟
نيرة علي الترابيزة مع اكرم
نيرة:اتاخرت عليك؟
اكرم:لا ابدا في معادك ياانسة....بس خير عايزاني في ايه؟
نيرة:بص بقي موضوع الشركات المتضررة من العطا ده انت متشغلش بالك بيه قدام الناس كلها شمس هي الي سربت العطا....انت فاهم؟
اكرم:تمام....وطب وبالنسبة للدفعة التانية الي طلبتها؟
نيرة:اممممم ده طمع بقي؟
اكرم:لا ابدا ده حق مش طمع
نيرة:طب اسمع بقي موضوع شمس ده احنا الاثنين لينا مصلحة فيه منه ابعدها عن سكة نادر ومنه تبقي ليك وتوافق علي ارتباطكوا من غير تردد
نادر وهو بيسمعهم
"ياااااااا قد كده انا كنت اعمي وغبي .....معقولة نيرة تعمل كده؟؟"
نيرة بتكمل كلامها:وخلاص كل واحد نال مراده من الموضوع ده....انا كتب كتابي علي نادر كمان يومين وانت وهي خلاص اتخطبتوا وهتتجوزوا قريب يبقي مفيش داعي بقي للطمع ده وكفاية اوي الي اخدته
اكرم بزعيق:لاااااا ده انا اقلب الترابيزة علي الكل
نيرة:طب وطي صوتك وانت بتتكلم مش عايزين فضايح...اول واحد الترابيزة هتتقلب عليه هو انت....انا بنت صاحب الشركة يعني مفيش عليا لوم انما انت مجرد سكرتير
اكرم خاف اوي من اسلوبها
"ماشي....خلاص...انا همشي بقي علشان واخد اذن نص ساعة بس ....سلام"
نيرة:سلام
ويذهب اكرم
نيرة هتفضل قاعدة
نادر فكر انه يقوم ل نيرة ويعرفها انها اتكشفت علي حقيقتها انما قرر انه ميعملش كده
نادر ندمان اوي علي الي قاله ل شمس وكل لما يفتكر كلامه ليها ومعملته ليها يزيد ندم وكره لنفسه
نادر في سره:شمس لازم تعرف حقيقة اكرم...لازم...وكتب كتابي انا ونيرة مش هيتم...احسن حل اتكلم مع شمس انهارده واقولها علي حقيقة السافل الي اسمه اكرم
*************************************
شمس في المنزل مع سلمي ورضوي
شـمس رايحة جاية من القلق
شـمــس:يعني هيكون اتاخر ليه؟
رضوي:اقعدي بقي يا شمس خيلتينا
شـمــس:يوووو اعمل ايه بس قلقانة
وتتلقي شمس اتصال تليفوني المتصل ميادة (زميلتها في الشغل الجديد)
وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس:ازيك يا ميادة؟
ميادة:ايه يابنتي مجتيش الشغل ليه؟
شـمــس بارتباك:معلش حصلت ظروف
ميادة:طيب تمام ....اصل المدير سال عليكي
شـمــس:طيب قوليله حصلي ظروف طارئة
ميادة:طيب ....سلام
شـمــس:سلام
وفجاة الباب يخبط
تروح شمس تفتح بسرعة
مصطفي يدخل
شـمــس بقلق:ايه ياخالي اتاخرت ليه؟
مصطفي:معلش سبيني بس اقعد اخد نفسي وانا هقولك علي كل حاجة
شـمــس باستعجال:يووووو لسه هتقعد....ما تتكلم بقي سيبت ركبي
كان في كباية شاي مصطفي اخدها يشربها
"طيب اصبري بس اشرب الشاي وهحكيلك"
شـمــس وهي بتاخدها من ايده: لسه هتشرب الشاي؟؟؟ياجماعة حرام عليكوا انتو مش مقدرين خطورة الموقف الي احنا فيه ...احكي وخلصنا
مصطفي:طيب
شـمــس باستعجال:يلا يا خاااالي احكي بقي
مصطفي:طيب اصبري هحكي اهو....بصي يا ستي صعب اووي اووي اننا نعطر في الواد ده من اسمه ورقم التليفون الشركة باعته لحد تاني وبقي باسم حد تاني اما بقي من الكلية فا هما مستحيل يسربوا معلومات عن الطلبة لحد
شـمــس بعصبية:يا نهااار اسود...يعني ايييه؟يعني خلاص مش هنعرف نلاقيه؟
مصطفي:يابنتي هندور عليه في كل حتة وباذن الله هنلاقيه
شـمــس بقلق:ياربي حلها من عندك يارب
سلمي لما سمعت كده بدات تعيط
شـمــس:يابنتي كفاية بقي مش وقت بكي ونواح الوقت ده وقت تدبير وتفكير لحد ما نلاقي ابن الندلة ده الي عمل عملته وهرب
مصطفي:ماشي احنا هندور علشان نلاقيه...هنلاقيه فين؟
شـمــس:بص بقي ياخالي انت هتدور علي الواد ده في بيت بيت حارة حارة زنجة زنجة لحد ما نلاقيه....هتدور عليه فييين؟
مصطفي:زنجة زنجة؟؟؟جري ايه شمس انتي قلبتي القذافي من الصدمة ولا ايه؟
شـمــس بغيظ:ماشي يا خالي....الواد ده احنا لازم نجيبه من تحت الارض حتي ...اما كده اما البنت هتتفضح
*************************************
نادر كان طالع للعمارة الي ساكن فيها وكان البواب قاعد مع واحد وبيتكلموا
البواب:الست الي بتيجي تنضف الشقق اكيد هي الي سرقت الخاتم الدهب بتاع مدام رجاء
الشخص الي معاه:ياااا دي اكيد بقي متعودة علي سرقة الشقق
نادر اتعصب اوي لما سمع كلامهم
نادر بعصبية:انت يا بجم انت وهو انتو ازاي بتتهموا حد من غير دليل
البواب:يا باشمهندس نادر اكيد هي الي سرق
نادر بعصبية:وانت ايش عرفك الحقيقة فين؟هو انت غبي انت ازاي بتحكم علي حد من غير دليل قاطع؟
البواب:معاك حق ياباشمهندس يمكن تطلع مش هي
نادر بعصبية:ولما انت عارف انها يمكن تطلع مش هي عملت كده ليه انت غبي غبي....يووووو حاجة تفلق
ويذهب نذهب نادر في غضب
نادر قال الكلام الي كان المفروض يقوله لنفسه لما ظلم شمس من غير ما يسمعها
نادر بعد ما دخل بيته بيفكر في موضوع شمس واكرم ومش قادر يتصور انها مخطوبة للفضحها
وتسبب في رفدها
يرن هاتف نادر المتصل نيرة
نادر:انا لازم محسهاش بحاجة لحد مااعرف شمس الحقيقة
ويجيب نادر علي الهاتف
نادر بتمثيل:الووو ازيك يا حبيبتي
نيرة باندهاش:حبيبتك؟؟؟اول مرة تقولها يعني
نادر:طبعا بيبتي وروحي وحياتي...خير في حاجة؟
نيرة:اه كنت عايزاك تنزل معايا علشان تنقي الفستنان الي هنعمل بيه كتب الكتاب
نادر في سره:كتب الكتاب ده بعينك يا نيرة
نادر:طبعا هنزل معاكي علشان ننقيه بس امتي؟
نيرة:بكره مناسب اوي....ايه رايك؟
نادر:مفيش مانع بكره هتلاقيني عندك
نيرة:ماشي ياحبيبي.... باااي
نادر بقرف:باي
نادر حاول يتصل بشمس بس لقي تليفونها مقفول وقرر انها لازم يقابلها بنفسه ويعرفها الحقيقة
*************************************
في المساء الساعة 7
اكرم مستني شمس تحت البيت وشمس تنزله
شـمــس بابتسامة:اتاخرت عليك
اكرم بابتسامة:لا ابدا انتي تتاخري براحتك....يلا بينا...تحبي روح فين؟
شـمــس:اي مكان
اكرم:هوديكي مكان تحفففففه
شـمــس بفرح:فين؟؟؟
اكرم:احلي مطعم مشويات
شـمــس:هييييييييييييييه
اكرم:بحبك يا مجنونة
شـمــس اتكسفت اوي وفضلت مبتسمة وساكتة رغم انها بداءت تحس بمشاعر حلوة ناحية اكرم بسبب معاملته وحبه ليها بس مقدرتش تبادلة نفس شعور الحب وافتكرت ان الحب جي بعدين
ويروحوا مع بعض المطعم
اكرم:شمس انتي مبسوطة؟
شـمــس بتردد:اوي
اكرم:امال ليه مش حاسسها ف عنيكي؟
شـمــس:لا ابدا يمكن بس علشان لسه منعرفش بعض
اكرم:اتكلمي عن نفسك انتي بس الي متعرفنيش انما انا اعرفك كويس وعلشان كده حبيتك
شـمــس بخجل:شكرا بجد يااكرم علي كلامك ده
اكرم بحنان:متشكرنيش علي مشاعري يا شمس
شـمــس:اّاّاّاّ هنطلب ايه؟
اكرم:الي تحبيه
شـمــس:ماشي متهيئلي ده كويس صح؟
اكرم بحب:كل حاجة تختاريها كويسة
بعد ما يخلصوا اكل الجارسون هيشيل الاطباق
شـمــس:وريني الحساب كام
اكرم:لا معلش انا الي هدفع
شـمــس:اكرم مينفعش انا لازم اتفدع حسابي
اكرم:معلش يا شمس مفيش فرق بينا انا هتدفعه وارجووووكي متحرجنيش
شـمــس بابتسامة:ماشي بس المرة دي بس
اكرم بحب:تامريني
شـمــس:طيب انا اتاخرت اوي يلا بينا نقوم
اكرم:تمام يلا هوصلك
شـمــس:لا معلش انا هروح لوحدي البيت مش بعيد عن هنا
اكرم:الي يريحك....مع السلامة
شـمــس:مع السلامة
اكرم يروح ويشاور ل شمس من بعيد وهي تشاورله بابتسامة
شمس لسه جاية تمشي لقت نادر وقف بالعربية قدامها ونزل منها واخدها من ايديها علشان يركبها
شـمــس بعصبية:انت ايه مجنون؟؟؟ايه الي بتعمله ده سبني؟
نادر بحذر:شمس اركبي معايا وبلاش فضايح عايزك في موضوع مهم
شـمــس بعصبية:يا نهارك اسود وكمان سكران
نادر:اه سكران واتفضلي بقي علشان هتركبي معايا
شـمــس بعصبية:انا مش عايزة اركب معاك ولا اشوف وشك يااخي
نادر بتحذير:انتي هتركبي معايا بالذوق ولا لا
شـمــس:لا لا لا
نادر بتحذير:شمس اركبي معايا ومتبقيش عنيدة
شـمــس بسخرية:ياااا معقولة عايز تركب واحدة رخيصة معاك في العربية؟؟؟؟مش هو ده بردو الي قولته عليا
نادر بندم وحنان:شمس ارجوكي انا اسف ارجوكي تسامحيني انا غلطت في حقك ممكن بقي تركبي معايا؟
شـمــس:وانا مش عايزة اشوف خلقتك تاني ومش هركب معااااك
نادر:بجد مش عايزة تشوفيني تاني؟؟طب عيني في عنيك كده
شـمــس بارتباك:اّاّاّاّاّ ابعد عني بدل ما اصوت والم الناس عليك
نادر:ارجووووكي هما دقيتين بس وانزلي
شـمــس:لا يا نادر لا والف لا وسبني بقي في حالي
نادر بعصبية جامدة شدها من ايديها وركبها بالعافية
شـمــس بصراخ:سبني يااخي سبني بقي والله هلم عليك الناس...سبني يا سكرااااان
شمس بعد ما ركبت معاه بالعافية
شـمــس بعصبية شديدة:انت لازم تفهم ان انا دلوقتي مرتبطة ومينفعش الي انت بتعمله ده
نادر بثقة:يمكن لما تسمعي كلامي ده حاجات كتير تتغير
شـمــس بسخرية:هههههه لما نشوف
نادر طلع بالعربية
شـمــس بارتباك:ايه ده؟؟؟انت رايح فين؟
نادر بحنان:هوصلك
شـمــس بعصبية:انا مش عايزة منك توصيل ولا زفت انا عايزة افهم بقي في ايه؟؟هو انت بتراقبني ولا ايه؟
نادر بسخرية:ماشاء الله عليكي نبيهة وياتري عرفتيها لوحدك؟
شـمــس بعصبية:نادر انا مبهزرش
نادر بعصبية اكبر:وانا مش جايبك علشان اهزر معاكي
نادر حس انه اتعصب زيادة اوي وشمس خافت منه
نادر بهدوء:يا شمس ارجوكي الموقف ميحتملش الي بتعمليه ده
شـمــس:نادر نزلني انا مش عايزة اسمع حاجة
نادر بغضب:لا هتسمعي بالذوق بالعافية هتسمعي
شـمــس ببكاء:نادر كفاية بقي ما تسبني في حالي يااخي سبي اعيش حياتي مع الي بيحبني وانسي اي حاجة زعلتني انت تسببت فيها
نادر بغموض وثقة:الي انتي فكراه موسي طلع فرعون
شـمــس باندهاش:تقصد ايه من كلامك ده؟
نادر بهدوء وهو يستعد لمواجهة شمس بالكلام الي عرفه
"شمس....اكرم هو الي سرب العطا بالاتفاق مع نيرة علشان يرفدوكي من الشركة علشان يقدر يتقدملك وساعتها مستحيل ترفضي طلبه لانه كان بيمثل عليكي انه مصدقك مع انه عارف ومتاكد انك مش انتي الي عملتيها"
وحكالها ازاي عرف الكلام ده
شمس بتسمع الكلام ده وهي مصدومة ومش عارفة ترد
نادر بيكمل كلامه بنفس الهدوء:هي دي الحقيقة يا شمس ....انتي مخطوبة لواحد مرتشي وزبالة
شـمــس بصدمة:انت...انت كداب كداااااااااب فاهم يعني ايه كداب ...انت كداب وسكران وانا لا يمكن اصدقك
وجابت ازازة مياه كانت في العربية ورشته بيها علي وشه
شـمــس بعصبية وبكاء:فوق بقي لنفسك يااخي انت ايه؟مستكتر عليا الفرحة
نادر اتعصب منها لانها دلقت المياه علي وشه بس لقي اه لازم يتمالك اعصابه
نادر:صدقيني يا شمس احلفلك باغلي حاجة عندي ان هي دي الحقيقة وانا لو كدبت علي العالم كله مستحيل......مستحيل اكدب عليكي
شمس بصتله بتصديق واهتمام
شـمــس بتمثيل عدم تصديق وعصبية:واشمعني انت عايزني اصدقك دلوقتي وانت مصدقتنيش
نادر:صدقيني انا ندمان علي الي قولتلهولك وندمان علي كل حاجة وكل دقيقة حالتي بتسوء زيادة بسبب الي عملته
شـمــس بسخرية وعصبية:وتندم ليه بقي وتعمل في نفسك كل ده؟؟؟
نادر مسكها من دماغها فجاة وهي كانت خايفة
نادر بزعيق وهو بيبص في عنيها:علشان....علشان انا بحبك ....بحبك يا شمس!!!!!
..........................
الحلقة 19

نادر:صدقيني يا شمس احلفلك باغلي حاجة عندي ان هي دي الحقيقة وانا لو كدبت علي العالم كله مستحيل......مستحيل اكدب عليكي
شمس بصتله بتصديق واهتمام
شـمــس بتمثيل عدم تصديق وعصبية:واشمعني انت عايزني اصدقك دلوقتي وانت مصدقتنيش
نادر:صدقيني انا ندمان علي الي قولتلهولك وندمان علي كل حاجة وكل دقيقة حالتي بتسوء زيادة بسبب الي عملته
شـمــس بسخرية وعصبية:وتندم ليه بقي وتعمل في نفسك كل ده؟؟؟
نادر مسكها من دماغها فجاة وهي كانت خايفة
نادر بزعيق وهو بيبص في عنيها:علشان....علشان انا بحبك ....بحبك يا شمس!!!!!
شمس مسمعتش الكلمة دي منه لان العربية دخلت بيهم في شجرة!!!
نادر كان سكران و كان مركز معاها اوي في الكلام فا منتبهش للطريق
نادر فاق بسرعة وهو سليم ومفيهوش اي جروح وفاجاة بص ناحية شمس بسرعة لقاها مجروحة في راسها ومغمي عليها
نادر بفزع:شمس!!!!! شمس قومي....يا شمس فوقي .....شمس!!!
لما لقاها مبتردش عليه شالها بسرعة ووقف تاكسي
نادر بلهفة:علي اقرب المستشفي بسرعة وحياتك
السواق:حاضر اتفضل اركب
نادر ركب جنب السواق ونيمها علي الكنبة الي ورا وطول الطريق عمال يبص عليها
اول ما وصلوا المستشفي نزل من العربية وشالها علي الاستقبال
شمس في اوضة الكشف نايمة علي سرير الكشف ونادر معاها
نادر بلهفة وقلق شديد:طمني يا دكتور هي مالها؟
الدكتور:متقلقش اوي كده حضرتك دي شوية جروح وكدمات بسيطة وهتخف علي طول
نادر بارتياح:الحمدلله
الدكتور:واضح انك بتحب المدام اوي
نادر:هااا المدام؟؟؟اه اه
الدكتور:طيب ماشي هي هتفوق علي طول وهتروح معاك متقلقش
نادر بتمني:يااارب
الدكتور خرج ونادر شد كرسي وقعد جنبها وفضل باصصلها
نادر كان شايل معاه موبايلها هيلاقيه فجاة يرن المتصل اكرم
نادر بابتسامة صفراء:طبعا تلاقيك بتتصل علشان تطمن علي الي خدعتها وفهمتها انك ملاك بيحبها
نادر قفل الموبايل
اكرم:الله....هي قافلة تليفونها ليه؟؟؟تلاقيها نامت ومش عايزة حد يزعجها ولا حاجة
نادر قاعد جنب شمس وهي محطوطلها بلاستر في دماغها
شمس بتفوق تتدريجيا
شـمــس وهي مش قادرة تتكلم:اّاّاّاّاّه اّاّاّه نادر.....نادر
نادر بلهفة وحنان:انا جنبك اهو...حمدلله علي السلامتك...انتي كويسة؟
شـمــس بفزع وخضة:ايه ده؟؟؟نادر؟؟انا فين؟
نادر بحب:متتخضيش انتي في المستشفي
شـمــس:مستشفي؟؟مستشفي ليه؟حصل ايه؟
نادر بخجل:يعني...حاجثة بسيطة كده...بس الحمدلله جت سليمة..انتي كويسة
شـمــس بغضب:طبعا لازم نعمل حادثة علشان سيادتك بتسوق وانت سكران
نادر بهمس:وطي صوتك شششششش هتفضحينا
شـمــس:اديني وطيت صوتي اهو اما نشةف اخرتها معاك...انت ايه يااخي مش كفاية اهنتني وعايز تفرق بيني وبين خطيبي الي بيحبني بجد وعايز تضيع فرحتي كمان فوق ده كله عايز تموتني
نادر بغضب:اسمعي بقي انا اتحملت صوتك العالي كتير اوي ...دي كانت حادثة وانا مكنتش اقصد اما بقي بالنسبة للشرب الي شربته فا كان بسببك
شـمــس:بسببي انا؟؟ليه بقي وانا الي قولتلك روح اشرب؟
نادر باندهاش:هو انتي ايه؟؟مش فاكرة اي حاجة؟؟
شـمــس:طبعا فاكرة....فاكرة انك بتعمل مكيدة علشان توقع بيني وبين اكرم بس انا مش هديك الفرصة دي
نادر اتاكد انها مسمعتوش وهو بيعترفلها بحبه فا زعل اوي وزاد حزنه وقلقه
نادر:يا شمس افهمي ابوس ايدك اكرم هو الي عملك مكيدة علشان يرفدك ابوس ايدك الموقف ميحتملش الي بتعمليه الموقف صعب
شـمــس بسخرية:لا برافو عليك فعلا عاملي فيها واعظ طب لما انت مفتح اوي كده ليه محستش اني ممكن اكون مظلومة
نادر بسرعة:عميت....ارتحتي؟؟علشان انا كنت اعمي بس دلوقتي خلاص الغشاوة اتشالت وفتحت
شـمــس كانت مصدقاه بس عقلها مش قادر يستوعب حيرانة ومش مصدقة ان اكرم ممكن يكون عمل كده
شـمــس بتحدي:وانا مش مصدقاك يا نادر واوعي بقي من سكتي علشان اروح
نادر:هوصلك لحد بيتك بتاكسي
شـمــس:الف شكر انا عارفة سكتي كويس وعارفة مصلحتي كمان
نادر:مش هسيبك تروحي لوحدك
شـمــس بغضب:وانا بقولك سبني في حالي يا نادر
شمس كانت لسه جاية تخرج لقت الدكتور
الدكتور:معلش يا مدام الاول بس نطمن عليكي وبعدها تخرجي
شـمــس باندهاش:مدام؟؟؟
الدكتور:اتفضلي اطمن بس عليكي قبل ما تمشي....علي فكرة جوز ضرتك كان قلقان عليكي اوي ربنا يخليكوا لبعض
شـمــس بصت ل نادر ساعتها بكسوف ونادر بصلها بصة حزن
الدكتور خلص كشف عليها
"تمام اوي دلوقتي تقدري حضرتك تمشي...اتفضلوا"
شمس خرجت من المستشفي ونادر دفع الحساب وطلع وراها
وهي ماشية وبتوقف تاكسي لقت فجاة شباب بيعاكسوها
الشاب:ايه؟الجميل بيعمل ايه هنا الساعة دي؟
شاب اخر:ما تيجي معانا يا قمر ولا انت مكسوف
شـمــس:ابعدوا عني يا زبالة انت وهو
الشاب الاول:احنا زبالة يا بت ماشي انا هوريكي
شـمــس بصريخ:الحقووووووني الحقووووني
نادر كان خلاص هيمشي ويسبها اول ما سمع صوتها جري عليها علي طول ونزل فيهم ضرب وهي كانت بتعيط وخايفة
جريوا كلهم بعد ما نادر ضربهم وشمس كانت بتبص وهي منبهرة
نادر بابتسامة و غرور:اممممممممم تيجي معايا اوصلك ولا اسيبك هنا علشان الشباب القمامير دول يتحرشوا بيكي؟؟؟
شـمــس بغيظ:عاااااااا يلا اتفضل وصلني بس خد بالك دي اخر مرة هشوف فيها خلقتك
نادر بابتسامة صفراء:يا سلام ده انت تؤمريني
*******************************
في منزل شمس
سلمي في غرفتها ومعاها رضوي
سلمي:يووووو شمس موبايلها مقفول ومبتردش انا خايفة يكون جرالها حاجة
رضوي:ياستي متقلقيش هي مش قالت خارجة مع اكرم تلاقيها معاه
سلمي وجت في دماغها فكرة:اكرم؟؟؟ايوة صح انتي عبقرية
رضوي بغرور:ياسلاااام هي دي حاجة جديدة طب ماانا عارفة
سلمي:امممممم بعيدا عن غلاستك يا ست رضوي انا بقي هتصل ب اكرم اساله عن شمس
رضوي:ماشي ياستي اتصلي ونشوف
سلمي اتصلت ب اكرم وهو نايم وصحي فجاة يرد عليها
اكرم بنوم:الوووو
سلمي:الوووو ايوة يا اكرم....انت نايم؟؟؟؟؟
اكرم:اه كنت نايم
سلمي بفزع:ايه ده؟؟؟هو انت مش مع شمس؟
اكرم:لا انا روحت وشمس قالت انها هتروح لوحدها
سلمي:يا نهاااار امال شمس راحت فين؟دي مرجعتش لحد دلوقتي....الساعة داخلة علي 11
اكرم بخضة:بتقولي ايه؟؟؟يعني ايه مرجعتش؟؟؟طب استني انا هلبس وجايلك حالا
سلمي:طب يلا بسرعة وحياتك
وتغلق سلمي الخط
رضوي:ايه مالك؟؟؟في ايه؟؟شمس حصلها حاجة؟
سلمي:مصيبة....مصيييييييييبة
رضوي:اكتر من المصايب الي احنا فيها؟قولي قولي
سلمي:اكرم روح من بدري ونام وشمس مش معاه
سلمي تحس بدوخة وتعب جامد
رضوي بتريقة:لا ابوس ايدك امسكي نفسك شوية علشان العيل الي في بطنك يا شابة
سلمي تفتكر انها حامل وتضايق اوي
سلمي:اخرسي يابت انتي بتتريقي عليا
رضوي:فشر انا اقدر بردو...ونبي ما وقته خلصينا بس نشوف موضوع شمس ده لا تطلع مخطوفة والعصابة تطلب فدية
سلمي:يخربييييتك انتي خلاص الافلام اثرت علي دماغك ولحست مخك....بزمتك حد يقول علي اخته كده؟
رضوي:امال يعني هتكون راحت فين بقي؟
سلمي:الله اعلم
*******************************
شمس مع نادر وهما راكبين تاكسي جنب بعض
شـمــس وهي بتجز علي سنانها:انا مش طيقاك يااخي تقعد جنبي
نادر:ومين سمعك انا كمان مش طيقك بس ما باليد حيلة مضطر اوصلك
شـمــس بغيظ:انت مستفز
نادر:وانتي قليلة الذوق ده بدل ما تشكريني علي انقاذي ليكي من العيال دي
شـمــس بغضب:وهو كان مين اصلا الي جابني في المكان ده وركبني معاه بالعافية مش انت؟
نادر بغضب:ركبت معايا علشان اتحرش بيكي مثلا....مش علشان افهمك علي الحقيقة الي انتي لحد دلوقتي مش مستوعباها ولا عايزة تصدقيها
السواق:في حاجة يا اساتذة
نادر وشمس بغضب:مفيييش سوق وانت ساكت
نادر بيكمل كلامه:يعني سيادتك مش عايزة تصدقيني وزعلانة اوي علشان مصدقتكيش انما القلم الي انتي ادتيهولي ده عادي صح
شـمــس:مهو انت الي استفزتني
نادر:خلاص انتي حرة تصدقي او متصدقيش انا هوصلك علي البيت واتكل علي الله علي بيتي
شـمــس سكتت بس كانت متغاظة ومتعصبة منه
*******************************
اكرم اول ما عرف ان شمس مرجعتش البيت لبس هدومه ونزل بسرعة علي بيتها
في منزل شمس
سلمي وخالها ورضوي قاعدين
مصطفي:الوقت اتاخر اوي الساعة داخلة علي 12 ولسه ماجتش ربنا يستر يارب
سلمي بقلق:انا قلقانة اوي يا خالي علي شمس ده اكرم بيقول انه سابها وروح
رضوي:متقلقيش ان شاء الله هترجع هي يعني هتروح فين؟
سلمي بقلق:مصيبة لا تكون اتخطفت زي ما انتي قولتي
مصطفي بفرزع:اتخطفت؟؟؟لالا هو احنا ناقصين ياربي
مصطفي بهمس:مش كفاية موضوعك
رضوي:وربنا المعبود مهو واقته يا خالي خلينا بس نشوف شمس راحت فين
وفاجاة الباب يخبط
سلمي بفرح:شمس!!! الحمدلله اكيد رجعت
مصطفي بفرح:طب افتحلها بسرعة
سلمي تفتح الباب تلاقيه اكرم
سلمي بخيبة امل:يووووو هو انت ده احنا افتكرناك شمس
اكرم بقلق:هي لسه مرجعتش؟
سلمي:لا
مصطفي:يابني هي مش كانت معاك
اكرم بقلق:ايوة كانت معايا بس مش عارف ممكن تكون راحت فين!!!انا هبلغ البوليس
مصطفي:لا بوليس ايه يابني!!...مينفعش قبل ما يعدي علي اختفاءها 48 ساعة
اكرمبقلق:ايه ده هو احنا هنستني لما يعدي 48 ساعة ....طب ثواني انا هحاول اتصل بيها
اكرم اتصل ب شمس تاني بس بردو كان الموبايل مقفول
*******************************
شمس مع نادر في التاكسي
شـمــس ببرود:شنطتي فين يا نادر؟
نادر وهو بيديها الشنطة:اتفضلي شنتطك اهي
شـمــس بغضب:وشايلها معاك ليه بقي؟
نادر بهدوء:علشان انتي كنتي ف المستشفي ومكنش ينفع اسيبها في العربية
شـمــس تحس انه ساعدها ووداها المستشفي وشال معاه شنطتها وهي احرجته بكلامها
شـمــس بحزن:شكرا
نادر بحزن:العفو يا شمس
نادر في سره:ااااه لو كنتي سمعتي اخر كلمه قولتهالك قبل الحادثة كنتي تعرفي انا ليه بعمل كل ده علشانك
نادر وشمس وصلوا قدام بيتها
*******************************
اكرم في منزل شمس
اكرم بغضب:لالالا انا مش هستني اكتر من كده انا هنزل ادور عليها
مصطفي:يابني اقعد بس هتدور عليها فين؟
اكرم:ان شالله اقلب عليها البلد كلها لحد ما الاقيها مهو مش ممكن نفضل قاعدين كده وهي ممكن تكون في خطر
مصطفي:يابني ان شاء الله ميكنش في خطر ولا حاجة اقعد بس استني
اكرم مسمعش كلامه وفتح الباب ونزل علي السلم وكانت شمس بتنزل من التاكسي ونادر عمال بيبص عليها وهي بتتحاول تتجاهله نادر نزل من التاكسي وراها
اكرم اول ما شافها ونادر
اكرم بغضب:انتي كنتي فين لحد دلوقتي؟؟؟؟و ايه الي عمل كده في دماغك....وبتعملي ايه مع نادر؟
شـمــس:هاااا انا ...اصلي ...معلش ياكرم
نادر اتغاظ اوي من خوفها منه واسلوبها معاه رغم الي عرفته
نادر ببرود:شمس عملت حادثة يااكرم وكانت في المستشفي ومن فضلك بقي كفاية كلامك ده
اكرم بعصبية:والله بقي دي خطيبتي وبتكلم معاها وانت متتدخلش ثم انت ازاي جي معاها وازاي اتقابلتوا؟
نادر ببود:ملكش دعوة
شـمــس بهدوء:خلاص يااكرم بقي مش وقته
اكرم بغضب:لا يا هانم انتي مش مخطوبة ل سوسن انا من حقي اعرف انتي كنتي فين معاه وبتعملوا ايه لحد الساعة 12 بعد نص الليل
نادر سابه ومشي
اكرم بغضب:اقف عندك يا نادر انا بسالك
نادر بغضب:وانا قولتلك ملكش دعوة هو ايه البعيد غبي مبيفهمش
اكرم بغضب وتوعد:ماشي يا نادر انا غبي طب انا هوريك
اكرم ضرب نادر والاثنين نزلوا ضرب في بعض وشمس كانت بتعيط
شـمــس بعصبية وعياط:كفااااية بقي انتو الاثنين
اول لقيتهم لسه بيضربوا في بعض بدات تحوشهم عن بعض لحد ما سابوا بعض
شـمــس بعصبية:انتو ايه اتجننتوا... احنا في الشارع
نادر:هو الي بدا وفهمته كذا مره انه ميدخلش فلي ميخصهوش علشان ميندمش....فاهمني يااكرم
اكرم بزعيق:انت تقصد ايه بكلامك ده؟
نادر:اقصد الي اقصده....انا همشي
ويذهب نادر
شمس كانت عمالة تبص ل نادر بحزن
اكرم:سيبك من المجنون ده؟
شمس حودت نظرها عند اكرم وبقت بتبصله ب شك غريب
اكرم:شمس انتي بتبصيلي كده ليه؟
شـمــس بمكر وغضب:مفيش....تصبح علي خير
وتذهب شمس
شمس طلعت شقتهم وكان سلمي ورضوي ومصطفي قاعدين
سلمي بلهفة:حمدلله علي السلامة يا شمس وايه الي في دماغك دي؟سلامتك
شـمــس كانت سرحانة
سلمي:يا شمس...يا شمس انا بكلمك
شـمــس:هاااا معلش يا سلمي مكنتش سمعاكي
سلمي:بقولك ايه الي في دماغك ده؟
شـمــس:حادثة بسيطة كده متشغليش بالك
سلمي:امال انتي كنتي فين بقي؟وايه الي جاب معاكي نادر؟مهو احنا شوفنا الخناقة من البلكونة
شـمــس:يووووووو يا سلمي انا مش متحملة عن اذنكوا بقي علشان تعبانة
شمس تدخل اوضتها
شـمــس في سرها:يااااا معقولة يكون كل كلام اكرم ليا وانه مصدقني وبيحبني ....كل ده تمثيل؟؟؟ونادر اصلا ايه مصلحته ف انه يقولي الكلام ده....ياربي انا هيحصلي جنان في دماغي
مصطفي خبط الباب علي اوضة شمس
شمس:ميين؟
مصطفي:افتحي يا شمس انا خالك
شمس فتحت الباب ودخلته
شـمــس:خير في حاجة؟
مصطفي:ايه انتي نسيتي ولا ايه؟
شـمــس:ااااه صح قولي عملت ايه في موضوع الواد الياه
مصطفي بخيبة امل:فص ملح وداب
شـمــس:طب وبيناته الي في الكلية؟
مصطفي:منا قولتلك قبل كده ممنوع
شـمــس بخضة:يالهووووي يعني خلاص مستقبل البت ضاع
مصطفي:يا شمس اهدي اكيد في حل...هي ورقة الجواز مش معانا
شـمــس:معانا
مصطفي:طيب قلقانة ليه؟دي لوحدها توديه في داهية
شـمــس:بس كون انه يقولها بليها واشربي مياتها يبقي هو مش خايف
مصطفي:متهيئلك...يمكن قال كده علشان يضعفنا ونفتكر انها مش هتعمل حاجة فا منشتكيهوش بيها
شـمــس:وجهة نظر بردو...طب والعمل؟؟بطن البت هتكبر
سلمي دخلت فجاة:شمس
شـمــس:نعم؟ عايزة ايه؟
سلمي:عايزة بطيخ
شـمــس:ايه؟؟بطيخ؟؟وده اجبهولك منين ده بقي ان شاء الله؟؟مش الموسم بتاعه
سلمي:مليش دعوة عايزة بطيخ
مصطفي:الحقي دي بتتوحم
شـمــس:الله
مصطفي:حي
*******************************
اكرم في اوضته
اكرم:مستحيل يكون نادر عرف حاجة وراح قالها هو يعني هيعرف منين بس نظراته مش مريحة شكله كده عرف بس هي كانت طبيعية اوي...واضح اوي انه بيحبها...نادر شكله مش هيجبها لبر
*******************************
نادر في منزله
نادر بغضب:بعد كل ده مصدقتنيش...انا مش فاهم هي ليه مكنتش عايزة تصدقني...هي شكلها بتحبه...انا مستحيل اسيبها تتجوز اكرم...علي جثتي...علي جثتي يا شمس...طب اعمل ايه بس ياربي
نادر سهر طول الليل يفكر ازاي يخليها تقتنع بالحقيقة الي قالها لحد ما لقي فكرة كويسة
نادر:بس لقيتها هو ده الحل......................

الحلقة 20
نادر في منزله
نادر بغضب:بعد كل ده مصدقتنيش...انا مش فاهم هي ليه مكنتش عايزة تصدقني...هي شكلها بتحبه...انا مستحيل اسيبها تتجوز اكرم...علي جثتي...علي جثتي يا شمس...طب اعمل ايه بس ياربي
نادر سهر طول الليل يفكر ازاي يخليها تقتنع بالحقيقة الي قالها لحد ما لقي فكرة كويسة
نادر:بس لقيتها هو ده الحل... انا لما هشوف رانا بكره في الشغل لازم احكيلها علشان تساعدني بس علي الله تصدقني
في اليوم التالي اكرم في الشغل ونادر لسه موصلش
نادر اول ما وصل الشغل بقي بيبص ناحية اكرم بغيظ واكرم بيبادله نفس نظرة الغيظ
نادر بمكر:صباح الخير
اكرم ببرود:صباح النور
نادر:هي رانا جاية امتي يا شريف؟
اكرم بشغف:بتسال ليه يا نادر؟
نادر:انا سالت شريف علي فكرة
شريف:يعني علي وصول شكلها
رانا وصلت
"ايه صباح الفل يا شباب"
الجميع:صباح النور
نادر:ازيك يا رانا؟
رانا ببرود:الحمدلله يا باشمهندس
نادر:معلش يا رانا عايزك علي جنب
رانا:خير يا نادر عايز مني ايه؟
نادر:تعالي بس
نادر اخدها في حتة بعيدة عن زمايله وفضل يبص يمين وشمال
نادر:عايزك بعد الشغل
رانا بفزع:نعم؟
نادر:يا رانا ابوس ايدك متفهمنيش غلط...ده موضوع مهم جداااا...بخصوص شمس
رانا بفزع:شمس؟؟؟مالها شمس؟
نادر:يادي النيلة...ياستي شمس بخير...لحد دلوقتي يعني
رانا:نعم؟؟؟؟مش فاهمة وضح كلامك
نادر:لما اشوفك هبقي احكيلك...المهم بس توافقي نتقابل
رانا بتنهيد:مفيش مانع...الساعة كام؟
نادر:بعد الشغل علي طول
رانا:تمام...مستنياك...انا رايحة بقي اشوف شغلي
نادر:اتفقنا
نادر رجع مكتبه تاني واكرم عمال بيبص ناحيته ونادر مش واخد باله
وفجاة يجي بسيوني
بسيوني:صباح الخير يا نادر
نادر:صباح النور
بسيوني:متنساش هتنزل انت ونيرة انهارده زي ما اتفقتوا علشان تختار معاها فستان كتب الكتاب
نادر بسخرية:طبعا طبعا
بسيوني:طيب تمام ربنا يتمملكوا بخير
نادر:شكرا يا فندم
شريف:هنيالك ياعم كتب كتابك بكره...الف مبروك
نادر في سره:مش هيتم ...بعينك يا نيرة
اكرم بسخرية:الف مبوك يا نادر
نادر:الله يبارك فيكوا
********************
شمس في الاتوبيس في الطريق ل شغلها الجديد بتكلم خالها في الموبايل
شـمــس:ايوة يا خالي...ها وصلت لحاجة؟
مصطفي:يعني اهو بحاول...اهم حاجة انا هدور علي الواد ده من ناحية وانتي تدوري علي البطيخة الي اختك بتتوحم عليها من ناحية التانية
شـمــس بعصبية:بطيخة؟؟بطيخة ايه يا خالي؟اجبلها بطيخ منين مش الموسم بتاعه
مصطفي:معلش اتصرفي بدل ما الواد يطلعله بطيخة في حتة كده ولا كده
شـمــس:ماشي يا خالي ...سلام
مصطفي:سلام
وتغلق شمس الخط
شمس بتسال الي جنبها
"متعرفيش حد يكون بيبع بطيخ يا حاجة؟؟"
********************
بعد الشغل رانا واقفة مستنية نادر قدام الشركة
نادر:رانا عايزك في موضوع مهم اوي
رانا بقلق:يااخي قول قلقتني
نادر:طب تعالي نقعد في اي حتة وانا احكيلك
رانا:يلا
نادر ورانا في كافية بعد ما حكالها كل الي حصل
رانا لما سمعت كانت بتشرب العصير وشرقت
رانا بخضة:هاااااا بتقول ايييييه؟
نادر بحزن:والله العظيم هي دي الحقيقة ارجوكي تصدقيني
رانا باندهاش:معقولة اكرم يعمل كده؟؟؟طب ازاي؟؟ده...ده انا كنت فكراه بيحبها
نادر:واضح فعلا انه مثل عليها دور الحب صح لانها مصدقتنيش
رانا بابتسامة:بالعكس بقي الي عملته شمس ده اكبر دليل انها مصدقاك هي يمكن بس اتصدمت ومعرفتش تفكر
نادر بحزن:واضح انها بتحبه اوي علشان كده مترددة
رانا بمكر:نادر؟؟؟؟؟؟هات من الاخر ...انت ايه الي يخليك تعمل كده؟؟ويهمك اوي انها تصدقك....واوعي تكدب
نادر بارتباك:تقصدي ايه؟
رانا:بص بقي يا نادر اذا كنت فاكر ان انا مش عارفة انت عملت كده ليه؟؟تببقي غلطان...انا عارفة ومتاكدة انك بتحب شمس من زمان علشان كده مقدرتش تشوفها في خطر ومتحذرهاش حتي لو مصدقتكش
نادر بخيبة امل:ويفيد بايه بقي حبي ليها ادام بتحب اكرم!!!
رانا:يانادر شمس مبتحبش اكرم وعمرها ما فكرت فيه
نادر:امال هي بقي اتخطبتله ليه يا ام العريف؟
رانا:علشان حست ان هو الي صدقها وكمان علشان تنسي الجرح النفسي الي ات سببتهلها وعملت زيك زي باقي الموظفين
نادر:والله العظيم انا ندمان ونفسي تسامحني...بس انتي عرفتي منين انها مبتحبوش؟
رانا:هي الي قالتلي كده بلسانها
نادر بفرحة:بجد؟؟
رانا:لا بهزار
نادر باندهاش:امال هي بتحب مين؟
رانا:سؤال غبي مش هرد عليه
نادر بفرح واندهاش:معقولة؟؟؟؟
رانا هزت راسها بمعني ايوة وهي حاطة ايدها علي خدها
رانا:بس انا عارفة شمس كويس عندها كبرياء وعمرها ما هتعترف لحد بده حتي لنفسها
نادر:طب والعمل؟
رانا:قولي انت ايه العمل في كتب كتابك الي بكره ده؟ده بسيوني بيه عازم كبار رجال الاعمال
نادر بثقة وحسم:مش هيتم
رانا بشغف:ليه؟؟هتعمل ايه؟
نادر:انا هتصرف ملكيش دعوة علشان لازم احل الموضوع ده بسرعة علشان افوق بقي ل سي اكرم ده ونشوف ياانا يا هو
رانا:يعني بردو مقولتليش ناوي علي ايه؟
نادر:هتعرفي كل حاجة في وقتها ...المهم دلوقتي ان شمس لازم يبقي عندها يقين من جواها مش مجرد شك ان كل الي قولته ده حقيقة
رانا بثقة:هتقتنع متقلقش...من جهة شمس سيبلي الموضوع ده انا هحاول اتصرف انا ليا طريقتي
فجاة شخص يجي من ورا رانا
الشخص بغضب:الله الله مين ده يا هانم الي قاعدة معاه؟
رانا بخوف:يا ياسر افهم ده يبقي......
نادر مقاطعا:ده ياسر جوزك يارانا...اهلا اهلا اتشرفت بيك يا استاذ
ياسر بعصبية:وكمان ليك عين تتكلم
ياسر كان لسه هيضرب نادر رانا حاشته
رانا بفزع:يالهوي يا ياسر افهم حرام عليك انت مش فاهم حاجة
ياسر:ولا كلمة قدامي علي البيت لحسن اقسم بالله......
رانا مقاطعة:لا بلاش ونبي استهدي بالله وانا هفهمك
ياسر:اتفضلي فهميني
رانا:ده يبقي زميلي في الشغل وخطيب بنت المدير وكتب كتابه عليها بكره وكان بيكلمني في موضوع بخصوص زميلة لينا
ياسر قام يسلم علي نادر
ياسركمعلش انا اسف ياباشمهندس حقك عليا
نادر:ولا يهمك انت عندك حق في الي عملته
ياسر:طيب تمام انا كده فهمت استاذن انا بقي
نادر:لا انا الي استاذن معلش ورايا حبة حاجات...عن اذنكوا...سلام
رانا و ياسر:سلام
********************
شمس في الشغل
يرن هاتف شمس المتصل رنا
وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس:الووو ايوة يا رانا ازيك؟
رانا:انا الحمدلله تمام يا شمس واخبارك ايه؟؟واخبار اكرم؟
شـمــس بارتباك:هاااا الحمدلله تمام
رانا:بقولك ايه يا شمس انا كنت بتصل بيكي علشان اسئلك علي محل فساتين يكون كويس
شـمــس:اه اعرف بس ليه؟
رانا بمكر:اصلي عايزة اجيب فستان حلو احضر بيه كتب كتاب بنت المدير بكره
شـمــس بحزن:ايه ده؟؟هو كتب كتابها علي نادر بكره؟
رانا بابتسامة ماكرة:اه ياستي بصراحة نادر كان مستعجل اوي
شـمــس بحزن:الف مبروك
رانا بمكر:الله يبارك فيكي عقبالك انتي واكرم
شـمــس:هااا اه طبعا
رانا:ماشي يلا بقي اديني اسم المحل
شـمــس:محل ايه؟
رانا بمكر:محل الفساتين يا شمس
شـمــس:اه....اسمه (.............) في شارع..........
رانا بابتسامة خبيثة:الف شكر يا حبيبتي يلا سلام
شـمــس:سلام
وتغلق شمس الخط
شـمــس بحزن:كتب كتابهم بكره؟؟بكره ازاي يعني؟؟؟بسرعة كده؟؟
شـمــس وفاقت لفسها وبثقة
"وانا ايه الي يهمني يعني ما يتجوزوا ولا ميتجوزوش دي حاجة تقرف"
********************
رانا بعد ما قفلت مع شمس بتتصل ب نادر
ويجيب نادر علي الهاتف
رانا:ايوة يا نادر انت فين؟
نادر وهو بيبص ل نيرة وبيتكلم بهمس
"انا مع نيرة في محل فساتين علشان تختار فستان كتب الكتاب"
رانا:طيب تمام اوي كله ماشي عال العال...انا كمان كلمت شمس وشعللتها شوية
نادر بشغف:قولتلها ايه؟
رانا:غيظتها بكتب كتابك انت ونيرة
نادر بابتسامة وفرحة:وعملت ايه؟
رانا:يوووووووو نبرة صوتها اتغيرت 180 درجة كانت هتشيط في التليفون...المهم خليك انت بقي فلي انت فيه
نادر:ماشي يا رانا سلام
رانا:سلام
ويغلق نادر الخط
نادر:معلش يا نيرة كان معايا مكالمة مهمة
نيرة:طب تعالي بقي ندخل المحل ده نشوف الفساتين الي فيه
نادر بخبث:ملوش لزوم الفستان ده...هتتعبي نفسك علي الفاضي
نيرة بخضة:تقصد ايه؟
نادر:هاااا اقصد يعني ان انتي كده زي القمر مش محتاجة فستان ولا حاجة
نيرة بابتسامة:لا طبعا لازم فستان وفستان غالي كمان ده مش كتب كتاب اي حد
نادر بابتسامة خبيثة:طب يلا يلا نروح نشوف المحل الي شاورتي عليه
نيرة:يلا
**********************************
الساعة 7 مساء

شمس في المنزل
شمس دخلت البيت بعصبية ورزعت الباب وراها
سلمي:ايه مالك داخلة متعصبة كده ليه؟
شـمــس بعصبية:مفيش مش طايقة نفسي لفيت مصر كلها علشان البطيخة الي بتتوحمي عليها....اتفضلي اهي
سلمي بمكر:ياااا معقولة البطيخة الي طلبتها هي الي معصباكي كده
شـمــس:امال هيكون ايه يعني؟
سلمي بمكر:شمس؟؟؟؟الحركات دي مش عليا...حصل حاجة كده ولا كده؟؟حصل حاجة بينك وبين اكرم؟
شـمــس:اكرم؟؟؟؟لا ابدا انا بس اتبهدلت عبال ما لقيت البطيخة
سلمي:ماشي انا داخلة اكلها في المطبخ قبل ما البت رضوي تصحي وتقولي هاتي حتة
شـمــس:يلا روحي
شمس دخلت اوضتها
وبعد ما غيرت هدومها وعدت من جنب اوضة سلمي ورضوي
وسمعت رضوي بتتكلم في التليفون
رضوي:ايوة يا عمر....عامل ايه؟؟انا كويسة ..لا متقلقش مفيش حد معايا...معلش اصل عندنا حبة ظروف وكده
شمس دخلت عليها فجاة
"حتي انتي يالي ملعتيش من البيضة بتستغفليني وبتكلمي ولاد"
رضوي بخوف:يا شمس انا....انا هفهمك انتي مش فاهمة
شـمــس:الموضوع ده ميتكررش تاني والتليفون هاخده منك ولو عرفت انك عملتي كده تاني انتي حره
وتذهب شمس
شمس راحت اوضتها وسلمي جت وراها
سلمي:ايه يا شمس رضوي بتعيط وبتقول انك اخدتي الموبايل منها علشان خاري يا شمس سمحيها ورجعلها الموبايل وهي مش هتعمل كده تاني
شـمــس:انتي بالذات تسكتي خالص...اختك عيلة مقدور عليها الدور والباقي عليكي انتي والمصيبة الي نيلتيها
سلمي:اهو خالي بيدور وربنا يسهل بقي
شـمــس بحنان:عاملة ايه؟؟الحمل تاعبك؟؟
سلمي:يعني
شـمــس:مين بس يلايمني علي الواطي ده وانا اعرفه مقامه
سلمي:محاش عايزين مشاكل المهم يتجوزني وخلاص...قوليلي بقي ايه الي كان معصبك؟
شـمــس:مفيش موضوع كده...يلا انا هروح بقي احضر العشا...تعالي حضريه معايا
سلمي:يلا
********************
في منزل نادر
نادر داخل من باب الشقة
نادر:ماجد عايزك ففي موضوع مهم
ماجد:خير في ايه؟داخل علي طول كده وعايزني في موضوع مهم...ايه لاقتلي شغل؟
نادر:يااخي انت كل الي همك الشغل؟لا ياسيدي مش شغل موضوع تاني خالص يخصني
ماجد:ماشي تمام تعالي ندخل جوه واحكيلي
بعد ما دخلوا
نادر:طبعا انت عارف ان كتب كتابي بكره
ماجد بابتسامة مازحا:اه طبعا عارف...الف مبروك يا عرييييس
نادر:طيب اسمع بقي كتب الكتاب ده مستحيل يتم
ماجد:نعم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نادر:اسمع مني بس وانا هحكيلك
نادر حكي ل ماجد علي كل حاجة
ماجد:ده كلام غريب اوي...مش اي حد يعقله
نادر:مهو علشان كده حكتلك
ماجد:يعني انت مش عايز كتب كتابك علي نيرة يتم؟
نادر:لا
ماجد:يابني انت مجنون؟؟هتضحي بواحدة زي نيرة علشان بتحب واحدة تانية اقل منها في كل حاجة
نادر بعصبية:عندك...انا مسمحلكش تتكلم عن شمس كده
ماجد:ااااااااااااااااااه هي دي بقي شمس؟؟؟؟؟
نادر بابتسامة:ايوة هي...الي قابلتها اول مرة لما رجعتلها محفظتها الي اتنشلت في الاتوبيس والي لقيت نفسي فجاة بشتغل معاها في نفس الشركة والي ظلمتها واتجنيت عليها وجرحت مشاعرها والي دلوقتي صارحت نفسي واتاكدت اني بحبها
ماجد بسخرية:يا عيني يا اخويا ده انت حالتك صعبة اوي
نادر:اتلم ياولا
ماجد:المهم دلوقتي انت ناوي علي ايه في موضوع كتب كتابك؟
نادر بثقة وابتسامة:اقولك
-----------------------------------
في اليوم التالي
الساعة 9 مساء
في منزل بسيوني خليفة
معازيم كتير موجودة والماذون قاعد ونيرة كانت قاعدة مستنية نادر وهي متوترة
بسيوني يجي ناحيتها
"ما تكلميه يابنتي شوفيه اتاخر ليه؟"
نيرة بقلق:مش عارفة يابابا انا بكلمه من بدري تليفونه مقفول
بسيوني:طب وبعدين ده احنا متفقين علي الساعة 8 والساعة دلوقتي بقت 9
نيرة ببكاء:يوووو مش عارفة بقي انا اعصابي باظت خالص
بسيوني:يابنتي اهدي معلش زمانه جي
رانا كانت واقفة من ضمن المعازيم مع جوزها
"ياربي بس لو اعرف نادر مخطط ل ايه كنت ارتاح انما انا مش فاهمة حاجة"
ياسر:اهدي بس هو شكله مرتب لكل حاجة
رانا:يا رب
وفجاة جرس الباب يضرب
نيرة بابتسامة:نادر شكله جه يابابا
بسيوني بابتسامة:طيب كويس يلا بقي افتحوله الباب خلينا نكتب الكتاب ونخلص...الف مبروك يا حبيبتي
نيرة بفرحة:الله يبارك فيك يابابا
الشغالة راحت تفتح الباب وكل المعازيم بصوا نحيته ونيرة وباباها وقفوا يبصوا
الشغالة فتحت الباب لقت.......................................................................
*************************************
انا اسفة اوي اني اتاخرت ف تنزيلها علشان لسه راجعة من السفر مش عارفة وشي من قفايا وكان ورايا حاجات والحلقة طويلة انا عملاها 2xبعض
#Dody
3 يونيو · العامة · في قصة "حب غير مسموح"لــ دارين الاطروش
العرض بالحجم الكامل
Smah Karem و400 من الأشخاص الآخرين معجبون بهذا.
قصص رومانسية
الحلقة 20
نادر في منزله
نادر بغضب:بعد كل ده مصدقتنيش...انا مش فاهم هي ليه مكنتش عايزة تصدقني...هي شكلها بتحبه...انا مستحيل اسيبها تتجوز اكرم...علي جثتي...علي جثتي يا شمس...طب اعمل ايه بس ياربي
نادر سهر طول الليل يفكر ازاي يخليها تقتنع بالحقيقة الي قالها لحد ما لقي فكرة كويسة
نادر:بس لقيتها هو ده الحل... انا لما هشوف رانا بكره في الشغل لازم احكيلها علشان تساعدني بس علي الله تصدقني
في اليوم التالي اكرم في الشغل ونادر لسه موصلش
نادر اول ما وصل الشغل بقي بيبص ناحية اكرم بغيظ واكرم بيبادله نفس نظرة الغيظ
نادر بمكر:صباح الخير
اكرم ببرود:صباح النور
نادر:هي رانا جاية امتي يا شريف؟
اكرم بشغف:بتسال ليه يا نادر؟
نادر:انا سالت شريف علي فكرة
شريف:يعني علي وصول شكلها
رانا وصلت
"ايه صباح الفل يا شباب"
الجميع:صباح النور
نادر:ازيك يا رانا؟
رانا ببرود:الحمدلله يا باشمهندس
نادر:معلش يا رانا عايزك علي جنب
رانا:خير يا نادر عايز مني ايه؟
نادر:تعالي بس
نادر اخدها في حتة بعيدة عن زمايله وفضل يبص يمين وشمال
نادر:عايزك بعد الشغل
رانا بفزع:نعم؟
نادر:يا رانا ابوس ايدك متفهمنيش غلط...ده موضوع مهم جداااا...بخصوص شمس
رانا بفزع:شمس؟؟؟مالها شمس؟
نادر:يادي النيلة...ياستي شمس بخير...لحد دلوقتي يعني
رانا:نعم؟؟؟؟مش فاهمة وضح كلامك
نادر:لما اشوفك هبقي احكيلك...المهم بس توافقي نتقابل
رانا بتنهيد:مفيش مانع...الساعة كام؟
نادر:بعد الشغل علي طول
رانا:تمام...مستنياك...انا رايحة بقي اشوف شغلي
نادر:اتفقنا
نادر رجع مكتبه تاني واكرم عمال بيبص ناحيته ونادر مش واخد باله
وفجاة يجي بسيوني
بسيوني:صباح الخير يا نادر
نادر:صباح النور
بسيوني:متنساش هتنزل انت ونيرة انهارده زي ما اتفقتوا علشان تختار معاها فستان كتب الكتاب
نادر بسخرية:طبعا طبعا
بسيوني:طيب تمام ربنا يتمملكوا بخير
نادر:شكرا يا فندم
شريف:هنيالك ياعم كتب كتابك بكره...الف مبروك
نادر في سره:مش هيتم ...بعينك يا نيرة
اكرم بسخرية:الف مبوك يا نادر
نادر:الله يبارك فيكوا
********************
شمس في الاتوبيس في الطريق ل شغلها الجديد بتكلم خالها في الموبايل
شـمــس:ايوة يا خالي...ها وصلت لحاجة؟
مصطفي:يعني اهو بحاول...اهم حاجة انا هدور علي الواد ده من ناحية وانتي تدوري علي البطيخة الي اختك بتتوحم عليها من ناحية التانية
شـمــس بعصبية:بطيخة؟؟بطيخة ايه يا خالي؟اجبلها بطيخ منين مش الموسم بتاعه
مصطفي:معلش اتصرفي بدل ما الواد يطلعله بطيخة في حتة كده ولا كده
شـمــس:ماشي يا خالي ...سلام
مصطفي:سلام
وتغلق شمس الخط
شمس بتسال الي جنبها
"متعرفيش حد يكون بيبع بطيخ يا حاجة؟؟"
********************
بعد الشغل رانا واقفة مستنية نادر قدام الشركة
نادر:رانا عايزك في موضوع مهم اوي
رانا بقلق:يااخي قول قلقتني
نادر:طب تعالي نقعد في اي حتة وانا احكيلك
رانا:يلا
نادر ورانا في كافية بعد ما حكالها كل الي حصل
رانا لما سمعت كانت بتشرب العصير وشرقت
رانا بخضة:هاااااا بتقول ايييييه؟
نادر بحزن:والله العظيم هي دي الحقيقة ارجوكي تصدقيني
رانا باندهاش:معقولة اكرم يعمل كده؟؟؟طب ازاي؟؟ده...ده انا كنت فكراه بيحبها
نادر:واضح فعلا انه مثل عليها دور الحب صح لانها مصدقتنيش
رانا بابتسامة:بالعكس بقي الي عملته شمس ده اكبر دليل انها مصدقاك هي يمكن بس اتصدمت ومعرفتش تفكر
نادر بحزن:واضح انها بتحبه اوي علشان كده مترددة
رانا بمكر:نادر؟؟؟؟؟؟هات من الاخر ...انت ايه الي يخليك تعمل كده؟؟ويهمك اوي انها تصدقك....واوعي تكدب
نادر بارتباك:تقصدي ايه؟
رانا:بص بقي يا نادر اذا كنت فاكر ان انا مش عارفة انت عملت كده ليه؟؟تببقي غلطان...انا عارفة ومتاكدة انك بتحب شمس من زمان علشان كده مقدرتش تشوفها في خطر ومتحذرهاش حتي لو مصدقتكش
نادر بخيبة امل:ويفيد بايه بقي حبي ليها ادام بتحب اكرم!!!
رانا:يانادر شمس مبتحبش اكرم وعمرها ما فكرت فيه
نادر:امال هي بقي اتخطبتله ليه يا ام العريف؟
رانا:علشان حست ان هو الي صدقها وكمان علشان تنسي الجرح النفسي الي ات سببتهلها وعملت زيك زي باقي الموظفين
نادر:والله العظيم انا ندمان ونفسي تسامحني...بس انتي عرفتي منين انها مبتحبوش؟
رانا:هي الي قالتلي كده بلسانها
نادر بفرحة:بجد؟؟
رانا:لا بهزار
نادر باندهاش:امال هي بتحب مين؟
رانا:سؤال غبي مش هرد عليه
نادر بفرح واندهاش:معقولة؟؟؟؟
رانا هزت راسها بمعني ايوة وهي حاطة ايدها علي خدها
رانا:بس انا عارفة شمس كويس عندها كبرياء وعمرها ما هتعترف لحد بده حتي لنفسها
نادر:طب والعمل؟
رانا:قولي انت ايه العمل في كتب كتابك الي بكره ده؟ده بسيوني بيه عازم كبار رجال الاعمال
نادر بثقة وحسم:مش هيتم
رانا بشغف:ليه؟؟هتعمل ايه؟
نادر:انا هتصرف ملكيش دعوة علشان لازم احل الموضوع ده بسرعة علشان افوق بقي ل سي اكرم ده ونشوف ياانا يا هو
1 · 3 يونيو
قصص رومانسية
في منزل نادر
نادر داخل من باب الشقة
نادر:ماجد عايزك ففي موضوع مهم
ماجد:خير في ايه؟داخل علي طول كده وعايزني في موضوع مهم...ايه لاقتلي شغل؟
نادر:يااخي انت كل الي همك الشغل؟لا ياسيدي مش شغل موضوع تاني خالص يخصني
ماجد:ماشي تمام تعالي ندخل جوه واحكيلي
بعد ما دخلوا
نادر:طبعا انت عارف ان كتب كتابي بكره
ماجد بابتسامة مازحا:اه طبعا عارف...الف مبروك يا عرييييس
نادر:طيب اسمع بقي كتب الكتاب ده مستحيل يتم
ماجد:نعم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نادر:اسمع مني بس وانا هحكيلك
نادر حكي ل ماجد علي كل حاجة
ماجد:ده كلام غريب اوي...مش اي حد يعقله
نادر:مهو علشان كده حكتلك
ماجد:يعني انت مش عايز كتب كتابك علي نيرة يتم؟
نادر:لا
ماجد:يابني انت مجنون؟؟هتضحي بواحدة زي نيرة علشان بتحب واحدة تانية اقل منها في كل حاجة
نادر بعصبية:عندك...انا مسمحلكش تتكلم عن شمس كده
ماجد:ااااااااااااااااااه هي دي بقي شمس؟؟؟؟؟
نادر بابتسامة:ايوة هي...الي قابلتها اول مرة لما رجعتلها محفظتها الي اتنشلت في الاتوبيس والي لقيت نفسي فجاة بشتغل معاها في نفس الشركة والي ظلمتها واتجنيت عليها وجرحت مشاعرها والي دلوقتي صارحت نفسي واتاكدت اني بحبها
ماجد بسخرية:يا عيني يا اخويا ده انت حالتك صعبة اوي
نادر:اتلم ياولا
ماجد:المهم دلوقتي انت ناوي علي ايه في موضوع كتب كتابك؟
نادر بثقة وابتسامة:اقولك
-----------------------------------
في اليوم التالي
الساعة 9 مساء
في منزل بسيوني خليفة
معازيم كتير موجودة والماذون قاعد ونيرة كانت قاعدة مستنية نادر وهي متوترة
بسيوني يجي ناحيتها
"ما تكلميه يابنتي شوفيه اتاخر ليه؟"
نيرة بقلق:مش عارفة يابابا انا بكلمه من بدري تليفونه مقفول
بسيوني:طب وبعدين ده احنا متفقين علي الساعة 8 والساعة دلوقتي بقت 9
نيرة ببكاء:يوووو مش عارفة بقي انا اعصابي باظت خالص
بسيوني:يابنتي اهدي معلش زمانه جي
رانا كانت واقفة من ضمن المعازيم مع جوزها
"ياربي بس لو اعرف نادر مخطط ل ايه كنت ارتاح انما انا مش فاهمة حاجة"
ياسر:اهدي بس هو شكله مرتب لكل حاجة
رانا:يا رب
وفجاة جرس الباب يضرب
نيرة بابتسامة:نادر شكله جه يابابا
بسيوني بابتسامة:طيب كويس يلا بقي افتحوله الباب خلينا نكتب الكتاب ونخلص...الف مبروك يا حبيبتي
نيرة بفرحة:الله يبارك فيك يابابا
الشغالة راحت تفتح الباب وكل المعازيم بصوا نحيته ونيرة وباباها وقفوا يبصوا
الشغالة فتحت الباب لقت.......................................................................
14 · 3 يونيو
12 ردًا
قصص رومانسية
رانا:يعني بردو مقولتليش ناوي علي ايه؟
نادر:هتعرفي كل حاجة في وقتها ...المهم دلوقتي ان شمس لازم يبقي عندها يقين من جواها مش مجرد شك ان كل الي قولته ده حقيقة
رانا بثقة:هتقتنع متقلقش...من جهة شمس سيبلي الموضوع ده انا هحاول اتصرف انا ليا طريقتي
فجاة شخص يجي من ورا رانا
الشخص بغضب:الله الله مين ده يا هانم الي قاعدة معاه؟
رانا بخوف:يا ياسر افهم ده يبقي......
نادر مقاطعا:ده ياسر جوزك يارانا...اهلا اهلا اتشرفت بيك يا استاذ
ياسر بعصبية:وكمان ليك عين تتكلم
ياسر كان لسه هيضرب نادر رانا حاشته
رانا بفزع:يالهوي يا ياسر افهم حرام عليك انت مش فاهم حاجة
ياسر:ولا كلمة قدامي علي البيت لحسن اقسم بالله......
رانا مقاطعة:لا بلاش ونبي استهدي بالله وانا هفهمك
ياسر:اتفضلي فهميني
رانا:ده يبقي زميلي في الشغل وخطيب بنت المدير وكتب كتابه عليها بكره وكان بيكلمني في موضوع بخصوص زميلة لينا
ياسر قام يسلم علي نادر
ياسركمعلش انا اسف ياباشمهندس حقك عليا
نادر:ولا يهمك انت عندك حق في الي عملته
ياسر:طيب تمام انا كده فهمت استاذن انا بقي
نادر:لا انا الي استاذن معلش ورايا حبة حاجات...عن اذنكوا...سلام
رانا و ياسر:سلام
********************
شمس في الشغل
يرن هاتف شمس المتصل رنا
وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس:الووو ايوة يا رانا ازيك؟
رانا:انا الحمدلله تمام يا شمس واخبارك ايه؟؟واخبار اكرم؟
شـمــس بارتباك:هاااا الحمدلله تمام
رانا:بقولك ايه يا شمس انا كنت بتصل بيكي علشان اسئلك علي محل فساتين يكون كويس
شـمــس:اه اعرف بس ليه؟
رانا بمكر:اصلي عايزة اجيب فستان حلو احضر بيه كتب كتاب بنت المدير بكره
شـمــس بحزن:ايه ده؟؟هو كتب كتابها علي نادر بكره؟
رانا بابتسامة ماكرة:اه ياستي بصراحة نادر كان مستعجل اوي
شـمــس بحزن:الف مبروك
رانا بمكر:الله يبارك فيكي عقبالك انتي واكرم
شـمــس:هااا اه طبعا
رانا:ماشي يلا بقي اديني اسم المحل
شـمــس:محل ايه؟
رانا بمكر:محل الفساتين يا شمس
شـمــس:اه....اسمه (.............) في شارع..........
رانا بابتسامة خبيثة:الف شكر يا حبيبتي يلا سلام
شـمــس:سلام
وتغلق شمس الخط
شـمــس بحزن:كتب كتابهم بكره؟؟بكره ازاي يعني؟؟؟بسرعة كده؟؟
شـمــس وفاقت لفسها وبثقة
"وانا ايه الي يهمني يعني ما يتجوزوا ولا ميتجوزوش دي حاجة تقرف"
********************
رانا بعد ما قفلت مع شمس بتتصل ب نادر
ويجيب نادر علي الهاتف
رانا:ايوة يا نادر انت فين؟
نادر وهو بيبص ل نيرة وبيتكلم بهمس
"انا مع نيرة في محل فساتين علشان تختار فستان كتب الكتاب"
رانا:طيب تمام اوي كله ماشي عال العال...انا كمان كلمت شمس وشعللتها شوية
نادر بشغف:قولتلها ايه؟
رانا:غيظتها بكتب كتابك انت ونيرة
نادر بابتسامة وفرحة:وعملت ايه؟
رانا:يوووووووو نبرة صوتها اتغيرت 180 درجة كانت هتشيط في التليفون...المهم خليك انت بقي فلي انت فيه
نادر:ماشي يا رانا سلام
رانا:سلام
ويغلق نادر الخط
نادر:معلش يا نيرة كان معايا مكالمة مهمة
نيرة:طب تعالي بقي ندخل المحل ده نشوف الفساتين الي فيه
نادر بخبث:ملوش لزوم الفستان ده...هتتعبي نفسك علي الفاضي
نيرة بخضة:تقصد ايه؟
نادر:هاااا اقصد يعني ان انتي كده زي القمر مش محتاجة فستان ولا حاجة
نيرة بابتسامة:لا طبعا لازم فستان وفستان غالي كمان ده مش كتب كتاب اي حد
نادر بابتسامة خبيثة:طب يلا يلا نروح نشوف المحل الي شاورتي عليه
نيرة:يلا
********************
الساعة 7 مساء
شمس في المنزل
شمس دخلت البيت بعصبية ورزعت الباب وراها
سلمي:ايه مالك داخلة متعصبة كده ليه؟
شـمــس بعصبية:مفيش مش طايقة نفسي لفيت مصر كلها علشان البطيخة الي بتتوحمي عليها....اتفضلي اهي
سلمي بمكر:ياااا معقولة البطيخة الي طلبتها هي الي معصباكي كده
شـمــس:امال هيكون ايه يعني؟
سلمي بمكر:شمس؟؟؟؟الحركات دي مش عليا...حصل حاجة كده ولا كده؟؟حصل حاجة بينك وبين اكرم؟
شـمــس:اكرم؟؟؟؟لا ابدا انا بس اتبهدلت عبال ما لقيت البطيخة
سلمي:ماشي انا داخلة اكلها في المطبخ قبل ما البت رضوي تصحي وتقولي هاتي حتة
شـمــس:يلا روحي
شمس دخلت اوضتها
وبعد ما غيرت هدومها وعدت من جنب اوضة سلمي ورضوي
وسمعت رضوي بتتكلم في التليفون
رضوي:ايوة يا عمر....عامل ايه؟؟انا كويسة ..لا متقلقش مفيش حد معايا...معلش اصل عندنا حبة ظروف وكده
شمس دخلت عليها فجاة
"حتي انتي يالي ملعتيش من البيضة بتستغفليني وبتكلمي ولاد"
رضوي بخوف:يا شمس انا....انا هفهمك انتي مش فاهمة
شـمــس:الموضوع ده ميتكررش تاني والتليفون هاخده منك ولو عرفت انك عملتي كده تاني انتي حره
وتذهب شمس
شمس راحت اوضتها وسلمي جت وراها
سلمي:ايه يا شمس رضوي بتعيط وبتقول انك اخدتي الموبايل منها علشان خاري يا شمس سمحيها ورجعلها الموبايل وهي مش هتعمل كده تاني
شـمــس:انتي بالذات تسكتي خالص...اختك عيلة مقدور عليها الدور والباقي عليكي انتي والمصيبة الي نيلتيها
سلمي:اهو خالي بيدور وربنا يسهل بقي
شـمــس بحنان:عاملة ايه؟؟الحمل تاعبك؟؟
سلمي:يعني
شـمــس:مين بس يلايمني علي الواطي ده وانا اعرفه مقامه
سلمي:محاش عايزين مشاكل المهم يتجوزني وخلاص...قوليلي بقي ايه الي كان معصبك؟
شـمــس:مفيش موضوع كده...يلا انا هروح بقي احضر العشا...تعالي حضريه معايا
سلمي:يلا

الحلقة 21
وفجاة جرس الباب يضرب
نيرة بابتسامة:نادر شكله جه يابابا
بسيوني بابتسامة:طيب كويس يلا بقي افتحوله الباب خلينا نكتب الكتاب ونخلص...الف مبروك يا حبيبتي
نيرة بفرحة:الله يبارك فيك يابابا
الشغالة راحت تفتح الباب وكل المعازيم بصوا نحيته ونيرة وباباها وقفوا يبصوا
الشغالة فتحت الباب لقت البواب
البواب:في واحد ساب الجواب ده بره ومشي وقال ادوه للانسة نيرة
نيرة:واحد مين ده؟
البواب:معرفش والله يا ست هانم هو قالي ادي الجواب ده للانسة نيرة
نيرة بعصبية:طب غووور
نيرة مسكت الجواب وفتحته بعنف وبدات تقرا الي مكتوب فيه بهدوء
"السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحية طيبة وبعد الي نيرة بسيوني خليفة اعتذر عن عدم حضوري كتب الكتاب لاني مقدرش ارتبط بواحدة زيك لاني اخاف تقوليلي بوس ركب بابا زي يوم الخطوبة واكتشفت ان مهما ملكتي من مال فاانتي متملكيش حاجة خالص لان الي تعمل مؤامرات وتظلم واحدة ماذتهاش ف حاجة عمري ما هقدر اّمنلها...وصدقيني انا حاولت كتير احبك انما منفعش كل مرة كنتي بتثبتيلي اني اخترت الانسانة الغلط ...اه وقبل ما انسي دبلتك هتلاقيها في الظرف...حظ سعيد يا انسة نيرة وربنا ينتقم من امثالك"
امضاء:من استعاد وعيه وافاق الي نفسه في اللحة الاخيرة:نادر محمود يحيي
نيرة اول ما قرات الجواب ده اتعصبت وطلعت الدبلة من الظرف وبقت عنيها بتغمز من الغيط وبدات تعيط
بسيوني:ايه مالك بتعيطي ليه؟؟؟الجواب ده فيه ايه؟؟وريني
بسيوني اخد منها الجواب وقراه
بسيوني بغضب:الندل ده انا لا يمكن اخليه عندي في الشركة انا لازم اوريه واطرده طردة الكلاب
رانا كانت واقفة بتتفرج علي المشهد ده وهي فرحانة و مستغربة وكان نفسها تعرف الجواب ده فيه ايه
نيرة بعياط:ده باعتلي الدبلة في الظرف يابابا
بسيوني بغضب وشك:ويقصد ايه بقي الحيوان ده من الواحدة الي انتي ظلمتيها؟؟
نيرة وهي بتمسح دموعها بخوف:هااا لا ده بس بيخرف انا معملتش حاجة يابابا ومش فاهمة اي كلمة من كلامه
بسيوني بغيظ:ماشي يا نادر بس لما اشوف خلقتك
رانا دخلت فيي مكان بعيد شوية عنهم واتصلت ب نادر
ويجيب نادر عن الهاتف
رانا بهمس:الو ايوة يا نادر
نادر:ايه ؟؟في حاجة يا رانا؟
رانا بهمس:ايه الي انت نيلته ده...الدنيا مقلوبة...والجواب ده كان فيه ايه؟
نادر:قالها علي مضمون الرسالة
رانا:يانهااااار ده بسيوني بيه حالف ليرفدك
نادر:متقلقيش انا عامل سابي علي كل حاجة
رانا:ربنا يستر
نادر:قوليلي شمس عرفت
رانا:وهي هتعرف منين يا ذكي؟؟مهي ولا موجودة معانا ولا انا كلمتها اقولها
نادر:طيب حلو اوي احسنلها متعرفش دلوقتي...اهم حاجة انك مطلوب منك مهمة ممكن تبقي صعبة شوية بس ارجوووكي حاولي
رانا:مهمة ايه؟
نادر:بكره هكلمك واقولك المطلوب منك
رانا:تمام...سلام بقي دلوقتي
نادر:سلام
ويغلق نادر الخط
نادر:ايوووة كده كله تمام مش فاضل غيرك انت يا اكرم يازفت وابقي اخدت حقك يا شمس
**************************************
شمس في اوضتها عمالة بتعيط لانها عارفة ان اكيد نادر كتب كتابه علي نيرة
سلمي تدخل عليها
"ايييييييييه؟؟؟مالك بتعيطي ليه؟؟؟"
شمس ببكاء:مش مهم خلاص حتي العياط دلوقتي مبقاش هيفيد بحاجة
سلمي:انت مش مظبوطة اليومين دول ...عارفة من امتي؟؟من ساعة ما عرفتي زميلك ده الي اسمه نادر او الي كان زميلك
شـمــس:هااا لا طبعا وهو ايه علاقته باي حاجة تخصني يعني؟
سلمي:اممممم ماشي يا شمس تصبحي علي خير بقي
شـمــس:استني
سلمي:في حاجة؟
شـمــس:احنا لازم نروح الكلية انا وخالك نترجي العميد يرجعك
سلمي:امتي؟
شـمــس:اسرع وقت ممكن
سلمي:تمام تصبحي علي خير
شـمــس:وانتي من اهله
**************************************
في اليوم التالي
نادر في الشركة وسه واصل مكتبه
كل زمايله والوظفين بيبصوا ناحيته باندهاش وخضة
في مكتب بسيوي خليفة
محي يدخل عليه
"نادر وصل يافندم"
بسيوني بغضب:دخلي الزفت ده حاااالا
محي باستسلام:حاضر يافندم
محي راح عند نادر في مكتبه
محي وهو بيجز علي سنانه:انت ايه الي جايبك انهارده؟؟انت مجنون؟؟
نادر بثقة:متخفش انا مش جي علشان المشاكل
محي:المدير عايزك جوه خلي بالك بقي علشان مزاج مش رايق ومتعصب بسبب الي انت نيلته
نادر بابتسامة وثقة وهو بيخبط علي كتفه:قولتلك متخفش انا مظبط كل حاجة
محي:طب يا ادخل
ويذهب نادر
محي:استرها يا رب
نادر خبط علي الباب ودخل للمدير
اول ما المدير شافه اتعصب اوي
بسيوني بعصبية:انت؟؟؟انت يا.....
نادر مقاطعا:يافندم الموضوع مش محتاج ان حضرتك تشتمني
بسيوني بعصبية:امال عايزني اعمل ايه بعد ما كسرت قلب بنتي وفضحتنا قدام...وليك عين تيجي كمان
نادر:مهو لو تعرف انا جي ليه مكنتش هتتعصب كل ده
بسيوني وهو بيحاول يهدي:اتفضل اتنيل
نادر بابتسامة:اشكرك...اولا انا جي علشان اقدم استقالتي...اتفضل اهي
نادر ادهاله والمدير بص ناحيته وبصله تاني بهدوء
بسيوني:وثانيا؟؟
نادر بابتسامة وثقة:تحب بقي ابدا القصة الي جي احكيهالك منين؟؟من اول ما نيرة اتفقت مع اكرم علشان يعملوا مكيدة ويرفدوا شمس ولا منين بالظبط؟؟
بسيوني بصدمة واندهاش:انت بتخرف بتقول ايه؟؟
نادر:اسمعني الاول وبعد كده احكم
بسيوني:اتنيل اتكلم
**************************************
شمس لبست وجهزت علشان تروح الشغل
يرن هاتف شمس المتصل اكرم وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس:طب وبعدين؟؟؟ارد ولا مردش ولا اعمل ايه يعني؟؟؟معقولة يكون اكرم عمل كده؟؟لا انا مش هرد
شمس مردتش علي اكرم وحطت الموبايل في الشنطة
اكرم:هي مبتردش ليه؟؟؟؟تصرفاتها بقت غريبة اوي واتغيرت ....يلا ميهمش تلاقيها مشغولة
**************************************
رانا عمالة تتصل ب شمس من الصبح وشمس مش عايزة ترد علي حد
وفجاة شمس ردت
شـمــس ببكاء:رانا الحقيني انا واقعة ف مصايب ومش عارفة اتصرف؟
رانا:يالهوووي مصايب من اول المكالمة كده؟؟خير؟
رانا:ارجوكي انا بجد مبقتش قادرة اتحمل خلاص انا لازم احكيلك انا مش عارفة اتصرف ف اي حاجة
رانا:طب بس اهدي وانا هعدي عليكي انهارده بليل ونتكلم
شـمــس:ماشي...سلام
رانا:سلام
**************************************
في مكتب بسيوني خليفة
بسيوني باندهاش:اكرم يعمل كده؟؟؟وبنتي كمان مشتركة معاه؟؟؟
نادر:ايوة
بسيوني:طيب انا مصدقك ف كل كلمة بس اهم حاجة سيرة بنتي متجيش ف الموضوع
نادر:متقلقش حضرتك سيرة بنتك مش هتيجي في الموضوع خالص انا المهم عندي اني اكشف اكرم قدام الكل واثبت ان شمس بريئة
بسيوني:تعرف لو الكلام الي قولته ده طلع غلط او لعبة منك انا ممكن اعمل ايه؟؟كفاية اني عدتلك المصيبة الي عملتها امبارح مع انها حاجة لا تغتفر
نادر:صدقني هي دي الحقيقة وانا مبكدبش ومليش مصلحة ف اي حاجة بدليل اني جي وجايب استقالتي معايا
بسيوني بتصديق:ماشي...ايه بقي حطتك يا ابو العريف وايه المطلوب مني في الخطة دي؟
نادر:المطلوب منك سهل جدا
بسيوني:ايه هو؟؟؟؟
**************************************
في المساء نادر في منزله
نادر بيتصل ب رانا وتجيب رانا علي الهاتف
نادر:ايوة يا رانا قولت ل بسيوني بيه علي كل حاجة ومش باقي غير تنفيذ المطلوب منك علشان الموضوع يمشي ارجوكي براءة شمس وكشف البني ادم الزبالة ده متوقفة علي الخطة دي
رانا:متقلقش يااخي كله هيبقي تمام باذن الله وزي ما طلبت مني هنفذ بالظبط
نادر:تمام....و.....و اخبار شمس ايه؟
رانا:اسكت دي كلمتني انهارده وهي منهارة وانا هلبس دلوقتي علشان اروحلها
نادر بخضة:ايه مالها؟
رانا بابتسامة ماكرة:ياعم متتخضش كده عادي يعني انت عارفها اوفر اوي تلاقيها بس فاكراك كتبت كتابك فا نفسيتها زفت
نادر بحنان:طب ونبي يا رانا لما تروحي وترجعي ابقي طمنيني عليها
رانا بسخرية:حااااضر يا نادر هطمنك عليها متخفش...ايه رايك لو نقولها علي خطتنا علشان تطمن؟
نادر:هنقولها...بس مش دلوقتي خاااالص
رانا:امال امتي يعني؟؟
نادر:في الوقت المناسب...المهم روحلها دلوقتي وابقي طمنيني
رانا:حاضر...سلام
نادر:سلام
**************************************
رانا في بيت شمس
رانا:ايه يابنتي قلقتيني في ايه؟
شـمــس:قولي مفيش ايه؟؟انا خلاص تعبت
رانا:يابنتي مالك بس؟
شـمس حكتلها علي موضوع سلمي وبعدها حكتلها علي موضوع اكرم والي نادر حكاهولها
رانا بصدمة:يالهووووي كل ده حصلك ومتقوليليش؟
شـمــس ببكاء وعصبية:يعني كنتي عايزاني اقولك ايه؟؟اختي حامل من زميلها و هرب ومش عارفين نلاقيه ولا طلعت مخطوبة ل واحد مرتشي وكان السبب في فضيحتي ورفدي من الشركة
رانا:طب اهدي بس يا حبيبتي ومتعيطيش
شـمــس وهي بتمسح دموعها:قوليلي انا بقي اعمل ايه؟؟هو انا ليه ياربي المصايب عمالة ترف علي دماغي كده؟؟هو انا استحق كل ده!!!
رانا بحنان:متخفيش كله هيبقي تمام وهتشوفي ادام ضاقت اوي يبقي اعرفي انها هتفرج من واسعة
شـمــس:يا رب بس الاول دبريني اعمل ايه في موضوع اكرم؟؟ولا عارفة ارد عليه لما بيتصل بيا ولا قادرة اشوفه وحتي مش عارفة اخد قرار صح وشاكة ومش متاكدة او متاكدة .....يووووو مش عارفة بقي
رانا:احسن حل متجبلهوش سيرة خاااااااالص وتعاملي معاه طبيعي جدااااا لحد ما كله يتظبط
شـمــس:هو ايه الي يتظبط؟
رانا:هااا اقصد يعني لحد ما تتاكدي بنفسك والحاجات دي مبتستخباش وادام واخد رشوة يبقي هيتكشف علي طول
شـمــس:انا عمري ما كنت اتصور ان اكرم يعمل فيا كده...ده بني ادم حقير وزبالة
رانا بمكر:معلش متعرفيش ربنا مخبيلك ايه بردو؟؟؟ما يمكن يكون في حد كده او كده
شـمــس باندهاش:كده وكده؟؟؟كده وكده ازاي يعني؟
رانا:متخديش ف بالك المهم انتي نامي واهدي وكله هيتصلح باذن الله
شـمــس:باذن الله
رانا:يلا انا همشي بقي قبل ما ياسر.....
شـمــس مقاطعة:عارفة عارفة يحدف عليكي اليمين
رانا:ههههههههه لا اسمها يرمي اليمين
شـمــس:هههههههههههه
رانا:ايوة كده اتضحكي وميهمكيش...ونبي كله هيتصلح وتقولي رانا قالت
شـمــس:يلا انتي بقي علشان متتاخريش
رانا:يلا سلام
شـمــس:سلام
**************************************
في منزل بسيوني خليفة
بسيوني بعد ما حكي ل نيرة علي الي نادر قالهوله نيرة واقفة مبلمة ومبتتكلمش
بسيوني بزعيق:شوفتي بقي هبلك وطيشك وصلك لفين؟؟؟؟
نيرة:يابابا انا..........
بسيوني مقاطعا بعصبية:انتي؟؟؟انتي ايه؟؟؟؟اسمعي بقي انا اهم حاجة عندي سمعة الشركة وانها متدخلش في اي مشاكل ونادر وعدني انه مش هيجيب سيرتك في الموضوع وفي المقابل انا هساعده ف الي هو عايزه
نيرة:وايه هو بقي؟
بسيوني:نادر حاطط خطة متخرش المياه علشان يكشف لعبة اكرم
نيرة:وهو ايه بقي مصلحته ف كده؟
بسيوني:مش عارف وميهمنيش اعرف كل الي عايزه منك انك تقوليلي اكرم لما اتفق مع الشركة الي رسي عليها العطا الي هي مصلحي شعلان...اتفق علي كام؟؟
نيرة بتردد وخجل:50 الف جنيه وطلب 50 تانين غيرهم تحت التهديد
بسيوني:تمام كده ...انا كده عرفت المعلومات الي ممكن اتصرف بيها واخلص بقي من الموضوع ده
**************************************
رانا رجعت من عند شمس وبتتصل ب نادر
ويجيب نادر علي الهاتف
نادر بلهفة:هااااا طمنيني مالها؟
رانا فكرت انها مش لازم تقوله علي حمل اختها وانها تكتفي بانها تحكيله علي موضوع اكرم
رانا:مفيش كلمتني في موضوع اكرم ومتقلقش هي مصدقاك بس هي مترددة بتمر بظروف صعبة اوي واعصابها مشدودة
نادر بخضة:ظروف؟؟؟ظروف ايه؟
رانا:ياعم متقلقش دي 100 فل وعشرة انا سيباها كويسة هي بس محتارة في موضوع اكرم ده
نادر:وانتي قولتلها ايه؟
رانا:قولتلها اتعاملي معاه عادي جدا ومتحسسيهوش بحاجة لحد ما تتاكدي مع الوقت
نادر بارتياح:طيب تمام حلو اوي كده...هااا المطلوب منك هتنفذيه بكره صح؟؟
رانا:ياعم متقلقش كله مترتب هنا...يلا سلام
نادر:سلام
**************************************
شمس في المنزل
اكرم بيتصل ب شمس وتجيب شمس علي الهاتف
اكرم:ايه يا شمس كل ده مبترديش علي تليفونك ليه؟
شـمــس ببرود:معلش يا اكرم كان عندي شغل
اكرم:اممممم...طيب انا عايز اشوفك
شـمــس ببرود:معلش انا مش في المود ومش رايقة
اكرن بعصبية:جري ايه يا شمس ما كنتي كويسة...ايه الي حصلك
شـمــس بعصبية:يوووو مش طايقة نفسي يااخي
اكرم بهدوء:خلاص تمام انا هقفل دلوقتي ولما تهدي كلميني...سلام
وتغلق شمس الخط
اكرم قفل مع شمس
"هي مالها قلبت كده ليه؟؟؟تكون شاكت ف حاجة؟؟؟لالا معتقدتش"
اكرم عمل مكالمة تانية
اكرم:الووو مصلحي بيه شعلان؟؟؟انا اكرم....ها الدفعة التانية الي طلبتها جاهزة؟؟طيب تمام اوي...طيب هستلمها امتي؟؟استني منك تليفون بكره يعني؟؟خلاص تمام اتفقنا...سلام
ويغلق اكرم الخط
"كده بقي ال50 الف دول علي ال50 الي فاتوا ابقي جبت مهرك يا شمس"
**************************************
في اليوم التالي في الشركة
اكرم كان قاعد علي مكتبه ورانا وصلت
رانا:صباح الخير
الجميع:صباح النور
رانا:قولي صحيح يااكرم هو نادر مشي صح؟
اكرم بفرحة:اه ياستي طبعا المدير رفده انتي نسيتي الفضيحة الي عملها
رانا بمكر:اّاّاّاّاّاّاّاّاّاّاّه قولتلي بقي
اكرم بسخرية:ايه؟؟كنتي عايزاه ف حاجة؟؟
رانا:لا وهعوزه ف ايه؟انا بس بسالك
اكرم:نادر ده فقري بقي يضحي بجوازة سقع زي دي ووظيفة مرتاحة
رانا بغيظ وتعمد:نادر عنده مباديء واخلاق وميقبلش يكون انتهازي وطماع زي ناس القرش عندها اغلي من امها وابوها
اكرم بخوف:تقصدي مين بالكلام ده؟
رانا:انا مقصدتش حد بالكلام ده
اكرم ببسمة وارتياح:اّاّاّاّاّاّاّاّه قولتيلي بقي
اكرم وهو قاعد علي مكتبه بيشتغل هيجيله تليفون
فا هياخد التليفون ويدخل بيه الحمام
رانا هتروح وراه وهتسمع المكالمة
اكرم:ايوة....ايوة يا مصلحي بيه ....امتي؟؟؟بكره السبت الساعة 6؟تمام اتفقنا...مع السلامة
ويغلق اكرم الخط
قبل ما اكرم يفتح باب الحمام ويخرج رانا هتجري علي الممر التاني وتستخبي
اكرم هيرجع مكتبه عادي جدا وبعدها رانا هترجع مكتبها
وهي عمالة تبصله واكرم مش واخد باله وبعدها انتبه
اكرم باندهاش:في حاجة يا رانا؟
رانا ببرود:لا ابدا مفيش
رانا في سرها:يا عيني عليكي يا شمس ده انتي وقعتي ف ايد مجرم
بعد الشغل رانا طلعت من الشركة ونادر اتصل بيها
وتجيب رانا علي الهاتف
نادر:هااا عملتي ايه؟
رانا:بكره السبت الساعة 6 معاده مع مصلحي شعلان
نادر:تماااام حلو جدا معرفتيش بقي فين؟
رانا:لا معرفتش
نادر:مش مهم انا هتصرف
رانا:هتعمل ايه يعني؟؟؟هتراقبه؟؟
نادر:صح
رانا:طيب تمام مش هنقول ل شمس بقي بدل ما هي هتتقهر كده
نادر:هتعرف ف اقرب وقت ممكن بس مينفعش تعرف دلوقتي
رانا:تمام يا نادر
نادر:رانا ارجوووكي متقوليلهاش...انا مقدر انك زعلانة علشان حالتها النفسية بس صدقيني انا كمان زعلان علشانها بس مش من مصلحتها تعرف حاجة دلوقتي
رانا:تمام يا نادر متقلقش انا فاهمة كوي الي بتقوله...سلام
نادر:سلام
ويغلق نادر الخط
"بكره هتبقي نهايتك يا اكرم الزفت"
**************************************
في اليوم التالي
في الصباح الساعة 9 الصبح
شمس ومصطفي راجعين من عند العميد في كلية سلمي وشمس بتفتح باب الشقة
سلمي بقلق:هااا طمنيني يا شمس
شـمــس مازحة:استني بس اخد نفسي
سلمي:يووووو يا شمس اتكلمي بقي
مصطفي بفرحة:الحمدلله عملنالك اعادة قيد في الكلية
سلمي بفرحة:الحمدلله
مصطفي:بس العميد قال لو محضرتيش اي محاضرات تاني مش هيرضي يرجعك تاني ابدا
سلمي:باذن الله مش هغيب عن اي محاضرات تاني وهشد حيلي علشان اعوض الي فات
شـمــس بارتياح وفرحة:اسكتي ده احنا كنا هنبوس بنطلونه علشان يوافق
سلمي وهي بتبوس شمس
"ربنا يخليكي ليا يا احلي اخت"
وتذهب سلمي في فرحة
شـمــس بقلق:انا قلقانة اوي ...البت دي هتروح ازاي المحاضرات و الامتحانات وهي حامل
مصطفي مهونا:سيبيها علي الله الي خلقها مش هينساها وربنا ميرضاش بالظلم ولا بالفضيحة لحد ضحية زيها
شـمــس:بس ده ميمنعش انها غلطانة
مصطفي:معلش شوية بالشدة وشوية بالين
شـمــس:ماشي يا خالي معلش عطلتك يلا روح بقي شوف شغلك
مصطفي:اوعي تقولي كده....يلا سلام
شـمــس:سلام
ويذهب مصطفي
**************************************
الساعة ال 6 مساء
اكرم رايح يقابل حد ف مكان مقطوع
اكرم واقف مستني لحد ما تيجي عربية
ينزل منها مصلحي شعلان
اكرم:ف معادك بالظبط يا باشا
مصلحي:طبعا انا شغلي كله مواعيد
اكرم:المهم المبلغ جاهز
مصلحي بتحذير وغضب:طبعا جاهز بس اتمني انك مترجعش تبتزني تاني بعد ما تاخد ال50 الف التانين الي طلبتهم
اكرم بابتسامة:متقلقش ياباشا دي اخر دفعة هطلبها منك
مصلحي طلع شنطة من العربية واكرم فتحها يبص فيها وحطها ف عربيته
مصلحي بغيظ:تمام كده؟
اكرم بابتسامة:تمام
مصلحي مشي وف عنيه نظرة غيظ وغضب
اكرم ببرود:مع السلامة يا باشا
اكرم ركب عربيته وفتح شنطة الفلوس وكان بيبصلها بابتسامة
"خلاص مهرك جاهز يا شمس ...هتفرح اوي وهتتمسك بيا اكتر لما تشوف الفلوس دي هههههههه"
اكرم طلع بالعربية بسرعة وكان نادر ماشي وراه لقاه رايح بيت شمس!!!!!!!
نادر مسك الموبايل بسرعة بغضب وبيحاول يتصل ب شمس بس تليفونها كان مشغول
نادر بعصبية:يوووووووووو ردي بقي يا شمس ردي ابوس ايدك
اكرم وصل بيت شمس ونادر لسه موصلش
وطلع وخبط علي الباب
شمس فتحتله الباب
شـمــس بخضىة:اكرم؟انت ازاي جي كده من غير ما تقولي؟؟
اكرم بخوف وهمس:معلش يا شمس انا اسف دخليني بس بسرعة
شـمــس بخضة:في ايه؟
اكرم دخل
اكرم:اقفلي الباب
شـمــس:حاضر
شمس قفلت الباب وهي مخضوضة
اكرم فتح الشنطة ووقف بيها قدامها
شـمــس وهي بتبص عليهم باندهاش:ايه دول؟
اكرم بفرحة:مهرك يا شمس
شـمــس بغضب وشك:وياتري بقي مهري ده جي منين يااكرم؟؟؟من سكة مشروعة ولا...........
اكرم بارتباك:تقصدي ايه؟؟؟
شـمــس بعصبية:انا عرفت كل حاجة....كل حاجة يااكرم...انا مكنتش اعرف انك بني ادم حقير وزبالة للدرجادي وانك ممكن تدوس علي سمعة اي حد علشان اطماعك ومصلحتك...انا مش عايزة اشوف خلقتك تاني...برررره
اكرم بحزن:يا شمس انا بحبك وعملت كده علشان تكوني ليا
شـمــس:وانا مش عايزة اشوف وشك تاني...لانك بني ادم غير شريف ومرتشي واتفضل بقي من غير مطرود
اكرم بعصبية:مستحيل بعد ما عملت كل ده علشانك اسيبك تضيعي مني
اكرم هجم علي شمس ومكنش في حد ف البيت غيرها
شمس فضلت تصرخ وتزقه انما معرفش يسبها ابدا
نادر كان طالع علي السلم بسرعة لحد ما وصل لشقة
فضل يرن الجرس واكرم مهموش من الجرس وكان كاتم بقها وهي ادتله بالشلوت ف رجله وزقته
شـمــس بصريخ:الحقووووني
نادر سمع الصوت ده اتعصب وخاف عليها
"اكيد بيعمل فيها مصيبة جوه انا مش هستني لما يعملها حاجة"
نادر فضل يحاول لحد ما قدر يكسر الباب ودخل الشقة ومسك اكرم ضربه ضرب مبرح لحد ما اكرم مبقاش قادر يقاوم
وبدون وعي نادر اخد شمس ف حضنه
شمس كانت بتبصله وهي مخضوضة بس ف نفس الوقت مطمنة
اكرم كان بيبص عليهم بغيظ
وبعدها سابت نادر وبصت ل اكرم بنظرة عتاب
"ليه تعمل فيا كده؟؟؟انا اذيتك ف ايه؟؟؟هو الي بيحب حد وعايز يرتبط بيه بياذيه"
اكرم كان بيبصلها بغضب ومش قادر يرد
نادر بابتسامة اطمئنان:خلاااااااص هانت يا شمس كل حاجة هتتحل دلوقتي
اكرم بخوف:انت تقصد ايه؟
فجاة.................................

الحلقة 22
وبعدها سابت نادر وبصت ل اكرم بنظرة عتاب
"ليه تعمل فيا كده؟؟؟انا اذيتك في ايه؟؟؟هو الي بيحب حد وعايز يرتبط بيه بياذيه"
اكرم كان بيبصلها بغضب ومش قادر يرد
نادر بابتسامة اطمئنان:خلاااااااص هانت يا شمس كل حاجة هتتحل دلوقتي
اكرم بخوف:انت تقصد ايه؟
فجاة البوليس يدخل ويقبضوا علي اكرم وياخدوا شنطة الفلوس
اكرم بعصبية وغيظ:عملتها يا نادر؟؟؟عملتها انت وشمس؟
شـمــس بخضة:انا مش فاهمة حاجة ومعملتش حاجة
نادر بحنان:اهدي وانا هفهمك دلوقتي
نادر رجع وبص لاكرم
نادر بفخر وسعادة:امال كنت عايزني اسيبك تضحك عليها وتتجوزها...لا مش انا...انا عرفت كل حاجة وسمعتك وانت بتتكلم مع نيرة وراقبتكوا...يلا اتمنالك حظ سعيد في السجن يا اكرم
البوليس اخد اكرم وهو متعصب جدا
وشمس كانت مخضوضة ومزهولة ومش فاهمة حاجة وفضلت بصة ل نادر وهي مش قادرة تتكلم ونادر كان بيبصلها بابتسامة وفرحة
رانا بعد ما البوليس اخد اكرم وخرج دخلت بسرعة بخضة وقلق
رانا بخضة:ايه يا نادر؟؟حصل ايه؟
نادر بفخر:متخفيش جت سليمة الحيوان ده كان عايز.....بس ربنا سترها وجيت في الوقت المناسب والبوليس قبض عليه
رانا بارتياح:اووووف الحمدلله...خطتنا نجحت وخلصنا من الموضوع ده
شـمــس بتعجب وعصبية:خطة؟؟؟خطة ايه؟؟ما تفهمووووني ولا انا خلاص مليش لازمة عند حد ومش مهم افهم ...كنت بتخططوا لايه من ورايا؟؟
نادر بهدوء:يا شمس هدي اعصابك بس
شـمــس بعصبية:لا مش ههدي الا لما افهم ولا انا زي الاطرش في الزفة في كل حاجة
نادر بعصبية:ما تهدي بقي يا شمس انا مش فاهم ايه الداعي في العصبية دي كلها
شـمــس بعصبية واندهاش:الداعي؟؟؟؟؟الداعي ان لقيتك بتكسر باب شقتي والبوليس دخل بيتي وانا مش فاهمة اي حاجة
نادر بعصبية وهو بيمسك ايديها جامد:هو انتي ايه؟؟؟متعرفيش تتفهمي الا بالزعيق والضرب
شـمــس بعصبية وهي بتبعد ايده:ايوة مبعرفش اتفاهم الا بالزعيق والضرب ومن ساعة ما شوفت خلقتك والمصايب نازلة ترخ علي دماغي زي المطر واتفضل بقي بره بدل مااكسر البيت علي دماغك زي ما كسرت الباب
نادر بهدوء:اهدي واقعدي واحنا هنفهمك
شـمــس وهي بتهدي:اتفضلوا فهموني حالا ايه الي بيحصل هنا
نادر:بصي يا شمس انا اتفقت مع بسيوني خليفة علي اتفاق لما عرفت ان اكرم هو الي سرب العطا بالاتفاق مع نيرة
Flash back>
بسيوني:تعرف لو الكلام الي قولته ده طلع غلط او لعبة منك انا ممكن اعمل ايه؟؟كفاية اني عدتلك المصيبة الي عملتها امبارح مع انها حاجة لا تغتفر
نادر:صدقني هي دي الحقيقة وانا مبكدبش ومليش مصلحة في اي حاجة بدليل اني جي وجايب استقالتي معايا
بسيوني بتصديق:ماشي...ايه بقي حطتك يا ابو العريف وايه المطلوب مني في الخطة دي؟
نادر:المطلوب منك سهل جدا
بسيوني:ايه هو؟؟؟؟
نادر بابتسامة:سيادتك كل المطلوب منك انك تبلغ النيابة عن اكرم ويحطوه تحت المراقبة الفترة دي بالذات علشان يثبتوا عليه التهمة وفي المقابل سيرة بنتك مش هتيجي في اي حاجة
بسيوني باقتناع:امممممم ماشي بس كده؟؟
نادر:لا مش بس كده...حضرتك كمان هتبلغ بنتك بالكلام ده وتسالها عن تفاصيل اتفاق اكرم مع مصلحي شعلان علشان اقدر اعرف امتي الوقت الي ممكن نمسك عليه فرصة ويتقبض عليه وعرف من بنته وبلغني انه بيبتز مصلحي شعلان وطالب دفعة تانية
Back◄
رانا بفرحة:وانا بقي كنت براقب مكالماته وعرفت المكان والزمان وبلغنا البوليس
نادر:كنت ماشي وراه لما طلع بالعربية كانت فاكره رايح البيت ولما لقيته دخل الحي الي ساكنة فيه حبيت انبهك علشان خوفت عليكي منه...حاولت اتصل بيكي بس مردتيش والباقي اكيد انتي عارفاه
شمس بتسمع الكلام ده وهي بتبصلهم ومزهولة
رانا بابتسامة وهي بتحضنها
"مبرووووك البراءة يا عسل دلوقتي زمان الشركة كلها عرفت الي حصل"
شمس وهي حاضنة رانا كانت بتبص ل نادر بنظرة حزن
شـمــس بتردد وندم:نادر؟؟؟
نادر وهو بيبصلها ببرود مصطنع
"نعم"
شـمــس بحزن وهدوء:شكرا
نادر بابتسامة خفيفة:علي ايه؟؟دي حاجة بسيطة علي الاقل ردتلك اعتبارك وكفرت عن غلطتي
شـمــس بحزن:اه صحيح...مبروك علي كتب الكتاب
نادر:ههههههههههههههههه
رانا:ههههههههههههه الله يحظك يا شمس
شـمــس باندهاش:ايه؟؟هو انا قولت حاجة تضحك؟؟
رانا:ههههههه كتب الكتاب متمش يا شمس
شـمــس باندهاش:متمش ازاي يعني؟؟؟؟؟؟؟؟
نادر ورانا حكوا ل شمس علي الي حصل يوم كتب الكتاب
شـمــس بابتسامة عريضة:يعني كتب الكتاب محصلش؟؟؟
نادر بمكر:ومالك فرحتي كده ليه؟
شـمــس وفاقت ل نفسها:هاااا لا ابدا انا زعلانة جدا ان محصلش نصيب
نادر ورانا بمكر:ياشيييييييخة
شـمــس بارتباك:اه طبعا امال انتو فاكرين ايه؟
نادر بمكر:ااااااااه طيب انا لازم اروح بقي معلش
شـمــس بحزن:ليه ما تخليك قاعد؟
نادر بفرحة:معلش اصل من بكره الصبح هنزل ادور علي شغل
رانا:هو انت خلاص كده مش هترجع تاني شركة بسيوني بيه؟
نادر:للاسف لا وبعدين انا عندي كرامة مينفعش بعد الي حصل ده اقوله ونبي خليني عندك ورايا مصاريف
شـمــس:طب ايه رايك تروح شركتك القديمة الي كنت بتشتغل فيها؟
نادر بابتسامة:هي فكرة حلوة بس مش عارف ممكن الاقيلي مكان ولا لا
شـمــس مهونة:ان شاء الله هتلاقي قول انت بس يارب
نادر بابتسامة وهو بيبص في عنيها:شمس؟؟؟
شـمــس بتعجب:نعم؟؟؟
نادر:شمس انا......
رانا مقاطعة بسرعة:ناااااااااااااادر مش وقته دلوقتي بعدين بعدين
شـمــس:الله؟؟؟؟هو ايه الي مش وقته وبعدين وانت ايه اصلا الي كنت عايز تقوله؟؟؟
رانا بارتباك وسرعة:يلا بقي علشان نسيب شمس تهدي اعصابها من الي حصل...سلام يا شمس
رانا شدت نادر ومن ايده وخرجت بيه من الباب بسرعة
شـمــس باندهاش:سلام يا رانا
نادر و رانا في الشارع
نادر:ممكن اعرف بقي ليه مختنيش اقولها؟؟؟
رانا بزعيق:انت اتجنت؟؟؟مش هو ده الوقت المناسب الي تعترفلها بيه بحبك يا غبي استني لما تطلب تقابلها بره وتتكلموا وتاخدوا وتدوا مع بعض مش قدام اي حد حتي لو قدامي
نادر بتنهيد: عندك حق....يعني اتصل واخد معاد؟؟؟
رانا:بالظبط
نادر:تمام انا هروح بقي ....سلام
رانا:سلام
ونادر و رانا يروحوا
شمس في بيتها
سلمي و رضوي يدخلوا يلاقوا الباب مكسور
سلمي بخضة:يالهوووي ايه الي كسر الباب كده؟؟
رضوي بخوف:ايه الي حصل؟
شـمــس:ده موضوع طويييييييييل هحكيلكوا عليه... تعالوا اقعدوا
*************************************
نادر رجع بيته
ماجد:ايه يابني شكلك مبهدل كده ليه؟؟
نادر:مفيش...الحمدلله ربنا سترها
ماجد:لالالا انت تقعد تحكيلي وتفهمي بقي
نادر حكي ل ماجد علي الي حصل
ماجد باندهاش:كل ده حصل؟؟؟
نادر:اه
ماجد:امممممم وانت بقي عايز طريقة ما علشان تقولها بيها اننك بتحبها وعايز ترتبط بيها
نادر:عليك نوووووووور....دبرني بقي يا حلو بطريقة
ماجد وهو بيفكر:امممممممم انا رايي تتصل بيها وتاخد معاد وتقابلها في مكان هادي شاعري
نادر:تفتكر هتوافق؟
ماجد:مؤكد مش بتقول ان هي كمان بتحبك بس بتقاوح
نادر:ومش مقاوحة...دي مقاوحة بالكلام والايد
ماجد:خلاص انت الاول تختبر حقيقة مشاعيرها
نادر باهتمام:يعني اعمل ايه؟
ماجد بفخر وابتسامة:هقولك
*********************************
شمس في بيتها
يرن هاتف شمس المتصل نادر وتجيب شمس علي الهاتف
شـمــس ببرود مصطنع:الووو ازيك يا نادر؟؟
نادر بفرحة:انا الحمدلله تمام
شـمــس بارتباك:خير؟؟فيه حاجة؟؟
نادر بخجل:بصراحة كنت عايز اقابلك بكره...ينفع؟
شـمــس بفرحة:مفيش مانع
وفاقت لنفسها:اقصد عادي يعني مفيش مانع...تحب نتقابل امتي وفين؟
نادر:بكره الساعة 4 في كافية الي ف شارع(...........)
شـمــس:ماشي تمام....سلام
نادر بابتسامة:سلام
وتغلق شمس الخط
"وده عايز ايه ده؟؟؟؟يلا يا خبر بفلوس"
شمس كانت فرحانة علشان تقابله بس في نفس الوقت مستغربة
**********************************
في اليوم التالي الساعة 4
نادر وشمس قاعدين علي ترابيزة
نادر بخجل:احم احم
شـمــس بارتباك:نادر انت قولتلي عايزك في موضوع ....خير؟
نادر:اولا عايز اعتذرلك عن الي حصل مني
شـمــس بابتسامة خفيفة:محصلش حاجة انا الي لازم اشكرك علشان ساعدتني في كل الي حصل
نادر بابتسامة:لا شكر علي واجب
شـمــس بخجل:وياتري بقي بعد ما سبت نيرة...يعني ....اّاّاّاّاّ في مشروع ارتباط تاني؟
نادر بمكر:اه طبعا اكيد
شـمــس بخضة:بجد؟
نادر بابتسامة ماكر:امممممم بحب ياستي وهرتبط....عقبالك
شـمــس بصدمة:ازاي يعني؟
نادر بابتسامة ماكرة هو ايه الي ازاي!!!!عادي يعني
شـمــس بغيظ وغيرة مكتومة:امممممم وشكلها ايه دي بقي؟
نادر بابتسامة ومكر:شبهك كده بالظبط متفرقش عنك حاجة
شـمــس بغيظ:شبهي انا؟؟
نادر:اه
شـمــس:امممم ودي بقي بتشتغل ايه؟
نادر بخبث:كانت زميلتي....في الشركة القديمة
شـمــس بغيرة:واسمها ايه دي بقي؟
نادر:اول رف من اسمها (ش)
شـمــس:اااااه يبقي اكيد ياما (شيماء-شاهنده-شهيرة) اختار بقي
نادر بسخرية:يااااااا ماشاء الله عليكي عرفتي تطلعي كل الاسماء الي بحرف ال (ش)
شـمــس:طبعا امال انت فاكرني ايه؟
نادر بخيبة امل:طيب علي العموم هي مش واحدة من الاسماء دي خالص
شـمــس باندهاش:امال ايه؟؟؟اسم رابع غير دول؟؟؟؟؟
نادر بعصبية خفيفة:اه اسم رابع غير دول
شـمــس:طيب سيبك من الاسم....معندكش صورة ليها؟؟
نادر بابتسامة مكر:لا...ياريت
شـمــس كانت هتفرقع من الغيظ والغيرة
نادر:تعرفي يا شــــــــــــمس انا بحبها اوي اوي مش متخيل حياتي من غيرها
شـمــس بغيرة وحزن:بتحبها؟؟؟ولما انت بتحبها ارتبط ب نيرة ليه؟
نادر بمكر:غلطة...والحمدلله خلاص هنصلحها اهو
شـمــس بحزن:وهي بتحبك؟؟؟
نادر بابتسامة:اه بتحبني
نادر وهو بيلقح عليها بالكلام وبعصبية خفيفة:بس تقولي ايه بقي ف دماغها الي زي فردة الجزمة ولا هي عايزة تعترف بده ولا حتي تفهم
شـمــس بسخرية:يعني انت مصرحتهاش
نادر بغيظ:اديني بحاول اهو....يا مسهل
شـمــس:احم احم وهي عندها كام سنة بقي؟
نادر وهو بيدقق ف شمس
"يعني متزدتش عن 24او25 سنة"
شـمــس باندهاش:غريبة؟؟دي قدي في السن
نادر بغيظ:امممممممم اه قدك في السن
شـمــس بغيرة:و....يعني هي جميلة؟؟؟؟
نادر وهو بيبصلها باعجاب:جداااااا
شـمــس بحزن:ربنا يوفقك ويسعدك معاها
نادر بسخرية:شمس معلش بس ممكن تستهجي اسمك
شـمــس باندهاش:ليه؟
نادر:معلش استهجيه بس
شـمــس:احم احم ش-م-س
نادر:طب اول حرف ايه؟؟؟
شـمــس بسخرية:ش يابني انت ايه مبترفش عربي عاملي فيها اجنبي
نادر بعصبية:قومي يا شمس من هنا بدل ما امد ايدي عليكي
شـمــس باندهاش:الله هو فيه ايه يا نادر؟
نادر بعصبية:يا شمس من الصبح بقولك الي بحبها كانت زميلتي واسمها بيبدا بحرف ال(ش) وسنها ميزدتش عن 24 او 25 سنة
شـمــس:الله؟؟؟وانا ايه علاقتي بكل ده؟؟؟هو انا اعرفها
نادر بغيظ:يا مثبت العقل والدين يارب ....اشكو اليك....الهي انت تعلم كيف حالي
شـمــس:ايه ياعم هو انت جي تتوب هنا؟
نادر بعصبية:اعمل ايه؟؟؟مهو من فرستي منك...هتجبيلي العصبي
شـمــس:طب ما تفهمني؟
نادر بعصبية:علي بلاطة كده....انا بحبك انتي يا شمس
شـمــس كانت مصدومة ومزهولة من الكلام الي قاله
شمس بدات تفكر في مواصفات البنت الي قال انه بيحبها وكانت بتبصله بصدمة
شمس بتردد:شكرا علي مشاعرك دي يا نادر...بس انا اسفة انا مبحبكش
نادر بثقة وابتسامة:كدابة...انا متاكد انك بتحبيني زي ما بحبك بالظبط وده الي شايفه في عنيكي والا حتي مكنتيش توافقي تقابليني بعد الي حصل
شـمــس بخوف وتردد:طب وافرض
نادر بابتسامة:يعني بتحبيني صح؟
شـمــس وكانت هتضعف بس مسكت نفسها:لا مبحبكش ولا حاجة وياريت بقي تنساني خالص وتسبني في حالي
شمس قامت واخدت شنطتها ومشيت ونادر مشي وراها
نادر:يا شمس استني ارجوكي متهربيش انا متاكد انك بتحبيني
شـمــس بخوف:ابعد عني يا نادر ارجوك
نادر بتهديد:يعني ده اخر كلام عندك؟؟
شـمــس بثقة:ايوة ده اخر كلام عندي
نادر وهو ماشي في الشارع وراها لقي مكبر صوت مع واحد راح اخده منه
نادر وهو بيتكلم في مكبر الصوت:يا شمس بحبك يا شمس اقفي عندك يا شمس بقولك بحبك وعارف انك بتحبيني
شـمس جريت عليه لان الناس بدات تبص عليهم
شـمــس بهمس:اسكت يا مجنون
نادر في مكبر الصوت:ابداااااااااا الا لما تعترفي يا شمس
شـمــس:خلاص خلاص انا ب....ب...
نادر:زي بعضه خليني بقي اتكلم انا في المكبر ده كده لحد ما تعرفي انتي بت ايه بالظبط
شـمــس بخوف وهمس:خلاص خلاص انا بحبك يا نادر
نادر في مكبر الصوت:احمدك يارب مش مصدق نفسي قوليها تاني تاني
شـمــس بخوف وتوتر:بطل تتكلم في الهبابة دي ابوس ايدك خلاص مش قولتلك بحبك
نادر شالها من علي بوقه وحطها فوق عربية من العربيات
نادر بابتسامة:بحبك يا شمس
شـمــس ببكاء:وانا كمان والله
نادر بحزن:انتي بتعيطي؟
شـمــس بسخرية:لا اصلي عطشانة قولت اشرب دموعي
نادر:ههههههه بحبك
شـمــس بابتسامة:مجنون هقول ايه؟
نادر:مش اجن منك...فاكرة البونيه الي كنتي هطيري بيها عيني
شـمــس:ههههههههههههه طب فاكر انت فرغلي؟
نادر و شمس:هههههههههههههه
نادر:يلا بقي علشان اوصلك وبالمرة حدديلي معاد مع خالك علشان اكلمه في موضوعنا
شـمــس بكسوف وابتسامة:علي طول كده؟
نادر:طبعا ....خلاااااص معندناش وقت نضيعه انا وانتي هنتخطب علي طول
شـمــس بابتسامة:بحبك
نادر ببكاء كوميدي:وربنا انا هعيط اخيرا سمعتها قبل ما اموت
شـمــس بحنان:بعد الشر عليك
نادر بسخرية:اصلك متعرفيش الكلمة دي كان مفقود فيها الامل ازاي؟
شـمــس:كده بردو؟؟؟
نادر بحنان:خلاص متزعليش يلا بقي اوصلك واطلع شقة خالك اطلبك منه
شـمــس بفرحة:يلا
*********************************
نادر وصل شمس ل شقتها
نادر بفرحة:مع السلامة
شـمــس بفرحة:الله يسلمك
نادر:هشوفك امتي تاني؟
شـمــس بمكر:اول ما اكلم خالي وتقابله علي طول
نادر بابتسامة:تمام...بلغيني بالمعاد في التليفون
شـمــس بفرحة:حاضر
شمس تروح بيتها ونادر من بعيد بيبص عليها وهو مبتسم
*****************************
شمس راجعة بيتها مبتسمة وفي عالم تاني
سلمي:ايه مالك؟؟؟؟راجعة مفرفشة يعني
شـمــس بابتسامة وفرحة:سلمي....باركيلي انا هتخطب
سلمي بفرحة:بجد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مين؟؟
شـمــس بابتسامة:هيييييييييح نادر
سلمي:نادر؟؟؟؟؟؟
شـمــس:ايه مالك؟؟؟؟
سلمي:ههههههه اصل ده خر واحد اتوقع انك ترتبطي بيه....عمرك ما جبتي سيرته حتي
شـمــس بابتسامة:هو ده الي انا بحبه يا سلمي وكنت بكابر وبعترف دلوقتي ان انا بحبه
سلمي بتفاجا:بتحبيه؟؟
شـمــس بفرحة:اه بحبه وهو كمان بيحبني
سلمي:لالالالا انتي تحكيلي بقي ايه الخروجة الي شقلبت كيانك كده
شـمــس:تعالي وانا هحكيلك
شمس دخلت اوضة سلمي ورضوي وحكت ل سلمي علي كل حااااجة
سلمي باندهاش:معقولة كل ده بتحبيه وعاملة نفسك مش طيقاه وبتهزقيه وبتعصبي بسببه
شـمــس:كنت بكابر بس دلوقتي اتاكدت من حبي ليه لما هو اعترفلي
سلمي:امممممم
شـمــس بحزن:سيبنا بقي من الموضوع ده...قوليلي اخبار الحمل ايه والكلية والمحاضرات؟
سلمي بحزن:الحمدلله يعني ماشي الحال...انا خايفة اوي مش عارفة هعمل ايه لما بطني تكبر
شـمــس:متقلقيش هنلاقيه يعني هنلاقيه هو يعني هيروح فين؟
**************************************
نادر رجع بيته فرحان اوي
ماجد:ايه طمني؟؟هاااا عملت ايه؟؟
نادر بفرحة:قولتلها اني بحبها وقالتلي انها بتحبي وهتاخد معاد من خالها علشان اروح اتقدم
ماجد بفرحة:لووووووووووولي الف مبروك ياخويا ونبي فرحتلك من قلبي
نادر بسخرية:عقبال ابنك يا ام محمد
ماجد بصدمة:ابني؟؟؟؟
نادر:عارف يا ماجد الكبر ده حاجة وحشة اوي ممكن تضيع اي اتنين بيحبوا بعد لما حد بيحب حد بجد وبيكابر بيبقي بياذي نفسه مش بيحافظ علي كبريائه
ماجد بيسمع الكلام ده وافتكر سلمي وهو مصدوم
نادر:ماجد؟؟؟؟
ماجد:هااا ايوة ايوة انا معاك معلش بس انا ورايا حاجة لازم اعملها عن اذنك
نادر بشك:طيب روح يلا
ماجد دخل اوضته وهو عمال بيفكر في سلمي والي حصلها
"ياتري عاملة ايه في حملها؟؟؟؟عاملة ايه بعد ما ضحكت عليها وسبتها؟؟؟يا عم انت شاغل دماغك ليه ما تولع مش المهم اخدت الي انت عايزه....صح كده....سلمي دي اصلا انا محبتهاش ومتهنيش"
**************************************
شمس في اوضة سلمي ورضوي بعد ما حكتلهم علي كل حاجة
سلمي:طيب يلا روحي بقي كلمي خالي علشان يجي يتقدملك
شـمــس بفرحة:فرييييييييييرة
شمس طلعت ل شقة خالها علشان تكلمه في موضوع نادر
شـمــس بفرحة:عايزاك في موضوع مهم
مصطفي:اااه بصي بالنسبة ل موضوع سلمي انا
شـمــس:ياخالي انا مش جاية اكلمك في موضوع سلمي
مصطفي:امال موضوع ايه؟
شـمــس بابتسامة:نادر عايز يجي يتقدملي
مصطفي:مين نادر ده؟
شـمــس بابتسامة:نادر الي انقذني من اكرم لما جه هنا وهو الي عمل خطة علشان يتقبض عليه ويثبت براءتي
مصطفي:ايوة ايوة افتكرته...مش هو ده كمان الي كان زميلك في الشركة
شـم